Урок "Три жфночі образи як три тенденції до модерної емансипації"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури на тему: "Три жфночі образи як три тенденції до модерної емансипації". Творчість Ольги Кобилянсько.
Перегляд файлу

1

 

Урок: № 89

Тема: Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації.

Очікувані результати:

предметні компетентності

  • орієнтується в основних біографічних відомостях Ольги Кобилянської;
  • визначає ідейно-тематичний зміст новели «Valse melancolique»;
  • зʹясовує образну систему у новелі та зіставляє їх;
  • знаходить цитати у тексті на підтвердження власних думок;
  • висловлює судження про важливість проблем, порушених у творах та їх актуальність;
  • знаходить аналогії в повсякденному житті.

ключові компетентності

  • розуміє силу слова та красу мистецтва;
  • аналізує життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей;
  • вільно володіє думками та підтверджує їх цитатами із тексту.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Ольги Кобилянської, ілюстрації до твору «Valse melancolique».

 

  План уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

1.1. Літературний диктант

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Повідомлення учня

ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

3.1. Оголошення теми уроку

3.2. Робота в зошитах

3.3. Повідомлення мети уроку

3.4. Постановка проблемного запитання

IV. Сприймання та засвоєння учнями нової навчальної інформації.

4.1. Вступне слово вчителя

4.2. Гра «Уважний читач»

4.3. Бесіда з учнями

4.4. Перегляд відео «Меланхолійний вальс»

4.5. Робота в групах.

4.6.Сенкан

4.7. Міні-дослідження

V. Підсумок уроку.

5.1. «Два – чотири – усі разом» 

5.2. Заключне слово вчителя

5.3. Оцінювання з мотивацією

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.

 

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

1.1. Літературний диктант

     На минулому уроці ми вивчали новелу Ольги Кобилянської «Valse melancolique», тож давайте перевіримо наскільки добре ви його засвоїли.

 

1. Ким мріяла стати головна героїня твору? (Музикантом);

2. Чому дівчата вирішили взяти до себе ще одну компаньйонку? уло скрутне становище з грошима);

3. Яке враження справила на дівчат Софія Дорошенко? (Дівчата були зачаровані нею);

4. Який художній засіб вжила письменниця, описуючи Софію Дорошенко: «Була дуже мила в обходженні, легка, ледве замітна собою, але мовчалива і дуже поважна»?

( Епітет);

5. В один момент в Софіїних очах з’явилася ненависть і злоба. Що стало причиною?

оява нових сусідів);

6. Хто був автором «Valse melancolique»?  (Софія);

7. Яку звістку жахливу  отримала Софія від дядька? (Що не зможе вчити її в консерваторії);

8. Що сталося з інструментом Софії?   (Тріснула струна);

9. Що стало причиною смерті Софії? (Серцевий удар);

10. Ганнуся повернулася з Італії… (З дворічним сином);

11. Синтез яких мистецв є характерним для твору? (Живопис, музика і слово);

12. Назвіть проблеми, порушені у творі (Кохання, людина і мистецтво, емансипація жінки).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

2.1. Повідомлення учня

Про вплив музики на особистість Ольги Кобилянської дізнаємося з автобіографічної, епістолярної, мемуарної  та  творчої спадщини письменниці. Музика в її житті відігравала чи не найважливішу роль: допомагала у хвилини розпачу та зневіри, підбадьорювала, надихала, не давала замкнутися в собі. Сім’я Кобилянських була творчо обдарована музикально. Ольга Кобилянська грала на фортепіано, лише два місяці навчаючись музичної грамоти, а ще грала на дримбі та цитрі.

Письменниця знала багато українських, російських, німецьких пісень та романсів як, наприклад, «Ой ти, дівчино, зарученая», «Вже журавлі відлетіли», «И скучно, и грустно» М.Лермонтова, «Реве та стогне Дніпр широкий» Т.Шевченка, «Верховино, смутку ти наш», «Гуляли, гуляли…»  та інші. Улюбленим композитором Ольги Кобилянської був Ф. Шопен, а ще їй подобалася музика Ф. Ліста, Р. Шумана, Л. Бетховена, Ф. Мендельсона, В. Моцарта, Й. Брамса, М. Лисенка.

  Ольга згадувала: «Любо спливали нам вечори у родинному гуртку... Музика, спів були одинокою насолодою для нас у маленькому гірському містечку. Ціла наша родина була безтямно залюблена у своїй музиці так, що іноді грали аж поза північ і то, що попало нам під руки: грали класичну музику, різні сонати або наші народні пісні».

 «…музику люблю пристрасно, і вона має на мене дуже сильний, майже потрясаючий вплив», – зізнається письменниця чеському  етнографу Франтішеку Ржегоржу у листі від 17.01.1898 р.

          У листі до Осипа Маковея від 5.02.1898 р. Ольга Кобилянська пише: «Нині у Вас великий концерт і будете чути музику. Знаю, що будуть співати різні пісні, але «Гуляли, гуляли…» не будуть співати, а в мене понад се нема нічо. Я би навіть хтіла, щоби мені те співали, коли умру, так страшне люблю ту пісню»

Саме цю пісню та  «Чуєш, брате мій…» на слова Богдана Лепкого виконували на могилі письменниці 23 березня 1942 року, проводжаючи її в останню путь.

          Музика, якою була оповита душа письменниці, мала великий вплив і на її світовідчуття.  Ліричними акордами пройнято багато її творів, у яких  чітко відчутно автобіографічні нотки і в яких саме музика допомагає розкрити образи героїв.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.

3.1. Оголошення теми уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над новелою Ольги Кобилянської «Valse melancolique». Тема нашого уроку: «Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації».

3.2. Робота в зошитах

- У зошитах запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.

3.3. Повідомлення мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо розглядати новелу О. Кобилянської «Valse melancolique». А також дамо характеристику жіночим образам новели.

3.4. Постановка проблемного запитання

  - Протягом уроку ми повинні дати відповідь на проблемне запитання: якою ж була доля жінок у новелі О. Кобилянської  «Valse melancolique»?

IV. Сприймання та засвоєння учнями нової навчальної інформації.

4.1. Вступне слово вчителя

     Ідеал О. Кобилянської — жінка освічена, інтелігентна, з високими духовними запитами й прогресивними поглядами. Зачаровує її серце: воно в героїнь Кобилянської любляче й ніжне, здатне на великі почуття. Письменниця стверджувала, що жінка — неповторна особистість, яка має право вибору, можливість чинити так, як підказує їй серце. Вона — людина! Саме таку, відважну й прекрасну жінку, яка бореться за свою гідність І незалежність, оспівувала у творах.

4.2. Гра «Уважний читач»

     1. Хто автор цієї картини? Картину цього художника змальовувала Ганна. (Антоніо Корреджо);

https://4.bp.blogspot.com/-aYZQGBl3Lkg/WD3iZ61PUkI/AAAAAAAAABY/w0497w19rEwZNzk9wlOxW5_1hygm9Br-wCLcB/s200/original.jpg

2. Які етюди виконувала Софі?  (№ 21 чи № 24);

3. З якою із героїнь пов’язана ця фотографія? (Марта вчила мови цих країн та давала приватні уроки англійської та французької);

4. ? (Софі нервово прогризала печатки);

https://4.bp.blogspot.com/-lsuMGtmA_j8/WD3izfZgfoI/AAAAAAAAABc/K3CTLecx1XwAQCe2ZktVL3O0g4ky_mnUgCLcB/s200/%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D1%2587%25D0%25B0%25D1%2582%25D0%25BA%25D0%25B8.jpeg

5. Банк. (Батько Софі був директором банку);

6. Італія (Ганна  три роки перебувала в Італії).

4.3. Бесіда з учнями

- З ким ми знайомимося на початку твору?

- Ким мріяла стати Ганна?

- До речі, Ольга Кобилянська дуже гарно малювала. Як ви думаєте, чому вона не зайнялася цією справою? (Батько не вважав за потрібне вкладати гроші в освіту дочок. Брат Ольги Степан був живописцем (серед його творів — портрети сестри). Ще один брат — Юліан — прославився як філолог, автор кількох підручників з латинської мови).

- До чого прагнула Марта?

- Про що мріють дівчата?

 - Які погляди були в дівчат на заміжжя?

- Чи можемо ми вважати Марту та Ганну типовими представницями тогочасного дівоцтва Буковини?

- Чому дівчата вирішили запросити ще одну дівчину на квартиру? 9.

Яке враження справила Софія на дівчат?

- Ганна мріяла стати художницею, Марта — учителькою, про що мріяла Софія? (Софія Дорошенко — творчо обдарована особистість, заповітна мрія якої — закінчити консерваторію й стати піаністкою).

- Як називали Софію подруги? (Подруги так і називали її — музика).

- Чому очі Софії завжди випромінювали сум? (Нещасливе кохання, смерть батька, хвороба матері).

- Як сприймають музику дівчата?

- Чи можна вважати, що вальс є симв олом?

- Як склалося подружнє життя в Ганни та Марти?

4.4. Перегляд відео «Меланхолійний вальс»

    Через весь твір проходить мотив меланхолійного вальсу, який повторюється так символічно – тричі.

- Як сприймають вальс дівчата? (Хотіли слухати, рвав душу, плакали,бо знали: зломлено ще одне життя)

- Символом чого  є меланхолійний вальс?

Меланхолійний вальс – мелодія сумна,

Мелодійний вальс – надія та довіра,

Меланхолійний вальс – це фікція, зневіра,

Меланхолійний вальс – обірвана струна.

Сильний стресовий стан дівчини доводить її до відчаю, фізичного та душевного болю. Символічно, що з останніми акордами зіграної мелодії, обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку  «музика позбавила життя».

На жаль, життєві обставини часом сильніші за прагнення людини. Дівчина через брак коштів не може продовжувати навчання. Найзаповітнішій мрії Софії не судилося збутися.

- Як склалася доля в Ганни? Марти?

4.5. Робота в групах.

      Проблемне питання.  Як Ольга Кобилянська утвердила думку, що музика, мистецтво по-особливому впливають на долю митця?

І група. Завдання: дослідити засоби зображення образу Марти.

План

1. Марта  – втілення любові, готувалася стати вчителькою.  

2. Стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних». 

3. За словами Ганни, «вроджена жінка і матір».

4. Надзвичайно залюблена у музику «…просто душа розривалася в грудях при тих звуках, граціозних, зоапвідаючих найбільше щастя».

5. Щаслива у сімейному житті: вийшла заміж за професора.

     «Я проста робітниця, тип послугача з природи вже, що не наділила її навмисно тим гордим даром, щоб повзав… Тому повзаю й корюся до сьогоднішньої днини й належу до тих тисячок, що родяться на те, щоб без нагороди гинути!»»

ІІ група. Завдання: дослідити засоби зображення образу художниці Ганни.

План

1.Ганна – емоційна, нестримна, вибухова, непостійна натура. «Із нею було тяжко дійти до кінця».

2. Протиріччя у світосприйнятті. «Було багато речей у житті, які брала страшно легко, ледве доторкалася їх крилами вибагливої  душі; але в штуці була поважна й глибока». «Не накладаймо на свої душі маски».

3. Надзвичайно талановита, живе своїм ремеслом.

«Я – артистка і живу відповідно артистичним законам, а ті вимагають трохи більше, як закони…сіро-програмованої людини…»

4. В особистому житті не терпить приписів, їй байдуже, що скаже світ про її особисте життя, тому і вільні стосунки з чоловіками не вважала за непорядність. «…заглушити у собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо… тому неможливо, хто носить справжній артистизм у душі!..»

5. Турботлива мама, хоча і сімейне життя не склалося. «Не могли погодитися в способі життя, і коли не хотів мене зрозуміти, я покинула його. Але хлопець – мій. Я зароблю на сама нього, і він – мій».

Гармонійна      Турботлива

Акуратна          Амбіційна

Ніжна                Лагідна

Надійна            Авторитарна

Артистична      Непередбачувана

                           Творча

ІІІ група. Завдання: дослідити засоби зображення образу піаністки Софії.

      Софія – творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Такі деталі, як подерті рукавички або затикання найменших щілин у вікні розкривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу, замкнену особистість. Мистецтво стає засобом саморозкриття, віддушиною для духовних сил героїні, яка зазнала приниження у житті (через нещасливе кохання).

      Вимоглива. «Я потребую спокою, що випливає з замилування до музики й гармоніїї в відносинах передусім гармонії!»  

      Цілеспрямована. «Лікарі заборонили їй навіть займатися якийсь час музикою, але що їй без музики, як казала, нема життя, то не држалася їх приказів і грала й грає досхочу».

     Жінка-загадка. «Спить, мов царівна. Коли вмивається, не забуде ніколи насипати кілька крапель найтоншої парфуми до води, але зате її верхня одіж… – просто « товпа!»

      Талановита. «Грала етюд Шопена ор.21 чи 24…Душа стала здібна розуміти музику…». «До музики звернулася з подвійним запалом».

Вразлива. «Упала лицем на струни – зомліла…»

      Горда. Радить Марті: «Ти повинна розвивати в собі гордість, бо це єдина зброя жінки, – повчальним тоном сказала товаришка, –і продовжила: Ніколи не принижуйся перед негідною людиною».

      Душевний розпач. Знову неприємності у житті Софії: дядько, єдина надія, відмовився її утримувати у Відні. Зі сльозами на очах, прибита горем, із відчаєм у душі вона сідає за фортепіано і у темній кімнаті починає грати. Та музика – стан душі. «Грала свій вальс, але так, як ніколи. Мабуть, ніколи  не заслуговував він більше на назву «Valse melankolique», як тепер. Перша частина – повна веселості й грації, повна визову до танцю, а друга… О, та гама! Та нам добре знана ворохобна гама! Збігала шаленим летом від ясних звуків до глибоких, а там – неспокій, глядання, розпучливе нишпорення раз коло разу, товплення тонів, бій, – і знову збіг звуків удолину… відтак саме посередині гами смутний акорд… закінчення». Символічно, що з останніми акордами зіграної мелодії, обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку  «музика позбавила життя» Узагальнення дослідження.

4.6.Сенкан

     Складіть сенкан до імені Софія.

Софія.

Стримана, самокритична.

Сміється, страждає, сумує.

Справжня самозречена смілива самотність.

Сум.

4.7. Міні-дослідження

      Розподіліть риси характеру героїнь та їхні вчинки на такі, які можна вважати чоловічими, і такі, які є суто жіночими.

Чоловічі

Суто жіночі

Сильні, неординарні особистості, які дозволяли мати собі «власну кімнату»

Чуттєвість, жіночність, здатність до вияву емоцій. «Від сильного впливу музики поблідла, а очима просто освічувала ту, що грала. Перший раз бачила я, як над нею запанувала інша сила, чим її власна, і як вона піддалася їй».

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку.

5.1. «Два – чотири – усі разом» 

  - Що об’єднує ці три різні натури?

    Вони різні за характером, але їх об'єднує замилування красою, прагнення до гармонії життя, фізичної та духовної досконалості. Художній аналіз світу думок і почуттів цих трьох мистецьких натур становить основний зміст твору. Героїні твору непересічні особистості. Це сильні, вольові, самодостатні, горді та незалежні жінки, які прагнуть утвердитися в чоловічому світі. Вони не бояться залишитися незаміжніми, оскільки шукають щастя насамперед у собі. Мистецтво задовольняє їх запити.

5.2. Заключне слово вчителя

      Iдеал О. Кобилянської - жiнка освiчена, iнтелiгентна, з високими духовними запитами i прогресивними поглядами. Зачаровує її серце: воно у героїнь Кобилянської - любляче i нiжне, здатне на великi почуття. Письменниця стверджувала, що жiнка - неповторна особистiсть, яка має право вибору, можливiсть чинити так, як пiдказує їй серце. Вона - людина! Саме таку, вiдважну i прекрасну жiнку, яка бореться за свою гiднiсть i незалежнiсть, оспівувала у своїх творах.

5.3. Оцінювання з мотивацією

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.

  1. Повторити матеріали уроку.
  2. Дати відповідь на питання «Особливості еволюції життєвого кредо Марти».
  3. Скласти інтервʹю з головною героїнею твору.*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1. Поліщук Н. Предивна гра психічних струн /Н. Поліщук //Усе для школи. Українська література 10 клас. Ольга Кобилянська. — 2001. - № 4;

2. Програма з української літератури для 10-11 класів (Профільний рівень), 2018 рік;

3.Українська література (профільний рівень): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / О. В. Слоньовська, Н. В. Мафтин, Н. М. Вівчарик. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 304 с.

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
951
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку