Дата:
Клас: 8
Тема: Теплопровідність
Мета уроку:
Навчальна. Познайомити учнів з теплопровідністю як одним зі способів передачі енергії в твердих тілах; показати значення теплопровідності в житті людини.
Розвивальна. Розвивати логічне мислення, розширити кругозір учнів.
Виховна. Викликати цікавість до вивчення предмету.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент (перевірка присутніх)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Продовжіть речення:
1.Тепловий рух – це…
2. Температура – це …
3. Прилад для вимірювання температури - …
4. Внутрішня енергія – це …
5. Внутрішню енергію можна змінити……..( двома) способами.
6. Види термометрів …
7. Перший спосіб зміни внутрішньої енергії є ……..(виконання роботи)
8. Другий спосіб зміни внутрішньої енергії називається …..(теплообмін)
9.Наведіть приклади зміни внутрішньої енергії з допомогою виконання роботи.
10.Теплообмін – це процес …
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимось з видом теплообміну – теплопровідністю. . Але перед тим, як розпочати наш урок давайте нагадаємо основні правила техніки безпеки при виконанні робіт з тілами, що мають високу температуру.
1. Не торкатись до тіл, що можуть мати високу температуру голими руками, а лише з допомогою товстої ганчірки.
2. При роботі з нагрівниками поводитись обережно, щоб не обпектись.
3. При отримані опіків промити опік холодною водою, змастити опік спеціальним кремом.
4. При роботі з відкритим вогнем мати вогнегасник, цупку тканину, ящик з піском.
5. Полум’я свічки чи спиртівки гасити лише з допомогою щільної посудини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ознайомимося із механізмом теплопровідності. Розглянемо дослід.
Закріпимо в одному штативі кінець мідного стрижня, до якого за допомогою воску прикріпимо маленькі цвяшки. Почнемо нагрівати вільний кінець стрижня. Незабаром віск почне плавитися, й цвяшки почнуть відпадати від стрижня.
При нагріванні відбувається збільшення швидкості руху молекул, з яких складається тіло. Цей рух передається сусіднім молекулам, у результаті швидкість цих молекул й, отже, температура даної частини тіла зростає.
Вид теплообміну, обумовлений передачею енергії від одного тіла до іншого або від одних частин тіла до інших у результаті теплового руху й взаємодії частинок, називають теплопровідністю.
Найбільш відмітна властивість теплопровідності: при цьому процесі не відбувається переносу речовини.
Досліди показують, що великою теплопровідністю володіють метали, особливо срібло й мідь. Вода, цегла й скло «проводять тепло» у сотні разів гірше, ніж мідь, і в десятки разів гірше, ніж сталь. Теплопровідність дерева в кілька разів менше, ніж цегли.
Дуже мала теплопровідність газів. Цим обумовлена мала теплопровідність пухнастих тканин, наприклад вовни: між їхніми волокнами багато повітря. З тієї ж причини мала й теплопровідність пористих матеріалів (типу пінопласту), а також снігу, особливо який тільки-но випав. «Теплий» сніжний покрив уберігає взимку від вимерзання ґрунт і рослини (озимі).
Речовини з малою теплопровідністю використовують як утеплювачі й теплоізолятори.
V. Закріплення нового матеріалу
1. Чому з точки зору фізики вираз «шуба не гріє» є неправильним?
2. Чому подвійні рами у вікнах сприяють кращій теплоізоляції квартир?
3. Чому безсніжними зимами озимина потерпає від морозів?
4. За кімнатної температури металеві речі здаються холоднішими на дотик, ніж дерев’яні. Чому?
VІ. Домашнє завдання.
§ 5, впр. 5 (1-5 усно)