Урок з фізики для 7 класу в якому навчається дитина з ООП "Коливальний рух. Амплітуда,період та частота коливань. Маятники"

Про матеріал

Розробка уроку для класу, в якому навчається дитина з особливими освітніми проблемами (ЗПР)

Перегляд файлу

    Навчальний предмет. Фізика 7 клас

    Тема. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники

    Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

    Автор: Тимошенко Вікторія Володимирівна, учитель фізики, Новомиргородська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №1, м. Новомиргород

    Програма «  Програма для загальноосвітніх   навчальних закладів «Фізика. 7 - 9 класи» (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, розміщена на офіційному сайті МОН України)»

    Мета уроку: ознайомити учнів з коливальним рухом, увести поняття амплітуди, періоду та частоти коливального руху, навчити відрізняти коливальний рух від інших видів руху, показати практичне застосування маятників. Розвивати увагу та мислення учнів, розширити їх кругозір, поповнити словниковий запас, сприяти розвитку творчих здібностей та посиленню інтересу до вивчення фізики.

    Обладнання: ілюстрації, пластилін, нитки, металеві важки, гумовий шнур, пружина, секундоміри, проектор.

    Для дитини з особливими освітніми потребами  було здійснено адаптацію навчального плану. Дитина не може запамятати правила, не здатна розвязувати задачі.    Модифікації: 

  • скорочення змісту матеріалу, який необхідно засвоїти;
  • зниження вимог до участі в роботі.

 

Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Перевірка домашнього завдання (бліц-опитування).
  • Який рух називають обертальним?
  • Наведіть приклади обертального руху.
  • Що називають періодом обертального руху?
  • Що називають частотою обертального руху?
  • Запишіть формули для періоду і частоти обертального руху.

    У цей час дитина з ООП виконує завдання на індивідуальних картках. Перед нею 10 карток із зображеннями різних видів руху (планети обертаються навколо Сонця, рух стрілок годинника, повзе гусінь тощо). Учениці необхідно відібрати картки на яких відображено обертальний рух. Потім учні обмінюються зошитами, перевіряють розвязки задач, які було задано додому. Учитель перевіряє роботу учениці з ООП.

  1. Актуалізація опорних знань.

    Запропонувати учням розглянути малюнки (маятниковий годинник, гойдалка, голка у швейній машинці, хвилі на морі, крила комахи). Поставити проблемне запитання: «Що поєднує ці тіла?». Проаналізувати відповіді. Підвести підсумок, що всі ці тіла здійснюють такий рух, який повністю повторюється через певний проміжок часу.

  • Коливальний рух -  це рух, коли тіло проходить всі траєкторії руху (окрім

двох крайніх) двічі – один раз в одному напрямі, другий – у зворотному. Отож тема уроку «Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники». Мета сьогоднішнього заняття  - здобуття знань про коливальний рух та його характеристики.

    Учні записують тему до зошита (учениці з ООП надається листок з надрукованою назвою теми).

  1. Мотивація.

    - Ми з вами чуємо звуки природи, гудіння машин, дзвінок телефону, розмову, музику. А чому ми їх чуємо? І де беруться звуки? Що дає нам можливість говорити і чути? Про це ви сьогодні і дізнаєтеся.

  1. Вивчення нового матеріалу

    Запропонувати переглянути відео «Коливальний рух в природі та техніці».

    - Тепер ви знаєте про те, що звук голосу породжується завдяки коливанням голосових звязок, мелодії  - завдяки коливанням струн музичних інструментів, а кров по жилах тече завдяки коливанням серця. Коливання – найпоширеніша форма руху в навколишньому світі та техніці. Простим прикладом тіла, яке здійснює коливання, може бути маятник. Найпростіший маятник – це кулька, підвішена на нитці.

    Роздати учням шматочки пластиліну, нитки. Запропонувати зліпити кульку та прикріпити її до нитки. Учениці з ООП допомогти зробити все правильно. Перевірити у решти учнів виготовлені маятники.

    - Такий маятник називається нитяним або математичним. Зафіксуйте його в положенні рівноваги. Тепер відхиліть кульку в сторону, відпустіть. Який рух ми спостерігаємо? (Відповіді учнів). Найбільше відхилення кульки від положення рівноваги називають амплітудою. Вимірюють її у метрах. (Дослід учні виконують паралельно з такими ж діями учителя). Коливальний рух характеризують період та частота коливань. Період – це час одного повного коливання. Яким фізичним приладом його можна виміряти? У яких одиницях вимірюють період? (Відповіді учнів). Позначають період буквою Т. Дуже складно виміряти час одного коливання. Можливо ви знаєте спосіб, як же дізнатися період коливань маятника? (Відповіді учнів). А тепер виміряймо період. Допоможіть один одному. Один з вас відраховує повних N=10 коливань, а інший – фіксує час коливань за допомогою секундоміра. Поділіть отримане значення часу на кількість коливань. Маєте період коливань вашого математичного маятника. Запишіть результат у зошит. Поміняйтеся місцями.

    Поки учні зайняті дослідною роботою, учитель допомагає проробити ці ж експерименти та обрахунки учениці з ООП.

    - Оголосіть свої результати. А тепер зробіть навпаки. Поділіть кількість коливань на значення часу. Ви отримаєте число, яке відповідає частоті коливань. Частота – це кількість коливань за одиницю часу. Вимірюється вона в Гц. Позначається буквою ν. Період та частота – взаємно обернені величини.

    Тіло може також здійснювати коливання, якщо воно підвішене до пружини. Це - пружинний маятник. (Продемонструвати коливання тягарця на пружині та на гумовому шнурі). Його період та частоту визначають аналогічно нитяному маятнику.

    Маятник, здавалося б, простенький пристрій. Але саме завдяки йому учений Фуко зміг довести, що Земля не стоїть на місці, а обертається. Перегляньте відео про маятник Фуко. (Учні переглядають відео).

  1. Закріплення отриманих знань.

    Запропонувати учням виконати задачі з підручника.

  • Частота коливань поплавка на морських хвилях 5 Гц. Який період коливань поплавка? Скільки коливань він здійснить за 1 хвилину?
  • За скільки часу гойдалка здійснить 100 коливань, якщо одне коливання вона робить за 5 с?

    Поки учні самостійно працюють над задачами, учитель працює з дитиною із ООП. Провести письмове тестування. Тести надруковані на окремому листку. Кожне запитання має лише 2 варіанти відповіді.

  1. Час одного повного коливання – це…

А) період                                         Б) частота

     2)  Кулька, яка коливається на нитці – це…

          А) нитяний маятник                       Б) пружинний маятник

     3) Частоту коливань позначають…

          А) Т                                                  Б) ν

     4) Ня якому малюнку зображено пружинний маятник?

          А)  ÐšÐ°Ñ€Ñ‚инки по запросу нитяний маятник

              Б) Картинки по запросу пружинний маятник

        5) Вибрати приклад коливального руху

          А) обертання колеса велосипеда           Б) хвилі на морі

    Дитина виконує тестування самостійно, але з корекцією при необхідності. Потім для учениці пропонуються завдання «Допиши задачу». На картках записана умова, скорочений запис, формули. Учениці необхідно лише підставити числа та виконати обрахунки за допомогою калькулятора. У цей час учитель працює тз класом. Перевіряє розвязки. Учні, які впоралися з завданнями, допомагають невстигаючим. Потім учитель розвязує задачу вищого рівня на дошці.

  •  Період коливань крилець джмеля 0,005 с. Частота коливань крилець комара 600 Гц. Яка з комах зробить більше змахів крильцями за 1 хв. У скільки разів?

    Учитель перевіряє роботу учениці з ООП. Решта учнів переписують з дошки до зошита розвязки задачі.

  1. Підсумок уроку.

    Складання асоціативного куща

   

 

 

   

 

 

  1. Домашнє завдання.

    Опрацювати параграф 21. Виконати експериментальне завдання. Вивчити діяльність свого серця з точки зору коливань. Визначити період та частоту коливань серця у спокійному стані.

 

 

 

 

Список використаної літератури

  • Електронний ресурс: https://super.urok-ua.com/konspekt-uroku-z-fiziki-dlya-7-go-klasu-na-temu-kolivalniy-ruh-amplituda-kolivan-period-kolivan-mayatniki/
  • Сиротюк В.Д. Фізика: підручник для 7-го класу загальноосвітніх навчальних закладів / В.Д. Сиротюк. – Київ : Генеза, 2015. – 240 с. : іл.
  • Таранченко О.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі : навчально-методичний посібник. / О.М. Таранченко, Ю.М. Найда. – К. : Видавнича група «А.С.К.», 2012. – 124 с.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку