Урок "Різноманітність комах, їх роль у природі та житті людини. Практична робота №1."

Про матеріал
На уроці учні ознайомлюються з найпоширенішими в Україні видами комах; вчаться розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом; визначають значення комах в екосистемах і житті людини; формують поняття про необхідність охорони членистоногих; продовжують розвивати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами.
Перегляд файлу

УРОК №________                          КЛАС 7                    ДАТА __________

 

Тема: різноманітність комах, їх роль у природі та житті людини. Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.

Мета: ознайомити учнів з найпоширенішими в Україні видами комах; навчити розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом; розглянути значення комах в екосистемах і житті людини; сформувати поняття про необхідність охорони членистоногих; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, таблицями, схемами; розвивати

Основні поняття і терміни: метаморфоз, неповне та повне перетворення, личинка, лялечка, імаго.

Обладнання: таблиці «Клас Комахи. Ряд Твердокрилі», «Клас Комахи. Ряд Лускокрилі», «Клас Комахи. Ряд Двокрилі» тощо; колекції комах різних рядів з повним і неповним перетворенням, лупи.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  •                     Я прийшов на урок для чого? …(Учитися).
  •                     Треба бути яким? …(Спокійним).
  •                     Зі мною хто? …(Мої друзі).
  •                     Вони мене що? …(Поважають).
  •                     Мені це як? …(Приємно).
  •                     Я готовий до чого? …(До успішної роботи).

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тести

  1. Виберіть ознаки притаманні класу Комахи

А) середовище життя: наземно-повітряне, ґрунт, водно – наземне, зовнішні паразити;

Б) живуть переважно у воді, трапляються на суходолі;

В) відділи тіла: голова, груди, черевце;

Г) відділи тіла: головогруди, черевце;

Д) мають дві пари чутливих вусиків;

Е) мають одну пару чутливих вусиків;

Ж) мають одну-дві пари крил;

З) мають три пари ходильних ніг;

И) мають п’ять пар ходильних ніг;

К) Мають чотири пари ходильних ніг;

Л) органи дихання – зябра;

М) органи дихання – трахеї;

Н) розвиток прямий;

О) розвиток непрямий.

  1. Хто зображений на малюнку? Підпишіть складові.

 Результат пошуку зображень за запитом "зовнішня будова хруща"

  1.           Встановіть відповідність між назвами комах і властивими їм типами ротових апаратів:

1. гризучий;                                                  А бджола;

2. сисний;                                                      Б комар;

3. колючо-сисний;                                        В муха;

4. лижучий.                                                  Г хрущ;

                                                                     Д. метелик.

  1.           Напишіть фази розвитку комах:

А) з повним перетворенням:___________________________________ .

Б) неповним перетворенням: __________________________________ .

  1.           Складіть схему «Типи ротових апаратів комах».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

 Автор книги «Як тварини служать людям» В. Краснопевцов пише: «Отрута цієї комахи цілюще впливає на загальний стан хворого, підвищує його тонус, поліпшує сон і апетит. Вона стимулює серцевий м’яз, знижує підвищений кров’яний тиск, збільшує прилив крові до осередку захворювання і зменшує біль. Отруту цієї комахи використовують, щоб подолати наслідки радіоактивного випромінювання».

— Чи знаєте ви цю комаху? (Це бджола.)

А інша комаха, як відомо, знищує велику кількість шкідників, зокрема попелиць. Вона має багато народних назв: «корівка», «іваничка», «червона сорочечка». У давнину в уяві багатьох людей яскравий колір і кругла форма тіла були пов’язані з образом Сонця і тому існував культ цієї тварини.

— Що це за комаха? (Це сонечко.)

Сьогоднішній урок допоможе вам навчитися краще орієнтуватися у світі комах.

 

ІV. Актуалізація знань учнів

Розгляньте етапи розвитку сарани та хруща травневого (зображення проектується на екран або роздруковується і використовується як роздавальний матеріал).

(Обговорення з учнями.)

Сарана

Травневий хрущ

Очікувані відповіді учнів:

У сарани з яєць вилуплюються личинки, які схожі за зовнішнім виглядом на дорослу комаху, але відрізняються від неї меншими розмірами і недорозвиненими крилами. З кожним линянням вони стають все більше схожими на дорослу форму.

У травневого хруща розвиток відбувається з послідовною зміною форм, абсолютно не схожих одна на одну. З яйця вилуплюється червоподібна личинка, яка повзає, багато їсть, кілька разів линяє і з кожним линянням стає більшою. У результаті останнього личинкового линяння утворюється лялечка, яка не рухається і не харчується. Лялечка перетворюється на дорослу комаху.

Отже, є два типи розвитку комах. Які? (з повним і неповним перетворенням).

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя.

А) Комахи, що розвиваються з неповним перетворенням

Ряд Прямокрилі

Ряд Таркгани

Ряд Бабка

Ряд Рівнокрилі

Ряд Воші

Ряд Клопи

Б) Комахи, що розвиваються з повним перетворенням.

Ряд Твердокрилі

Ряд Лускокрилі, або Метелики

Ряд Блохи

Ряд Двокрилі

Ряд Перетинчастокрилі

  1. Міні – проекти учнів по рядам. (2-3 хв. на учня)
  2. Значення комах у природі та житті людини (бесіда з учнями, складання бліц-таблиці)

Роль комах у природі

Значення у житті людини

  1. Рослиноїдні комахи регулюють чисельність рослин
  2. Хижі і паразитичні комахи регулюють чисельність тварин.
  3. Джерело живлення комахоїдних тварин.
  4. Запилювачі рослин.
  5. Шкідники лісових насаджень.
  6. Захищають ліси від шкідників.
  7. Личинки деяких видів є поживою для риб.
  8. Споживачі тваринних і рослинних решток.
  1. Бджоли дають мед. Прополіс, молочко.
  2. Із коконів шовкопрядів одержують шовк.
  3. Шкідники культурних рослин.
  4. Паразити людини і тварин.
  5. Перенощики небезпечних хвороб людини, тварини і рослин.
  6. Кровосисні тварини дошкуляють людині. Тваринам, завдають збитків тваринництву.
  7. Хижі та паразитичні види використовуються для біологічного способу боротьби з с/г шкідниками.

 

VІ. Закріплення навчального матеріалу

Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.

 

Назва комахи

Ряд

Тип ротового апарату

Будова крил

Будова ходильних ніг

Білан капустяний

 

Лускокрилі

 

у дорослих особин сисний, а личинок – гризучий. Гусінь поїдає листя, дорослі – нектар.

Дві пари великих крил, передні з чорним забарвленням

Ноги маленькі хватальні

Коник зелений

Прямокрилі

 

 

Гризучого типу

Передні крила перетворились на вузькі прямі надкрила, задні – віялоподібні.

Задні ноги стрибального типу.

Бджола медоносна

Перетинчастокрилі

 

 

Гризучо-сисний

Дві пари прозорих з повздовжніми і поперечними жилками крил, задні крила менші

Ноги збирального типу

Хатня муха

 Двокрилі

 

 

Смоктального типу

Друга пара перетворилася на органи рівноваги – дзижчальця

Три пари бігальних ніг

Плавунець

Твердокрилі

 

 

Гризучий

Перша пара крил перетворена на жорсткі надкрила. Друга пара має сітчасту будову.

Задні ноги розширені, мають форму весел.

Комар звичайний

Двокрилі

 

Ротовий апарат колючо-сисний

Одна пара перетинчастих крил

Довгі ноги хватального типу

 

VІІ. Підсумок уроку.

 

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §12. Кросворд, таблиця «різноманітність комах»

Ряд комах

Особливості будови

Представники

 

 

 

 

 

ІХ. Рефлексія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 березня 2019
Переглядів
8224
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку