Урок №5
Тема уроку. Створення комп’ютерної моделі процесу взаємопов’язаного функціонування об’єктів у середовищі Scratch. Проєкт з австрономії «Сонячна система».
Мета
Обладнання: комп’ютери з виходом в мережу Інтернет, демонстраційне відео про сонячну систему, cередовище Scratch, детальна інструкція до реалізації проєкту.
Тип уроку: урок практичного застосування умінь та навичок.
Хід уроку
І. Оголошення теми та постановка мети уроку
Повідомлення теми та мети уроку. Ознайомлення учнів з планом роботи на уроці. Оголошення теми проєкту, над яким будемо працювати на уроці. Коротка характеристика проєкту.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Переглядаємо демонстраційне відео, визначаємо об’єкти, які потрібні в даному проєкті, обговорюємо, яким способом можемо реалізовувати заданий проєкт у середовищі Scratch.
ІІІ. Закріплення матеріалу. Реалізація проєкту.
Перед тим як почати виконувати проєкт на комп’ютері, повторюємо інструктаж з техніки безпеки.
Детальна інструкція виконання практичної роботи знаходиться в учнів на робочому столі комп’ютера.
Комп’ютерна модель «Сонячна система»
Інструкція реалізації проєкту
Реалізуємо модель «Сонячна система».
Сонячна система – планетна система, що включає в себе центральну зорю – Сонце, і всі природні космічні об'єкти, які об'єднуються гравітаційною взаємодією. Сонячна система є частиною значно більшого комплексу, який складається із зірок та міжзоряної речовини – галактики Чумацький Шлях.
Ближче до Сонця розташовані планети земної групи: Меркурій, Венера, Земля, Марс; далі від Сонця розташувались планети-гіганти: Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
Окрім Сонця й планет, до складу Сонячної системи входять також карликові планети, супутники планет, астероїди, комети. [12]
На уроці ми створимо проєкт, в якому розмістимо тільки перші чотири планети, а всі інші ви створите самостійно. В результаті маємо отримати приблизно такий вид проєкту.
Почнемо з фону. Шукаємо в мережі і використовуємо в якості тла будь-яке фото на космічну тему. Завантажуємо збережене фото у Scrаtch.
Додаємо об’єкт Сонце. Ми можемо самі намалювати або знайти зображення Сонця в мережі Інтернет. Розміщуємо об’єкт Сонце у центрі екрану. Задаємо рух об’єкту – обертання навколо своєї осі. Для нього пишемо простий скрипт.
Об’єкт завжди буде повертатися на 2 градуси.
Створюємо наступні об’єкти по черзі. Перший об’єкт – планета Меркурій.
У Древньому світі так називали Бога торгівлі. Меркурій — найближча до Сонця планета Сонячної системи. Обертається навколо Сонця за 87,969 земних діб. Шукаємо в Інтернеті фото планети і завантажуємо у Scrаtch.
Меркурій обертаться з дуже великою швидкістю навколо Сонця. Пишемо для нього скрипт такий, як на малюнку вище. Розміщуємо Меркурія недалеко від Сонця і запускаємо на виконання.
Наступна планета – Венера.
Венера – друга від Сонця та шоста за розміром планета Сонячної системи. Період обертання навколо Сонця – 224,7 земних діб. Названа на честь Венери, богині кохання з римського пантеону. Це єдина з восьми планет Сонячної системи, яка отримала назву на честь жіночого божества. За розміром майже така ж, як і Земля. Планета й справді дуже гарно виглядає на нічному небі. Шукаємо зображення Венери і завантажуємо в наш проєкт. Пишемо для неї скрипт.
Наступна планета – наша рідна планета Земля. Земля – третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Земля належить до планет земної групи і є найбільшою з цих планет у Сонячній системі. Землю іноді називають світом, латинською назвою Терра або грецькою – Гея.
Наступна планета Марс, четверта планета Сонячної системи за відстанню від Сонця та сьома за розміром і масою. Названа на честь Марса – давньоримського бога війни. Іноді Марс називають «червоною планетою» через червонуватий колір поверхні. Цю планету ми можемо впізнати на нічному небі саме за цією ознакою.
Задаємо планетам розміри таким чином:
Запускаємо проєкт на виконання і спостерігаємо за рухом планет.
Додаткове завдання: додати до робочого проєкту решту планет. Вивести інформацію про кожну планету на екран. Знайти інформацію про швидкості планет, спробувати реалізувати.
ІV. Перевірка та оцінювання знань, навичок і вмінь
Учні демонструють проєкт однокласникам та вчителеві для оцінювання.
Учні коротко розповідають про проєкт, називають компоненти, які дозволили реалізували задум, складнощі, які виникали під час роботи. Також відповідають на запитання учнів.
V.Домашнє завдання.
Виконати додаткові завдання до проєкту. Готовий проєкт приєднати до пункту «Завдання» у Classroom.