Урок біології у 7 класі
ТЕМА: Поведінка тварин, методи її вивчення
Мета:
освітня: сформувати знання учнів про біологічні основи формування поведінки тварин у природі; ознайомити з формами поведінки тварин та методами її вивчення; формувати інформаційну компетентність вміння самостійно користуватися Інтернетом і додатковою літературою.
розвивальна: розвивати мислення, увагу, комунікативні здібності, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне, співвідносити наукові факти, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостерігати за живою природою.
виховна: виховувати допитливість, любов до природи, культуру спілкування; оберігати тварин, які нас оточують.
Обладнання й матеріали: таблиці, м/м дошка, Інтернет-ресурси, картки-завдання, випереджувальні завдання (презентація, доповіді учнів).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Наші брати менші найприродніші, безпосередні, щирі і незвичайні створіння на землі. Отже, чим вони особливі?
Цікаві факти:
З чим же пов’язана така цікава поведінка тварин, ми дізнаємося під час вивчення нової теми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм».
Чому чим досконаліші органи чуттів, тим рухливішою є тварина?
ІІІ. Мотивація навчального процесу
Чи можуть тварини спілкуватися між собою?
Як окремим із них вдається, не збиваючись зі шляху, переміщатися на великі відстані?
Як, на перший погляд, беззахисні тварини захищаються від ворогів?
Усі ці та інші питання здавна цікавлять людей. Частину загадок порівняно нещодавно вже вирішили, проте багато ще чого залишається таємницею.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Поведінка тварин у природі.
Вивчення нової теми. Робота над презентацією за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1tt0l9F1K3NOuz_lIfwnsCu7WlpBkrhNz/view
Під поведінкою організмів розуміють їхню здатність змінювати свої дії, реагувати на вплив внутрішніх і зовнішніх факторів.
Наука про поведінку тварин називається етологією. Термін «етологія» уведений в 1859 році французьким зоологом І. Жоффруа Сент-Ілером.
Засновники етології (лауреати Нобелівської премії): нідерландський вчений Ніколас Тінберген (1903-1994); австрійські вчені Карл фон Фріш (1886-1982) та Конрад Лоренц (1903-1989).
Етологія займається такими проблеми, як, наприклад, скільки часу й як тварини сплять, як вони будують нори чи гнізда, яким чином спілкуються між собою, здобувають їжу, і т. п.
Поведінка тварин більш різноманітна та складна, оскільки вони можуть пересуватися і, отже, змінювати умови існування. Тому в них дуже добре розвинені органи руху, чуттів і нервова регуляція. Можна навести такі приклади поведінки тварин: полювання хижаків чи комахоїдних тварин, вигодовування пташенят дорослими птахами, шлюбні ігри, міграції, тобто подорожі, які здійснюють тварини суходолом, морем, повітрям тощо.
Вчені намагаються знайти відповіді і на такі питання, як, наприклад, чому деяким тваринам є притаманний сильно розвинений материнський інстинкт, а інші залишають своїх дитинчат невдовзі після народження; чому частина тварин занурюється у зимову сплячку, а інші – ні, та інше.
Тварини переміщаються у різні способи – вони можуть бігати, плазувати, стрибати, плавати чи літати.
Діяльність спрямовується пізнавальною потребою та потребою в спілкуванні. У тварин не існує суспільства.
У тваринному світі ми також на кожному кроці зустрічаємо будівельників, діяльність яких викликає захоплення.
Давши відповідь на ті чи інші запитання, ми краще дізнаємося про тварин і краще будемо їх розуміти.
2. Методи вивчення поведінки тварин у природі
1. Спостереження в етології полягає в цілеспрямованому сприйнятті та описі поведінки тварини. Ви також спостерігаєте за домашніми улюбленцями (собаками, кішками, хом’ячками, папугами і т.д.), щоб краще зрозуміти їхні потреби. Учені під час спостереження використовують різноманітні оптичні та цифрові прилади: біноклі, телескопи, фото- та відео-камери.
Стрімкий розвиток технологій в останні десятиліття зробив можливим використання в етології нових методів, наприклад дистанційне спостереження. На тварину чіпляють мініатюрний радіопередавач і за допомогою спеціальних приймачів одержують від нього сигнали. Так, наприклад, можна знайти тварину, яку випустили в дику природу.
Для дослідження міграцій співочих птахів над відкритим океаном учені використовують радари. Окремих особин тварин мітять.
2. Метод мічення
Які види міток використовують під час спостереження за поведінкою тварин? Наведіть приклади.
Більшість птахів і кажанів мітять кільцями (на ногу тварини надягають легке кільце з металу чи пластику).
Копитних і хижаків мітять вушними мітками у вигляді затискача, затискача, кільця або сережки.
Морських черепах мітять спеціальними кнопками, що надягають зазвичай на ласт.
Дельфінів мітять спеціальними кнопками, що надягають зазвичай на спинний плавець.
Молюсків мітять написами на мушлі.
Комах мітять мітками з найтоншої кольорової фольги.
Мешканців ґрунту мітять мітками з радіоактивними речовинами.
Перегляд відео "Технології відстеження тварин" за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1D2oU5QE9IVvZWGm4AAsOnDaT94G-7-qy/view
3. Експеримент в етології – це метод дослідження поведінки тварин у керованих умовах.
Експеримент використовують для розуміння знакових стимулів, використовуючи моделі (штучні об'єкти, що мають характерні ознаки стимулів). Проводять у природних умовах; наближених до природних (у великих вольєрах); штучних (лабораторіях, проблемних ящиках – тварину поміщають у замкнену клітку, вийти з якої або отримати їжу можна тільки, виконавши певну дію – натиснути на важіль або педаль).
Експеримент відрізняється від спостереження активнішою взаємодією дослідника з твариною.
Як ви вважаєте, чому перед проведенням експерименту бажано провести спостереження за твариною?
ІV. Закріплення вивченого
Розгадати кросворд
|
|
|
|
|
|
1п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4е |
т |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
|
|
|
|
|
2е |
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3к |
і |
л |
ь |
ц |
ю |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
|
|
5с |
6п |
о |
с |
т |
е |
р |
е |
ж |
е |
н |
н |
я |
е |
|
|
|
о |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
в |
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інтерактивна гра «Методи вивчення поведінки тварин»
За посиланням:
https://learningapps.org/view4814718
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Експрес-тест
Наука, яка вивчає поведінку тварин:
а) екологія, б) етологія, в) ентомологія.
В основі поведінки лежить здатність організмів до:
а) подразливості, б) збудженню, в) рефлексів.
Найпоширенішим методом дослідження поведінки є:
а) експеримент, б) спостереження, в) моделювання.
Поведінкові реакції – це:
а) годування, б) вміння літати птахів, в) линяння;
Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:
а) коників, б) метеликів, в) термітів.
а) так, б) іноді, в) ні.
2. Робота з підручником (Соболь В. І. Біологія, 7 клас), сторінка 206 «Мова танців бджоли медоносної».
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання:
Скласти оповідання «Мої спостереження за домашніми тваринами»
1