Вчитель: Борисенко Олександр Павлович
Тема: Тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання. Тертя в природі й техніці. (урок у 7 класі)
Мета повторити поняття сили, види сил; сформувати знання про силу тертя, причини її виникнення, фактори, що впливають на зміну сили тертя, види сили тертя; встановити залежність сили тертя від тиску і роду поверхонь стичних тіл; розкрити роль і практичне використання тертя (на виробництві, у побуті, у природі); розвивати логічне мислення учнів; виховувати активність, самостійність, наполегливість.
Міжпредметні зв’язки: технології
Компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, обізнаність і самовираження у сфері культури
Урок за технологіями «перевернутий клас» та «ротація за станціями»
Хід уроку
№ |
Етапи уроку |
Завдання для учнів |
Діяльність вчителя |
Діяльніть учнів |
Проміжний контроль |
1 |
Організаційна частина |
|
|
|
|
2 |
Домашнє завдання |
Завдання дається учням заздалегідь перед вивченням теми – дати відповідь на питання: (Додаток 1)
|
Підготувати навчальні матеріали |
Виконання завдання на первинне закріплення матеріалу використовуючи середовище Інтернет |
самоконтроль |
3 |
Перевірка домашнього завдання |
Оцінити свої відповіді. Підсумувати теоретичний матеріал |
відстеження результатів виконання ДЗ |
рефлексія самооцінка, складання карти знань |
самоконтроль, взаємоконтроль контроль вчителя |
4 |
Набуття компетентностей |
Поділ на групи (диференційоване) Виконати завдання Виконати творче завдання |
Поділити учнів на групи (1 група – учні, що добре розібралися з ДЗ, самостійно опрацьовують матеріал за комп’ютерами; 2 група – учні, що потребують допомоги вчителя, разом з ними вчитель опрацьовує новий матеріал з теми) (Додаток 2) |
Складання конспекту |
самоконтроль взаємоконтроль |
5 |
Фізхвилинка |
|
|
|
|
6 |
Виконання групових завдань |
Учні поділяються на групи та виконують творчі завдання (Додаток 3) |
Роздати завдання. Надати допомогу під час розв’язання завдання |
Виконання та презентація завдання |
взаємоконтроль, контроль вчителя |
7 |
Підведення підсумків уроку |
Рефлексія: оцінити власний рівень розуміння та засвоєння нового навчального матеріалу, власної діяльності на уроці шляхом опитування |
надати можливість учням оцінити ефективність своєї роботи |
участь у формувальному оцінюванні: відповідати на запитання |
самоконтроль, контроль вчителя |
8 |
Домашнє завдання (випереджаюче) |
Учні проходять онлайн тестування на відправляють результати учителю по пошті |
Підготувати навчальні матеріали |
Виконання завдання на закріплення та систематизацію матеріалу |
контроль вчителя |
електронні освітні ресурси (ЕОР), що використовуються на уроці або під час самостійної роботи учнів:
Онлайн сервіси:
способи оцінювання діяльності учнів: формувальне, форми зворотного зв’язку.
Додаток 1 (Домашнє завдання)
Додаток 2 (Вивчення нового матеріалу)
Ми з вами розглянули вже дві механічні сили: силу пружності і силу тяжіння, дали їм характеристику. Залишилася ще одна – це сила тертя.
Сила тертя – сила, що виникає при русі чи спробі викликати рух одного тіла по поверхні іншого і напрямлена вздовж поверхонь дотику тіл проти руху тіла.
З тертям ми зіштовхуємося на кожному кроці. Вірніше було б сказати, що без тертя ми й кроку ступити не можемо. Тертя може бути корисним і шкідливим, цю аксіому людина опанувала ще на зорі цивілізації. Адже два найголовніших винаходи – колесо й добування вогню – пов’язані саме із прагненням зменшити й збільшити ефекти тертя.
Рух тіла в реальних умовах не може тривати нескінченно довго. Якщо штовхнути брусок, що лежить на столі, він набуде певної швидкості, але під час руху бруска його швидкість буде зменшуватися. Яка ж «невидима» сила гальмує брусок?
А зараз ми проведемо досліди для вивчення сили тертя і зробимо відповідні висновки.
Демонстрації (спочатку проводить вчитель, учні роблять відповідні висновки)
Особливості сил тертя (висновки роблять учні з допомогою учителя)
Сила тертя спокою – це сила, яка виникає під час намагання нерухомого тіла зрушитися з місця.
Fтер.сп.=-F. Fтер.сп.=µN- максимальна сила тертя спокою.
Сила тертя ковзання – це сила, яка виникає під час ковзання одного тіла по поверхні іншого.
Fтер.к.=µN, Fтер.к.≥Fтер.сп.
µ - коефіцієнт тертя, який залежить від:
- матеріалу дотичних поверхонь; (див. таб. у підручнику)
- стану поверхонь
Для зменшення тертя використовують мастило.
Сила тертя кочення виникає при коченні одного тіла по поверхні іншого й за умови однакового навантаження.
Fтер.коч.<<Fтер.к.
Це – сила тертя ковзання. Вона діє з боку стола й спрямована протилежно до руху бруска. Така сама за модулем, але протилежно спрямована сила – теж сила тертя ковзання – діє на стіл з боку бруска.
У рідинах і газах так само діє сила тертя (сила опору), яку можна зменшити, якщо надати тілу обтічної форми.
Додаток 3 (Дидактична гра “Тертя й наше життя”)
Клас ділиться на експертні групи. Учні стають експертами у своїх групах.
Експертні групи: “Автомобіль, дорога”, “Спорт”, «Літератори»
Завдання
Кожна група має дібрати приклади використання тертя, його збільшення чи зменшення в їхній області експертизи.
Експертна група обговорює свою тему.
Кожній групі дають картку-підказку з теми експертизи. Якщо учні не можуть самостійно сформулювати задачу, то користуються опорними словами.
Також видають картку-запитання у відповідній області експертизи. Нею експертна група користується в тому випадку, коли самостійно не може навіть з допомогою картки-підказки сформулювати задачі.
Запитання до підказки 1. «АВТОМОБІЛЬ, ДОРОГА»
1.Чому восени біля трамвайних колій стоять таблички «Обережно! Листопад!»?
Запитання до підказки 2. «СПОРТ»
1.Якою є поверхня рукавичок боксера? Чому?
2.Для чого перед виходом на лижню лижі змащують спеціальним мастилом?
3.Чому в дощову погоду футбольним воротарям важче ловити м’яч, ніж за ясної погоди? І чому футболісти частіше падають?
4.Навіщо штангісти перед підійманням штанги, а гімнасти перед виконанням вправи посипають руки, груди й плечі тальком?
5.Чому футбольні бутси мають шипи, а воротарі надягають спеціальні рукавиці?
6.Навіщо лижники змащують лижі, а ковзанярі одягають спеціальні костюми?
Запитання до підказки 3. «ЛІТЕРАТОРИ»
Пояснити фізичну суть наступних приказок та прислів’їв