Управління освіти і науки
Волинської обласної державної адміністрації
Професійно-технічне училище №27
Методична розробка уроку
з біології
«Віруси – неклітинні форми життя»
Підготувала: Колбасюк Л.П.,
викладач біології
Берестечко
Тема: Віруси- неклітинні форми життя.
Мета: сформувати знання про будову, властивості, механізми проникнення вірусів у клітину; зясувати роль вчених у розвиток вірусології; розвивати пізнавальний інтерес, зацікавленість науково-дослідною діяльністю, уміння робити самостійні висновки в результаті досліджень; виховувати бережливе ставлення до свого здоров,я.
Обладнання: портрети вченних, відео- записи, мультимедійний проектор, презентації, таблиці, опорні схеми.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок –дослідження.
Девіз уроку: «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння»
Л. Пастер
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Учитель
Нумо, учні, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Повернімося обличчям до гостей,
Привітно скажем : «Добрий день»
ІІ Мотивація навчальноі діяльності.
Девізом нашого уроку я обрала слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння».
Я пропоную вам зробити сьогодні відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.(слайд 1)
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Питання до учнів
Давайте згадаємо
ІV. Формування теми і мети уроку.
Учитель.
На уроках біології ви вже чимало чули про віруси.І в той же час віруси залишаються найбільш загадковою формою життя. Вони не мають клітинної будови, невеликі за розмірами, що утруднює їх вивчення. Віруси здатні до надзвичайної мінливості, яка унеможливлює їх систематизацію й вироблення до них ліків. Вони являють собою перехідну форму між живою і неживою природою. Тут на слайді ці організми гарні, симетричні. Але за їхньою оболонкою ховається підступництво. Мабуть,тому варто дізнатися про віруси більше, щоб навчитися протистояти їм.
Отже, сьогодні на уроці піде мова про віруси.
(Запишіть у зошитах тему уроку)
Ми повинні ознайомитися з будовою, властивостями, механізмом проникнення вірусів у клітину. З'ясувати роль вітчизняних вчених у розвиток вірусології. Навчитися бути обережними, щоб зберегти своє здоров’я. Ми також довідаємося, що ховається під наступними назвами вірус, вірусологія, бактеріофаг.
Ваше завдання: зацікавити одногрупників (і наших гостей) розповідями про цікаві відкриття своїх досліджень.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель.Віруси наші постійні супутники , і з дня нашого народження вони супроводжують нас завжди і усюди.Вважають, що за середньої тривалості життя 70 років близько 7 років людина хворіє на вірусні захворювання.
Тиждень тому учнівський колектив було об,єднано у 4 групи, кожна з яких отримала завдання: опрацювати літературу, інтернет-джерела та підготувати звіт –дослідження одного з питань про віруси.
Ваше завдання слухати уважно і заповнювати опорні схеми в зошити. (на партах – зразки опорних схем)
Отже, слово надаємо першій групі, яка досліджувала історію відкриття вірусів.
1 група.Історія відкриття вірусів.(Додаток 1)
Вчитель.Давайте пригадаємо, хто і коли винайшов вакцину проти віспи?
Що ж посприяло молодому Дженнеру взятися за дослідження?
Давайте згадаємо,хто уперше перевірив на людині дію вакцини проти сказу?
А який же вчинок підштовхнув Пастера до вирішального кроку, тобто введення вакцини?.
Хто є основоположником науки про віруси?
Вчитель. А зараз запрошуємо групу яка досліджувала будову і властивості вірусів.
2 група.Будова і класифікація вірусів(Відоефільм.)
Вчитель.Коли вперше вдалося побачити вірус?
Яка будова і розміри вірусів?
А як ви думаєте, де розмножуються віруси?
На які дві групи можна поділити віруси?
3група. Життєвий цикл вірусів.(Презентація)
Вчитель.Яким шляхом віруси потрапляють у клітину?
Які ви знаєте фази житєвого циклу?
А як же розмножуються віруси?
А як ви думаєте, вірус це живе чи неживе? Укажіть властивості, за якими віруси належать до живого?
Вчитель. Усі віруси збудники тих чи інших захворювань у рослин , тварин або людини.Поселяючись у клітинах живих організмів, віруси викликають небезпечні захворювання.
Готуючись до сьогоднішнього заняття, ви провели невеликі розслідування.Чи вдалося вам виконати поставлене завдання та зібрати досьє на окремі об,єкти?
4група. Вірусні захворювання.(Рольова гра).
Вчитель. Які зовнішні ознаки проявляються у рослин заражені вірусами?
Який вірус людини має смертельні наслідки?
Вчитель. Учні, а ви задумувалися над походженням вірусів, звідки ж вони взялися?
На це питання ви зараз дасте нам відповідь опрацювавши матеріал підручника стор.176-177.
Походження вірусів. (Робота з підручником)
Метод: дискусія
Узагальнення навчального матеріалу..
Складання синкану.
Вчитель: а зараз я хотіла би почути ваші враження і думки щодо почутого на уроці.
Підбиття підсумків уроку.
Вчитель. Повернемося до початку нашого уроку до слів Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .
Учні, а які відкриття ви зробили для себе сьогодні?
Чи сподобався вам урок і чим саме?
Домашнє завдання
Прочитати § 33,34.
1.Відповісти на питання до параграфа.
2.Вивчити поняття.
Додаткові завдання для допитливих
підготувати повідомлення:
1.Гіпотези походження неклітинних форм життя.
2.Роль вірусів в еволюції організмів