Урок-психологічне дослідження. 10 клас."Хто він, Гобсек?" (за повістю О. де Бальзака "Гобсек")

Перегляд файлу

Урок –психологічне дослідження, 10 клас

Тема: Хто він, Гобсек? (за повістю О. де Бальзака «Гобсек»)

Мета: допомогти учням усвідомити виховне значення образу Гобсека в контексті сучасного життя і розвивати навички образного  та логічного мислення, зв'язне мовлення, творчі, артистичні здібності; виховувати гуманізм, уміння орієнтуватися на справжні життєві цінності, обирати пріоритети.

Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, а також творів І. Карпенка-Карого «Хазяїн», М. Гоголя «Мертві душі», ілюстрації до цих творів; костюми для учасників інсценізації; художні тексти для роботи в групах.

Кожен з нас – сад,

А садівник у ньому – воля.

Чи зростати в нас кропиві, салату …, кмину,

Чому-небудь одному чи багато

Чому, засохнути без догляду

Чи пишно розростався – всьому

Цьому ми самі собі панове.

В. Шекспір

І. Мотивація навчальної діяльності

Інсценізація

Входять Гобсек (у шляпі-котелку, сюртуку), Плюшкін (в нічному ковпаку, латоному халаті, перев'язаний старими жіночими хустками навхрест), Пузир (у заношеному, старому халаті чи в кожусі).

Гобсек. Вітаю вас, панове! Ви читали про мене. Оноре де Бальзак думав, пишучи про мене, що осоромив і засудив мою пристрасть до золота. Насправді ж він уславив моє ім’я у віках. Ось поживіть з моє, дізнаєтесь, що із всіх земних благ є тільки одне, достатньо надійне. Щоб варто було людині гнатися за ним. Це … золото. У золоті зосереджені всі сили людини. Я достатньо багатий, щоб купувати совість людську, керувати всесильними міністрами через їхніх прибічників. От скажіть, хто б з вас не побіг підбирати золоті монети, коли б я їх зараз почав розкидати?

Плюшкін. Ну, а я Плюшкін, якого висміяв у своєму творі «Мертві душі» Микола Гоголь. Та даремно він так зробив. Ну то й що, що на мені такий одяг? Кажуть, копієчка руб береже. Зате в мене всякого добра повно, яке я дбайливо збирав довгі роки. От скажіть, а вам ніколи не було жаль розлучатися зі своїм добром, просто так подарувати щось чужій людині? (Пауза). Отож-бо то й є!

Пузир. От уже мені ті письменники, ніде від них не сховаєшся, нікому немає від них спокою. То їм видання книжки дай, то на пам’ятник. Одна морока. Ось Карпенко-Карий посміявся з мого старого халата та кожуха, а того й не бачить (та й не кожен читач те помітив!), що нелегко тримати таке велике господарство, усе доглянути й усьому дати лад, та ще й прибуток одержати. Ох, нелегко! Ось спробуйте самі завести собі якусь справу – дізнаєтеся!

Гобсек, Плюшкін, Пузир (разом). То ви продовжуєте думати, що нічого спільного ми не маємо! Помиляєтеся! (Виходять)

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

ІV. Формування умінь і навичок.

Слово вчителя

 Ім’я головного героя повісті Бальзака – Гобсек – не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя – «глитай», «сухоглот», і розуміти це можна так: Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.

Пошуково-дослідницька робота в групах. Спостереження над текстом та образом героя. «Образ Гобсека в контексті світової літератури»

Перша група: дослідити образ Пузиря і порівняти з образом Гобсека.

Друга група: дослідити Плюшкіна і порівняти з образом Гобсека.

Третя група: дослідити життєву філософію Гобсека і прокоментувати такі висловлення:

  • «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
  • «Влада і втіха – хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»
  • «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;
  • «У золоті зосереджені всі сили людства»;
  • «Найтривкіше марнотратство – це наше «я»;
  • «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя,або в розмірених заняттях»;
  • «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе інші утискували»;
  • «Я володію світом … а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
  • «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається».

Презентація пошуково-дослідницької роботи у групах.

І група. У  Пузиря такий девіз – «хазяйство або смерть». Немає нічого поганого в тому, що людина багата, якщо вона заробила при цьому шкоди оточуючим. Інша річ, коли внаслідок чиєїсь діяльності люди страждають від нещадної експлуатації та злигоднів, занепадають культура і мораль, втрачаються загальнолюдські ідеали добра та справедливості.

Такий Терентій Гаврилович Пузир – головний герой п’єси «Хазяїн». Хоч вони разом із дружиною «тридцять п’ять літ працювали, сильно працювали», та «ніколи не знали, що можна, а чого не можна; аби бариш, то все можна!» Пузир виплачував своїм робітникам копійки за тяжку працю, годував хлібом «пополам з половиною», скупляв у селян худобу за безцінь. Його радують чутки про голод, адже це обіцяє великі прибутки. Він бере участь у фальшивому банкрутстві капіталіста Михайлова, прагнучи одержати прибуток і від цього.

ІІ група. Ім’я Плюшкіна стало у світовій літературі символом скнари, безглуздого накопичувача багатства. А був же час, коли Плюш кін славився як бережливий господар, сім’янин, і сусіди приїжджали до нього пообідати, послухати й повчатися господарювання та мудрої економності. «Все протікало живо і здійснювалося розміреним ходом: рухалися млини, валяльні, працювали суконні фабрики, столярні станки, прядильні, працювали суконні фабрики, столярні станки, прядильні; скрізь у все входив зіркий погляд господаря й, як працьовитий павук, бігав турботливо, але спритно, по всіх кінцях своєї господарської павутини».

Минув час, не стало доброї дружини, діти розбіглися по світу, не витримавши скнарості батька. «Самотнє життя дало ситу поживу скнарості, яка, як відомо, має вовчий голод і чим більше пожирає, тим стає ненаситнішою; людські почуття, які й без того не були в ньому глибокі, міліли щохвилини, і кожного дня що-небудь втрачалося в цій зношеній руїні».

Усі продукти, які селяни виробляли й приносили панові, - хліб, полотно, сукно, овчину, сушену рибу, овочі, дерев’яні вироби, сіно – скопи чувалося роками й пропадало без користі: це відбивалося роками й пропадало без користі: це відбивалося і на селянах, про їх бідність свідчили обдерті хати, велика смертність, те, що вони тікали від свого пана. Гоголь показав згубну дію пристрасті до накопичення, яка оволоділа Плюшкіним. Він втратив людський вигляд, відмовився від рідних та знайомих, жив ніби на звалищі. Хвороблива скнарість перетворила його «на якусь проріху на людстві».

З Плюшкіним Пузиря об’єднує така риса, як безмежна скнарість, втрата духовності, байдужість до рідних і до людей взагалі, хоч саме вони створюють їм багатство.

ІІІ група. «Гобсек вважає, що володіє світом. Але й він не може купити справжніх друзів, родину, не може відвернути свою останню годину»; «Лихвар боїться втратити свої багатства, тому обмежує себе, прикидається бідним. Він сам став рабом золота, своєї скнарості. Багатство не приносить йому справжнього щастя, спокою, він глибоко самотній»; «Ще Ісус Христос у проповіді говорив говорив своїм учням: «Не збирайте собі скарбів на землі, де міль та іржа знищують і злодії підкопують та крадуть. Але збирайте собі скарби на небі, де не міль, ні іржа не знищують і де злодії не підкопують і не крадуть. Бо де скарб ваш, там буде й серце ваше».

Колективний підсумок: «Так хто ж він такий, цей Гобсек?»

«Коло ідей»

Скупий                                                                        Діловий

               Владолюбний                                                             З почуттям

               Безсердечний                             Гобсек                    Спостережливість

 Потайний                                                                  Філософ

 Розумний                                                                   Романтик

Слово вчителя

Образ Гобсека суперечливий,  в нього переважають негативні риси, особливо наприкінці життя; він не обділений почуттям справедливості , негативно ставить ся до марнотратства, вад аристократії; смішний у своїй жадібності; романтично-загадковий.

Психологічне дослідження

«Скільки в кожного з нас від Гобсека?» (розв’язання ситуативних завдань)

  1. Ви – фермер. Жнива. Ви відправляєте найнятих комбайнерів далеко й надовго в поле. При цьому ви:

А) даєте їм консерви й «Мівіну», щоб вони там пообідали;

Б) відряджаєте з ними кухаря, даєте продукти, матеріали для побудови польового стану й організації гарячого харчування та відпочинку робітників (у такому випадку ваш прибуток зменшується вдвічі);

В) вважаєте, що турбота самих робітників.

Свій вибір обґрунтуйте.

  1. Ви розводите овець. Настав час стрижки. Ви:

А) обладнуєте для найманих робітників спеціальні приміщення, видаєте їм респіратори, щоб не зашкодити здоров’ю (але на це йде половина вашого прибутку);

Б) говорите, що на свіжому повітрі стрижку проводити краще, й нічого не даєте робітникам;

В) обіцяєте тим, хто найшвидше і найякісніше виконає роботу, дати премію (вона становить чверть від прибутку).

        3. Ви збираєте молоко в населення і здаєте на молокозавод. При цьому ви:

А) їздите по найглухіших селах, де можна купити молоко за безцінь;

Б) даєте скрізь однакову ціну залежно від якості молока, адже утримувати корову – це велика праця;

В) домовляєтесь з приймальником молокозаводу, щоб він записував                          вищу якість продукту, ніж є насправді. Це дало б удвічі більший прибуток, а на «подяку» пішло б усього 1/5 прибутку.

4. Ви підприємець у сільському господарстві. Завтра ярмарок, на якому можна укласти дуже вигідні угоди. Але увечері раптом ви захворіли, у вас висока температура. Ви:

А) ковтаєте купу таблеток і їдете на ярмарок, отримуєте значний прибуток, але хвороба дає ускладнення;

Б) звертаєтесь до лікаря й лікуєтесь. Угода зривається.

В) підключаєте помічників, членів родини, які все-таки укладають угоду, але не таку вигідну, ви втрачаєте половину прибутку.

5. Ваш родич запропонував вам забрати й переховати з фірми, що збанкрутувала, частину майна, щоб  його не забрали за борги. Вам обіцяють значну винагороду за це. Ви:

А) категорично відмовляєтеся, бо постраждають дрібні акціонери;

Б) погоджуєтесь, але з умовою, що дрібні акціонери не постраждають, а лише великі;

В) з радістю та вдячністю погоджуєтесь, адже ризик мінімальний, а ваші власні фінанси на даний момент «співають романси».

Обговорення результатів дослідження.

Висновки.

 Гобсек, Плюшкін, Пузир ( заходять разом). Ну що, сміялися з нас? Себе не впізнаєте? (Виходять)

 V. Підсумки уроку.

Написати на чернетці твір-мініатюру на тему: «Скільки в кожного з нас від Гобсека?»

 VІ. Домашнє завдання.

Підготуватись до диспуту на тему: «Справжні і уявні цінності в житті героїв Бальзака і в нашому житті».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сухініна Ірина Вікторівна
    Вдячна за цікавий матеріал
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
4206
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку