Урок: " Визначення густини речовини"

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Визначення густини речовини, методом шкільного експерименту".
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку :

 

 

Визначення густини речовини методом шкільного експерименту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              

Тема уроку.  Визначення густини речовини методом шкільного експерименту.

 Мета. Навчальна. Шляхом проведення фізичного експерименту навчити учнів обчислювати густину твердого тіла. Навчити учнів встановлювати аналітичні зв'язки між рівними масами та об'ємами різнорідних речовин.

Розвиваюча. Розвинути в учнів експеримен­тальні вміння та готовність і прагнення проводити експеримент. Дати можливість учням сприймати навчальний матеріал на вищому рівні пізнавальної активності.

Виховна. Виховувати в учнів наполегливість у на­вчанні. Сформувати наукову культуру усного мов­лення.

Тип уроку. Вивчення та закріплення нового ма­теріалу.

Обладнання. Терези демонстраційні (3 шт.); мета­леве тіло прямокутної форми; шматок мармуру; су­хий пісок; горох; мензурки (2 шт.); дві пляшечки од­накової маси та рівні за об'ємом; спирт (150 мл); по­судина з водою; лінійка; плакат «Густина речовини».

План уроку

(записано на дошці)

І. Повторення вивченого та розв'язування обчис­лювальних та якісних задач.

ІІ. Розв'язування експериментальних задач:

а) методом фронтального експерименту;

б) методом індивідуального експерименту.

III. Проведення колективного наукового дослі­дження та формулювання висновків.

IV. Вивчення нового матеріалу про густину речо­вини, як однієї з найголовніших характеристик ре­човини:

а) визначення густини речовини, формули, вико­ристання знань про густини речовини у народному господарстві та побуті.     ,

V. Проведення самостійної роботи (4 варіанти) на визначення густини речовини за результатами фізич­ного експерименту.

VI. Підведення підсумків відкритого уроку та виз­начення найточнішого результату.

VII. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Повторення вивченого, розв'язування обчислю­вальних та якісних задач.

1. Вступне слово вчителя про початок уроку, про його план та поставлене завдання.

2. Фронтальне повторення вже вивченого та не­обхідного для подальшого вивчення нового матеріалу:

а) що означає слово «фізика»;.

б) з чого складається речовина;

в) що таке молекула;

г) з чого складається маса тіла;


д) яким приладом вимірюється маса, які є одиниці вимірювання маси тіла та їх позначення;

ж) розв'язування практичної задачі № 1, записаної на дошці, одним з учнів біля дошки.

Задача № 1

Виразити масу тіл у кілограмах.

М1 = 0,1 ц =     кг

М2 = 200 г =     кг

М3 = 5 мг =     кг

з) що таке об'єм, якими одиницями він вимірю­ється та позначається;

и) розв'язування практичної задачі № 2 (умова на дошці) учнем біля дошки.

Задача № 1

Записати у м3 такі об'єми:                   

V1 = 100 см3 =      м3

V2 = 450 дм3 =      м3 

V3 = 500000 мм3 =   м3

3. Розв'язування якісних задач (колективна робота):

а) Чи зміниться маса молекули води, коли вона пе­реходить у стан льоду, чи коли вона перетворюється на пар;

б) Залізну гирю занурили у посудину з водою. Чи змінилася маса гирі?                          

в) Повітря під поршнем насоса стиснули. Чи змінився об'єм повітря?

4. Перевірка розв'язування практичних задач, оцінювання учнів та підсумків.

11. Розв'язування експериментальних задач:

 Зараз я вас запрошую здійснити фронтальний експеримент. Даю задачу.

Задача фронтального експерименту

 

Знайти чисту масу і об'єм піску, що знаходиться в даній посудині, не висипаючи пісок на шальки те­резів (надані прилади та матеріали: пісок сухий, терези, мензурка, коробка від діафільму).

До дошки викликається учень, в необхідних по­дробицях пояснює хід роботи: та робить записи на, окремій дошці, яка має вигляд: 

Види експериментів та їх результати:

фронтальний_________

індивідуальний_______

домашній____________

Записуються розміри об'єму шматка господарсь­кого мила відомої маси. Записи виконуються у вигляді:

М = ... г  = ... кг

V = ... см3 = .... м3

(Потім будуть використані у п. V даного уроку).

2. Двом учням пропонуються індивідуальні експе­риментальні завдання.

Індивідуальне експериментальне завдання  №1.

Визначити масу та об'єм шматочка мармуру неправильної форми.

Індивідуальне експериментальне завдання  №2.

Визначити масу та об’єм металевого паралелепіпеда. Учні виконують завдання за окремим столиком з позначкою: «Фізичний експеримент»

Вони вибирають для цього необхідне обладнання, а результати проведених фронтального та індивідуального експериментів записують на дошці у наведеному вигляді

3. Одному учневі пропонується записати на дошці результати домашнього експерименту.

III. Проведення колективного наукового дослідження та формулювання висновків.

Учні запрошуються разом з учителем здійснити наукові дослідження, для того щоб дати відповідь на голо­вне питання «Чому саме так?» та спробувати сформу­лювати висновки: дати відповідь на питання «Чому?..»

1. а) На зрівноважені терези кладуть дві пляшеч­ку рівної маси і рівного об'єму (100 мл), але одна з них заповнена водою, а інша — спиртом.

100 мл        100 мл 

    Вода                                         Спирт

Результати побаченого записуються на дошці під малюнком 1, який має бути підготовлений до почат­ку уроку.      

Результати:

V1 = V2

M1 > M2

m1 > m2

Підводимо дітей до формулювання висновку. «Різнорідні рідини в однакових об'ємах мають різну масу». 

б) На зрівноважені терези кладуться дві посудини рівної маси та об'єму, але одна з них заповнена су­хим піском, а інша—горохом.

Результати побаченого записуються на дошці під малюнком 2, який також має бути підготовлений до початку уроку.

Результати:

V1 > V2

M1 > M2

m1 > m2

Чому так? (Висновки, припущення, фантазії дітей).   

Повідомимо дітей до формулювання висновку:

«Різнорідні тіла з однаковою масою мають різні об'єми».

2. Формулюємо загальні висновки:

а) Частинки, з яких складаються речовини (молекули), можуть бути різними ( за розмірами та масою)! (На прикладі піску і гороху);

б) Взаємне розміщення їх різне!

Можлива ілюстрація.

в) Маса всіх молекул в одиниці об'єму також різна (Город, пісок).

3. Підведення висновків є основою для вивчення густини»

4. Перевіряються Індивідуальні експериментальні завдання (результати). Оцінюється робота учнів.

IV. Вивчення нового матеріалу про густину речо­вини як однієї з найголовніших характеристик речо­вини.

Густина — це одна з найголовніших характерис­тик речовини.       

 

 

 

а) учням по­дається означен­ня густини та ро­биться    запис опорного  конспекту

б) розглядається таблиця; густини твердих тіл.

V. Проведення самостійної роботи

(4 варіанти) на визначення густини речовини за результатами фізичного експерименту: фронтального. індивіду­ального; домашнього.

а) самостійне розв'язання задачі.

розв’язування самостійної роботи

б) перебірка самостійної роботи та порівняння результатів із значеннями в таблиці густий твердих тіл.

 Підсумок, оцінювання.

VI. Підведення підсумків відкритого уроку та визначення найточнішого результату:

а) що вивчали на уроці;

б) визначення найточнішого результату проведе­них експериментів;

в) визначення практичної потреби у вивченні да­ної теми. «Знаючи густину та об'єм речовин, можна знайти масу будь-якого тіла заданого об'єму», а звідси - порахувати необхідну кількість машин, цистерн для їх перевезення, зберігання тощо».

 VII. Домашнє завдання:

а) повторити § ;

б) прочитати § ;

в) виконати вправу № .

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
2 грудня 2021
Переглядів
654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку