План-конспкт уроку з предмета "Захист Вітчизни для роботи з юнаками 11 класів. використано проектовано-перспективний підхід до результатів професійної діяльності.
РОЗДІЛ II. МІЖНАРОДНЕ ГУМАНІТАРНЕ ПРАВО
загальноосвітніх закладів
Тема уроку: Правила поведінки учасників військових дій.
Б) ВИХОВНА
В) РОЗВИВАЮЧА
Очікувані результати:
Учень повинен характеризувати кодекс поведінки учасника бойових дій, міжнародні розпізнавальні знаки; називати правила поведінки учасника військових дій; вміти обґрунтовувати необхідність дотримання правил поведінки солдата в бою згідно норм МГП.
Обладнання та матеріали:
Бойовий статут ЗСУ, малюнки міжнародних пізнавальних знаків.
Базові поняття й терміни:
Правила поведінки з пораненими на полі бою противником.
Правила поведінки з військовополоненими.
Правила поведінки з цивільним населенням в районі бойових дій.
Форма проведення: урок.
Методи проведення:
розповідь, бесіда, пояснення.
Місце проведення: .
Тип уроку:
комбінований.
Структура уроку
I. Організаційний етап.......................................................................2 хв.
II. Тренування особового складу.......................................................5 хв.
III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.................................................................................................7 хв.
IV. Вивчення нового матеріалу.........................................................16 хв.
1. Провила поведінки з пораненими на полі бою.
2. Правила поведінки з військовополоненими.
3. Правила поведінки з цивільним населенням в районі бойових дій.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань
та вмінь учнів........................................................................................12 хв.
VI. Підбиття підсумків уроку.............................................................2 хв.
VII. Домашнє завдання............................................1 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Перевірка загального санітарного стану класу. Та готовності учнів до уроку.
ІІ. Тренування особового складу
1. Доповідь командира взводу про готовність до заняття.
2. Відповідь на привітання з учбового місця.
3. Перевірка відсутніх.
III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
А. Фронтальна бесіда з учнями(узагальнення знань, отриманих на минулому уроці з розділу МГП за 10 клас).
1. Дайте визначення поняття «збройні сили держави». 2. Які дві категорії учасників бойових дій розрізняє міжнародне право? 3. Кого називають «комбатантами»? 4. Хто належить до «некомбатантів»? 5. Яка відмінність між розвідником та шпигуном? 6. Хто з них користується статусом військовополоненого при захопленні в полон? Відповідь обґрунтуйте. 7. Кого відносять до найманців і чим вони відрізняються від добровольців (волонтерів)? 8. За яких умов комбатант перестає бути об'єктом військових дій супротивника? 9. Хто з громадян України визнається учасником міжнародних миротворчих операцій (миротворцем)? 10. Кого і на підставі якого документа визнають учасником бойових дій?
11. Що таке «методи ведення війни» і які з них заборонені під час ведення воєнних дій Міжнародним гуманітарним правом?
12. Що таке «засоби ведення війни» і які з них заборонені під час ведення воєнних дій Міжнародним гуманітарним правом?
13. Як відрізнити воєнну хитрість від віроломства? 14. Які вимоги Міжнародного гуманітарного права слід ураховувати під час планування й здійснення основних видів бойового забезпечення? Хто саме має це робити?
ІІІ Б. . Повідомлення теми мети і завдань уроку.
Записуємо на дошці: Тема : Правила поведінки учасників військових дій.
На уроці ми розглянемо питання:
1. Правила поведінки з пораненими на полі бою.
2. Правила поведінки з військовополоненими.
3. Правила поведінки з цивільним населенням в районі бойових дій.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 НАВЧАЛЬНЕ ПИТАННЯ.
Правила поведінки з пораненими на полі бою.
Як у ході воєнних дій, так і після виконання поставленого завдання, командир повинен вжити всіх заходів щодо розшуку і збору поранених, хворих та осіб, які потерпіли корабельну аварію (аварію літального апарата), а також щодо захисту їх від мародерства і забезпечення їм необхідного догляду.
Усім пораненим, хворим і особам, які потерпіли корабельну аварію (аварію літального апарата), незалежно від того, до якої сторони вони належать, в максимально можливій формі та у найкоротші терміни надаються медична допомога і догляд, яких потребує стан їхнього здоров'я.
Командири, які змушені залишити противнику поранених або хворих, повинні залишити разом з ними для догляду, наскільки дозволяє обстановка, частину свого санітарного персоналу та необхідного спорядження.
Тільки-но дозволить обстановка, командири повинні організувати реєстрацію даних, які сприяють встановленню особистості поранених, хворих та осіб, які потерпіли корабельну аварію (аварію літального апарата). Наприклад, дані
посвідчення особи, особливості поранення або захворювання тощо.
Командири можуть звертатись із закликом до місцевих жителів та гуманітарних організацій добровільно збирати поранених і хворих та доглядати за ними, за умови, що такі дії будуть здійснюватись під контролем військового командування.
Організація своєчасного розшуку, збору, розпізнавання та виносу з поля бою, поховання тіл загиблих та померлих військовослужбовців є одним із обов'язків командирів.
Командири можуть звернутися до цивільного населення, суспільствам допомоги, таким, як Національні суспільства Червоного Хреста, Червоного Півмісяця, а також до капітанів нейтральних торговельних судів, яхт і інших плавучих засобів із закликом підбирати і надавати догляд пораненим і потерпілим в аварії корабля, а також підбирати і розпізнавати мертвих.
2. НАВЧАЛЬНЕ ПИТАННЯ.
Правила поведінки з військовополоненими.
Захоплені військовополонені (комбатанти) повинні:
бути піддані обшуку і роззброєні;
одержувати захист;
при необхідності одержувати медичну допомогу;
бути евакуйовані.
Роззброювання містить у собі пошук і вилучення устаткування і документів, що представляють військову цінність (наприклад, боєприпасів, карт, наказів, матеріалів телекомунікаційного зв'язку і кодів). Таке встаткування і документи стають військовими трофеями.
Військовополонений має право залишити в себе посвідчення особи і розпізнавальний медальйон, особисте майно, нагороди, знаки розрізнення, предмети, що мають суб'єктивну цінність, а також військове обмундирування і захисне встаткування, наприклад, сталеву каску, протигаз і захисний одяг.
Чекаючи евакуації захоплені комбатанти:
Евакуація із зони воєнних дій повинна бути організована і почата, як тільки це дозволять обставини.
У випадку виникнення сумніву щодо юридичного статусу осіб, що безпосередньо приймали участь у воєнних діях, до таких осіб варто ставитися як до військовополонених і евакуювати їх із зони воєнних дій. Для полегшення остаточного визначення їхнього статусу по каналах евакуації рекомендується повідомляти обставини, при яких вони були захоплені.
З військовополоненими слід поводитись гуманно, не допускати щодо них актів насильства та залякування.
Військовополонені у повному обсязі зберігають свою цивільну правоздатність, якою вони користувались до полону.
Пораненим і хворим із числа військовополонених повинна надаватись своєчасна медична допомога.
До офіцерів та військовополонених, які прирівняні до них, необхідно ставитися з повагою, відповідною до їхнього звання та віку.
Військовополонені підпорядковуються законам, військовим статутам і наказам тієї держави, збройні сили якої їх захопили. Остання має право вжити судових або дисциплінарних заходів відносно будь-якого військовополоненого, який скоїв порушення цих законів, військових статутів або наказів. Військовополонений може бути покараний лише один раз за один і той же проступок або по одному і тому ж звинуваченню.
Статус військовополоненого і право на відповідне поводження з ним набирають силу з моменту взяття військовослужбовця у полон.
Військовополонений зобов'язаний пред'являти своє посвідчення особи за будь-якої вимоги.
Посвідчення особи у військовополоненого не вилучається, а за відсутності такого йому оформляється і видається тимчасове посвідчення особи.
3 НАВЧАЛЬНЕ ПИТАННЯ.
Правила поведінки з цивільним населенням в районі бойових дій.
Цивільне населення та окремі цивільні особи знаходяться під захистом, який забороняє:
Жінки і діти користуються особливою повагою, міжнародне гуманітарне право передбачає їх захист від зґвалтування, примусу до проституції та будь-яких інших непристойних зазіхань. У місцях позбавлення волі матері і діти повинні розташовуватися разом.
Цивільні особи, які підозрюються в участі у збройному конфлікті, затримуються і передаються правоохоронним органам. До моменту передачі забезпечується їхня охорона від можливого зазіхання на фізичну недоторканність.
Забороняється знищення, вивіз або приведення в несправність об'єктів, що необхідні для виживання цивільного,населення (запасів продуктів харчування, сільськогосподарських районів, у яких виробляються продукти харчування, посівів, худоби, споруд, призначених для постачання питною водою і збереження її запасів, іригаційних споруд тощо), якщо вони не використовуються в інтересах військових частин (підрозділів) противника або прямої підтримки їх бойових дій.
Знищення, вивезення або приведення в несправність таких об'єктів не повинно призводити до голоду та вимушеного виїзду цивільного населення.
Припускається знищення, вивезення або приведення в несправність об'єктів, які необхідні для виживання цивільного населення, в інтересах оборони своєї національної території від вторгнення противника у разі воєнної необхідності.
Цивільні особи і особи, які не входять до складу збройних сил, не є комбатантами. Вони не мають права брати участь в озброєних діях.
Цивільні особи не повинні піддаватися нападу, якщо тільки вони не беруть безпосередньої участі у військових діях.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Фронтальна бесіда з класом за питаннями:
1. Для чого створено Кодекс поведінки учасника бойових дій? 2. Розкажіть товаришу про правила поведінки учасника бойових дій. 3. Обґрунтуйте необхідність дотримання правил поведінки солдата в бою відповідно до норм МГП. 4. Розкажіть товаришу про правила поведінки з пораненим на полі бою противником. 5. Розкажіть товаришу про правила поведінки з пораненими та особами, що зазнали корабельної аварії на морі зі складу військ противника. 6. Розкажіть товаришу про правила поведінки з військовополоненими противника. 7. Розкажіть товаришу про правила поведінки з цивільним населенням. 8. Які об'єкти розрізняють у період збройного конфлікту на території воюючих сторін? 9. Яка особа визнається найманцем і яке покарання в Україні передбачено за найманство?
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Зробити загальну оцінку класу.
2. Відмітити кращих учнів на занятті.
3. Перевірка ступеню засвоєння нового матеріалу учнями.
Викладач повідомляє оцінки учням.
VII. Домашнє завдання
Вивчити правила поведінки з військовополоненими.
Прочитати параграф 2 підручника «Захист Вітчизни. 11 клас».
Записати в зошит правила поведінки з цивільним населенням в районі бойових дій.
Конспект уроку підготував:
Дудник Віктор Валерійович
1