1
Тема: Велика Британія.
Мета:
Сформувати в учнів знання про особливості економіко – географічного положення країни його вплив на розвиток господарства.
Ознайомити учнів з особливостями англійської культури,традиціями,видатними діячами
науки та культури;
Визначити економічні взаємозв’язки Великої Британії та України;
Удосконалювати навички роботи з картографічним матеріалом.
Підвищувати зацікавленість до вивчення предмету.
Розвивати пізнавальний інтерес учнів.
Формувати навички використання знань отриманих з інших предметів.
Розвивати логічне, географічне мислення, інтелектуальні можливості учнів.
Виховувати толерантне відношення до людей інших національностей та народів, а також
повагу до їхньої культури,традицій; екологічне виховання.
Тип уроку:
Вивчення нового матеріалу.
Обладнання:
Підручник з географії,атлас.
«Політична карта світу», «Політична карта Великої Британії», «Економічна карта Великої Британії». Атласи, індивідуальні картки, герб, прапор. Світлини англійских письменників та вчених, Виставка творів письменників, відеоматеріали,запис музики та кліпу гурту «Бітлз», презентація, відео
Атрибути: англійская шпилька, фото краєвидів Англії, Шотландії, шоколад «Корона».
Хід уроку
Весь світ театр - а люди в ньому актори
В.Шекспір
І.Организація класу.
ІІ.Актуалізація знань.
Бесіда
Бліц – опитування
Робота з картою
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда.
Діти! Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви думаєте чому саме його я підібрала на сьогоднішній урок? (відповіді учнів).
І не тільки від того що В. Шекспір був великим англійським драматургом епохи Відродження (ХVІ – ХVІІ в.), але і тому що театр в якому він працював називався «Глобус», а перед входом було написано саме «Весь світ театр…».
1) На якій мові звучить ця пісня?
2) Мову якої іноземної держави ви вивчаєте в школі?
Учитель.
Я думаю, ви здогадалися, яку країну Європи ми сьогодні будемо вивчати.
/Велику Британію./
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Учитель.
Ця країна незвичайна.Розташована на Британських островах біля північно-західних берегів Європи. Традиційно називається за назвою найбільшого острова - Великобританія.
Проблемне запитання
Ще країну називають Туманним Альбіоном.Чому?
Країна розташована на островах - Великоританія та Ірландія, а також на 5 тис. маленьких островів, серед яких виділяються Гебридські, Оркнейські і Шатландські.Омиваються водами Атлантичного океану і його морями. Всі державні кордони – морські за винятком Ірландії.
Робота з інтернент-ресурсами та атласом.
Візитна картка Великої Британії.
Країна член
Велика Британія — постійний член Ради безпеки ООН. З регіональних організацій Велика Британія входить в ОБСЄ, Раду Європи, НАТО. Також Сполучене Королівство має угоди з Ірландією (Good Friday Agreement), що стосуються власної території — Північної Ірландії.
Державні символи (презентація)
Герб
Герб у вигляді щита, який підтримуюють лев та кінь – символи влади і праці. Щит разділений на 4 частини, в кожній із яких розміщені герби земель Англії, Шотландії, Ірландії та Уельсу. Навколо щита напис «Хай соромиться той, хто дурно про це подумає».Яка історія пов’язана з цим написом?
Корона символізує монархію. Лев на короні – символ могутності.Внизу на стрічці напис «Бог і моє право».
Прапор Великої Британії це перетин трьох хрестів на синьому фоні. Прапор офіційно прийнятий у 1801г.
- Синій колір – колір океану.
- Червоний Георгіівський хрест – символ Англії.
- Білий хрест – хрест. Св. Андрія – символ Шотландії.
- Червоний діагональний хрест – Св. Патріка – символ Ірландії.
Вчитель.
Символом Англії є червона троянда.Чому так сталося нам розповість учень,який отримав випереджальне завдання.
Учень:
Колись в Англії жили 2 герцоги. В одного символом була червона троянда, у другого-біла. Герцоги воювали між собою за право бути королем країни, і виграв той , у якого символом була червона троянда, в результаті він зробив цю квітку символом держави. (Війна Червоної та Білої троянди).
Британська монархія одна з найдавніших у світі.
Проблемне питання.
Як передається влада в державі? (Із покоління в покоління, наступним королем буде принц Вільям, герцог Кембриджський ).
Работа учнів з індивідуальними картками.
1. Водами яких морів, океанів омивається Велика Британія.
2. Якими протоками Велика Британія відмежована від Європи.
Клас ділиться на групи та працює згідно отриманих завдань з матеріалами підручника, додаткової літератури. Учні складають опорно-логічні схеми
1 група «Природно-ресурсний потенціал».
- Проаналізувати карти атласу та підручника
- Дати оцінку ПРП Великої Британії.
- Заповнити схему.
(каолін) (залізна руда)
(нафта, газ)
Шельф Північного моря
(кам’яне вугілля)
(калійна , кам’яна сіль) (свинец, – м. Пенніни;
цинк – Середньо – Шотландська низовина )
2 група «Населення»
Робота з контурною картою
Позначити найбільші міста і визначити в яких історичних областях і економічних районах
вони розташовані.
3 група «Господарство»
Більшість електроенергії у Великій Британії виробляють на ТЕС (приблизно 78%).
Групи презентують свої схеми,учні класу складають конспект.
Закріплення знань з блоку «ПРП, Населення,господарство».
Дидактична гра «Заморочки з бочки»
Учитель:
Розвиток господарства створює проблеми пов’язані із забрудненням навколишнього середовища.
У результаті діяльності людини велику екологічну загрозу складає порушення природного балансу, результатом якого є - екологічні проблеми.
Сільське господарство
Відрізняється високим рівнем продуктивності і механізації та на 75% забезпечує потребу країни в продовольчих товарах.В сільському господарстві зайнято приблизно 3% працюючих. Працюють на фермах не селяни, а сільськогосподарські робітники.
Велику Британію часто називают «Королівство пасовищ». Пасовища займают площу в 3 рази більшу ніж зернові культури.
Тваринництво переважає над рослинництвом і дає 70 % продукції. Тут вирощують велику рогату худобу, овець, свиней, домашню птицю.Починаючи з ХІІІст. Англія є однією з найкрупніших світових постачальників овечої шерсті.
На розорюваних землях вирощують ячмінь,пшеницю, цукровий буряк, картоплю. Важливе промислове значення має вилов риби: оселедець, кілька, сардина, скумбрія, тріска, камбала.
Транспорт.
Учитель.
Так як держава острівна, всі зовнішні перевезення і торгівля пов’язані з морським транспортом, головні порти – Лондон, Ліверпуль, Манчестер, Хал, Саутгемптон, Іммінгем.
В країні приблизно 150 аеропортів. З контингентом країна пов’язана 2 залізничними і багато чисельними пасажирськими паромами. А через протоку Ла - Манш з Францією з’єднана тунелем (довжина під Ла – Маншем 50 км). Велике значення має залізничний вид транспорту.
В Англії була збудована перша залізниця в 1825 г.
Червоні двоповерхові автобуси можна зустріти тільки на вулицях Англії.
Самостійна робота.
Схематично показати види транспорту, які є на території країни в порядку збільшення значущості.
Взаємозв’язок Великої Британії та України.
Вчитель.
Володимир Мономах у 1113 р. одружився на дочці англійського короля Гарольда.
На сьогоднішній день Велика Британія підтримує багато проектів у галузях електроенергетики та сільськогосподарського сектору в Україні. Є офіційна програма обміну іноземними учнями, завдяки якій українські студенти їздять на навчання до Британії.
Британський підприємець Джон Юз є засновником м.Донецька (колишня Юзівка).
У складі англійської футбольної команди «Челсі» грав наш земляк А. Шевченко.
Збільшуються об’єми торгівлі між країнами.
Література.
Вчитель.
Неможливо отримати уявлення про країну, не знаючи її національного багатства – літератури і культури.
Із самого дитинства нам знайомі імена літературних героїв англійської літератури, давайте їх пригадаємо
Гра « Упізнай за описом»
В Лондоні на вулиці Бейкер – стріт, 221б, розташовано дім – музей легендарного Шерлока Холмса (розповідь звучить на фоні музики з кінофільму).
Прийом « Асоціації».Які асоціації у вас виникають при згадувані Ш.Холмса?
Приблизні відповіді учнів – Детектив,трубка,собака Баскервілі,поліція,Ватсон,картатий картуз.
Ще одним із відомих і неперевершених драматургів, поетом епохи Відродження, твори якого за кількістю перекладів і видавництв займають друге місце після Біблії,була людина,яку ви всі знаєте за твором « Ромео і Джульєта».Назвіть його ім’я (В. Шекспір).
Звичайно що, в дитинстві ви читали книги, дивилися фільми і мультфільми: Р. Стівенсона «Острів скарбів», Дж. Свіфта «Пригоди Гуллівера», Д. Дефо «Пригоди Робінзона Крузо».
В старших класах вивчали оповідання В. Шекспіра «Ромео і Джульетта», Ч. Диккенса «Девід Коперфільд».
Англійські вчені.
Відомими вченими, які зробили великий внесок у розвиток англійської і світової науки були:
- Чарльз Дарвін – англійський вчений, один з найвидатніших біологів світу. Його еволюційна теорія, відома під назвою «дарвінізм», більше 100 років була теоретичною основою біології і значно вплинула на розвиток інших природничих наук, а також філософське осмислення гіпотези створення світу та походження людини.
Основні положення свого вчення Дарвін розробив ще в молоді роки в часи світової подорожі на кораблі «Бігль» (1831- 1836).Еволюція за Дарвіном складається з безперервних пристосованих до змінення видів в процесі їх історичного розвитку. Еволюція здійснюється на основі спадкових змін під впливом боротьби за існування, наслідком якого є природний відбір.
- І. Ньютон – англійский вчений, один з найвідоміших физиків і математиків всіх часів, засновник сучасного природознавства. Ньютон сформував загальні закони механічного руху, відкрив закон всесвітнього тяжіння та створив основи диференціального і інтегрального обчислення оптики, в області астрономії.
Прийом « Дивуй»
Взагалі всі відкриття і досліди зроблені Ньютоном у віці приблизно 25 років. Опубликовані були пізніше в двох книгах «Математичний початок натуральної філософії» та «Оптика».
Театр
Відомими в Англії театрами, є «Олд Вік», «Ройал Карт», театр - студія «Уоркшоп», рабочий театр «Юніті». Зараз район театрів розташований навколо Пікаділі. Ви напевно чули про цю вулицю співає Лайма Вайкуле «На вулиці Пікаділі…»
Музика
(На фоні музики гурту «Бітлз»)
- На естраді всесвітню популярність завоювала творчість англійського квартету «Бітлз» або ще як їх називали «Ліверпульська четвірка» (чому така назва?)
Гурти - «Ролінг Стоунз» ,«Спайс Гелз».
Запитання. Яких сучасних англійських виконавців ви знаєте?
Ви також, напевно, чули про відомий музей воскових фігур мадам Тюссо, це одне з найголовніших визначних місць Лондона. Цей музей протягом року відвідує більше 2 млн. туристів.
Архітектура
Найвідоміші палаци Великої Британії: (фотослайди)
Вестмінстерський палац – примішення англійського парламенту у готичному стилі. Його ансамбль завершують дві вежі: вежа Вікторія – королівський вхід у парламент, і годинникова вежа Біг Бен з величезними дзвонами,яка є символом держави.
Букінгемський палац - рабочий кабінет Монархії. Звідси починаються численні королівські церемонії – вікритття сесії парламенту (21 листопада) або церемонія на честь дня нарождення Королеви.
Еденбурзький палац розташований на 133- метровій висоті (залишки давно згаслого вулкана). Тут зберігаються королівські регалії.
До сучасних витворів архітектури відносять «Лондонське око» найвеличнішу оглядову споруду в Європі.
Освіта
Освіта, отримана в Англії, вважається найкращою у світі.
Найвідомішими університетами країни є Кембрідж і Оксфорд – вікові традиції і досвід навчання (показати фото Герба Оксфордського університету та вигляд на університет). Дипломи і сертифікати навчальних закладів Великої Британії – це престиж і гарантія того, що рівень освіти дійсно високий.
Традиції
Одне з найвеличніших свят для англійців - Різдво, яке вони відмічають 25 грудня, а також День нарождення королеви – середина червня.
Кухня
У всьому світі велику популярність завоювали англійскі м’ясні страви – ростбіф і біфштекс. Національна страва англійців – різноманітні пудинги: м’ясні і круп’яні подають, як другу страву, а солодкі – на десерт, англійський чай з молоком.
Реферати учнів (інформація) про національну кухню. Рецепти англійських страв.
Стоунхендж – 130 км від Лондона найвеличніша споруда кам’яного періоду.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Дидактична гра «Так чи Ні»
/З інтервалом 25 хв. потяги довжиною 750 м, курсують тунелем зі швидкістю, не меньше 130 км/ год. Будівництво продовжувалося 7 років/.
Бліц – опитування «Відомі люди»
Дидактична гра «Чорний ящик»
/В ящику чотири предмета: насіння «Юзівські», англійська шпилька, цукерка «Гулівер»,шоколад «Корона»/
Учні дістають не дивлячись предмет і пояснюють, яким чином він пов'язаний з вивченням даної теми.
VІ.Підсумок уроку
Заключне слово учителя.
VІІ. Домашне завдання.
1) параграф підручника
2) підготувати інформацію про освітні заклади країни Кембріджський або Оксфордський університет.
3) інформація про визначні місця країни (путівник туриста).
4) презентації та дослідження з тем:
«Лохнеське чудовисько- міф чи правда»,
«Стоунхендж – стародавня обсерваторія?»