Навчальна мета уроку: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на часи його перебування в Санкт-Петербурзі; ознайомити учнів з поезією Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»), формувати вміння аналізувати поезію, визначати тему та ідею
План-конспект уроку
української літератури у 6 класі
Тема: Т.Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дошка, на якій написано епіграф; портрети Тараса Григоровича Шевченка (Додаток 1); матеріали для розповіді вчителя з підручника 2006 року Т.К. Дудіної, А.О. Панчекова (Додаток 2); текст поезії (Додаток 4); персональний комп’ютер або ноутбук, колонки, відео проектор, відеоматеріали з мережі Інтернет (відеоролик «Доля»); роздатковий матеріал (картки для розподілу на групи, таблиці для групової роботи, пам’ятки «Правила написання сенкану» (15шт. - по одній на парту)).
ХІД УРОКУ
«Хто зневажає рідний край,
той серцем немощний каліка».
Т.Г.Шевченко
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Любі шестикласники, зверніть увагу на фотокартки, що розвішано на дошці (Додаток 1). На них ви бачите великого сина України, славного Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка.
Пропоную вашій увазі літературну вікторину «Чи знаєте ви Т.Г.Шевченка?» (питання репродуктивного характеру типу «Доповніть речення»)
1. Батьківщиною для Т. Шевченка, місцем де він народився є… (Черкащина)
2. Перші скупі знання малий Тарас отримав … (з церковнослов’янської книги у школі сільського дяка)
3. Чому життя для малого Тараса було нестерпним? (Батько одружився вдруге, мачуха була злою)
4. З якого часу Тарас залишився круглим сиротою? (З одинадцяти років)
5. Змалку в обдарованій від природи дитині був талант … (художника)
6. Чим малював майбутній митець? (Вугіллям, крейдою, олівцем)
7. У якого пана малий Тарас служив казачком? (П. Енгельгардта)
8. З якими талановитими митцями познайомився Шевченко? (І. Сошенком, К. Брюлловим, В. Жуковським)
9. Де і в якому закладі навчався Тарас Григорович, після чого став відомим художником? (У Петербурзі, в Академії мистецтв)
10. За яку суму було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва? (2500 крб.)
11. Які композитори звернули свою увагу на творчість Т. Шевченка? (К. Стеценко, С. Людкевич, Я. Степовий, М. Лисенко)
12. За що Шевченка було прозвано Кобзарем? (У 1840 р. побачила світ перша книжка поезій письменника «Кобзар»)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.
Отже, шановний шостий клас, ми згадали короткі біографічні відомості з життя Кобзаря. Т. Г. Шевченко - велика і невмируща слава українського народу. Він належить до тих непересічних особистостей, які сягнули світових вершин мистецтва. Він наша гордість, наша слава.
Зверніть увагу, любі друзі, на епіграф нашого заняття («Хто зневажає рідний край, той серцем немощний каліка»»). Як ви розумієте це твердження?
Мікрофон «Чи актуальні слова Т.Шевченка сьогодні?»
ІV. Формування нових понять і способів дії.
Розповідь вчителя (за матеріалами у Додатку 2).
Репродуктивна бесіда
Перегляд відеоматеріалу, присвяченого поезії «Думка» (посилання на відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=0gEuX0egFTM)
Мовчазне читання учнями поезії.
Еврестична бесіда:
V. Застосування знань і формування умінь та навичок.
Еврестичне завдання:
Любі друзі, скажіть, будь ласка, якою на вашу думку є тема вірша? Визначте ідею (Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі. Ідея: співчуття козаку, який повсякчас сумує за милою країною («думав доля зустрінеться, а спіткалося горе»)?
Запишімо в зошит тему та ідею (під диктовку учня, якщо зазначені категорії визначено правильно або під диктовку вчителя, якщо він підкорегував учнівську відповідь).
Робота в групах
(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)
ЗАВДАННЯ: Заповніть стовпчик таблиці, який відповідає номеру вашої групи.
Група 1 |
Група 2 |
Група 3 |
Визначте поняття |
||
Епітет – це _____________________ _____________________ _____________________ _____________________ |
Метафора – це ____________________ ____________________ ____________________ ____________________ |
Риторичне запитання – це ________________________ ________________________ ________________________ ________________________ |
Знайдіть художній засіб\стилістичну фігуру у вірші Т.Г. Шевченка |
||
- - - - |
- - - - |
- - - - |
ОВУ: Художні особливості поезії:
Робота за варіантами:
Складіть сенкан, користуючись пам’яткою «Правила складання сенкану» (Додаток 3).
1 варіант |
2 варіант |
Сенкан «Доля» |
Сенкан «Козак» |
По одному учневі з кожного варіанту зачитують свої записи (інші коментують, доповнюють, виправляють помилки)
VІ. Підсумок уроку.
Отже, наш урок добігає кінця. Маємо над чим замислитись… Творчість Т.Шевченка має велике значення для українського народу. Про що говорять такі прислів’я:
Пропоную вам продовжити наступні речення:
VІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Ілюстраційний матеріал (портрети) «ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО» |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Матеріали для розповіді вчителя
(з підручника Т.К. Дудіної, А.О. Панчекова)
Додаток 4
Думка ("Тече вода в синє море...")
Тече вода в синє море,
Та не витікає;
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі;
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить:
«Куди ти йдеш, не спитавшись?
На кого покинув
Батька, неньку старенькую,
Молоду дівчину?
На чужині не ті люде,—
Тяжко з ними жити!
Ні з ким буде поплакати,
Ні поговорити».
Сидить козак на тім боці,—
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться,—
Спіткалося горе.
А журавлі летять собі
Додому ключами.
Плаче козак — шляхи биті
Заросли тернами.
[1838, С.-Петербург]