Тема: Виштовхувальна сила, Архімедова сила.
Мета: сформувати поняття архімедової сили, виявити існування сили, що виштовхує тіло з рідини; встановити від яких факторів залежить і від яких не залежить виштовхувальна сила; розвивати в учнів вміння робити висновки з проведених ними дослідів, інтерес до фізики, пізнання чогось нового і цікавого, що необхідне в повсякденному житті; виховувати наполегливість, самостійність, відповідальність, уважність та відповідальність.
Тип уроку: інтегрований з елементами STEM навчання.
Обладання: посудини з водою та розчином солі, динамометри, мірні циліндри, тіла різного та однакового об’єму, тенісна і гумова кульки, картон.
Щоб пізнати, потрібно вчитеся спостерігати…
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Далі, далі!» (Учитель зачитує питання, а учні по черзі дають швидко відповідь. Якщо учень не знає відповіді на запитання, то право відповідати переходить до наступного учня.)
Запитання для гри
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Вчитель фізики.
Ось уже тривалий час ми знайомимось з сутністю великої групи явищ нашого чудового світу – явищ, пов’язаних з властивостями рідин і газів, явищ, знання, які подарували нам Паскаль, Торрічеллі, інші вчені і якими люди вже користуються багато віків.
Як відомо, усі тіла в природі взаємодіють незалежно від їхнього стану. Тверді тіла, взаємодіючи, змінюють свої швидкості, або деформуються. Повітря тисне на поверхню Землі і на всі тіла які знаходяться на ній. Взаємодіють і рідини – з твердими тілами і газами. Не завжди ми фіксуємо свою увагу на особливостях такої взаємодії, хоч і вона і проявляється.
Вчитель зарубіжної літератури
Я пропоную вам кілька уривків з художньої літератури, а ви спробуйте виявити спільні ознаки в описаних явищах. Ось невеликий уривок з роману Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»: «Пірога глибоко увійшла в яму, вириту падаючою водою біля підніжжя водоспаду, закрутилась в глибині і потім знову випливла на поверхню ріки»
Цікавий дослід описаний в оповіданні Л.М. Толстого «якщо взяти надуту повітряну кульку і опустити її в воду, а потім відпустити, то повітряна кулька спливе на поверхню води і почне по ній плавати»
А ось як переказав розповідь підводника письменник Новиков-Прибой у своїй повісті «Підводники»: «Зубов рішуче почав відкривати кришку люка. Я погано усвідомлюю, що відбулося в наступний момент. Пам’ятаю лише, як щось рявкнуло, оглушило. Хтось схопив мене беззубою пащею, зім’яв у клубок, виштовхнув. Я полетів і завертівся дзиґою. Довго довелось плисти, свердлячи воду, до поверхні води…»
Вчитель фізики.
Які схожі між собою явища привернули вашу увагу в цих уривках?
Відповіді учнів.
Сьогодні наші дослідження допоможуть не тільки розібратися у фізичній сутності фізичних явищ, а й зрозуміти, чому одні тіла плавають на поверхні рідини, а інші – тонуть, чому можливе плавання суден, підводних човнів, повітряних куль.
Пропоную вам провести наступні досліди. (робота в групах)
Дослід 1. Візьміть тенісний м’яч і металевий циліндр і занурте їх у воду. Що ви бачите? (Відповіді учнів)
Чому кулька «вискочила» з води, а циліндр потонув?
Варіанти очікуваної відповіді:
А зараз я пропоную вам з допомогою приладів, які є на ваших партах, виявити, чи діє на металевий циліндр, занурений в рідину, сила, подібна до тієї, що діє на тенісну кульку. Як це можна зробити?
Очікуваний результат:
Пропоную вам усім проробити для певності цей дослід 2-3 рази. І який же результат?
(Відповіді учнів)
Отже, існує виштовхувальна сила, що діє на всі занурені в рідину тіла, і вона напрямлена протилежно до дії сили тяжіння.
Проблемне питання: Яка причина виникнення виштовхувальної сили?
Аналіз версій, висунутих учнями.
Дослід2. Пропоную занурити тіло (прямокутний паралелепіпед) в посудину з водою так, що дві його грані паралельні поверхні рідини. Що можна сказати про дію рідини на тіло?
(Очікувана відповідь – рідина чинить на нього тиск)
Що можна сказати про тиск всередині рідини а одній і тій же глибині?
(Очікувана відповідь – на певній глибині всередині рідини тиск у всіх напрямках однаковий. Тому сили, які діють на бічні грані, попарно рівні і протилежно напрямлені. Тому вони лише стискують тіло з боків і виштовхувальної дії чинити не можуть)
Отже, суттєву роль відіграють сили, напрямлені вздовж лінії дії сили тяжіння.
Тепер порівняйте тиск на рівні верхньої і нижньої граней бруска. Який висновок можна зробити?
(Очікувана відповідь – на рівні нижньої грані тіла вода чинить більший тиск, ніж на рівні верхньої. Це тому, що нижня грань знаходиться на більшій глибині)
Отже, причиною появи виштовхувальної сили є тиск рідини, зумовлений дією сили тяжіння. Відповідно до закону Паскаля цей тиск діє не тільки на верхню грань, а й на нижню.
Проблемне питання: Як практично визначити значення виштовхувальної сили?
(Очікувана відповідь – виштовхувальна сила дорівнює різниці між вагою тіла в повітрі і вагою цього ж тіла в рідині)
А чи можна заздалегідь розрахувати виштовхувальну силу, не вдаючись до вимірювань? Що для цього треба зробити?
(Очікувана відповідь – треба знати, від чого залежить величина виштовхувальної сили)
У вас на столах є різні набори приладів. Спробуйте встановити:
Дослід 3. Визначте виштовхувальну силу, що діє на тіла, однакові за об’ємом, але з різних речовин.
Чи залежить виштовхувальна сила від густини тіла?
Дослід 4. Визначити виштовхувальну силу, що діє на тіла різного об’єму, виготовлені з однієї і тієї ж речовини.
Чи залежить величина виштовхувальної сили від об’єму тіла?
Дослід 5. Зважте одне і те ж тіло у воді і розчині солі. Де виштовхувальна сила більша? Чи залежить виштовхувальна сила від густини рідини?
Після проведення запропонованих дослідів учні доповідають про їх результати.
Висновок: виштовхувальна сила залежить від об’єму тіла і густини рідини. Вона не залежить від густини тіла.
Вчитель інформатики
Діти давайте разом розробимо пам′ятки, які в подальшому будемо використовувати.
Виготовлення пам′ятки
Рідини взаємодіють з твердими тілами
Як виникає виштовхувальна сила
Закон Архімеда
На тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, рівна вазі рідини чи газу в об’ємі цього тіла.
ІV. Підсумок уроку
Вправа «Дерево знань»
На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. Учні на листочках записують, що нового вони вивчили на уроці і чіпляють на дерево. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»
Оцінювання учнів.
V. Домашнє завдання