Тема: Урок узагальнення знань. Фізика як природнича наука.
Мета: узагальнення знань про будову речовини, наукові методи вивчення природи, фізичні величини та їх вимірювання, приведення одиничних знань у систему; розвивати вміння висувати гіпотези, виховувати самостійність, наполегливість.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
Якби я захотів читати, ще не знаючи
букв, це було б безглуздям. Так само,
якби я захотів судити про явища
природи, не маючи жодного
уявлення про початки речовини, це
було б такою ж нісенітницею.
М. В. Ломоносов
І. Організаційний етап
Вчительперевіряє готовність учнів до уроку та відмічає відсутніх
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Учитель наголошує, що під час вивчення розділу «Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання» отримано знання, які стануть фундаментом до всього подальшого вивчення предмету. Впродовж цього часу учні розглянули будову речовини, дізналися про фізичні моделі, зрозуміли як набувають фізичних знань, ввели поняття фізичних величин та навчилися вимірювати деякі з них. А на цьому уроці слід узагальнити та систематизувати ці знання.
ІІІ. Відтворення та корегування опорних знань
«Вірю — не вірю»
1. Всі речовини складаються з атомів, молекул, йонів. (вірю)
2. Між молекулами немає проміжків. (не вірю)
3. Молекули однієї і тієї ж речовини різні. (не вірю)
4. Частинки, з яких складаються речовини перебувають у безперервному русі, який називається тепловим. (вірю)
5. Збільшення температури речовини спричинює зменшення середньої швидкості руху її частинок. (не вірю)
6. Дифузія є одним з доказів руху молекул. (вірю)
7. Частинки речовини взаємодіють між собою — вони притягуються та
відштовхуються. (вірю)
Запитання до учнів
- Назвіть основні методи отримання нових знань у фізиці.
- Які етапи проходять вчені отримуючи нові знання?
IV. Узагальнення та систематизація знань
Учитель пропонує учням проаналізувати та прокоментувати узагальнюючі таблиці (с. 40, 41).
V. Удосконалення вмінь і навичок
Завдання учням
Прокоментуйте узагальнюючі таблиці (с. 42) 12
Виконання вправ
Завдання для самоперевірки до розділу 1 «Фізика як природнича наука. Методи наукового пізнання», завд. 9, 10 (для термометра), завд. 11, 13.
VI. Підбиття підсумків уроку
Виконати завдання для самоперевірки до розділу 1 с. 44-45.
VII. Домашнє завдання
§ 1–5 — повторити.
Завдання для самоперевірки 1–7 — усно, завд. 10 (для мензурки), 12 — письмово.