Урок "Урок дружби і добра" (Номінація «Духовно-моральне виховання особистості в контексті ідей В.О. Сухомлинського»)

Про матеріал

ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Сухомлинського, розвивати інтерес до його творчості, образне мислення й мовлення дітей; розширити і поглибити поняття дружби і добра — цих важливих показників вихованості учнів; на матеріалах творів педагога виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів, вміння бачити хиби у своїй поведінці та їх виправляти.

Перегляд файлу

http://alfor.ru/uploads/posts/2010-09/thumbs/1285691668_svertok.jpg 

Доманівський  навчально-виховний комплекс

«Доманівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 –

Центр дитячої та юнацької творчості»

 

Обласний фестиваль «Творче впровадження спадщини

В.О. Сухомлинського в сучасну педагогічну практику»

 

 

Номінація «Духовно-моральне виховання

особистості в контексті ідей В.О. Сухомлинського»

 

http://s51.radikal.ru/i133/0906/eb/7bcb1e12a98b.jpg 

 

 

 

 

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0349.JPGРобота учителя української мови та літератури

Підойми Тетяни Анатоліївни

 

 

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0354.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

Доманівка

 

«Учитель дружби і добра»

 

Виховна година

( 6 клас)

 

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Сухомлинського, розвивати інтерес до його творчості, образне мислення й мовлення дітей; розширити і поглибити поняття дружби і добра —  цих важливих показників вихованості учнів; на матеріалах творів педагога виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів, вміння бачити хиби у своїй поведінці та їх виправляти.

Обладнання: портрет В.Сухомлинського, слова «Будь справжньою Людиною», екран, проектор, презентація, виставка  творів "Чиста криниця", "Казки школи під голубим небом", книга І. Цюпи "Василь Сухомлинський"("Добротворець"), збірка «Гарячка квітка», вислови про дружбу,  «Конверт дружніх питань»,  «Скарбничка мудрості»,  листівки – серця у формі з’єднаних рук.

 

                                                  ХІД СВЯТА 

Епіграф:
«Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться»

В.О.Сухомлинський

 

    Класний керівник.  Учитель — перший і головний світоч в інтелектуальному житті школяра; він пробуджує в дитини жадобу знань, повагу до науки, культури, освіти. Праця вчителя ні з чим не зрівнянна ... Учителю потрібно трудитися роки й роки, щоб побачити предмет своєї творчості;  йому треба володіти величезним талантом любові до людини, безмежною любов'ю до своєї праці і перш за все до дітей, щоб на довгі роки зберегти бадьорість духу, ясність розуму, свіжість вражень, сприйнятливість почуттів — без цих якостей праця педагога перетвориться б в муку. (слайд 1)

     Людина лише тоді людина, коли вона людству друг — ці слова якнайкраще підходять, коли мова йде про В. О. Сухомлинського. Його називають великим діячем освіти, якому були властиві повна самовіддача, благородство. (слайд 2)

      Сільський учитель і оригінальний теоретик педагогіки, талановитий директор школи, автор сотень віршованих і прозаїчних мініатюр, дуже скромна і сором'язлива людина і безстрашний, яскравий полеміст і публіцист — такою цілісною натурою постає перед нами В. О. Сухомлинський. (слайд 3)

      Народився Василь Олександрович Сухомлинський у 1918 році недалеко від Павлиша в сім'ї селянина. У сім'ї було четверо дітей, і всі стали вчителями. Він прийшов до школи педагогом у 17 років (с. Василівка Кіровоградської області), (слайд 4) заочно закінчив Полтавський педагогічний інститут (філологічний факультет), у школі працював вожатим, учителем молодших класів, викладав українську мову і літературу, працював завучем у районній середній школі (с. Онуфріївка). (слайд 5)

    Це були щасливі роки, бо вже тоді, у молодому віці в нього з'являється інтерес до науково-педагогічної роботи. (слайд 6)

В.О.Сухомлинський – ветеран Великої Вітчизняної війни, двічі був поранений.   

      (слайд 7) 32 роки В.О.Сухомлинський вів педагогічний щоденник ,у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. А потім ці розповіді  виливалися  на папір  і ставали книгами. (слайд 8)

     Рано відчувши вчительське покликання, він присвятив школі майже 35 років життя, раз і назавжди віддавши своє серце дітям. (слайд 9)

     В. О. Сухомлинський — автор 41 монографії і брошури, більше 600 статей, 1200 оповідань і казок. Загальний тираж його книг становить близько 4 млн екземплярів     на     різних   мовах   народів   нашої   країни   і   світу.  

Твори  В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. (слайд 10) Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу. В.О.Сухомлинський казав: «Що було найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей»(слайд 11)

   Героями творчості  В. О. Сухомлинського найчастіше       виступають діти. Його твори вчать реагувати на  вчинки і поведінку героїв. Більшість творів письменника були написані в процесі безпосереднього спілкування з дітьми, під час екскурсій,бесід.

(слайд 12) Його книги присвячені головним чином вихованню і навчанню молоді, педагогізації батьків, методиці викладання мови і літератури в середніх школах.  Найважливішими працями Сухомлинського є: «Воспитание коллективизма у школьников» (1956); «Як ми виховали мужнє покоління» (1960); «Виховання моральних стимулів до праці у молодого покоління» (1961); «Щоб у серці жила Батьківщина» (1965); «Моральні заповіді дитинства і юності» (1966)(Мал.1) У 1974 р. за книгу «Серце віддаю дітям» Сухомлинський

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0317.JPG     Удостоєний Державної премії УРСР. Нагороджений орденом  Леніна   та       багатьма  медалями.

      Отже,   великий   педагог   усьому світу  показав, які   результати дає школа, яка поважає школяра  як людину, він довів, що можна підготувати до щасливого життя кожну дитину.  Подвиг  вченого неповторний, його  приклад надає сил,  підносить дух, підводить   нас  замислитися над неповторною красою нашого життя.

 

      Василь Сухомлинський писав: «Діти живуть своїми уявленнями про добро та зло, честь та безчестя, достоїнства людини; у них свої критерії краси, у них навіть свій вимір часу...».  (слайд 13)

     Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, принциповості. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він же перший скаже прямо про недоліки, запропонує їх виправити. Сьогодні ми звернемося до висловів про дружбу і зачитаємо їх.

(Мал.2,3)

C:\Users\tanya\Desktop\IMG_0316.JPG«Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть».
                                                                         В.Т. Бєлінський
«Дружба — це, насамперед, щирість, це критика помилок товариша. Друзі повинні першими дати жорстку

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0312.JPGкритику для того, щоб товариш міг виправити свої помилки».
                                                                          М.О. Островський
«Себелюбство — отрута для дружби».
                                                                          О. Бальзак
«Ні раб, ні повелитель дружбі не потрібні. Дружба любить рівність».
                                                                           І.О. Гончаров
«У дружби багато крил, а закон у неї один — вірність».
                                                                       А.С. Макаренко
«Дружба закінчується там, де починається недовір 'я».
                                                                           Сенека
«Війна випробовує сміливця, гнів — мудреця, нужда — друга».
                                                                            Східна мудрість

C:\Users\tanya\Desktop\IMG_0326.JPG       Товариськість, дружба — важливі    показники    вихованості  учнів. У вашій поведінці    багато  спільного, але  є  й  відмінність. У   колективі  треба бути скромним. Легко, радісно жити пліч-о-пліч з тими, хто не акцентує уваги  на невдачах інших, не хизується  своїми  успіхами,  а  найгірше — авторитетом, службовим   становищем   батьків,   престижними   речами  (модним  одягом, компютером,  фотокамерою тощо).
 

 

      Шановні учні!

Погляньте на екран  і дайте відповіді на запитання. (слайд 14)(Мал.4)
                               1) Як ви гадаєте, що саме людина шукає в друзях?
2) Які моральні якості ви найбільше цінуєте в другові?
3) Чи можливі суперечки і незгоди між друзями? (слайд 15)
4) Про які якості друга йдеться в прислів'ях: «Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться», «У пригоді пізнавай приятеля»?


5) Як ви ставитесь до дружби між хлопцем і дівчиною?

 

      Класний керівник. Дорогі діти! Хочу доповнити ваші відповіді. Культуру взаємин у колективі характеризує скромність, доброзичливе ставлення до членів колективу, сумлінне, точне, своєчасне виконання доручень, нетерпимість до тих, хто порушує вимоги колективу.
(слайд 16) Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська («парочка», «жених і наречена»), непристойні жарти щодо дружби хлопців і дівчат (як правило, їх допускають ті учні, які самі не вміють дружити, товаришувати), неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу, товаришування можна зруйнувати грубими, недоречними жартами. «А чи міцна дружба між хлопцем і дівчиною, кола вона розпадається під впливом насмішок?» — звертаюся до класу.
Важливо нагадати, що в дореволюційні часи жінки не мали рівних прав з чоловіками. Право на шанобливе ставлення мали лише представниці панівних класів. Усім відомо, які разючі зміни сталися в становищі жінки за Радянської влади, яким величезним авторитетом користується жінка в суспільстві сьогодні. Жінка оспівана в піснях, віршах. Все це дає підставу вимагати від чоловіків особливої поваги до жінок. Чи завжди ви, учні, ввічливі до мам, коректні до жінок у транспорті, громадських місцях? Чи завжди хлопці в класі ввічливі та поступливі у взаєминах із дівчатами? Ще побутує грубе звертання учнів один до одного: «Ей, ти», «Катька», «Вовка» та інше. Така форма звертання свідчить про некультурність, невихованість, зверхнє ставлення до інших.
Неприпустимі не тільки вияви грубощів, зневажливого ставлення до будь-кого, а й байдужість до такої поведінки ровесників. Важливо виявляти доброту, чуйність, повагу у повсякденних взаєминах із товаришами.
Класний керівник. Погляньте,  у мене в руках «Конверт дружніх питань». Це дружнє запрошення до обговорення питань поведінки та відносин. Вільний обмін думками з різних тем у особливо створеній дружній обстановці.
Давайте поглянемо, які випробування чекають нас.

 

 

 

 

 

 

 

Завдання  1.


                                                 Дмитро   і  Сашко
      Двоє шестикласників, Дмитро і Сашко, схилилися над   аркушиками паперу, Сьогодні в класі найвідповідальніша контрольна з математики. Учитель сказав,   

C:\Users\tanya\Desktop\IMG_0330.JPGщо   письмову роботу посилатимуть у район, Дмитро — найсильніший математик у класі, він уже розв'язав задачу, вже переписує з чернетки на чистовик. Сашка посадили поруч з Дмитром, щоб підтягався. Бо Сашко — невстигаючий, некмітливий. Він не тільки тугодум, а й дуже самолюбивий хлопець. Ніколи не списує, не підглядає. Ось і зараз Дмитро відкрив перед Сашком чернетку. Дивись, ось же розв'язання задачі: досить одним оком глянути, якщо захочеш, і все стане зрозумілим, Та Сашко насупився, вп'явся очима в свій аркушик і навіть глянути не хоче на роботу Дмитра.
Дмитрові шкода Сашка. Недобре передчуття боляче стиснуло його серце. Знову буде, як і завжди після контрольної: у Дмитра — одинадцять, а в Сашка — трійка.
В. Сухомлинський    

(Мал.5)

Запитання:
1)  Чи хороший товариш Дмитро?
2) Як можна допомогти Сашкові?
3) Як би ви повелися в такій ситуації?
                                                       

Завдання 2.

    А може, так і треба?
Коли   вчителька   хімії      принесла      контрольні, Олена   з  Тамарою ще були подругами.    І коли почала проставляти оцінки в журнал і кожний називав свою оцінку,    все йшло     добре.   Але ось    назвали   прізвище Олени. «Чотири», — відповіла вона. Тамара так і підскочила: у зошиті подруги біла «трійка».
— Вона обманює! — закричала    Тамара. — У Олени не    «чотири», а    «три».
Олена образилась на Тамару. «Я розумію, як вчинила погано. Але хіба  повинні подруги робити так, як Тамара? Хіба не могла   вона    спочатку   поговорити   зі мною? Я й сама все зрозуміла б і перед вчителькою вибачилась би за обман. Чи, може, по-чесному так і треба?»
                                                                                                        В. Сухомлинський
      Запитання:
1)  Чи правильно зробила Тамара?
2) Що їй треба було зробити?
                                                   

 Завдання 3

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0327.JPG Що вирішити?
         Уяви, що ти з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому — розв'язання    задач, які включені в завтрашню контрольну. Друзі нагадали тобі: якщо не скажеш вчителеві, то нам усім забезпечені добрі оцінки. Як ти зробиш?
Послухаєш друзів? Або повідомиш учителя про знахідку?
                                                                                                          В. Сухомлинський
(Мал.6)

 

Завдання 4.
                                                        Як усі
Перед фізкультурою двоє наших хлопців сказали: «Давайте-но підемо з уроків. Якщо всі підуть, то нікому нічого не буде».
Я відповів: «Що ж, якщо весь клас… Я — як усі».
Ми пішли, а потім виявилось, що дехто залишився. І  серед них якраз    ті двоє. Тим, що пішли, поставили поведінку «незадовільну». Та  не в   цьому    справа. Мене хвилює, що в нашому класі немає одностайності, Всі домовлялись піти. Як же можна було залишитись? Ви  скажете, що   тікати   з   уроків    негарно. Напевно, варто  було  зупинити  хлопців.  Але тоді мене б вважали боягузом...

                                                                                                        В. Сухомлинський    
Запитання:
1. Що означає принцип «Я — як усі»?
2. Чи можна таку людину назвати колективістом?
3. Яке значення має самостійність у поведінці? Чи суперечить вона колективізму?

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0341.JPG                            Класний  керівник.  Щиро дякую, дорогі учні, за щирі, відверті відповіді.

                             А зараз ознайомтеся з оповіданням В.О.Сухомлинського

 «Міледі Валя і сер Митя».

Інсценізація твору. (Мал.7)

 

( Обговорення сценки)

 

 А ось, діти, цікаво було б відкрити 

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0345.JPG                                 «Скарбничку загальнолюдської мудрості».
Ось звідси ми могли б запозичити нові знання, практичні поради ( діти дістають папірці зі скрині) (Мал.8,9)

 

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0349.JPG

   Правила доброти і дружби

  • Допомагати слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
  • Прощати помилки іншим.
  • Не бути жадібним.
  • Не заздрити.
  • Жаліти інших.
  • Помилився — визнай.
  • Забув — попроси пробачення.
  • Не можеш сказати правду — поясни чому.
  • Не видавай чужу таємницю.

Класний керівник. Дружба — це святе слово, святе почуття, яке можливе тільки на основі взаємоповаги. Справжньою основою для дружби є рівність. В усі часи вважалось великою цінністю мати друга. ( слайд 17)

1-й учень.  Другом  ми  називаємо  того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні
недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, щоб люди пробачали один одному. Іноді в стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.
2-й учень. Найміцніша дружба зав'язується в тяжку годину випробувань. Вірність друга потрібна не тільки в радості. В біді вона просто необхідна. Окрасою кожної домівки називають друзів, які її відвідують. Справжній друг, який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і берегли.
Класний керівник. Отже, шановні учні, ми зуміли поглянути на те, що нас найбільше хвилює в колективі. Ми змінюємось, дорослішаємо, набираємось життєвого досвіду. Отож спробуйте оцінити, наскільки ви дружні, на що більше схожий ваш колектив, клас: на «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яку глину», «сипучий пісок». Який у нас колектив?

( діти отримують по 5 кольорових карток до завдання) (слайд 18)
Сипучий пісок. Скільки піщинок зібрано разом і в той же час кожна із них сама по собі. Повіє легенький вітерець — віднесе частину піску, що лежить скраю, подалі. Повіє вітер сильніше — рознесе пісок у різні боки, поки хто-небудь не згребе його в купу.

М'яка глина. Відомо, що м'яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. В руках хорошого майстра цей матеріал перетворюється у прекрасний виріб. Але якщо до нього не прикласти зусиль, то він може залишитись простим шматком глини. Мерехтливий маяк. У штормовому морі мерехтливий маяк приносить впевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла, неначе говорить: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу».

Червоне вітрило. Символ направленості вперед, дружньої вірності й обов'язку. Тут живуть і діють за принципом: «Один за всіх і всі за одного».
Палаючий факел — це живе полум'я, матеріалом якого є міцна дружба, єдина воля, взаєморозуміння, відповідальність кожного не тільки за себе, але й за інших. Отже, хто впізнав свій колектив?
(Діти піднімають той кольоровий папірець, що на їхню думку найбільше відповідає колективу ,висловлюють думки).  (Мал.10,11)

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0354.JPG

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0355.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Я думаю, ми переконались у тому, що дружба, доброта, взаємодопомога потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих спалахів. А тепер всі закрийте очі. Нехай кожен візьме правою рукою руку сусіда і потримає її в своїй. Що можна про них сказати?
(Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...).  (Мал.12,13)

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0356.JPGC:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0359.JPG

      Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки? Тож якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможуть нам потоваришувати. А на згадку про сьогоднішнє свято прошу отримати

C:\Users\tanya\Desktop\103___09\IMG_0364.JPG «Добру, дружню руку» у формі серця. (Мал.14)

        Сьогодні завдяки педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського уся система діяльності  вчителя перейнята високими принципами морального та духовного виховання  учнів дружби , добра, краси,  людяності, сердечності, поваги один до одного, взаємодопомоги.

 

 

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS8Dns26pXrYFzAJBnf_RwVZUT5RK6120NLELbQ-Iupuj_r4Pda«Дитинство – це найважливіший

період життя людини.

І від  того, як пройшло дитинство,

хто був поруч, що увійшло в

його розум і серце, –

від цього вирішальною мірою залежить

якою людиною буде у майбутньому» (В.О.Сухомлинський).

Тож, спадщина великого педагога є важливим етапом на шляху до благородної мети. (Мал.15)

 

 

Учителю!

В збудований  твій храм приходять люди,

щоб любов черпати.

 Енергію і світло пополам

На радість учням віддавати...
 

 

 

 

 


 

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
1265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку