Спробуйте пояснити , на яких підставах можна обрати одне з наступних припущень :а) ланцетник пішов від предків, які мали головний мозок , але втратили його ході подальшої еволюції;б) предки ланцетника ніколи не мали головного мозку
Тема. Загальна характеристика типу Хордові. Підтипи Безчерепні .
Мета. Почати формувати знання учнів про хордових тварин планети; ознайомити із загальною характеристикою типу Хордові; дати поняття “безчерепні”, черепні”, “хребетні”. Розвивати уміння порівнювати будову та життєдіяльність безхребетних і хребетних тварин, знаходити подібності та відмінності; розвивати пам’ять, спостережливість, увагу, уяву. Виховувати бережливе ставлення до тваринного світу, до організмів, що оточують нас у повсякденному житті.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці,Пк, мультипроектор , презентація.
Основні поняття та терміни: хорда, хордові, безчерепні, черепні, хребетні, ланцетник.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1 |
|
|
|
Х |
|
|
|
|
|
2 |
О |
|
|
|
|||
|
3 |
|
Р |
|
|
|
||
4 |
|
Д |
|
|
|
|
||
5 |
|
О |
|
|
||||
|
6в |
|
|
|
||||
|
7 |
і |
|
|
|
|||
Сьогодні ми починаємо вивчати тварин, які істотно відрізняються від раніше вивчених. Ми повинні розглянути загальну характеристику типу Хордових та підтипу Безчерепні.
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1.Хордові тварини нараховують понад 43 000 видів – це всього 3% від загальної кількості тварин планети. Вони живуть в усіх середовищах життя. Ім властиві загальні ознаки, за допомогою яких їх відрізняють від безхребетних:
- наявність хорди – внутрішнього осьового скелету;
- наявність ЦНС (нервова трубка), що розміщена над хордою на спинному боці тіла;
- під хордою знаходиться травна трубка, яка починається ротовим отвором і закінчується анальним;
- наявність зябрових щілин у глотці (при ембріональному розвитку);
- центральним органом кровообігу є серце;
- наявність вторинної порожнини тіла – целом.
2. Класифікація типу Хордові
Тип Хордові
П/тип Безчепепні клас Головохордові /ланцетники /
П/тип Покривники/тунікати /
Апендикулярії Сальпи Асцидії
Піросоми Бочонкові
П/тип Хребетні
класКруглороті
Н/клас Риби :
клас Плакодерми /вимерлі/
клас Хрящові
клас Кісткові
клас Акандоти /вимерлі/
клас Земноводні
клас Плазуни
клас Птахи
клас Ссавці
3. П/тип Безчерепні/клас Головохордові
ряд ланцетникоподібні
родина ланцетникові
30 видів морських хордових тварин
Особливості будови та життєдіяльності :
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Робота з підручником/робота в групах / Визначення особливостей внутрішньої будови ланцетника і презентація їх класу.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Закінчити речення :
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити матеріал підручника & 30,31
1. Дати відповідь на запитання : “Чому найкрупніші тварини на Землі належать саме до типу Хордові ? “
2. Спробуйте пояснити , на яких підставах можна обрати одне з наступних припущень :а) ланцетник пішов від предків, які мали головний мозок , але втратили його ході подальшої еволюції;б) предки ланцетника ніколи не мали головного мозку .
3. Підготувати повідомлення про О.О. Ковалевського.