Урок :"Різноманітність земноводних"

Про матеріал
Розробка уроку до підручника: Біологія 7 клас,автори:Л.І.Остапченко,П.Г.Балан по темі: "Різноманітність земноводних"
Перегляд файлу

                                   Різноманітність Земноводних.

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю земноводних,розкрити їх значення в екосистемах та житті людей; виховувати дбайливе ставлення до всього живого; розуміння того,що природа чудова в усіх своїх проявах.

Обладнання: фрагменти відеофільмів про представників Земноводних,Червона книга України.

                                                     Хід уроку.

І.Організація класу.

ІІ . Актуалізація опорних знань.

Учитель: Зоолог  А.Брем  говорив: «Здавна й до наших часів жодна тварина не викликала в людях такої загальної відрази,жодну не настільки нещадно й настільки не справедливо, як родини ропух,тритонів,жаб».

  Щоб розвіяти міфи про цих чудових тварин,ми розпочнемо урок з цікавих запитань.

1.Комахи ніколи  не кусають земноводних,хоча шкіра в них гола.  Чому?

Відповідь. Через отруйний секрет,що виробляють отруйні залози  земноводних.

2.Чи може жаба скидати з себе шкіру?

Відповідь. Шкіра жаби з часом старіє й зношується. тому линяння відбувається до 4 разів на рік. Стару шкіру жаби з’їдають.

3.Народні прикмети стверджують:жаби справжні  «живі барометри». Чи так це?

Відповідь.

-         Жаба мовчить перед холодною погодою.

-         Жаба стрибає й кумкає до дощу.

-         Жаби виставляють мордочки назовні – до негоди.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

                                                       Систематика.

                                  Царство                                 Тварини

                                   Підцарство                            Багатоклітинні

                                   Тип                                           Хордові

                                    Клас                                         Земноводні

                                   Ряди                                         Безхвості,  Хвостаті,  Безногі.

 

                                                 Ряд Безхвості.

 

Учні отримали завдання підготувати повідомлення про представників ряду Безхвості:

Жаби                                 Квакші                                   Ропухи

 

                                             Ряд Хвостаті.

Повідомлення про представників ряду Безногі:

              Саламандри                                                   Тритони

                                              Ряд Безногі. (Черв’яги)

Повідомлення учнів про ряд Безногі.

 IV. Міфи та легенди про земноводних.

                                  Легенда про жабу.

Жив колись чоловік який їв і їв без кінця. Працювати не любив,весь час сидів дома,але дружину,яка вирощувала для нього батат, змушував працювати дуже багато. Живіт у нього був дуже великий,а руки й ноги ставали дедалі слабшими.

Одного разу він вирушив на свято й стільки там з’їв,що не зміг іти додому. Тоді він сказав дружині: « Сади мене в кошик, в якому ти носиш батат, і неси додому». Дружина так і зробила,але коли переходила річку,чоловік випав із кошика у воду. Він почав сварити дружину, але захлинувся і міг вимовити тільки: «Ква-ква-ква»,тому що став жабою.

                         Легенда про жаб’ячу отруту.

Неподалік від Тулузи два купці під час прогулянки нарвали листя шавлії і поклали у вино. Випивши його, незабаром відчули запаморочення і впали в непритомний стан: пульс зник,з’явились блювота й холодний піт,настала смерть. Слідчі з’ясували, що тому місці, де росла шавлія,було багато ропух,тому зробили висновок,що отруєння пішло від отрути ропух.

Легенди про отруйність шкірних виділень ропух – вигадка.

Про появу в людини бородавок (викликаються вірусами) жаб’яча отрута не має. Бородавки жаби - це залози ,які виробляють отруту,вона вибризкується коли хижак бере жабу зубами.

V. Значення земноводних.

1.Ланка в ланцюзі харчування. Ними харчуються  птахи,їжаки,вужі. Сірі пацюки не просто добувають ропух, але й заготовляють їх про запас,вони перекушують їм хребет і залишають  знерухомлених у своїх норах, як «живі консерви».

2.М’ясо жаб вживають в їжу.

3.Жаби- об’єкт  лабораторних  досліджень вчених,біологів, медиків.

4.жаби знищують шкідників полів, садів. Французькі й англійські садівники купували ропух,щоб випустити їх у сади,поля .У Парижі існував спеціальний жаб’ячий ринок.

5.Отруту деяких жаб використовують індіанці для полювання.

VI. Охорона земноводних.

Дати відповідь на запитання:

1.Що спричиняє зниження чисельності земноводних?

  • Використання земноводних , як лабораторних тварин.
  • Використання отрутохімікатів від шкідників.
  • Вживання в їжу.
  • Екзотичні види вивозять за межі їх існування.
  • Тварин вбивають,тому що вони не подобаються.

Екологічна ситуація(кислотні дощі впливають на шкіру земноводних,і це викликає їх загибель).

          Земноводні України, які потребують охорони.

Звичайний тритон                        

  • Звичайна ропуха
  • Звичайна квакша
  • Гостроморда жаба
  • Саламандра плямиста

          Заходи, щодо охорони земноводних.

  • Дотримання законів щодо охорони земноводних.
  • Підвищення штрафів за контрабанду.
  • Будівництво доріг з урахуванням міграції земноводних.
  • Покращення екологічної обстановки.
  • Проводити роз’яснювальну роботу серед населення.

  VII. Подяка земноводним.

Французький вчений Клод Бернар,йому належить ідея про відкриття пам’ятника жабам.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 грудня 2023
Переглядів
145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку