Мета: повторити знання учнів про роботу і потужність електричного струму; навчити учнів визначати дані величини в споживачах електричної енергії; вдосконалювати експериментальні навички учнів;
розвивати мислення, вміння спостерігати та експериментувати; розвивати кмітливість, ерудицію, винахідливість;
виховувати вольові риси особистості, зацікавленість до предмету фізика.
Тип уроку: застосування практичних умінь і навичок.
Обладнання: лампочка, амперметр, вольтметр, ключ, реостат, з’єднувальні проводи, джерело струму, магнітна дошка.
Методичні поради: даний урок проводиться як закріплення попередньої теми виконанням лабораторної роботи, а також розв’язком якісних задач. Тому робота проводиться і в групах, і в парах. Даний урок є доброю підготовкою до написання контрольної роботи, а також знання даної теми згодяться в житті.
Хід уроку
І. Організація класу
Вчитель: вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Тому давайте присвятимо дане заняття тим, хто ще не підозрює про свою любов до фізики, і хто закоханий в даний предмет. Але кожну роботу, до якої ви приступаєте хочеться виконати якнайкраще, щоб результатом були задоволені ваші батьки, вчителі, друзі. А в якому випадку це відбувається? Ви певно знаєте, це коли приступаємо до виконання певного завдання з хорошим настроєм. Тому давайте налаштуємося на позитив, посміхніться одне одному, вчителеві і безумовно ви отримаєте тільки хороші враження від сьогоднішнього уроку.
У вас на столі у кожного лежить пам’ятка, давайте зачитаємо її і ви спробуйте її втілити не тільки сьогодні, але і на подальших уроках.
Пам’ятка.
1. Міркуй самостійно, твори і дій наполегливо.
2. Спробуй оцінити себе об’єктивно.
3. Поважай думки та вчинки інших учнів учителя.
4. Експериментуй і виправляй невдалі спроби. (слайд)
Сподіваюся ви згідні з такими побажаннями
Понад 2400 років тому великий китайський педагог Конфуцій сказав:
Те, що я чую, забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Виходячи зі слів Конфуція, епіграфом нашого навчання на уроці будуть слова:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я бачу, чую і обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, досліджую і обговорюю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я вдосконалююсь. (слайд)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми маємо з вами продовження вивчення теми «Робота і потужність струму». Знання даної теми всім нам згодиться не один раз в житті, в побуті, по господарстві. Ви певно і зараз вже стикаєтеся з приладами, споживачами, побутовою технікою, на якій вказані ті, або інші значення потужності. На деякі запитання ви дали відповіді минулого уроку, ну а сьогодні ще більш узагальнимо дану тему.
ІІІ. Проголошення теми (слайд)
(Учні записують в зошиті).
Вчитель: давайте з вами разом попробуємо встановити мету уроку, які завдання можна поставити перед собою.(учні називають, вчитель записує завдання на дошці, 3-4 завдання). Мета нашого уроку – це повторити вивчений матеріал, закріпити знання виконавши лабораторну роботу, розв’язуванням задач.
ІV. Повторення домашнього завдання
Вчитель: Повторимо з вами матеріал минулого уроку. Повторення будемо проводити у вигляді гри «Доміно». Будьте активні на протязі всього уроку, нагорода за активність, звичайно оцінки.
1. Початок. / Що називають потужністю?
2. Потужність – це швидкість виконання роботи. / В яких одиницях вимірюється потужність?
3. Потужність вимірюється в ватах. / Як визначити потужність через роботу і час?
4. Потужність дорівнює відношенню роботи до часу: P=A/t. / Як визначити потужність через силу струму і напругу?
5. Потужність дорівнює добутку сили струму на напругу: P=UI. / Чому дорівнює робота електричного струму?
6. Робота електричного струму дорівнює добутку напруги на силу струму і час, протягом якого виконувалась робота? / В яких одиницях вимірюється робота електричного струму?
7. Робота вимірюється в джоулях. / Як записується закон Джоуля Ленца?
8. Закон Джоуля Ленца записується в вигляді: Q=I2Rt. / Що визначають за законом Джоуля Ленца?
9. За законом Джоуля Ленца визначаємо кількість теплоти, що виділяється в провіднику зі струмом. / Чому дорівнює 1кВт год. джоулів?
10. 1кВт год = 3600000 Дж. / Як записується закон Ома?
11. Закон Ома: сила струму в ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і обернено пропорційна її опору:I=U/R. / Чому дорівнює опір провідника?
12. Опір провідника дорівнює питомому опору помноженому на частку довжини провідника на його поперечний переріз: R=. / Чому дорівнює загальний опір двох послідовно з’єднаних провідників?
13. Загальний опір двох послідовно з’єднаних провідників дорівнює сумі опорів окремих провідників. / Чому дорівнює загальний опір двох паралельно з’єднаних провідників?
14. Загальний опір двох паралельно з’єднаних провідників дорівнює: / кінець.
Вчитель: Теоретичний матеріал ми з вами повторили, але щоб виконати лабораторну роботу, давайте ще розглянемо схеми електричних кіл, а також згадаємо як правильно визначити покази приладів. (слайд)
V. Виконання лабораторної роботи
Повторити правила техніки безпеки
- прийняти всі зайві речі в сторону;
- переконайтеся, що у вас провідники ізольовані;
- скласти електричне коло з розімкнутим ключем прослідкувавши, щоб клеми на приладах співпадали з полюсами на джерелі струму, послідовність вказана на слайду; (слайд)
- під наглядом вчителя замкнути ключ.
Діти виконують роботу, вчитель допомагає, записують висновки.
Після лабораторної роботи невеличка розминка.
Вчитель: давайте ще з вами повторимо кілька термінів, означень у вигляді гри «Так. Ні.». Я читаю вам визначення, якщо ви згідні, тобто «так», то встаєте, а коли не згідні – це «ні», то сидите.
- потужність вимірюється в вольтах. Так чи ні?
- потужність вимірюється в ватах. Так чи ні?
- напруга при паралельному з’єднанні однакова. Так чи ні?
- година має 100хвилин. Так чи ні?
- година має 3600секунд. Так чи ні?
- сьогодні в нас 18 листопада. Так чи ні?
VІ. Закріплення теми розв’язком вправ
Учні об’єднуються в групи.
Картка №1.
1 серпня 1892року в Києві став курсувати трамвай по лінії Поділ – Хрещатик. Його двигун споживав найбільшу силу струму 20А при напрузі 500В. яка була потужність двигуна? (10000Вт=10кВт). (слайд)
Картка №2.
Двигун сучасного трамвая, працюючи під напругою 550В з повним навантаженням, споживає струм 112А. Яку потужність має двигун трамвая? (61600Вт=61,6кВт). (слайд)
Вчитель: Ви прослухали дві майже однакові задачі не просто так, а щоб порівняти як змінюється потужність двигунів з роками. Тому до вашої уваги представляю таблицю, в якій порівнюється потужність деяких побутових приладів, якими користувалися наші батьки і якими користуємося ми в теперішній час.
Потужність різних електричних пристроїв, кВт (слайд)
|
Минуле |
Сьогодення |
Холодильник |
0,11 – 0,16 |
|
Лампочки |
0,015 – 0,2 |
0,015 – 0,2 |
Праска |
0,3-1 |
1,8 |
Пральна машина |
0,35 – 0,6 |
2,3 |
Пилосос |
до 0,6 |
2,8 |
Чайник |
|
2 |
Картка № 3.
Обчислити вартість електроенергії, використаної електричним двигуном потужністю 4,5 кВт, який працював протягом 10 год. ціна 1кВт год =0,259грн. (11,655 грн.) (слайд)
Картка № 4.
Електроплитка ввімкнена з напругою 220В, чинить опір 22 Ом. Що покаже електролічильник, якщо електроплитка ввімкнена в електромережу протягом 4 год. (8,8кВт год). (слайд)
Картка № 5.
Збільшиться чи зменшиться потужність електроплитки, якщо відрізати частину нагрівання спіралі? (P=I2R, R=, P=I2, потужність зменшиться). (слайд)
Картка № 6.
13 вересня 1838 року перший у світі корабель з електричним двигуном конструкції академіка Б. С. Якобі вийшов у плавання по Неві. Потужність двигуна – 180 Вт, судно пливло 3 години. Яку роботу виконав двигун за цей час? (1,9 МДж.) (слайд)
VІІ. Підсумок уроку
Вчитель: Найперше давайте з’ясуємо, чи досягли ми очікуваного результату (учні дають самі відповіді на поставлені на початку уроку запитання). Давайте ще повернемося до пам’ятки, чи дотрималися ми з вами цих побажань (учні відповідають). Виходячи з епіграфу нашого уроку я хочу вам побажати, щоб ви передали набуті сьогодні знання іншим, тим самим вдосконалювались.
Оцінюються учні, які активно працювали на уроці. Застосувати прийом «Інтерв’ю»:
1. Чого навчилися сьогодні на уроці?
2. Що саме найбільш запам’яталось?
3. Який багаж візьмете на наступні уроки?
4. Чи сподобався сьогоднішній урок? (слайд)
VІІІ. Домашнє завдання.
1.Вправа: обчисліть вартість електроенергії витраченої протягом двох – трьох днів за показами домашнього лічильника. Вартість 1кВт год. – 0,259грн.
2.Запропонуйте свій метод економії електроенергії.