Тема: 2 Країни Азії
Тема уроку: Японія: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення
Мета уроку: повторити раніше засвоєних знань про Азію; ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення Японії; засвоїти, узагальнити знання про населення країни; вдосконалювати навички роботи з підручником, іншими джерелами географічних знань; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов'язку.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-дослідження
Обладнання: підручники, дидактичні картки, аудіо запис японської музики, презентація слайдів, ілюстрації, презентаційне відео.
Опорні та базові поняття: економіко-географічне положення, природні умови, густота населення, урбанізація, система розселення
Хід уроку
1. Організаційний етап
Вітання.
Слайд. 1
Учитель. Ми продовжуємо знайомитись з дивовижною Азією. На попередніх уроках отримали загальні відомості про цю частину світу, про природні умови та ресурси, а також вже знаємо про цікаві факти, що мають місце бути саме на цій території. Спробуємо пригадати.
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Поточний контроль знань
Слайд. 2, 3
Вправа закінчити речення «Азія - це най…»
Учитель. Ще в недалекому минулому Азіатський регіон вважали аграрною периферією світу, чимало країн отримували технічну та продовольчу допомогу. Нині Азія поступово виходить на провідні позиції у світовій економіці. Пропоную пригадати попередній матеріал щодо особливостей економічного розвитку країн Азії, давши відповіді на запитання в наступному завданні.
Чотири учні можуть попрацювати з картками та бути оціненими за цю роботу.
(Окремі з учнів отримують картки з запитаннями. Решта учнів дають відповіді в зошиті).
Слайд 4.
Завдання: виберіть правильні відповіді на питання, поєднавши цифри лівої та правої колони
Питання |
Відповіді |
||
|
Субрегіон Азії, що спеціалізується на видобутку та переробці нафти |
Саудівська Аравія |
|
|
Країна, що посідає першість за зальним обсягом виробництва ВВП в світі |
Південно-Східна Азія |
|
|
Країна – «азіатський тигр» |
Японія |
|
|
Країна – крупний експортер нафти |
Індійський Рур
|
|
|
Субрегіон Азії, в якому розташована найбільша кількість країн нової індустріалізації |
Західна Азія
|
|
|
Країна Азії – член «Великої сімки» |
Південна Корея |
|
|
Промисловий район на східному узбережжі Японії |
Казахстан |
|
|
Субрегіон Азії, у якому розташовані країни – світові лідери автомобілебудування |
Східна Азія |
|
|
Вугільно-металургійний район в Південній Азії |
Китай |
|
|
Країна перехідної економіки |
Тихокеанський |
|
Учитель. Перевіримо чи правильно ви поєднали питання і відповідь.
Слайд. 5
Відповіді:
1 - 5; 2 - 9; 3 – 6; 4 – 1; 5 -2; 6 – 3; 7-10; 8 -8; 9 – 4; 10 – 7.
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають по-різному: країною гір, країною «економічного дива», країною вранішнього сонця, країною, в якій відбувається велика кількість землетрусів.
Пропоную вгадати країну за підказками. Прошу не вигукувати, а дочекатися коли відкриються всі підказки (один за одним вчитель відкриває картинки, які асоціюються з країною).
Орігамі екібана гора Фудзіяма
рис сакура аніме
Учитель. Що це за країна?
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Я запрошую всіх вас до Японії, дивовижної країни, в якій все незвичне для нас. Кішки без хвостів. Сади з каменів. Пальто подають жінки чоловікам. Кермо в машині з правого боку. Тут пишуть зверху вниз, їдять паличками, сплять на підлозі. Взуття залишають біля порога. Вірші не мають рими. Писемність не віддільна від малювання. Чаювання представляє собою обряд, а ікебана - ціла наука. І ще багато-багато інших цікавих речей, які ми разом з вами будемо досліджувати і вивчати.
Серед нас є вже дослідники, які здійснили віртуальну подорож до Японії та поділяться з нами своїми знаннями.
Учень 1. Японію часто називають країною ХХІ століття. За кілька тисячоліть ця країна перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримувати першість у багатьох світових економічних рейтингах.
Учень 2. Але Японія – це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі європейцеві.
4. Вивчення нового матеріалу
Завдання. Користуючись підручником (стор.114), чи презентацією складіть «візитну картку» Японії.
Держава /столиця |
Японія/Токіо |
Площа |
378,2 тис. км2 |
Населення |
126,2 млн. ос. (10-те місце у світі, 6-те в Азії) |
Форма державного правління |
Конституційна, парламентська монархія |
Склад території |
47 префектур (адміністративна одиниця) |
Поширені релігії |
Буддизм, синтоїзм |
Тип країни |
Високорозвинута держава, країна «Великої сімки» |
Офіційна мова |
Японська |
Валюта |
Єна |
Корисні копалини |
Мало забезпечена мінеральними ресурсами |
Учитель: Пригадайте в чому особливість конституційної монархії? В конституційній парламентській монархії монарх виконує лише представницьку, церемоніальну функцію, при цього влада належить парламенту, виконавчому уряду.
Учитель: Прошу також звернути увагу на поширені релігії в Японії. Буддизм – це світова релігія, поширена в різних частинах світу, а також синтоїзм. Прошу зауважити, що синтоїзм – це національна релігія японців. У перекладі з японської мови "синто" означає «шлях богів». Головним принципом цього вчення є жити зараз, бути «чистим, світлим, правильним і відвертим», а не готувати себе до загробного світу.
Учитель:
Слайд. 9
Японія – це країна-архіпелаг у Східній Азії, що простягнулася смугою з півночі на південь майже на 3,5 тис. км.
До географічного словника: архіпела́г — група островів, що лежать на невеликій віддалі один від одного об'єднуються в одне ціле.
До складу території входить чотири великі острови: Хонсю, Кюсю, Сікоку і Хоккайдо, та кілька тисяч малих. Берегова лінія дуже порізана.
Країна омивається Японським, Східно-Китайським морем та водами Тихого океану. Найближчими сусідами Японії є Росія, Китай, Південна Корея, Північна Корея.
Острівне положення далеко на сході призводило до тривалої ізоляції країни від зовнішнього світу.
Слайд. 10
Основними рисами економіко-географічного положення Японії є:
Учитель: Спробуємо разом визначити позитивні та негативні риси економіко-географічного положення Японії
Учитель. Ви вже знаєте, що Японія – це країна-архіпелаг, тому море в її житті відіграє особливу роль. Воно з’єднує острови між собою та державу з материком. Але водночас це й страшенні цунамі, й потужні урагани, що приносять немало лиха.
Японію називають країною гір. Близько 80 % території займають молоді середньовисотні сейсмічно активні гори – Японські Альпи, найвищою точкою яких є вулкан Фудзіяма (3777 м). Щорічно реєструється до 1000 підземних поштовхів різної сили. В країні є 150 вулканів, 15 з яких діючі.
На рівнини припадає лише 20 % території, проте на них живе 80 % населення країни. Найбільшою є рівнина Канто, що простяглася вздовж Токійської затоки.
Клімат Японії мусонний. Він втричі вологіший та значно тепліший, ніж на материку. Зима в країні посушлива, літо вологе. Температурні контрасти різних частин країни уможливлюють вирощування різноманітних сільськогосподарських рослин: на півночі – швидкостиглі зернові культури, у центрі – збирати 3 врожаї за 2 роки теплолюбних культур помірного поясу, на півдні – одержувати 2–3 врожаї на рік рису, чаю та цитрусових, а у найтепліших районах культивувати навіть банани та цукрову тростину.
Країна недостатньо забезпечена водними ресурсами. Річки порожисті, бурхливі, не придатні для судноплавства, але мають великий гідроенергопотенціал, використовуються для лісосплаву та на півдні в сухий сезон для зрошення.
Озера невеликі, але мальовничі, тому є містами відпочинку та туризму. Для водопостачання міст часто застосовують підземні води. Вкрай обмеженими є й земельні ресурси.
Особливу цінність мають ліси, що вкривають майже 2/3 площі. Але більшість з них у горах мають ґрунто- та водозахисне значення і тільки менш ніж третина лісових масивів дає промислову деревину.
Японія мало забезпечена мінеральними ресурсами. Японська промисловість працює майже повністю на імпортній сировині. Завдяки новітнім технологіям рентабельним стає використання мінеральних ресурсів Океану.
Багаті рекреаційні ресурси (20 об’єктів Спадщини ЮНЕСКО).
Підсумуємо. Слайд 11.
Слайд 12
Учитель. Демографічна ситуація в Японії суттєво відрізняється від інших азійських країн. Держава вже давно перейшла від ІІ до І типу відтворення населення. За останні півстоліття рівень народжуваності знизився у 3,5 рази! Нині її показник найнижчий серед країн Азії та один з найнижчих у світі –7,8 осіб/тис. Одночасно в 2,5 рази зменшився й рівень смертності. Скорочення дитячої смертності навіть назвали «японським дивом»: вона зменшилася у 15 разів! Природний приріст у країні від’ємний: –1,8 особи/тис. Відбувається процес «старіння нації».
Японія є однонаціональною державою — 99 % від загальної кількості складають японці.
Середня густота населення складає 330 особи/км2, однак розміщене воно по території країни нерівномірно. Майже 4/5 японців — міські жителі.
Найбільшими серед них є Токіо (13,4 млн осіб), Йокогама (3,7 млн осіб), Осака (2,7 млн осіб), Нагоя (2,3 млн осіб). До світових міст належать Токіо та Осака.
Пригадайте яке місто називають світовим? Світове́ мі́сто (англ. world city, також використовують термін глобальне місто чи альфа-місто — це місто, що вважається важливим елементом світової економічної системи. Таке місто зазвичай чинить сильний політичний, економічний і культурний вплив на ключові регіони Землі.
Країна має трудові ресурси з високим рівнем професійної підготовки, культури праці та професійної мобільності.
Японців відрізняє сильна прив’язаність до своєї сім’ї, навчального закладу, місця роботи, батьківщини. «Господарський патріотизм»: японці працюють набагато більше, ніж жителі Європи або Америки; 30% японців працюють понад 50 годин на тиждень, а 12% - навіть більше, ніж 60 годин; в Японії найкоротші відпустки в світі – два тижні.
Державною мовою є японська. Основні релігії — синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм.
5. Узагальнення і систематизація знань
Завдання. Складіть порівняльну характеристику економіко-географічного положення Японії та Великої Британії. Визначте спільні на відмінні ознаки.
Порівняльна характеристика економіко-географічного положення Японії та Великої Британії |
||||
Характерні ознаки |
Велика Британія |
Японія |
Спільні ознаки |
Відмінні ознаки |
Острівне положення
|
+ |
+ |
+ |
|
Розчленованість берегової лінії
|
+ |
+ |
+ |
|
Сусідство з розвинутими країнами
|
+ Франція, Бельгія |
- Росія, Китай, Північна, Південна Корея |
|
+ |
Забезпеченість водними ресурсами
|
+
річки повноводні, окремі судноплавні |
_
річки порожисті бурхливі, не придатні для судноплавства |
|
_ |
Мінерально-сировинна база
|
+ вугілля, нафта, природний газ, цинк та ін. Родовища значно вичерпані, крім родовищ нафти та газу на шельфі Північного моря. |
_
мало забезпечена мінеральними ресурсами.
|
+ |
_ |
Вихід до морів, океанів
|
+ |
+ |
+ |
+ |
Гірський рельєф території
|
+ Гірська північно-західна частина |
+ 80% території |
+ |
+ |
Багаті рекреаційні ресурси
|
+ |
+ |
+ |
+ |
Первинне закріплення знань
Запитання 1. Назвіть головні ознаки природних умов Японії. 2. Охарактеризуйте сучасну демографічну ситуацію в Японії?
6. Підсумок уроку. Рефлексія
Учень:
7. Інформація про домашнє завдання
Звучить японська мелодія.