Вплив грошей на людську особистість за п’єсою
І. Карпенка-Карого « Сто тисяч»
Тема: Вплив грошей на людську особистість за п’єсою І. Карпенка- Карого «Сто тисяч»
Мета: Показати хижацьку суть калиток, вплив грошей на персонажів твору. Використати виховні можливості твору, навчитися характеризувати героїв п’єси. Виховувати високі моральні якості в учнів: чесність, добропорядність, розуміння переваги моральних цінностей над матеріальними; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Метод: бесіда.
Обладнання: портрети письменника, виставка творів, учнівські ілюстрації.
Хід уроку
Велика сила, братці, гроші,
З грошима й дурні прехороші,
Є в дурня гроші – він пан
Є в нього золотий жупан
Леонід Глібов
Підготовча робота до написання твору-роздуму.
Завдання: як же сталося, що куми зібралися біля мішка з грошима, як зарізяки з великої дороги, з ножами в руках?
Чим же закінчився цей поділ грошей?
Учитель.
Спробуємо зясувати, як же сталося, що людина – «вінець природи», дійшла до того, що не цінує не тільки чуже життя, але й власне? Що штовхає калиток на такі вчинк? І чи дійсно мішок з грошима – це смисл людського існування, мета життя. Над цими проблемами ми будемо працювати на уроці.
Велич народу вимірюється не його чисельністю, а його розумовими здібностями. Так мудрість нашого народу в тому виявляється, що він упродовж віків виробляв свої моральні закони. Які дуже стисло й лаконічно вкладав у прислів’я – ці намистинки народної творчості.
Коли гроші говорять _ правда мовчить.
Хоч у голові пусто_ аби грошей густо.
Багатий не любить давати.
Совісті менше, а грошей більше.
Убогий духом не може бути багатим.
А тепер доведемо їх справедливість, характеризуючи Герасима Калитку. (Робота з опорними схемами, таблицями)
Про що говорить саме прізвище (мішок з грошима).
Прослідкуйте життя Калитки і зробіть висновок: чи деградує, чи розвивається як особистість Герасим під впливом грошей.
Калитка з гордістю називає себе хазяїном. Зясуймо, яке значення має хазяїн в українській мові.
8. Словникова робота.
Хазяїн- наймач робочої сили;
Господар у домі.
Той, хто добре веде господарство.
Учитель
Чи добре веде господарство Герасим?
( Робота з текстом)
Знає селянське господарство, розуміється на землі.
Землю не кине не обробленою.
Сам працює на рівні з наймитами.
Дбає про худобу.
Учитель
Чи є у Герасима мета? До чого він прагне?
Як гроші вплинули на Калитку? Чи деградує, чи розвивається Герасим як особистість? ( Робота з текстом)
Учитель
Які духовні цінності втрачає Герасим (висновок)
Дружбу,любов, повагу.
Учитель
Що керує його поведінкою?
Жорстокість, грубість, брехливість.
Савка – грубий, стає на шлях злочину.
Бонавентура – 30 років шукає скарб, не має сімї.
Отже, гроші призвели до морального падіння наших героїв.
Звинувачувач.
Г. Калитка нікчемна людина. Він грубий, лайливий. Стає на злочинний шлях. Здатний принизити людину.
Адвокат.
Герасим хазяйновита людина і хотів купити землю, щоб сімя жила безбідно.
Калитка.
Я себе винним не вважаю. Краще смерть, ніж така потеря.
Звинувачувач.
Я, громадський обвинувачував, визнаю винним громадянина Калитку в скнарості і грубості, хижості і лайливості.
Учитель.
Чи не знаєте прикладів з життя, коли гроші мали руйнівну силу, а коли возвеличували?
Влада грошей надзвичайно велика. І маючи їх, за будь – яких обставин слід залишатися людиною.
Які моральні та духовні цінності є нетлінними?
(Дружба, любов, вірність, справедливість, милосердя…).
Прочитайте повість «Дорогою ціною», напишіть композицію твору.