Конспект уроку для 7 класу на тему Загальна характеристика класу Земноводних. Мета уроку ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності земноводних, виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, дбайливе ставлення до тварин на прикладі Земноводних.Розвивати вміння аналізувати та співставляти факти , формулювати висновки та використовувати раніше отриманні знання.
Урок з біології 7 клас
Тема. Загальна характеристика класу земноводних
Мета -- освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності земноводних;
– розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
– виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Обладнання та матеріали. Таблиці, плакати, що ілюструють особливості будови та життєдіяльності земноводних, скелети жаб, мікроскопи, аудіозапис звуків жаб
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина (створення психологічного настрою до активної праці)
Добрий день ! Давньогрецький бог морів, володар підводного царства Посейдон вважав себе скривдженим, бо люди дали назву своїй планеті, пов'язавши її з іменем богині Землі, адже дві третини території планети входять до його володінь. Але він не мав підстав ображатися, бо всі знають , що в його водній стихії більше 3 млрд. років тому з'явилися перші живі організми. Мільйони років вони жили в водній стихії. Ускладнювалась їхня будова. Настав час, коли перші хребетні тварини стали завойовувати наземне середовище. Першими наземними хребетними були земноводні. Навряд чи хтось зможе пояснити , за що ми любимо одних ,не дуже полюбляємо і боїмося інших , байдужі до третіх. Виявляється , що 97 % опитаних людей своїми улюбленцями вважають ссавців , і лише 3 % надають перевагу рибам ,плазунам і земноводним. Сьогодні ми з вами переконаємося що жаби , можливо не настільки досконалі , але вони корисні і потребують охорони.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів (створення проблемної ситуації «У чому проявляється винятковість земноводних?»)
Учитель. Сьогодні ми починаємо вивчення нового класу хребетних. А якого саме, ви повинні вгадати за допомогою підказок. Отже, підказка перша – ця група тварин освоїла наземне середовище, але зберегла тісний зв'язок з водним середовищем. Підказка друга – вони поширені повсюдно, але найбільше у регіонах з теплим, вологим кліматом, мешкають поблизу водойм.
Підказка третя – ці тварини мають велике значення у природі та житті людини, вони є їжею для деяких видів птахів, ссавців. Слиз шкірних виділень деяких видів може бути отруйним для інших організмів. Його використовують мисливці, лікарі, чаклуни.
Звучить голос жаб із програвача.
Очікувана відповідь учнів – земноводні.
Демонстрація кадрів відеофільму.
Отже, сьогодні ми помандруємо країною земноводних. Сподіваюся, що після цього ви зміните своє ставлення до цих тварин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь з елементами бесіди
Хто такі земноводні?
Холоднокровні хребетні з чотирма кінцівками (у деяких видів кінцівки редукуються). Більшість представників пристосовані дожиття на межі між водою й суходолом. Є виключно водні й переважно наземні форми, деревні й рийні види. Віддають перевагу теплому клімату, у солоних водах не зустрічаються. За несприятливих умов можуть упадати в сплячку. Харчуються майже винятково тваринними організмами, лише личинки безхвостих амфібій живляться рослинами. Деякі види отруйні.
Доволі популярним є утримання земноводних у неволі .
Сучасні представники представлені трьома рядами:
Безхвості земноводні (жаби, квакші тощо) — близько 2100 видів.
Хвостаті земноводні (саламандри, тритони тощо) — близько 280 видів.
Безногі земноводні, єдина родина червяг — близько 60 видів.
Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).
Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста . Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Ілюстрація.1. Зовнішня будова жаби озерної
Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
Скелет земноводних складніший, ніж у риб (мал.2). Хребет поділений на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.
Череп переважно хрящовий.
Ілюстрація.2. Скелет жаби.
Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.
Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.
Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма).
Мускулатура. У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).
Охорона земноводних
Усі без винятку види земноводних України заслуговують охорони. На жаль, багато хто з них досить чутливий до забруднення середовища або знищення місцеперебувань. Безліч земноводних гине на автодорогах під колесами автомобілів. У Західній Європі під час будівництва автострад навіть передбачають підземні переходи для амфібій.
Вигляд земноводних чомусь викликає в багатьох людей неприязнь, їхня несхожість на нас — це ще не причина для того, щоб знищувати їх (адже ми також на земноводних не схожі). Багато що для охорони земноводних можуть зробити й школярі. Насамперед, варто припинити їхнє безглузде знищення на місцях нересту. Не треба виловлювати представників рідкісних видів. Варто піклуватися про чистоту малих водоймищ, не допускати потрапляння до них сміття, нафтопродуктів і отрутохімікатів. У випадку забруднення водоймищ підприємствами варто звертатися до державних природоохоронних органів.
У багатьох країнах, наприклад в Англії, Німеччині, Польщі й ряді інших країн, жаби перебувають під охороною закону й вилов їх заборонений.
IV. Узагальнення і систематизація матеріалу
1.Самостійна робота з підручником , доповнення конспекту в разі необхідності
2. « Граємо і навчаємось»
Відгадайте загадки , визначте клас Хордових. За якими ознаками учні відносять тварин до певного класу ?
Крила є , та не літає,
Ніг нема , а не доженеш.
Зуби є , та не порахуєш. (Щука)
В морі , не торкнувши дна ,
Риба плаває одна .
Страх вселяє всім хижачка ,
Зла , могутня і страшна! (Акула)
Скаче звір ушка ,
Не рот , пастка.
Потрапляють у пастку
І комар , і мушка (жаба)
Лежить мотузка,
Шипить, шахрайка.
Брати її небезпечно -
Вкусить.(змія)
3. «Чи має рацію поет ?»
Розмова жаб
Кумо , ти до нас ?
До вас , до вас . До вас , до вас ! До води скакаю , ловити хочу .
А кого , кого , кумо ?
Рака , коропа й сома .
Як піймаєш , чи даси нам ?
Як не дати ? Звичайно , дам !
******
Звідки йдеш ти Жабо – Квакушко ?
З базару додому , дорога подружко !
А що ти купила ?
Усього потрошку : купила капусти , квасолі і картоплі .
4.Робота в групах (скласти кросворд «Земноводні»)
5.Біологічний диктант
Вставити пропущені слова.
Земноводні – це жителі …. Розвиток їх пов'язаний з …. Личинки земноводних живуть у …. Личинки дихають …. , а дорослі тварини … Земноводні тварини мають … температуру тіла . Трапляються тільки у … водоймах.
V. Підбиття підсумків уроку. Домашнє завдання
Опрацювати §36-37-38. Для учнів високого і достатнього рівнів навчальних досягнень додатково:
1) скласти список земноводних, які мешкають у нашому краї; 2) поміркуйте, чому земноводні, подібно до риб, є холоднокровними тваринами?