Розробка уроку для класу, в якому навчається дитина з особливими освітніми проблемами (ЗПР)
Навчальний предмет. Фізика 7 клас
Тема. Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Автор: Тимошенко Вікторія Володимирівна, учитель фізики, Новомиргородська загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №1, м. Новомиргород
Програма « Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7 - 9 класи» (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, розміщена на офіційному сайті МОН України)»
Мета уроку: ознайомити учнів з коливальним рухом, увести поняття амплітуди, періоду та частоти коливального руху, навчити відрізняти коливальний рух від інших видів руху, показати практичне застосування маятників. Розвивати увагу та мислення учнів, розширити їх кругозір, поповнити словниковий запас, сприяти розвитку творчих здібностей та посиленню інтересу до вивчення фізики.
Обладнання: ілюстрації, пластилін, нитки, металеві важки, гумовий шнур, пружина, секундоміри, проектор.
Для дитини з особливими освітніми потребами було здійснено адаптацію навчального плану. Дитина не може запам’ятати правила, не здатна розв’язувати задачі. Модифікації:
Хід уроку
У цей час дитина з ООП виконує завдання на індивідуальних картках. Перед нею 10 карток із зображеннями різних видів руху (планети обертаються навколо Сонця, рух стрілок годинника, повзе гусінь тощо). Учениці необхідно відібрати картки на яких відображено обертальний рух. Потім учні обмінюються зошитами, перевіряють розв’язки задач, які було задано додому. Учитель перевіряє роботу учениці з ООП.
Запропонувати учням розглянути малюнки (маятниковий годинник, гойдалка, голка у швейній машинці, хвилі на морі, крила комахи). Поставити проблемне запитання: «Що поєднує ці тіла?». Проаналізувати відповіді. Підвести підсумок, що всі ці тіла здійснюють такий рух, який повністю повторюється через певний проміжок часу.
двох крайніх) двічі – один раз в одному напрямі, другий – у зворотному. Отож тема уроку «Коливальний рух. Амплітуда, період і частота коливань. Маятники». Мета сьогоднішнього заняття - здобуття знань про коливальний рух та його характеристики.
Учні записують тему до зошита (учениці з ООП надається листок з надрукованою назвою теми).
- Ми з вами чуємо звуки природи, гудіння машин, дзвінок телефону, розмову, музику. А чому ми їх чуємо? І де беруться звуки? Що дає нам можливість говорити і чути? Про це ви сьогодні і дізнаєтеся.
Запропонувати переглянути відео «Коливальний рух в природі та техніці».
- Тепер ви знаєте про те, що звук голосу породжується завдяки коливанням голосових звя’зок, мелодії - завдяки коливанням струн музичних інструментів, а кров по жилах тече завдяки коливанням серця. Коливання – найпоширеніша форма руху в навколишньому світі та техніці. Простим прикладом тіла, яке здійснює коливання, може бути маятник. Найпростіший маятник – це кулька, підвішена на нитці.
Роздати учням шматочки пластиліну, нитки. Запропонувати зліпити кульку та прикріпити її до нитки. Учениці з ООП допомогти зробити все правильно. Перевірити у решти учнів виготовлені маятники.
- Такий маятник називається нитяним або математичним. Зафіксуйте його в положенні рівноваги. Тепер відхиліть кульку в сторону, відпустіть. Який рух ми спостерігаємо? (Відповіді учнів). Найбільше відхилення кульки від положення рівноваги називають амплітудою. Вимірюють її у метрах. (Дослід учні виконують паралельно з такими ж діями учителя). Коливальний рух характеризують період та частота коливань. Період – це час одного повного коливання. Яким фізичним приладом його можна виміряти? У яких одиницях вимірюють період? (Відповіді учнів). Позначають період буквою Т. Дуже складно виміряти час одного коливання. Можливо ви знаєте спосіб, як же дізнатися період коливань маятника? (Відповіді учнів). А тепер виміряймо період. Допоможіть один одному. Один з вас відраховує повних N=10 коливань, а інший – фіксує час коливань за допомогою секундоміра. Поділіть отримане значення часу на кількість коливань. Маєте період коливань вашого математичного маятника. Запишіть результат у зошит. Поміняйтеся місцями.
Поки учні зайняті дослідною роботою, учитель допомагає проробити ці ж експерименти та обрахунки учениці з ООП.
- Оголосіть свої результати. А тепер зробіть навпаки. Поділіть кількість коливань на значення часу. Ви отримаєте число, яке відповідає частоті коливань. Частота – це кількість коливань за одиницю часу. Вимірюється вона в Гц. Позначається буквою ν. Період та частота – взаємно обернені величини.
Тіло може також здійснювати коливання, якщо воно підвішене до пружини. Це - пружинний маятник. (Продемонструвати коливання тягарця на пружині та на гумовому шнурі). Його період та частоту визначають аналогічно нитяному маятнику.
Маятник, здавалося б, простенький пристрій. Але саме завдяки йому учений Фуко зміг довести, що Земля не стоїть на місці, а обертається. Перегляньте відео про маятник Фуко. (Учні переглядають відео).
Запропонувати учням виконати задачі з підручника.
Поки учні самостійно працюють над задачами, учитель працює з дитиною із ООП. Провести письмове тестування. Тести надруковані на окремому листку. Кожне запитання має лише 2 варіанти відповіді.
А) період Б) частота
2) Кулька, яка коливається на нитці – це…
А) нитяний маятник Б) пружинний маятник
3) Частоту коливань позначають…
А) Т Б) ν
4) Ня якому малюнку зображено пружинний маятник?
А)
Б)
5) Вибрати приклад коливального руху
А) обертання колеса велосипеда Б) хвилі на морі
Дитина виконує тестування самостійно, але з корекцією при необхідності. Потім для учениці пропонуються завдання «Допиши задачу». На картках записана умова, скорочений запис, формули. Учениці необхідно лише підставити числа та виконати обрахунки за допомогою калькулятора. У цей час учитель працює тз класом. Перевіряє розв’язки. Учні, які впоралися з завданнями, допомагають невстигаючим. Потім учитель розв’язує задачу вищого рівня на дошці.
Учитель перевіряє роботу учениці з ООП. Решта учнів переписують з дошки до зошита розв’язки задачі.
Складання асоціативного куща
Опрацювати параграф 21. Виконати експериментальне завдання. Вивчити діяльність свого серця з точки зору коливань. Визначити період та частоту коливань серця у спокійному стані.
Список використаної літератури