Урок з фізики для 7 класу "Густина речовини".

Про матеріал
Розробка уроку фізики з теми "Густина речовини". Урок можна використати при вивченні даної теми в 7 класі.
Перегляд файлу

Урок з фізики «Густина  речовини»

7 клас

Мета уроку: Сформувати поняття нової фізичної величини – густини, розглянути її характеристики (визначення, формула, одиниці виміру).

Тип уроку: Урок вивчення та первинного закріплення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійний проектор, комп'ютер, презентація, тіла різного об'єму, але рівної маси, терези, гирі.

План уроку:

1. Організаційний момент. Актуалізація знань

2. Вивчення нового матеріалу

3. Закріплення вивченого матеріалу

4. Контроль знань

5. Домашнє завдання, підбиття підсумків

6. Рефлексія

Хід уроку:

1. Організаційний момент. Актуалізація знань

-Доброго дня. Зосередьтеся на тому, що в кабінеті є лише ви, я та фізика.

-Епіграфом до нашого уроку я взяла слова Альберта Ейнштейна «Радість бачити та розуміти – є найпрекрасніший дар природи».

Як ви розумієте зміст цих рядків? (Відповіді дітей)

- Як мені знайти масу цыэъ цеглини за допомогою лінійки? Повернемося до цього питання наприкінці уроку.

-Перед тим як ми почнемо вивчати нову тему, нам потрібно повторити матеріал минулих уроків.

-Назвіть тему останнього уроку

-Вірно. Завдання для вас- продовжити речення.

1.Властивість тіл по-різному змінювати швидкість при взаємодії називають ….    інертністю.

2. Фізична величина, що характеризує інертні властивості тіл, називається…. масою.

3. Позначення маси …. m

4. Одиниця виміру маси ….. кг

5. Прилад, за допомогою якого вимірюють масу тіла ….. ваги

6. Характеристика простору, що займає тіло або речовина ….. об᾽єм

7. Об᾽єм позначається ….  V

8. Одиниці виміру об᾽єму у системі СІ…. м3

9. Як можна визначити об'єм тіла?

-Молодці! Дуже добре. Ви із завданням впоралися.

- Скажіть, хтось із вас чув загадку: «Що важче, кілограм пуху чи кілограм золота?». Якщо ж ці речовини взяти однакового обсягу? Що тоді покажуть ваги? А ви замислювалися чому?

- Перевіримо наші слова на досліді. На столах лежать брусочки однакового об'єму 1 см3.

-Давайте перевіримо їхню масу.

А чому в них різні маси?

– А тепер подивимося на мій дослід. У мене на столі різні тіла з різних речовин та різного об'єму. Але вони мають однакову масу (порівняю маси на терезах). Чому?

- Скажіть, чи залежить маса тіл одного і того ж обсягу від речовини, з якої вони виготовлені?

Картка -завдання "Густина. Одиниці густини""

-Ця залежність зашифрована цій картинці. Розгадайте ребус, щоб дізнатися про тему сьогоднішнього уроку.

-Вірно, молодці!

Сьогодні ми з вами вивчаємо нову фізичну величину.  Відкрийте свої зошити, запишіть сьогоднішнє число та тему уроку «Густина  речовини».

1. Вивчення нового матеріалу

- Повернемося до вашого та мого досліду.

У кубиків однаковий обсяг, а маса різна.

Це означає, що маса по-різному розподіляється за об'ємом: одного кубика на одиницю об'єму припадає велика маса, іншого на одиницю об'єму припадає менша маса.

А тепер головне:

Маса, що припадає на одиницю об'єму – це і є

густина.

Густина  позначається літерою ρ (грец. літера «ро»)

Повернемося до нашого чарівного трикутника.

https://fsd.videouroki.net/html/2020/12/24/v_5fe46d9f0d766/99764144_1.png

Дивлячись, на нього ви самі можете сказати, як знайти кожну з цих величин. (Діти виводять формули)

Робимо висновок: Густиною  називається фізична величина, що дорівнює відношенню маси тіла до його об'єму.

Запишемо визначення густини в зошит.

Як і будь-яка фізична величина густина  має власну розмірність. У системі СІ густина вимірюється

[ ρ ] = кг/м³

Позасистемні одиниці [ г/см³]

- Як перевести густину з г/см3 у кг/м3?

Давайте переведемо в систему СІ

1,2 г/см3=

25г/см3=

25 г/см3=

- Густини визначені практично для всіх речовин та внесені до спеціальних таблиць. У вас у підручник є таблиці, в яких прописані густини твердих, рідких та газоподібних речовин, якими надалі ми будемо користуватися для розв'язування задач.

Робота з таблицею.

Визначте за таблицею:

Густини речовин, які мають найбільшу густину? Найменшу густину? Тверді, рідкі та газоподібні речовини.

Що показує густина? Густина алюмінію 2700 кг/м³. Що означає це число?

 

Проблемне питання: Чому густина однієї й тієї ж речовини у твердому, рідкому та газоподібному станах різна?

Від чого залежить густина речовини, виходячи з молекулярної будови?

 

Вводиться фізичний зміст густини: «Густина показує, чому дорівнює маса речовини в одиниці об᾽єму»

- Існує прилад для вимірювання густини рідини – ареометр, його дія ґрунтується на застосуванні сили Архімеда, вивчення якої у нас буде пізніше. Це скляна трубка, в нижній частині якої знаходиться баласт - дробинки, щоб він у рідині займав вертикальне положення. Дивлячись на його шкалу, знаходять значення густини. Вони використовуються для різних рідин, тому багато ареометрів мають особливу назву: спиртомір, бензиномір ...

✓ Ареометр для бензина как пользоваться - alarm-bike.ru

III.Закріплення вивченого матеріалу

1.А тепер давайте розв'яжемо експериментальні задачі по групах, використовуючи видане  обладнання .

Завдання першої групи: знайти густину свічки. Обладнання : свічка, мензурка з водою, терези з важками.

Завдання для другої групи: знайти густину сирого яйця. Обладнання :сире яйце, мірна склянка з водою, терези з важками.

Завдання для третьої групи: визначити об'єм тіла учня, якщо густина людини 1080 кг/м 3. Обладнання: напольні терези.

Завдання для четвертої групи: знайти густину картоплини. Обладнання:картоплина, мірна склянка з водою, терези з важками.

 

 

2.Зараз я поставлю вам кілька запитань, а ви відповісте мені за допомогою кольорових карток, які є у вас на столах. Домовимося, зелена картка означає відповідь так, червона картка - ні.

 1. Візьмемо пластилін масою 100 г і 200 г. Чи відрізнятиметься їх густина? (ні)

2. Густина для кожної речовини є постійною? (так)

3. Чи змінюватиметься густина речовини, якщо тіло переміщувати  вгору, вниз, вліво, вправо? (ні)

4. Густина золота більша за густину срібла? (так)

IV. Контроль знань:

1. Густиною називають…

а) фізичну величину, що дорівнює відношенню маси тіла до його об᾽єму.

б) фізичну величину, що дорівнює відношенню об᾽єму тіла до його маси.

в) фізичне явище.

г) фізичне тіло

2. У системі СІ густина вимірюється у…

а) г/см³.

б) г/л.

в) кг/м³.

г) м³/кг

3. При замерзанні води густина її …

а) може збільшуватися, і зменшуватися.

б) зменшується.

в) зростає.

г) не змінюється

4. На малюнку показано три кулі рівної маси. Який з них має найбільшу густину?

а) №1

б) №2

в) №3

г) Густини куль однакові

5. Густина  алюмінію 2,7 г/см3. Виразіть її у кг/м3

а) 2,7 кг/м3

б) 27 кг/м3

в) 270 кг/м3

г) 2700 кг/м3

(Відповіді на дошці. Діти виконують взаємоперевірку.)

V. Домашнє завдання, підбиття підсумків.

VI. Рефлексія

Учні прикріпляють на «Дерево знань»  яблуко, квітку або листочок (один предмет). При цьому важливо пам’ятати, за що саме «відповідає» кожний предмет.

Яблуко — урок пройшов корисно, плідно.

Квітка — урок сподобався, але не все вдалося.

Зелений листочок — на уроці були завдання, з якими не зміг (змогла) впоратися.

Оранжевий листочок (зів’ялий)  — на уроці мені майже нічого не вдалося.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савитская Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 18. Густина. Одиниці густини
Додано
5 січня 2022
Переглядів
2026
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку