Урок "Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин."

Про матеріал
Розробка уроку допоможе сформувати в учнів поняття виділення; проаналізувати еволюційні зміни видільної системи у тварин; розвиває допитливість, пізнавальний інтерес, удосконалює навички роботи з підручником, розвиває логічне та критичне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи, спостережливість, комунікативність учнів.
Перегляд файлу

ТЕМА: Виділення, його значення для організму. Органи виділення  тварин.                                                                                                                                   

МЕТА освітня: сформувати в учнів поняття виділення, виявити особливості видільної системи основних систематичних груп тварин; проаналізувати еволюційні зміни видільної системи у тварин;
розвиваюча: розвивати допитливість, пізнавальний інтерес, удосконалювати навички роботи з підручником, додатковими джерелами інформації,  розвивати  логічне та критичне мислення;                                                                                                                     виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, спостережливість, комунікативні компетентності учнів.                                                                                                                                                  

Тип уроку: засвоєння нових знань.                                                      

                                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Гра «Вірю-не вірю»  (біологічний диктант «Кров і  кровообіг»):

1. У кровоносній системі  всіх тварин є серце. (не вірю)

2. Кров, насичена киснем, - артеріальна, насичена вуглекислим газом – венозна. (вірю)

3. Кровоносна система буває замкнена  та незамкнена. (вірю)

4. У кільчастих червів кровоносна система  з’явилася вперше. (вірю)

5. У членистоногих замкнена кровоносна система. (не вірю)

6. Молюски мають серце з кількох камер і незамкнену кровоносну систему. (вірю)

7. Двокамерне  серце характерне для риб. (вірю)

8. В амфібій одне коло кровообігу. (не вірю)

9. Рептилії мають трикамерне серце та два кола кровообігу. (вірю)

10. У горобця та кішки  чотирикамерне серце  і два кола кровообігу. (вірю)

ІІІ.  Засвоєння нових знань.

1. Значення виділення для організму.  (Розповідь вчителя).

      Виділення — важлива ознака живого. Рослини в процесі життєдіяльності утворюють дуже мало шкідливих і непотрібних сполук, але й вони видаляються з клітин. Під осінь такі продукти  нагромаджуються в листі дерев, і будуть видалені під час листопаду.

         З організму тварин  видаляються дуже різні речовини, які можуть накопичуватись і спричинювати порушення нормальної життєдіяльності організму. Такими сполуками можуть бути: 1) кінцеві продукти окиснення (вуглекислий газ, вода); 2) надлишок води й солей; 3) отруйні сполуки, що надійшли до організму  з їжею або утворилися під час реакцій (наприклад, амоніак); 4) кінцеві продукти обміну білків (це нітрогенвмісні сполуки – амоніак, сечовина, сечова  кислота); 5) чужорідні речовини (наприклад, отрутохімікати).

Виділення — це процес видалення з організму шкідливих і непотрібних продуктів обміну речовин.

Видільна система — це сукупність органів, які виводять з організму в навколишнє середовище надлишок води, кінцеві продукти обміну речовин, солі та отруйні речовини, що надійшли в організм або утворилися в ньому.

       Значення органів виділення у тварин полягає у видалені з організму надлишкових речовин, що допомагає підтримувати нормальну життєдіяльність.

 Органи виділення виконують багато функцій, але всі вони пов’язані забезпеченням збереження постійності стану внутрішнього середовища організму – гомеостазу.

2. Органи виділення тварин. (Розповідь вчителя, заповнення таблиці)

Розповідь учителя

У тварин різних систематичних груп процеси виділення з організму продуктів обміну відбуваються по-різному.

Це цікаво

Скоротливі вакуолі одноклітинних тварин за півгодини можуть вивести назовні кількість води, що дорівнює об’єму тіла. Організм людини таку кількість води виводить приблизно за три тижні.

Розповідь учителя

Видільна система вперше з’являється у плоских червів.

У плоских та круглих червів виділення здійснюється через  розгалужені канальці  -  протонефридії.

У кільчастих червів органами  виділення слугують метанефридії. Метанефридії – парні органи кільчастих червів, у кожному сегменті пара лійкоподібних отворів з війками, які продовжуються трубочками, що відкриваються назовні видільними порами на сусідньому сегменті.

У молюсків одна або дві нирки біля навколосерцевої сумки, яка заповнена кров'ю та з'єднана з нирками спеціальними протоками – целомодуктами.

     Ракоподібним притаманні зелені залози в передній частині головогрудей, які відкриваються назовні  видільними  порами  біля  основ  довгих  вусиків.

У павукоподібних та комах органи виділення – мальпігієві судини. Іх названо на честь італійського вченого XVII ст. Мальпігі.

Заповнення таблиці, з використанням тексте параграфу (учні працюють в парах).

                                Будова видільної системи тварин

Група тварин

Особливості будови видільної системи

Одноклітинні

Клітинна мембрана, скоротливі вакуолі

Кишковопорожнинні

Клітини ектодерми

Плоскі черви

Протонефридії

Кільчасті черви

Метанефридії

Ракоподібні

Зелені залози

Комахи, павукоподібні

Мальпігієві судини

Риби

Тулубові нирки — сечоводи — сечовий міхур — сечовидільний канал

Земноводні

Тулубові нирки — сечоводи — сечовий міхур — клоака

Плазуни

Тазові  нирки — сечоводи — сечовий міхур — клоака

Птахи

Тазові  нирки — сечоводи — клоака

Ссавці

Тазові нирки — сечоводи — сечовий міхур — сечовидільний канал

Розповідь учителя

У ссавців продукти обміну можуть виділятися через шкіру (потові залози) та інші органи.

— А які додаткові органи виділення характерні для інших тварин?

Підведення підсумку.

Таким чином еволюція видільної системи відбувалася шляхом створення спеціалізованих органів видалення з організму непотрібних, шкідливих речовин, що утворюються в процесі життєдіяльності.

V. Узагальнення  знань.

Бесіда «Ти мені – я тобі» (учні задають запитання по темі один одному, користуючись підручником)

V. Підсумки. Метод «Закінчи речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Мені сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання Опрацювати параграф 38  підручника. 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
7 квітня 2021
Переглядів
2967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку