Урок "Сили в природі"

Про матеріал
Однією з найважливіших ділянок роботи в системі навчання фізики в школі є розв’язування задач. За вимогами компетентнісного підходу задачі мають бути наближені до реальних умов життєдіяльності людини, спонукати до використання фізичних знань у життєвих ситуаціях. Пропонувати учням можна компетентнісні задачі, у яких чітко прослідковуються міжпредметні зв’язки та прикладна спрямованість навчання фізики: задачі із життєвих ситуацій, задачі виробничого характеру. В контексті компетентнісно - орієнтованого навчання з фізики особливого значення набувають фото-задачі, задачі-оцінки, творчі-задачі. Самостійне експериментування учнів потрібно розширити експериментами та спостереженнями, використовуючи саморобні або побутові прилади, дотримуючись при цьому правил безпеки життєдіяльності. Спостерігаючи за об’єктом або явищем, учень отримує якісні їх характеристики, а у ході вимірювання-ще й кількісні.
Перегляд файлу

Підлісненська філія КЗ «Олександрівське НВО №2

Описание: C:\Documents and Settings\A&L\Рабочий стол\УРОКИ ГЕОМЕТРИЯ 9 КЛАСС\Урок 01 Четырехугольники\01-3 Конспект.gif

Тема: «Сили природи»

                                                              7 клас

                        Вчитель фізики: Охріменко Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   2021рік

Тема уроку:Сили природи.

Мета:Узагальнити і систематизувати знання учнів про силу тертя, силу пружності, силу тяжіння, причини виникнення та їх властивості; поглибити знання учнів щодо практичного використання сил в житті;сприяти розвитку мислення , творчих здібностей; вчити проводити дослідження  та робити висновки; удосконалювати навички роботи в групах.

Тип уроку:узагальнення та поглиблення знань, умінь та навиків.

Обладнання: :  сіль, терези, мірний циліндр, можна набір важків,ложка, лінійка (або довгий цвях), сірникові коробочки, пластикова пляшка, пісок, нитки (або дріт), аркуш цупкого картону, ножиці, динамометр.

                                                     Хід уроку

I Організаційний момент

Вправа «Подаруй лайк»

- З яким настроєм ви прийшли на урок? Зробіть «лайк». Я хочу, щоб у тих, хто мають позитивні «лайки» - настрій не погіршився, а учні, що мають «лайки» поганого настрою – змінили його в кращу сторону.

II Мотитвація навчальної діяльності.

На попередніх уроках ви отримали теоретичні знання про головні сили природи, дізналися про їх широке застосування на виробництві , виявили   корисні та шкідливі властивості сил. Але справжній фізик вміє користуватися приладами, проводити вимірювання та самостійно проводити досліди, які підтверджують ці явища.

Епіграф:Розум полягає не тільки в знаннях, але й в умінні застосовувати знання на практиці.

                                                                                                Арістотель

III Актуалізація опорних знань.

   Фізичний диктант

1 Що таке сила?

2 Яким приладом вимірюють силу?

3 Яка основна одиниця сили?

4 Дією яких сил пояснюються явища:

  А) автомобіль з вимкнутим двигуном зупиняється;

  Б) вода в річці тече;

  В) тіло що підвішене на пружині, гойдається у вертикальній площині.

5 Формула для знаходження сили тертя.

5 Формула для знаходження сили пружності.

6 Формула для знаходження сили тяжіння.

7 Які сили називаються гравітаційними?

8 Що таке густина?

9 Формула для знаходження густини.

10 Основна одиниця вимірювання густини.

IV Сприйняття і усвідомлення учнями матеріалу.

А сьогодні  переконаємося як на практиці ми можемо застосувати свої знання з даної теми тобто при виконанні незвичайних завдань . Клас ділиться на три групи і кожна група отримує своє завдання.

1 група

 Густину солі та цукру. (дослідження густини речовини)

Основні теоретичні поняття фізичних величин

Густина— фізична величина, що характеризує стан речовини і  чисельно дорівнює відношенню маси однорідного тіла до його об’єму. Позначивши густину грецькою літерою ρ(ро), масу — латинською літерою m,а об’єм — літерою V, одержимо формулу:     ρ=m/V

 Фізичний зміст — густина чисельно дорівнює масі речовини в одиниці об’єму.

Прояви фізичного явища в природі

Густину речовини враховують практично в усіх сферах науки, техніки й будівництва, під час створення нових матеріалів. Так, наприклад, матеріали для космічної техніки мають володіти такими характеристиками, як висока міцність і невелика густина. Існують таблиці густин деяких речовин . З таблиці можна дізнатися, яку масу має  1 см3 тієї чи іншої речовини. Так, читаючи, що густина алюмінію 2700кг/м3 або 27 г/см3, дізнаємося, що маса 1 м3 алюмінію 2700 кг, а маса 1 см3 цього металу 2,7 г. Таблиця густин дає змогу визначити речовину, з якої тіло  виготовлено, без проведення хімічного аналізу. Достатньо виміряти масу й об’єм тіла та обчислити густину. Звертаємо увагу учнів на те, що поняття «маса» стосується тіла, а поняття«густина»— речовини, з якої виготовлене тіло. Табличні значення густин відповідають певній температурі, тобто густина речовини залежить від температури.

Обладнання:  сіль, терези, мірний циліндр, можна набір важків,ложка.

                         Обчислення:

  1. Набрати у ложку солі, висипати на шальку терезів, та виміряти її масу за допомогою важків.
  2. Висипати сіль у мірний циліндр та виміряти її об'єм.
  3. Обчистити густину солі за формулою.

https://naurok.com.ua/uploads/files/133532/41011/42415_html/images/41011.008.png

 

Аналогічні розрахунки виконати для цукру.

Порівняти отримані результати з табличним значенням.

Висновок

Виконавши необхідні дослідження отримали такі результати :

Густина солі-

Густина цукру-

2 група

Саморобні терези. (дослідження вимірювання маси )

Основні теоретичні поняття фізичних величин

  Маса — фізична величина, що відображає властивості нерухомих тіл   набувати певних швидкостей у результаті взаємодії.  Маса— це міра інертних властивостей тіла. Чим більшою є  маса тіла, тим менше змінюється його швидкість під дією іншого тіла. За одиницю маси взято кілограм — 1 кг. Міжнародний зразок (еталон) кілограма зберігається у Франції, у м. Севрі. З цього зразка з великою точністю виготовлено копії для інших країн.

Використовують також інші одиниці маси, наприклад тонну, грам, міліграм:

1 т =1000 кг, 1 г = 0,001 кг; 1 мг = 0,000 001 кг. За одиницю маси взято кілограм — 1 кг. Міжнародний зразок (еталон) кілограма зберігається у Франції, у м. Севрі. З цього зраз-ка з великою точністю виготовлено копії для інших країн. Використовують також інші одиниці маси, наприклад тонну, грам, міліграм: 1 т =1000 кг, 1 г = 0,001 кг; 1 мг = 0,000 001 кг.              Прилад для вимірювання маси-терези.  Вимірюючи масу на важільних терезах, треба дотримувати певних правил:                                                            1 Перед зважуванням треба перевірити, чи зрівноважені терези.                       2 Якщо ні, то на одну із шальок досипають потроху сухого піску або кладуть дрібненькі папірці доти, доки коромисло терезів не займе положення, за якого стрілка, погойдуючись, відхилятиметься від нульової поділки на однакову кількість поділок ліворуч і праворуч.                                                    3 Тіло, масу якого треба виміряти, кладуть на ліву шальку.                               4 Щоб уникнути забруднення шальки, під тіло можна покласти підкладку, попередньо зрівноваживши її.                                                                                 5 На праву шальку терезів кладуть важки. Їх добирають так, щоб установилась рівновага.                                                                                           6 Терези вважаються зрівноваженими, якщо стрілка, здійснюючи коливання, відхиляється від нульової позначки вліво і вправо на однакову кількість по ділок.                                                                                                                         

Пам'ятаймо!!!

 За набутими швидкостями можна говорити про маси тіл. Яка ж залежність між цими величинами? Чим більша швидкість, тим маса менша.

 Обладнання: лінійка (або довгий цвях), сірникові коробочки, пластикова пляшка, пісок, нитки (або дріт), набір важків.

                                    Обчислення:

  1. Для виготовлення опори терезів наповнити пластикову пляшку піском.
  2. Зверху на бутилу покласти важило за який служить лінійка, або довгий цвях.
  3. Для виготовлення шальок використовуємо сірникові коробочки.
  4. Для кріплення шальок нитки або дріт. Кріпимо шальки на кінці важеля.
  5. Покласти на ліву шальку будь яке дрібне тіло, а на праву важки; виміряти масу тіла.

Висновок

Виконавши необхідні дослідження отримали такі результати :

Виготовили саморобні терези та виміряли масу досліджуваного тіла

 

3 група

Картонна гармошка. (дослідження сили пружності)

Основні теоретичні поняття фізичних величин

 Сила пружності — це сила, яка виникає під час деформації тіла, тобто зміни його форми та розмірів. Сила пружності належить до класу електромагнітних сил. Вона напрямлена протилежно напряму переміщення частинок  тіла під час деформації. Причиною виникнення сил пружності є взаємодія молекул тіла. На малих відстанях молекули відштовхуються, а на великих —притягуються. У недеформованому тілі молекули розташовані саме на такій відстані, на якій сили притягання і відштовхування зрівноважуються. Коли розтягують або стискають тіло, відстані між молекулами змінюються, тому починають переважати або сили притягання, або сили відштовхування. Кількісне співвідношення між силою пружності й величиною деформації тіла можна знайти за допомогою досліду. Спочатку слід підвісити до пружини один важок і виміряти видовження пружини в положенні, коли сила пружності компенсує силу тя-жіння, що діє на важок. Потім виміряти видовження пружини, підвісивши до пружини два важки. У цьому випадку сила пруж-ності є вдвічі більшою, бо вона компенсує силу тяжіння, що діє на два однакових важки. Той же дослід повторити з трьома важками. На підставі результатів, отриманих під час проведення дослідів, зробимо висновок: видовження пружини є пропорційним силі пружності.Тому це співвідношення називається законом Гука.Досліджуючи пружні деформації різних тіл, він виявив, що під час пружних деформацій тіл їх видовження чи скорочення  прямо пропорційні силі, яка їх розтягує або стискає: F=kх , де k— коефіцієнт пропорційності, який називається жорсткістю, характеризує здатність тіла чи конструкції протидіяти деформації, x—абсолютна деформація (лінійне видовження чи стиснення тіла). Одиницею жорсткості в СІ є 1Н/м. Чим більша жорсткість тіла, тим менше воно змінює власну довжину під дією даної сили.

 Силу пружності, що діє на тіло з боку опори, часто називають силою нормальної реакції опориі позначають N. За величиною деформації тіла можна визначити величину сили пружності. Прилад для вимірювання сил називається дина-мометром. Будова динамометра(від грецьких слів динаміс— сила; ме-трео— вимірюю) ґрунтується на тому, що сила пружності пружи-ни за законом Гука прямо пропорційна видовженню (деформації) пружини.

 Обладнання: аркуш цупкого картону, ножиці, динамометр.

                      Обчислення:

  1. Взяти картонний аркуш шириною 10см.
  2. Перегнути аркуш картону навпіл.
  3. Розрізати картон на смужки шириною 1см, по черзі то з однієї то з другої сторони, не дорізаючи до краю картонна 1см.
  4. З допомогою лінійки визначити довжину картону.
  5. Закріпити один кінець картонної гармошки лапкою штатива, а до іншого прикріпіть динамометр, та розтягніть його, зафіксуйте показники динамометра.
  6. Виміряйте довжину картонної гармошки в розтягнутому стані.
  7. Знайти різницю довжини картону, та картонної гармошки.
  8. Визначте коефіцієнт пружності картонної гармошки за формулою.

 

F= К·Х;   К= F/Х

Висновок

Виконавши необхідні вимірювання та обрахунки ,обчислили коефіцієнт жорсткості картонної гармошки. Він виявився рівним…

Додаткові завдання для кожної групи.

1 група

1 Яка сила викликає припливи та відпливи в морях та океанах на Землі?

2 Чи можна підняти тіло , якщо прикласти до нього силу яка дорівнює його вазі? Відповідь поясніть.

2 група

1 Як визначити густину мила, яке має форму прямокутного паралелепіпеда та на якому написана його маса.

2 Чи однакову масу має відро з питною водою і таке саме відро , заповнене морською водою.

3 група

1 Які види деформації відбуваються :

а) рибу тягнуть вудочкою з води;

б) ключ повертають в замочній  скважині;

в) пружина прикріплена на вхідних дверях.

2 В чому різниця пружної і не пружної деформації?

ІV Систематизація і узагальнення вивченого на уроці.

Метод – мікрофон (учні висловлюють свою думку про роботу  на уроці )

V Оцінювання.

VІ Підсумки уроку.

Отже, прошу висловити свою думку, що  цікавого, на ваш погляд ви дізналися на сьогоднішньому уроці.

 Пам’ятаймо! Природа – єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту. Ми перегорнули ще одну її сторінку, сторінку цікавого та загадкового. А хто не знає сили,  той не знає природи.

VII  Домашнє завдання. Повторити: види сил, їх означення причини виникнення та властивості. Оформити свої дослідження у вигляді презентації.

 

 

 

 

 

1

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Майстер-класи
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
Розділ 3. Взаємодія сил. Сила
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку