Урок "Птахи. Загальна характеристика класу. Особливості будови"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 7 класу. Урок має чітку структуру, має всі етапи уроку. На кожному етапі уроку використані інтерактивні вправи та прийоми навчання. Урок містить цікаві факти та інформацію до теми. На уроці використані цікаві завдання та задачі. До уроку додається презентація, яка повністю та послідовно відтворює етапи уроку. Урок з елементами пошукової та дослідницької діяльності. Не перенасичений теоретичним змістом.
Перегляд файлу

Тема: Птахи. Загальна характеристика класу. Особливості будови.

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови птахів, їх способом життя, різноманітністю; звернути увагу на вищий рівень організації класу Птахи порівняно з іншими класами хребетних; розкрити риси подібності птахів і плазунів; показати особливості зовнішньої будови у зв’язку з польотом; продовжити формувати вміння користуватися довідковою літературою, виділяти головне в тексті, розвивати увагу, мислення, аналізувати набуті знання, застосовувати їх на практиці, працювати в колективі; розвивати навички самостійної дослідної роботи, інтуїцію; продовжити естетичне виховання.

Обладнання: таблиці «Зовнішня будова птахів» і «Зовнішня будова плазунів», опудало птаха, набір пір’їн, презентація, відеоматеріали.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основні терміни і поняття: цівка, стрижень, опахало.

 

 

Епіграф: У природі немає нічого зайвого.

Мішель де Монтень

(Французький письменник і філософ епохи відродження)


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Налаштування учнів до уроку. Проведення вправи «Вітаю тих, хто…». Вчитель вітає учнів промовляючи фразу «Вітаю тих, хто любить морозиво;…у кого гарний настрій; …хто любить тварин і т.д.» Учні, яким підходить привітання піднімаються зі своїх місць.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Зараз переглянемо відео. Будьте уважні. Зверніть увагу на властивість живих організмів, що відображена в даному сюжеті.

(перегляд відеосюжету)

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учитель. Епіграфом до нашого уроку будуть слова відомого французького філософа та письменника Мішеля де Монтеня, який сказав, що у природі немає нічого зайвого.

І дійсно факти із життя підтверджують його слова. Ось до прикладу події, які сталися в Китаї в 1958 році. Тодішня влада розгорнула масштабну кампанію по знищенню горобців в рамках боротьби з шкідниками. Мотивували тим, що горобці поїдають великі врожаї зернових культур. Тільки за три дні було знищено 900 тис птахів, а до кінця листопада близько 2 млрд. Через рік після кампанії врожай дійсно став кращим, а у наступні роки врожаї різко зменшилися, у країні настав голод, в результаті котрого загинуло понад 20 мільйонів осіб


ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Сьогодні ми будемо вивчати птахів. Наша діяльність буде дослідницькою і пошуковою.

Головним нашим завданням буде виявлення саме тих особливостей, які допомогли птахам пристосуватися до польоту.

IV . Вивчення нового матеріалу

1.Загальна характеристика птахів

Розповідь з елементами бесіди

Клас Птахи є найчисленнішим з усіх класів наземних хребетних тварин. Він нараховує понад 10 тис видів. Птахи – це високоорганізовані тварини, пристосовані до польоту, передні кінцівки яких перетворилися на крила.

Вміння літати вимагає від птахів здатності вирішувати чимало завдань від польоту до зльоту, посадки, орієнтації.

 Відомо, що птахи походять від давніх плазунів, які жили на деревах, могли перестрибувати з гілки нагілку та планерувати.

 Чому вчені зробили такі висновки? Дамо відповідь в кінці уроку.

2. Особливості зовнішньої будови птахів

Робота з підручником, демонстрація  опудал  с.91

 (робота в парах)

За текстом підручника та малюнками учні визначають хактерні ознаки зовнішньої будови птахів, що повязані з пристосуванням до польоту.

Приклад роботи:

  1. Передні кінцівки перетворені на крила
  2. Обтічна форма тіла
  3. Наявність сухої шкіри вкритої пірям
  4. Легка і маленька голова
  5. Гнучка шия
  6. Відсутність зубів
  7. Куприкова залоза, що утворює віск і перешкоджає намоканню піря

Учитель. Отже, всі вище перераховані ознаки дозволяють стверджувати, що птахи здатні до польоту.

Якщо ви дивилися уважно відео, то зможете відшукати важливу ознаку в будові тварини. Так це піря.

3. Особливості будови пір'я птахів.

Розповідь з елементами бесіди, робота з підручником, малюнками, пошуково-дослідницька діяльність з наступним заповненням схеми.

с. 92

«Людина не повинна соромитися цікавості, яку пробуджує в ній природа», — писав натураліст Ніколас Тінберген.

Незвичайне — поряд. Воно навколо нас. Треба тільки захотіти зустрічатися з ним. І тоді станеться диво.

На початку уроку ми з вами встановили, що тіло птаха вкрите пір’ям, тому їх називають пернатими.

Розрізняють три типи пір’їн — контурні, пухові пера та пух.

Завдання.

Вивчити будову пір'я. Порівняти, зробити висновки, виписати частини пера.

Учитель. Якщо ви закінчили роботу зі схемою, відкрийте конверт, там є пір'їна. Розгляньте її, віднесіть до певного виду пер за ознаками.

Учні виходять по черзі, у кого в конверті виявилося однакове пір'я, і пояснюють.

 Прийом «Обмін думками»

  1. Які висновки ви зробили
  2. Де розташовані контурні пера
  3. Чи мають вони борідки другого порядку
  4. Яке значення борідок
  5. Де розташовані пера пух
  6. Чи мають вони борідки другого порядку
  7. Чому вони мають різну будову
  8. Яку функцію виконують пір'їни

Отже, пір'я є важливим компонентом при польоті і для підтримання температури тіла.

Розповідь з елементами бесіди

Учитель. Розгляньте наступний слайд. Як ви гадаєте, який зв'язок існує між зображеннями?

Ідея застосування знань про живу природу у техніці, інженерних конструкціях належить Леонардо да Вінчі, італійському вченому, винахіднику, який намагався побудувати літальний аппарат з крилами, як у птахів.

Креслення гелікоптера у виконанні Леонардо да Вінчі, одного із найвидатніших винахідників 15 століття.

Діти, а чи звертали ви увагу на те, що коли курка потрапляє під дощ, то стає... Якою? (Дуже мокрою) А чому ж тоді качки та гуси, плаваючи в річці, залишаються сухими? (Діти висловлюють свої думки). Якщо правильної відповіді немає, вчитель пояснює, що, подібно до шкіри плазунів, шкіра птахів не має залоз, лише біля основи хвоста міститься куприкова залоза, що виділяє жир, яким тварина з допомогою дзьоба змащує пір’яний покрив. У водоплавних птахів вона розвинена краще. Тому вони й не намокають.

Учитель.  Порівняємо птахів із плазунами.

    Які ознаки в будові птахів зближують їх з плазунами?

  • повна відсутність шкірних залоз, крім куприкової у водоплавних
  • наявність  добре помітної луски на задніх кінцівках
  • зроговілий покрив дзьоба
  • гострі кігті

Учитель. Ще розглянемо декілька зображень (презентація)

Отже, саме ці ознаки дали можливісь палеонтологам встановити походження птахів від давніх плазунів (рептилій). Першим відомим літаючим організмом був археоптерикс, який жив 150 млн років тому. Він мав зубастий дзьоб, довгий хвіст і крила. Саме від них пішли сучасні птахи.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Цікаві задачі

  1. Серце птаха б'ється 400 разів на хвилину під час відпочинку. Це у 5,5 разів швидше ніж у людини. Скільки ударів робить серце людини за 1 хвилину? (400 : 5,5 = 72 уд)
  2. Відомо, що температура тіла птахів вища ніж у людини на 6-7 градусів. Яка температура тіла у птахів?
  3. Так як птахи не можуть потіти, як же вони охолоджують своє тіло? (3/4 вдихуваного повітря іде на охолодження)

Учитель. Назвіть прогресивні риси організації птахів, за якими вони відрізняються від плазунів.

1. Вищий рівень розвитку нервової системи, а тому більш досконала поведінка.

2. Висока і стала температура тіла, пов’язана з інтенсивним обміном речовин.

3. Здатність просуватися в повітрі та по субстрату.

4. Більш досконале розмноження.

Бесіда

1. Де живуть птахи?

2. Чим відрізняються птахи від інших хребетних тварин?

3. З яких відділів складається тіло птаха?

4. Які органи розташовані в цих відділах?

5. Чим вкрите тіло птаха?

6. Які типи пер за будовою та функціями є у птахів?

7. Які особливості зовнішньої будови птахів зближують їх із плазунами?

8. На що вказує ця схожість?

VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа

Закінчити речення: «Я запам’ятав…», «Я вивчив…», «Мені сподобалося…».

«Я зможу розповісти..» 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 23.  Підготувати цікаві факти про птахів.

Конец формы

docx
Додано
28 березня
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку