Урок біології на тему: «Різноманітність та значення рептилій»
ТЕМА. Різноманітність та значення рептилій
МЕТА: ознайомити учнів з ускладненнями будови та функцій плазунів, особливостями пристосування їх до середовища існування, продовжити формувати вміння порівнювати і робити висновки; розвивати логічне мислення, спостережливість, творчість;виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ: плазуни, регенерація, автотомія, мімікрія
ОБЛАДНАННЯ: таблиця «Рептилії», «Дерево рішень», відеоматеріали «Ящірки», «Змії», «Крокодили», «Черепахи», презентація «Впізнай мене», інструктивні картки для роботи в групах, муляжі динозаврів,змій, крокодилів, черепах, ящірок, підручники, кольоровий дидактичний матеріал.
ТИП УРОКУ: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу, створення психологічного настрою
Розминка
Сьогодні я хочу привітати тих, хто…
Доброго дня Вам та гарного настрою!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Сьгодні за вікном падає сніг, похмуро і не видно сонця. Але ми можемо засвітити у класі своє власне сонечко. А зробимо ми це наступним чином: я ставитиму запитання про плазунів, а ви відповідатимете. За правильну відповідь дозволяється причепити промінчик до нашого сонечка на дошці. Чим більше вірних відповідей ви дасте, тим красивішим буде наше сонце.
Запитання для повторення:
1 З чим пов»язана назва класу Плазуни
2. Тіло плазунів поділяється на
Дякую всім, хто був активний. Тепер у нас є власне сонечко і сонячний настрій, який воно нам створюватиме протягом уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь вчителя
Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом.
Не менш цікавими є і крокодили, які і справді проливають чимало сліз. І ви, напевно, чули про “крокодилячі сльози”. А ще ви напевно чули про гіпнотизуючий погляд змій, яким вони заворожують свою жертву У багатьох людей ці тварини викликають стах і відразу, інші їм поклоняються : протягом століть населення Індії поклоняється найотрутнішій змії – кобрі; у Малайзії побудований храм зміям; у східних народів є такий вислів «Посади дерево, виховай сина, убий змію», традиційна емблема медицини – це обплетена змією чаша. Як ви вже зрозуміли сьогодні ми вивчатимемо різноманітність рептилій та їх значення. Які ж особливості мають представники рядів Лускаті, Крокодили та Черепахи? У багатьох людей ці тварини викликають стах і відразу, інші їм поклоняються В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? Сьогодні ми про це дізнаємось.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Класифікація класу Рептилії
Поділяється на ряд Лускаті(змії та ящірки), ряд Крокодили і ряд Черепахи
Досліджувати різноманітність плазунів ми будемо у групах. Групи ви створили за інтересами щоб комфортно було працювати, тому нам залишилось обрати хто стане об’єктом дослідження для кожної з груп шляхом розгадування загадок. Відгадавши загадку група обере завдання , над яким працюватиме. Отже, перша загадка:
Швидко бігаю в траві спробуй ти мене влови
Міцно хвостик мій тримай, та втічу я-так і знай
Я тваринка непроста, проживу і без хвоста
Вчитель: Звісно, це ящірка. Ви відгадали першими і сьогодні досліджуватимете групу Ящірки.
Наступна загадка:
У воді плаває, по землі ходить,
А з хатини не виходить.
Живе спокійно, не спішить,
Вона ніколи не біжить,
Під панциром без страху гуляє
Вчитель: Так це черепаха. І група №2 буде працювати над завданнями про черепах
Слухаємо далі:
Мотузка по землі повзе,
Ось язичок, відкритий рот,
Всіх вкусити, готова я,
Все тому що я
Вчитель: Так, це змія. І група №3 досліджуватиме саме цю групу тварин
Остання загадка:
Любить спеку він і воду.
Дуже схожий на колоду.
Зачаїться і лежить.
Може носа відкусить
Тим, хто пильність загубив. Бо на те він
Вчитель Вірно, це крокодил. Група КРОКОДИЛИ отримайте свій конверт із завданнями.
Повідомлення вчителя
Клас плазуни налічує близько 560 видів, з яких на Україні трапляється 20 видів. До речі, величезні динозаври, які населяли нашу Землю мільйони років тому, також були плазунами. Динозаври (це слово означає “жахливі ящери”) жили на Землі понад 140 мільйонів років тому, але раптово вимерли дощенту, можливо, через похолодання на всій планеті. З сучасних тварин – птахи і крокодили – найближчі родичі динозаврів. Хоч би який катаклізм стався 65 мільйонів років тому, більшість рослин і тварин усе таки уціліло. З рептилій вижили крокодили, черепахи, ящірки та змії.
3. Визначення особливостей зовнішньої будови Змій, Ящірок, Черепах та Крокодилів.
Учні в групах читають інформацію в підручнику і презентують відповіді біля дошки, заповнюючи таблицю (Додаток «Інструктивні картки» , завдання 1)Після кожного виступу учнів вчитель демонструє коротенький відеоролик про кожну групу тварин з усним коментарем.
ЯЩІРКИ: Хамелеон –лагідна тварина тропічних лісів, здатна змінювати свій колір в залежності від настрою та оточуючого середовища, очі рухаються незалежно один від одного і забезпечують чудовий зір, адже хамелеон бачить комаху на відстані до 10 м, язик перевищує довжину тіла у 2 рази, чіпкий скручений хвіст забезпечує пересування на деревах
Найбільша у світі ящірка – це Варан острова Комодо завдовжки до 3,5 м. Укус варана може вбити буйвола, оскільки отрута має уповільнену дію
Василіск завдяки своїм лапкам з перетинками і великій швидкості моде бігти 4,5 м по воді.
Гатерія – ящірка,що пережила динозаврів, не зазнавши при цьому змін у будові. Має ознаки плазунів та земноводних. На своїй батьківщині у Новій Зеландії строго охороняється законом. Заборонено не те що ловити гатерію, а навіть підбирати неживих тварин, оскільки гатерії живуть 100 років і вченим рідко трапляється нагода дослідити внутрішню будову тварини
Плащоносна ящірка вміє швидко бігати на задніх ногах, балансуючи за допомогою хвоста. Свій «плащ» розпускає тільки у збудженому стані, виключно для відлякування ворога.
Гекон , завдяки великій кількості мікроворсинок на пальцях та надзвичайній їх гнучкості, може бігати по вертикальних скляних поверхнях. Мікроворсинки забезпечують контакт з поверхнею на молекулярному рівні. У нас водиться гекон кримський
Отрутозуб – це найбільша Американська ящірка. У нього всі зуби отруйні, оскільки огорнуті спеціальним каналом, у який отрута потрапляє з отруйних залоз.
Молох мешкає у пустелі Австралії. Тіло вкрите шипами, вміє змінювати забарвлення відносно оточуючого середовища, пересувається похитуючись, щоб бути схожим на кактус, що гойдається від вітру.
Ящірка прудка часто зустрічається в Україні
Безнога ящірка веретільниця ламка. Схожа на змію через що часто потерпає. Ящірки відрізняються від змій наявністю рухомих повік
ЗМІЇ : мідянка відноситься до вужевих,для людини неотруйна, зіниці вужів круглої форми на відміну від отруйних змійю гадюка чорна, гадюка степова, морська змія, аспед, вуж, кобра індійська, анаконда, гри мучники(брязкальце на кінці хвоста збільшується з кожною линькою,попереджує ),змія їсть яйце(можуть широко відкривати пащу завдяки еластичним зв’язкам, що з»єднають щелепи, відсутність грудної клітки також забезпечує можливість ковтати велику здобич), змії також вміють прикидатися мертвими у критичних ситуаціях(відкривають пащу, перевертаються черевом догори і видають запах гниючого м»яса).
ЧЕРЕПАХИ:найбільші черепахи це звичайно морські - зелена або супова черепаха(з неї готують дуже смачний та ароматний сум, має жир зеленого кольору, занесена до Червоної книги) черепаха Бісса також Червонокнижна, пластинки її панцира та шкіру використовують для прикрас, найбільша – шкіряста черепаха, має м»який панцир, важить до 500 кг, досить швидко і граційно плаває(до 35 км/год), яйця відкладає на суходолі, тріонікс- м»якотіла агресивна черепаха, сильно кусається, матамата – має шкірясті маскувальні вирости на тілі, що роблять її схожою на шматок мокрого дерева, це допомагає їй у полюванні, найбільша сухопутна черепаха Слонова, її панцир досягає 1 м в діаметрі, травоїдні, американські агресивні черепахи , що кусаються це кайманова і грифова. Кайманова має виріст на язиці, що схожий на черв»яка. Ним вона приваблює здобич.
КРОКОДИЛИ Американський крокодил живиться рибою, тому має вузьку пащу і зуби, як ножиці, алігатор живиться крупними ссавцями, тому морда більш округла, щоб легше вхопити та втримати здобич, найбільші – це морські крокодили, можуть нападати на людей, вага до 1 т, довжина до 6м, здійснюють кувирок смерті, гавіал полює на рибу, тому має довгу і вузьку пащу з дуже гострими зубами, чорний кайман живе у річці Амазонка, у сезон посухи збираються у зграї і плескаючи животами по воді глушать рибу на мілині, самки крокодилів турбуються про потомство, охороняють кладку яєць, а після вилуплення переносять малят у воду.
А зараз пропоную кожній групі на «Дереві рішень» розмістити яблука з позитивними та негативними значеннями кожної з груп рептилій.
Отже, за нашими дослідженнями можна зробити висновок, що рептилії мають більше позитивних значень, ніж негативних. А це означає,що знищувати їх не можна.
Вчитель: Ар'є Вант Ріт , фізик-художник із Нідерландів, заглянув у саме серце природи: за допомогою рентгенівського апарата він просвічує квіти і тварин. Ідея створення таких фотографій з'явилася після того, як колега попросив його зробити рентгенівський знімок картини. Результат вийшов настільки дивовижним, що Ар'є вирішив зайнятися відтворенням сцен живої природи. Чорно-білий негатив фізик оцифровує і пдеще ідфарбовує у фотошопі. Своїм роботам Ар'є дав назву «біорами».
(демонстрація слайдів)
Гра «Впізнай мене»
Вчитель: У вас у конвертах є зображення тварин. Вам необхідно за слайдами упізнати тварину за зображенням та віднайти повідомлення про неї. Фото і повідомлення необхідно наклеїти на плакаті «Рептилії» у відповідному секторі.(див. додаток «Інструктивна картка», завдання 2)
V. Узагальнення знань.
Гра «Капелюхи»
Вчитель: Кожна з груп отримає свій кольоровий капелюх із завданням на виконання якого вам дається 1 хв
Червоний капелюшок опрацьовує твір-загадку і знаходить помилки
Жовтий капелюшок складає асоціативний кущ до слова «Плазуни»
Синій капелюшок складає сенкан до слова «Лускаті»
Зелений капелюшок отримує завдання «Зоологічне лото» і повинен скласти докупи прислів»я про змій (див. інструктивна картка, Завдання № 3).
VІ. Підсумки уроку.
Вчитель:
Ми дізналися що таке крокодилячі сльози, чому не можна знищувати змій, навіть отруйних, які тварини нашого краю занесені до Червоної книги. Хочу вам нагадати,що всі плазуни потребують захисту, втручання людини в світ дикої природи призводить не тільки до винищування рептилій, а й до знищення їх середовища існування. Сподіваюсь, ніхто з вас не буде ворогом рептиліям, ні іншим істотам.
Нехай на зміну забобонам про рептилій приходять справжні знання про їх спосіб життя та значення.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати за підручником § 21;
Скласти Діаграму Вена «Плазуни та Земноводні»
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГРУПИ «ЯЩІРКИ»
ЗАВДАННЯ 1
Опрацювати текст з підручника на стор. 211
Вибрати із запропонованих ознак( черепахи) 4, які підходять для характеристики групи Ящірки
Презентувати відповідь біля дошки, наклеївши вибрані ознаки у таблицю
Ознайомитися з текстом картки «Значення ящірок»
Вибрати позитивне значення і виписати на яблуках по одному значенню на кожне яблуко
Вибрати приклади негативних значень і виписати на стікерах-яблуках
ЗНАЧЕННЯ ЯЩІРОК
Ящірки приносять велику користь, як дикій природі, так і для дачних ділянок. Ящірки дуже ненажерливі, тому знищують величезну кількість комах-шкідників. Але ящірки можуть принести і негативні наслідки від перебування на ділянках. Оскільки вони в природному середовищі існування є частиною харчового ланцюжка, то тварини привертають до себе кротів, які дуже люблять поласувати ящірками. Крім того, ці лускаті поїдають не тільки шкідливих комах, але корисних дощових черв’яків. Крім того, в деяких країнах людина вживає ящірок в їжу (варанів, ігуан)
2+ 2-
Презентувати роботу біля дошки.
Наклеїти яблука на «Дерево рішень», відповідно до позначень: зліва – негативне, справа –позитивне
ЗАВДАННЯ 2
Гра «Впізнай мене»
Переглянути картинку презентації і спробувати відшукати у конверті № 2 таку саму тварину, зображену на картинці та ідентифікувати її.
Картинку наклеїти на плакат «Рептилії» у зоні «Ящірки»
ЗАВДАННЯ 3
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮШОК
Дібрати слова-асоціації до слова «РЕПТИЛІЇ»
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГРУПИ «ЗМІЇ»
ЗАВДАННЯ 1
Опрацювати текст з підручника на стор. 211-212
Вибрати із запропонованих ознак( черепахи) 4, які підходять для характеристики групи ЗМІЇ
Презентувати відповідь біля дошки, наклеївши вибрані ознаки у таблицю
Ознайомитися з текстом картки «Значення ЗМІЙ»
Вибрати позитивне значення і виписати на яблуках по одному значенню на кожне яблуко
Вибрати приклади негативних значень і виписати на яблуках
ЗНАЧЕННЯ ЗМІЙ
Змії являють собою їжу для більшості хребетних тварин. Повзучі види виконують роль санітарів , знищуючи ослаблених і хворих тварин. У житті людини вони також грають важливу роль. Наприклад, вони поїдають гризунів, які завдають шкоди сільському господарству. На території Африки, Азії, Латинської Америки змії вважаються гастрономічним делікатесом. Отруту тварин використовують в медицині для виготовлення цілого ряду лікарських препаратів, які застосовують при ревматизмі, спазмі серцевих судин, бронхіальній астмі. Також змії приносять шкоду. Є переносниками збудників захворювань тварин і людини. А ось водяні вужі можуть завдати шкоди рибному господарству, оскільки поїдають молоду рибу. У тропічних країнах отруйні змії спричиняють велику шкоду, від їх укусів гинуть люди та худоба.
5+ 3-
Презентувати роботу біля дошки.
Наклеїти яблука на «Дерево рішень», відповідно до позначень: зліва – негативне, справа –позитивне
ЗАВДАННЯ 2
Гра «Впізнай мене»
Переглянути картинку презентації і спробувати відшукати у конверті № 2 таку саму тварину, зображену на картинці та ідентифікувати її.
Картинку наклеїти на плакат «Рептилії» у зоні «змії»
ЗАВДАННЯ 3
СИНІЙ КАПЕЛЮШОК
Скласти сенкан до слова «ЛУСКАТІ»
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГРУПИ «КРОКОДИЛИ»
ЗАВДАННЯ 1
Опрацювати текст з підручника на стор. 213-214
Вибрати із запропонованих ознак( черепахи) 4, які підходять для характеристики групи КРОКОДИЛИ
Презентувати відповідь біля дошки, наклеївши вибрані ознаки у таблицю
Ознайомитися з текстом картки «Значення КРОКОДИЛІВ»
Вибрати позитивне значення і виписати на яблуках по одному значенню на кожне яблуко
Вибрати приклади негативних значень і виписати на яблуках
ЗНАЧЕННЯ КРОКОДИЛІВ
Крокодили є санітарами водойм, поїдаючи хвору рибу. Регулюють чисельність інших видів(поїдають рептилій, комах, щ оживляться ікрою риб). В Африці та Латинській Америці крокодиляче м»ясо основний елемент національної кухні.Крокодиляча шкіра використовується для пошиття галантерейних виробів(сумок, гаманців, взуття). Недавно люди навчились використовувати крокодилячий жир в косметичних цілях, роблячи мазі для загоєння подряпин, виведення пігментних плям. Крокодили можуть нападати на людей і є найбільш небезпечними хижаками.
Презентувати роботу біля дошки.
Наклеїти яблука на «Дерево рішень», відповідно до позначень: зліва – негативне, справа –позитивне
ЗАВДАННЯ 2
Гра «Впізнай мене»
Переглянути картинку презентації і спробувати відшукати у конверті № 2 таку саму тварину, зображену на картинці та ідентифікувати її.
Картинку наклеїти на плакат «Рептилії» у зоні «КРОКОДИЛИ»
ЗАВДАННЯ 3
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮШОК
Знайти початок і закінчення прислів’я та об’єднати їх у вислови
Гадюку як не грій, |
гадюка під квітами |
Підлеслива людина — |
та зуби гострі |
Ящірка маленька, |
вона все одно укусить |
ІНСТРУКТИВНА КАРТКА ГРУПИ «ЧЕРЕПАХИ»
ЗАВДАННЯ 1
Опрацювати текст з підручника на стор. 214-215
Вибрати із запропонованих ознак( черепахи) 4, які підходять для характеристики групи ЧЕРЕПАХИ
Презентувати відповідь біля дошки, наклеївши вибрані ознаки у таблицю
Ознайомитися з текстом картки «Значення ЧЕРЕПАХ»
Вибрати позитивне значення і виписати на яблуках по одному значенню на кожне яблуко
Вибрати приклади негативних значень і виписати на стікерах-яблуках
ЗНАЧЕННЯ ЧЕРЕПАХ
Є ланкою в ланцюгах живлення. Дані рептилії виступають їжею для птахів, великих тварин. Значення черепах в житті людини На сьогоднішній день ці тварини є об’єктом промислу. Їх м’ясо володіє прекрасними смаковими якостями.Суп з м’яса відомий на весь світ. У їжу йде не тільки вищезгаданий продукт, але і жир, яйця. В їжу також вживають яйця черепах з них виготовляють високоякісну олію. З панцирів рептилій роблять декоративні різноманітні вироби: оправи для окулярів, шкатулки, гребені, різноманітні прикраси. Також слід зазначити і естетичну сторону – черепах тримають люди у себе вдома в тераріумах. Крім позитивної ролі для людини, варто зробити акцент і на негативних сторонах. Сухопутні черепахи привертають до себе личинок і кліщів, тим самим беручи участь у передачі збудників захворювань тварин і людини.
5+ 1-
Презентувати роботу біля дошки. Наклеїти яблука на «Дерево рішень», відповідно до позначень: зліва – негативне, справа –позитивнее
ЗАВДАННЯ 2
Гра «Впізнай мене»
Переглянути картинку презентації і спробувати відшукати таку саму тварину, зображену на картинці та ідентифікувати її.
Картинку наклеїти на плакат «Рептилії» у зоні «ЧЕРЕПАХИ»
ЗАВДАННЯ 3
ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮШОК
Дайте відповідь на проблемне запитання:
«Що буде, якщо зникнуть всі змії?»
ДОДАТОК 1
Існує легенда про те, що крокодил їсть здобич і плаче по ній крокодилячими сльозами. Насправді крокодили плачуть не від жалю. Справа в тому, що у крокодилів є спеціальні слізні залози, які виводять надлишкові солі з організму. Тому крокодилячі сльози - це всього лише реакція організму, яка позбавляє рептилію від надлишку солей.
Коли їм на язик щось потрапляє, вони відразу стискають щелепи. Але одна справа, якщо це крапля води. А ось якщо це крапля поту з голови дресирувальника, який засунув голову в пащу плазунів - наслідки будуть незворотними. І такі випадки вже були.
Крокодили запам'ятовують місце, куди тварини приходять на водопій, а потім приводять у виконання свій підступний план: в роті вони носять воду і поливають місце водопою, щоб воно стало слизьким. І коли тварина прийшла попити води вона сковзається і відразу виявляється в пащі хитрого хижака
ГОСТРОНОСИЙ КРОКОДИЛ мешкає у прісноводних річках та озерах, найпоширеніший вид крокодилів Америки. заковтують камені, які допомагають їм у перетравлюванні (подрібненні) здобичі, а також у регулюванні плавучості. Середня тривалість занурення під воду — кілька хвилин, але якщо крокодилам хтось загрожує, вони можуть залишатися під водою аж до 30 хвилин, а, перебуваючи без руху, можуть затамувати подих аж до 2 годин.Дорослі американські крокодили по берегах річок риють нори завдовжки 3-9 м, перечікують несприятливі умови і проводять зимові місяці. зазвичай повзають на животі, але вони можуть також «ходити високої ходою». Дрібніші особини можуть пересуватися галопом
ЧОРНИЙ КАЙМАН Забарвлення чорного кольору, яке слугує як для маскування, так і для поглинання тепла Мешкає у басейні річки Амазонка Харчується рибою, зокрема піраніями, сомами, водяними птахами, черепахами, тапірами, капібарами, оленями, а іноді навіть анакондами. Не мають спеціальних слізних залоз для виведення надлишку солей, тому живуть виключно у чистих прісних водоймах. У 50-х роках минулого століття перебував на межі зникнення, через масове винищення за красиву шкіру.
ГРЕБІНЧАСТИЙ(МОРСЬКИЙ) крокодил — найбільший серед крокодилів Дорослі самці важать до 1000 кг Назва гребінчастий крокодил він отримав завдяки двом «гребеням» розташованим на голові, а морський через те, що прекрасно себе почуває в солоній воді. Крокодили запам'ятовують місце, куди тварини приходять на водопій, а потім приводять у виконання свій підступний план: в роті вони носять воду і поливають місце водопою, щоб воно стало слизьким. І коли тварина прийшла попити води вона сковзається і відразу виявляється в пащі хитрого хижака. Відомі випадки, коли гребінчасті крокодили навіть перевертали невеликі човни.
ЯЩІРКА ПРУДКА В Україні є звичайним видом на більшій частині території. Прудкі ящірки з жадібністю їдять капустяних метеликів і тим стають корисними для садівників. Одним із захисних засобів прудкої ящірки є автотомія хвоста. Схоплений хижаком хвіст відкидається різким скороченням хвостової мускулатури. Відламаний хвіст деякий час звивається, відволікаючи увагу нападника. Згодом у ящірки відростає новий хвіст. Він помітно відрізняється від попереднього і вже не здатний до автотомії.
ЗЕЛЕНА ЯЩІРКА занесена до Червоної книги України. довжина досягає до 30 см, з яких 2/3 складає хвіст У період розмноження у самців горло стає яскраво блакитним Втікаючи від небезпеки вони часто вилазять на дерева та кущі. В спекотний період у липні-серпні вони іноді впадають у літню сплячку.
САТАНИНСЬКИЙ ЛИСТОХВОСТИЙ ГЕКОН Живе у тропічних лісах острова Мадагаскар найкращим захистом листохвостого мадагаскарського гекона є його здатність до мімікрії. Плоский хвіст, який схожий на з`їдений комахами або загниваючий листок і скручений тулуб, на якому виступають прожилки, створюють настільки повну картину листка, що хижаки, які хотіли б поласувати цією рептилією, практично не мають шансів на задоволення своїх апетитів.
КОБРА , що плюється отрутою, може вистрілювати нею зі своїх отруйних зубів. Кобра цілиться просто в очі. Отрута досягає мети на відстані до двох метрів і майже моментально викликає сліпоту жертви. Отрута кобр надходить через вигнуті канали в зубах, які відкриваються назовні на передній поверхні зуба, а отвори для виходу токсину круглі і знаходяться близько до основи зуба. В цьому випадку отрута легко «вистрілює» вперед. При цьому змія спеціальними м`язами різко стискає отруйні залози і починає обертати головою, випускаючи токсичну речовину. Отрута розпорошується як аерозоль у вигляді хмари і обов`язково вражає обидва ока
ЖОВТОПУЗ БЕЗНОГИЙ Велика безнога ящірка зі змієподібним тілом Тіло і хвіст вкриті ромбічної лускою під якою розташовуються кісткові пластинки тому тіло жовтопузика тверде і негнучке. Між черевною і спинною частинами кісткової кольчуги є проміжок, який зовні виглядає як бічна поздовжня складка шкіри. Завдяки цим складкам забезпечується дещо більша рухливість тіла. Крім того, складки дозволяють збільшувати обсяг тіла при прийомі їжі або при виношуванні яєць. Через людську необізнаність жовтопуза часто вбивають, приймаючи його за отруйну змію. Багато цих ящірок гине під колесами автомобілів. Жовтопуз занесений до Червоної книги України.
ГАДЮКА СТЕПОВА мешканець України. Піднімаються на чагарники й дерева на значну висоту і при цьому дуже швидко пересувається. На землі рухається повільніше, ніж у воді чи на дереві. Влітку рятують поля від сарани, знищуючи цю комаху, Особливо небезпечні гадюки для людини навесні, коли вони шукають собі пару. Якщо гадюка вкусила відразу ж необхідно викликати швидку допомогу. Оскільки відсутність ранок у роті і якість пломб важко точно визначити, отруту з ранки не можна відсмоктувати«Перша допомога в разі укусу змії»1. Знерухоміти вражену частину тіла.2. Надати потерпілому лежачого положення.3. Дати потерпілому якнайбільше теплого питва.
4. Ввести протизміїну сироватку.«Не можна»1. Надрізати рани.2. Перетягувати джутом кінцівки.3. Припалювати..Щоб змія не вкусила, не слід до неї наближатися. Якщо ви підійшли занадто близько, потрібно повільно відступити, не роблячи різких рухів. У жодному разі не можна брати палку, камінь і атакувати змію, вона може стати агресивною, та й убивати цю корисну рептилію зовсім не потрібно
ЧОРНА МАМБА поширена в Африці, насправді має коричневий колір. Свою назву отримала через синьо-чорний колір у середині рота, який вони показують у разі небезпеки. Найшвидша змія. На короткій дистанції вона розвиває швидкість до 23 км/год, її звичайна швидкість - 11 км/год. навіть рухаючись дуже швидко, мамба тримає голову -над землею на висоті близько 50 см. Перед тим, як напасти на жертву, мамба піднімає передню частину тіла на висоту до 1 м.Після укусу людина гине протягом 20 хв. від удушення
ВЕЛИКОГОЛОВА ЧЕРЕПАХА живе у Китаї. має невідповідно велику голову, вкриту зверху одним великим міцним щитком. голова через свою величину не втягується в панцир. Через сильне сплощення панцира не може ховати ноги і хвіст під панцир, і для захисту використовує гучний крик, неприємний різкий запах, а якщо зможе дотягнутися, то неодмінно вкусить. Дуже вправно і швидко пересувається по стрімких берегах, при цьому хапаючись за уступи дзьобом. В домашніх умовах з легкістю може вилізти на шафу чи штору. Занесена до Червоної книги.
БОЛОТЯНА ЧЕРЕПАХА В Україні збереглася найбільша в Європі популяція болотяних черепах.Зменшення популяції європейської болотяної черепахи пов’язують з її відловом і утриманням у неволі. Особливо прикро, що тварин найчастіше підбирають з берега саме в період їхнього розмноження, це зазвичай закінчується загибеллю черепашенят.В неволі довго не живуть ажде потребують не лише тепла, а й ультрафіолету. Інакше не виробляється вітамін Д3, без якого деформується панцир, а також полюбляють тваринну їжу, про що люди часто не знають, годуючи черепах травою.На такій дієті черепахи гинуть до року часу. Занесені до Міжнародної Червоної книги.
Черепаха річки Мері мешкає в Австралії. вона має зелені нарости на голові, схожі на волосся, і ще два на підборідді, які нагадують крихітні пальці. У самців цього виду найдовший хвіст серед черепах .Волосся черепахи – це водорості, які ростуть на її голові. У 60-70-х роках минулого століття завдяки масовому вилову ці рептилії стали популярними домашніми тваринами через що зараз ці плазуни знаходяться на межі вимирання.
ДОДАТОК 2
ГОСТРОМОРДИЙ КРОКОДИЛ
ЧОРНИЙ КАЙМАН
КОБРА
БОЛОТЯНА ЧЕРЕПАХА
ЧЕРЕПАХА РІЧКИ МЕРІ
ГРЕБІНЧАСТИЙ(МОРСЬКИЙ) КРОКОДИЛ
ВЕЛИКОГОЛОВА ЧЕРЕПАХА
ЗЕЛЕНА ЯЩІРКА САТАНИНСЬКИЙ ЛИСТОХВОСТИЙ ГЕКОН
ЧОРНА МАМБА
ЖОВТОПУЗИК
ГАДЮКА СТЕПОВА