Урок "Різноманітність риб, їх значення в природі та житті людини."

Про матеріал

Тема уроку: Різноманітність риб, їх значення в природі та житті людини.

Мета уроку: поглибити знання і розширити уявлення про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя у водному середовищі, значення риб у природі та житті людини, розкрити особливості життєдіяльності представників Хрящових і Кісткових риб у Світовому океані;

ознайомити учнів із харчовою цінністю риб та правилами збереження та визначення доброякісності риби;

розвивати в учнів пізнавальний інтерес,

виховувати бережне ставлення до природи;

формувати культуру спілкування, залучати учнів до творчості.

Перегляд файлу

Тема уроку: Різноманітність риб, їх значення в природі та житті людини.

  Мета уроку:  поглибити знання і розширити уявлення про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя у водному середовищі,  значення риб у природі та житті людини, розкрити особливості  життєдіяльності представників Хрящових і Кісткових риб у Світовому океані; 

ознайомити учнів із харчовою цінністю риб та правилами збереження та визначення доброякісності риби;

розвивати в учнів пізнавальний інтерес,

 виховувати бережне ставлення до природи;

формувати культуру спілкування, залучати учнів до творчості.

 Обладнання:  мультимедійна презентація, підручники, роздатковий дидактичний матеріал, фото риб, випереджальні завдання учнів.

Хід уроку

 

І. Організаційна частина уроку.(слайд №1)

Девіз уроку:

Добрий день, шановні учні, починаємо урок!
Сподіваюсь на співпрацю і на цілий шквал думок.
У вас нове на кожнім кроці – ви ж такі ще молоді!
Почувайтесь на уроці, ніби риби у воді.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     І почнемо ми  із вправи «Бліц – опитування». (слайд №2)

1.     До якого типу тварин належить надклас Риби? (Тип Хордові).

2.     Середовище існування риб? (Водне).

3.     Надклас Риби поділяють на класи? (Хрящові та Кісткові).

4.     Тіло риб має три відділи? (Голова, тулуб, хвіст).

5.     Серце риб? (Двокамерне).

6.     Серце риб складається? (Із передсердя та шлуночка).

7.     Утримуватися в товщі води кістковим рибам допомагає? (Плавальний міхур).

8.     Органи дихання риб? (Зябра).

9.     Температура тіла риб залежить від температури навколишнього середовища. Риби – тварини… (Холоднокровні).

10.    Кров риби має колір? (Червоний).

11.   Органи виділення риб? (Нирки).

12.    Риби сприймають рухи води… (Бічною лінією).

13.   Розмноження і розвиток риб можливі тільки у… (Воді).

14.    Кісткові риби – тварини, які живуть у прісній та морській воді, походять від риб… (Хрящових).

15. Хрящові і Кісткові риби мають плавці, які поділяють на… (Парні і непарні).

16. Напівпрозорі кісткові пластинки, якими вкрите тіло риби. (Луска).

17.Орган слуху риб. (Внутрішнє вухо).

18. Відкладання рибами у воду ікри з подальшим заплідненням? (Нерест).

19. Як називається розділ зоології, який вивчає риб?(Іхтіологія).

20. Чому важко тримати в руках живу рибу? (Тіло вкрите слизом).

 

Підпишіть відділи тіла риби (слайд№3)

 РИБИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ І ЗНАЧЕННЯ РИБ

      Відповідь (слайд №4)

   Продовжуємо наш урок.  Продовжуємо нашу рибалку.

 Гра «Силуети риб»: (слайд №5)

У мене є силуети риб, спробуйте відгадати їх.

1.     Силует акули.

2.     Силует коропа.

3.     Силует щуки.

4.     Силует карася.

 

Фізкультхвилинка. «Чи знаєш ти свій клас?»
Учитель: «Покладіть ручки і заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі, ви побачите, чи правильно показали»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     -Діти, ви вже знаєте,  що серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесах.

     Риби дуже різноманітні, вони зустрічаються у прісних водоймах, у солонуватих морях та океанах, у гірських озерах та струмках, у глибинах океанських западин, в освітлювальних сонцем коралових рифах, у позбавлених світла печерах океану.

      Тож уявімо сьогодні на уроці себе рибалками.  А вашими снастями на      у році будуть:(слайд №6)

Вудочка – це ваша розповідь.

Наживка – ваші знання плюс робота зі схемами.

Поплавок – ваша рука.

     До речі, за кожну правильну відповідь чи індивідуальну, чи групову вам буде дано рибу. Чим більше ви за урок «наловите» риби, тим кращою буде ваша оцінка. (слайд №7-8)

     Тема  нашого  уроку «Різноманітність риб. Їх значення в природі та житті людини».

     Мета уроку: поглибити знання і розширити уявлення про різноманітність риб у природі як результат пристосування до життя у водному середовищі,  значення риб у природі та житті людини, розкрити особливості  життєдіяльності представників Хрящових і Кісткових риб у Світовому океані; ознайомити із харчовою цінністю риб та правилами збереження та визначення доброякісності риби.   

 

ІV. Засвоєння нових знань учнів.

 Відомо дві великі сучасні групи риб – кісткові та хрящові.(слайд №9)

Кісткові риби: у скелеті цих риб переважає кісткова тканина. Зябра прикривають зяброві кришки. Мають плавальний міхур- це тонкостінний виріст кишечнику, заповнений газами, допомагає рибам триматися у товщі води.

Запліднення зовнішнє: самки риб відкладають вкриті драглистою оболонкою ікринки у воду або на підводні предмети, а самці поливають їх «молочком»- сімяною рідиною. Розвиток непрямий. (слайд № 10-14)

Хрящові риби: поширені виключно в морях. З боків або знизу голови помітно 5-7 парних зябрових щілин. Грудні та черевні плавці розміщені в горизонтальній площині. Плавального міхура немає. Шкіра цупка та укрита лусками, що нагадують маленькі зубчики. Скелет хрящових риб переважно утворений з хрящової тканини.

Запліднення внутрішнє. Розвиток прямий:самка відкладає яйця (ікринки,. (слайд №15-16)

     Говорячи про різноманітність риб  не можна не сказати про значення риб у природі та житті людей. Під час розповіді конспектують учні в зошит

Значення риб

Позитивне значення                                                           Негативне значення

Позитивне значення:

    - У м’ясі риби міститься дещо менше білків і жиру, ніж у м*ясі ссавців, зате вона багата на мінеральні елементи: фосфор, кальцій,калій, натрій, магній, ферум, цинк тощо.

     - беруть участь у процесах кровотворення, стимулюють або пригнічують багато біохімічних процесів. Риб*яча ікра містить білки, жири, вітаміни А і Д.

     -Рибячий жир широко використовується в медицині, харчовій промисловості, техніці.

   -З кісток, шкіри та плавальних міхурів риб роблять желатин, який використовується в кулінарному та кондитерському виробництві.

     -З морських мешканців виділені речовини, які зупиняють ріст пухлинних клітин: високоефективні антибіотики, потужні знеболювальні та глистогінні засоби, сполуки, що нормалізують роботу серцевого м*яза, стимулятори росту.

    - Надзвичайно цінним продуктом є печінка акул. Із неї виготовляють препарати для лікування різноманітних захворювань, а косметологи вважають акулячий жир абсолютно необхідним для збереження свіжості шкіри обличчя, застуди, лихоманки, опіків.

 

Негативне значення риб:

  - Деякі види акул і скатів (тигрова та біла акули, акула-молот тощо), піраньї небезпечні для життя людей.

    - Риба також може бути джерелом зараження людини паразитичними червами, якщо її  вживати  в їжу сирою або недостатньо кулінарно обробленою.

   -Є види риб, мясо яких для людини отруйне (вусач).

   -Небезпечні для людини розряди електричного ската та інших риб з електричними органами.

  - Декоративне значення (акваріум).

  - Шкіра таких риб, як тріска, сом, осетер, білуга, використовується в галантерейній промисловості для виготовлення сумок, гаманців, прикрас.

 

V. Закріплення знань і вмінь учнів. (слайд №23)

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення тварин та визначте ознаки відмінності в зовнішній будові хрящових і кісткових риб.

Очікувані відповіді учнів:

Розташування плавців, наявність зябрових кришок, інша будова луски, розташування та форма ротового отвору тощо.

 

VІ.  Підсумок уроку.

1.     Гра «Ланцюжок». Пропоную закінчити речення «Сьогодні на уроці я дізнався про…».

Підрахуємо, хто «спіймав» найбільшу кількість риб? (Учні підраховують). Оцінювання учнів.

 

VІІ. Домашнє завдання:

            7.1. Завдання для всього класу.

Вивчити відповідний параграф підручнику

      7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у якому допущено декілька помилок).

 

 

docx
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
3731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку