До розіграшу
залишилось:
21 день
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок «Образ жінки, що прагне свободи і рівноправ’я, у романі Ш. Бронте «Джейн Ейр». Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури для 10 класу

Про матеріал

Конспект уроку позакласного читання для 10 класу за романом Ш. Бронте "Джен Ейр", див. також додаток до уроку - тест на знання змісту роману в 4-х варіантах

Перегляд файлу

Тема:

 

 

Урок позакласного читання.

Образ жінки, що прагне свободи і рівноправ’я, у романі Ш. Бронте «Джен Ейр»

Мета:

ознайомити учнів з однією з центральних проблем роману Ш. Бронте – проблемою жіночої емансипації; підготувати їх до розуміння проблеми емансипації як соціального явища;

розвивати аналітичне мислення школярів;

формувати вірні уявлення про сутність жіночності.

Обладнання:      портрет Ш. Бронте, текст роману Ш. Бронте «Джен Ейр»; картки з тестами для 4 варіантів; збірка «Поэзия серебряного века»; худ. фільм «Джейн Ейр» (уривок)

 

Тип уроку:         урок позакласного читання

 

ХІД УРОКУ

 

І. Мотивація навчальної діяльності

 

        1. Запитання до учнів

          Перш ніж сформулювати своє запитання, я прочитаю вам уривок з вірша О. Мандельштама. Послухайте:

 

Нежнее нежного

Лицо твоё.

Белее белого

Твоя рука.

От мира целого

ты далека

И всё твоё –

От неизбежного.

    От неизбежного

    Твоя печаль

    И пальцы рук

    Неостывающих,

    И тихий звук

    неунывающих

    Речей

    И даль

    Твоих очей

 

           Правда, у вашій уяві постала жінка – ніжна, чиста, мовчазна?.. Цей узагальнений образ жінки – він ідеальний, чи йому не вистачає ще якихось рис –  зовнішності а чи  характеру?

 

       2. Завдання для учнів

          Пропоную вам скласти образ уявної жінки, що постає з поезії Срібного віку –  періоду російської літератури, який ми вивчатимемо  в курсі зарубіжної літератури наступного року. Послухайте, будь ласка, деякі вірші. Слухаючи, робіть короткий запис-характеристику образу  узагальненої героїні.

 

Не бродить, не мять в кустах багряных

Лебеды и не искать следа

Со снопом волос твоих овсяных

Отоснилась ты мне навсегда.

С алым соком ягоды на коже,

Нежная, красивая была

На закат ты розовый похожа

И, как снег, лучиста и бела.

Зёрна глаз твоих осыпались, завяли,

Имя тонкое растаяло, как звук,

Но остался в складках смятой шали

Запах мёда от невинных рук...

                                           С. Есенин

 

Улыбка одна и та же,

Сухой неподвижный рот.

Такие, как ты – на страже

Стоят в раю у ворот.

И только если ресницы

Распахнутся, глянут глаза,

Кажется: реют птицы

И где-то шумит гроза.

                                      Г. Иванов

 

РАССЫПАЮЩАЯ ЗВЁЗДЫ

 

Не всегда чужда ты и горда

И меня не хочешь не всегда, -

Тихо, тихо, нежно, как во сне,

Иногда приходишь ты ко мне.

Надо лбом твоим густая прядь,

Мне нельзя её поцеловать,

И глаза большие зажжены

Светами магической луны.

Нежный друг мой, беспощадный враг,

Так благословен твой каждый шаг,

Словно по сердцу ступаешь ты,

Рассыпая звёзды и цветы.

Я не знаю, где ты их взяла,

Только отчего ты так светла,

И тому, кто мог с тобой побыть,

На земле уж нечего любить?

                                       Н. Гумилёв

 

Ты из шёпота слов родилась,

В вечереющий сад забралась

И осыпала вишневый цвет,

Прозвенел твой весенний привет.

С той поры что ни ночь, что ни день,

Надо мной твоя лёгкая тень,

Запах белых цветов средь садов,

Шелест лёгких шагов у прудов

И тревожной бессонницы прочь

Не прогонишь в прозрачную ночь.

                                         А. Блок

 

О женщина, твой вид и взгляд

Ничуть меня в тупик не ставят.

Ты вся – как горла перехват,

Когда его волненье сдавит.

Ты создана как бы вчерне,

Как строчка из другого цикла.

Как будто не шутя во сне

Из моего ребра вознила.

И тотчас вырвалась из рук

И высколдьзнула из объятья,

Сама – смятенье и испуг

И сердца мужеского сжатье

                                       Б Пастернак

 

 

       3. Учні зачитують свої записи.

         (Приблизний зміст записів буде таким:

         Жінка – ніжна, світла, далека від земних суєт, але сумна через невідворотність своєї важкої долі. У неї теплі руки, тихий голос, і замріяний погляд. Жінка схожа на рожевий захід сонця, її руки пахнуть медом, її кроки ступають ніби самим серцем чоловіка, розсипаючи зірки й квіти...

         Жінка одночасно – і друг, і ворог, і в той же час – безсловесний раб. Вона мучить чоловіка безсонням, але не викликає безпорадності. Він – її господар, тому з жалем і тривогою спостерігає за її спробою жити поза його обіймами...)

 

        4. Слово вчителя

             Так, ця уявна жінка – прекрасна раба кохання, але вона прагне рівності з чоловіком у життєвому виборі.

            Якщо в наші дні  прагнення жінки бути незалежною є незаперечним, то на початку минулого століття його потрібно було відвойовувати. Це робила й жінка-письменниця англійка Ш. Бронте. У романі, який ви прочитали, гострого звучання набула проблема емансипації.

 

ІІ. Основний зміст уроку

  1. Повідомлення учнів про біографію письменниці за планом:

 

1) Народження письменниці.

2) Дитинство. Навчання в спеціальній школі для дітей служителів церкви.

3) Повернення до рідної домівки.

4) Вступ до школи місіс Вулер у Ро-Хеді.

5) Перебування в Брюсселі.

6) Школа закритого типу в Геворті.

7) Лікування в Лондоні.

8) Творча спадщина.

9) Смерть.

 

       2. Словарна робота

           Емансипація звільнення від залежності

 

       3. Бесіда з учнями

       -    До якого виду роману можна віднести роман «Джен Ейр»? Чому?

            (До автобіографічного та соціально-психологічного роману, бо письменниця, відтворюючи факти власного життя, прослідковує відносини героїні роману з суспільством)

 

      -  Які ланки англійського суспільства представлені в романі?

           (Буржуазія, селянство, духовенство).

 

      4.  Робота над змістом.

  1. Завдання на картках «Обери правильну відповідь» в 4 варіантах (див. додаток до конспекту уроку)
  2. Бесіда. А тепер, коли ви засвідчили своє добре знання змісту роману,  проаналізуємо деякі риси характеру його головної героїні – Джен за такими питаннями:
  1. Як опинилась Джен Ейр у сім'ї Рід?
  2. Як ставилися до Джен в сім'ї Рід?
  3. До чого призвело хибне виховання дітей місіс Рід?
  4. Чому Джен віддали в Ловудську школу?
  5. Які методи виховання і традиції панують у Ловудській школі?
  6. Як повстає Джен проти покірливого прийняття страждань і несправедливості, проти філософії "непротивлення злу"?
  7. Якою ми бачимо Джен у дитячі роки?
  8. Які зміни спостерігаються в характері та житті Джен після закінчення Ловудської школи?

 

       5.  Слово вчителя

 

          Хочу наголосити, що роман «Джен Ейр» витримав багато видань. Нині його популярність особлива, в чому я переконалася на прикладі вашого класу. Ви, діти ХХІ століття, наполегливо шукали тексти книги, передавали їх для читання одне одному не лише тому, що хотіли мати гарну оцінку за знання змісту, чи ж не так?

          Говоритимемо щиро, адже й сама книга підкоряє нас саме щирістю почуття. І, перш за все, зупинимося на світосприйнятті Джейн, цієї скромниці з бунтарським духом. Пропоную вам продовжити записи, зроблені на початку уроку, що характеризують образ уявної жінки, яка постає із запропонованих вам літературних творів.

 

      6. Бесіда з учнями (відповіді бажано аргументувати  цитатами)

  • Якими рисами характеру повинна володіти жінка, на думку самої Джен?

        «... по-справжньому хороша жінка наділена волею, пристрастю, добротою, розумом...»

 

  • Зверніть увагу: яка чеснота для Джен є першою в характері жінки? Чому?

 

  • А як Джен оцінює свою зовнішність? Що для неї означає жіноча врода? Чи можна лише нею вплинути на чоловіка?

       «...Чому ж її чари безсильні (про міс Інгрем), хоча вона має привілей бути так близько до нього? –  питала я в себе. – Та ж він не подобається їй по-справжньому, не викликає у неї справжнього почуття. Саме тому вона й видає так щедро свої усмішки, блистить очима, ретельно добирає пози й невтомно чарує. Мені здається, вона скоріше б зачепила його серце, якби просто сиділа тихенько поряд із ним, говорила б менше і не намагалася вражати своєю вродою».

 

  •  То що, за Джен, є першою умовою того, щоб тебе  хтось покохав?

                      (Самому кохати).

 

  • Чому містер Рочестер покохав «сіру мишку» Джен, знехтувавши вродливою, ставною і яскравою міс Інгрем?

        «...Я заставлю весь світ визнати тебе красунею.

        З жінками, що приваблюють мене лише зовнішністю, я стаю чистим дияволом, тільки-но переконаюся, що у них нема ні душі, ні серця, коли вони обіцяють мені тільки прісноту й банальність, а може й тупість, вульгарність і сварливість. Але ясним очам та красномовним устам, душі, що зіткана із вогню, і характерові, що здається, але не ламається, що є одночасно й гнучким і твердим, м’яким і послідовним, я навіки віддаю ніжність і вірність»

 

 

  • Як у романі проявився вольовий характер Джен?

 

  •  Джейн вміла, коли це було необхідно, прямо говорити про свої почуття. В тому числі -  і про кохання. Перекажіть ці епізоди, будь ласка.

 

  •  Чому вона покинула містера Рочестера, якого так сильно кохала?

(Бо для неї важливим було при цьому не зрадити своїм моральним переконанням)

 

  • Що довела самій собі, а також містерові Рочестеру Джен за час своєї відсутності в Тернфілді?

 

  • Як вирішується проблема щастя в романі?

(Щастя для Джен – це можливість бути самою собою, тобто відчувати цілковиту злагоду між серцем і розумом, думками й почуттями. Не в багатстві та спокої бачить його Джен. Для неї ідеал людського щастя – активна діяльність на благо інших та примноження скарбів духовних. За своїми уподобаннями вона близька Рочестерові, якого покохала і з яким знайшла своє щастя).

 

  • Чим вас привабив цей характер?

 

      7. Перегляд уривку художнього фільму «Джен Ейр» ( на вибір вчителя).

           Після перегляду діти визнають разючу відмінність між первісним сприйняттям художнього тексту й екранізацією на користь першого.

 

ІІІ. Підсумки уроку

      1. Завдання для учнів

         Зачитайте записи, які ви зробили у другій половині уроку щодо сутності уявної жінки.

         (Приблизний зміст записів: жінка вродлива, але одночасно наділена волею, пристрастю і розумом. Вона кохає і не боїться в цьому признатися. У стосунках з чоловіком вірна своїм переконанням, горда, але заради кохання згідна йти на поступки).

 

        2. Слово вчителя

          Отже, сьогодні ми мали нагоду поговорити про сутність жінки, прочитавши книгу класика англійської літератури Ш. Бронте «Джен Ейр». В основі роману лежить автобіографічна, а тому дуже переконлива історія життя й кохання бідної дівчини-сироти Джейн. На її долю випали тяжкі випробування й страждання, але вона не втратила своєї гідності й душевної чистоти. Письменниця зуміла з реалістичною точністю передати атмосферу життя багатьох ланок англійського суспільства та привернути увагу до появи героїні нового типу – жінки, що прагне свободи й рівноправ’я з чоловіками.

           Відрадно, що роман Ш. Бронте знайшов такий гарячий відгук та розуміння  у ваших душах – душах сучасних мислячих юнаків та емансипованих юнок!

 

ІV. Оцінювання.

       Результати оцінювання будуть відомі після перевірки тестів.

 

V. Домашнє завдання

         (Назва книги, яку потрібно прочитати до наступного уроку позакласного читання)

 

 

 

                     Додаток до уроку – картки з тестами – див. доданий матеріал

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку