19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок української літератури "Т.Шевченко. "Думка" ("Тече вода в синє море…"). Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі"

Про матеріал

Навчальна мета уроку: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на часи його перебування в Санкт-Петербурзі; ознайомити учнів з поезією Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»), формувати вміння аналізувати поезію, визначати тему та ідею

Перегляд файлу

План-конспект уроку

української літератури у 6 класі

 

 

Тема: Т.Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі.

 

Мета:

 

  • Навчальна: поглибити знання школярів новими фактами з біографії Тараса Шевченка, особливу увагу звернути на часи його перебування в Санкт-Петербурзі; ознайомити учнів з поезією Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»), формувати вміння  аналізувати поезію, визначати тему та ідею;

 

  • Розвивальна: розвивати вміння виразного читання та вміння аналізувати прочитане, розвивати асоціативне й логічне мислення, творчу уяву, збагачувати лексичний запас учнів;

 

  • Виховна: прищеплювати любов до літератури, до творчої спадщини Тараса Григоровича Шевченка, виховувати любов до рідної мови, рідного слова, бути справжнім патріотом України, виховувати прагнення до духовно багатого життя.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: дошка, на якій написано епіграф; портрети Тараса Григоровича Шевченка (Додаток 1); матеріали для розповіді вчителя з підручника 2006 року Т.К. Дудіної, А.О. Панчекова (Додаток 2); текст поезії (Додаток 4); персональний комп’ютер або ноутбук, колонки, відео проектор, відеоматеріали з мережі Інтернет (відеоролик «Доля»); роздатковий матеріал (картки для розподілу на групи, таблиці для групової роботи, пам’ятки «Правила написання сенкану» (15шт. - по одній на парту)).

 

ХІД УРОКУ

 

«Хто зневажає рідний край,

той серцем немощний каліка».
                                                                                                             Т.Г.Шевченко

І. Організація класу.

  • Привітання, перевірка присутності.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.
  • Повідомлення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Любі шестикласники, зверніть увагу на фотокартки, що розвішано на дошці (Додаток 1). На них ви бачите великого сина України, славного Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка.

 

Пропоную вашій увазі літературну вікторину «Чи знаєте ви Т.Г.Шевченка?» (питання репродуктивного характеру типу «Доповніть речення»)
1. Батьківщиною для Т. Шевченка, місцем де він народився є… (Черкащина) 
2. Перші скупі знання малий Тарас отримав … (з церковнослов’янської книги у школі сільського дяка)

 3. Чому життя для малого Тараса було нестерпним? (Батько одружився вдруге, мачуха була злою)

4. З якого часу Тарас залишився круглим сиротою? (З одинадцяти років)

5. Змалку в обдарованій від природи дитині був талант … (художника)

6. Чим малював майбутній митець? (Вугіллям, крейдою, олівцем) 

7. У якого пана малий Тарас служив казачком? (П. Енгельгардта) 

8. З якими талановитими митцями познайомився Шевченко? (І. Сошенком, К. Брюлловим, В. Жуковським) 

9. Де і в якому закладі навчався Тарас Григорович, після чого став відомим художником? (У Петербурзі, в Академії мистецтв) 

10. За яку суму було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва? (2500 крб.) 

11. Які композитори звернули свою увагу на творчість Т. Шевченка? (К. Стеценко, С. Людкевич, Я. Степовий, М. Лисенко) 

12. За що Шевченка було прозвано Кобзарем? (У 1840 р. побачила світ перша книжка поезій письменника «Кобзар») 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

 

Отже, шановний шостий клас, ми згадали короткі біографічні відомості з життя Кобзаря. Т. Г. Шевченко - велика і невмируща слава українського народу. Він належить до тих непересічних особистостей, які сягнули світових вершин мистецтва. Він наша гордість, наша слава.

Зверніть увагу, любі друзі, на епіграф нашого заняття («Хто зневажає рідний край, той серцем немощний каліка»»). Як ви розумієте це твердження?

 

Мікрофон «Чи актуальні слова Т.Шевченка сьогодні?»

 

ІV. Формування нових понять і способів дії.

 

  • Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі

 

Розповідь вчителя (за матеріалами у Додатку 2).

 

Репродуктивна бесіда

  • Як Т.Шевченко опинився в Петербурзі?
  • З якими відомими людьми познайомився Т.Шевченко в Петербурзі?
  • Коли викупили  Т.Шевченка з кріпацтва?
  • Де навчався Т.Шевченко?
  • У якому році було видано його відомий «Кобзар»?

 

  • Аналіз поезії «Думка» («Тече вода в синє море…»).

 

Перегляд відеоматеріалу, присвяченого поезії «Думка» (посилання на відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=0gEuX0egFTM)

 

Мовчазне читання учнями поезії.

 

Еврестична бесіда:

  • Що шукає козак? (Долю) Як зрозуміти значення слова доля? 
  • Поясніть наступний рядок з поезії: «Пішов козак світ за очі». 
  • Яке життя пророкує думка козакові на чужині? 
  • Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Через що? 
  • Як зрозуміти останні рядки твору? 
  • Чому для нас рідний край — наймиліший? 
  • За яких обставин людина покидає рідний край? 

V. Застосування знань і формування умінь та навичок.

Еврестичне завдання:

Любі друзі, скажіть, будь ласка, якою на вашу думку є тема вірша? Визначте ідею (Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі. Ідея: співчуття козаку, який повсякчас сумує за милою країною («думав доля зустрінеться, а спіткалося горе»)?

Запишімо в зошит тему та ідею (під диктовку учня, якщо зазначені категорії визначено правильно або під диктовку вчителя, якщо він підкорегував учнівську відповідь).

 

Робота в групах

(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)

 

ЗАВДАННЯ: Заповніть стовпчик таблиці, який відповідає номеру вашої групи.

Група 1

Група 2

Група 3

Визначте поняття

Епітет – це

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

Метафора – це

____________________

____________________

____________________

____________________

Риторичне запитання – це

________________________

________________________

________________________

________________________

Знайдіть художній засіб\стилістичну фігуру у вірші Т.Г. Шевченка

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

ОВУ: Художні особливості поезії: 

  • епітети: «синє море», «серце козацьке»; 
  • метафори: «грає море», «грає серце», «думка говорить», «спіткалося горе»; 
  • риторичні запитання: «Куди ти йдеш, не спитавшись?», «На кого покинув?» 

 

Робота за варіантами:

Складіть сенкан, користуючись пам’яткою «Правила складання сенкану» (Додаток 3).

1 варіант

2 варіант

Сенкан «Доля»

Сенкан «Козак»

По одному учневі з кожного варіанту зачитують свої записи (інші коментують, доповнюють, виправляють помилки)

 

VІ. Підсумок уроку.

Отже, наш урок добігає кінця. Маємо над чим замислитись… Творчість Т.Шевченка має велике значення для українського народу. Про що говорять такі прислів’я:

  •                  Тарасові думки будуть жити віки.
  •                  Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став...
  •                  Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.
  •                  Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.
  •                  Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.
  •                  Тарасів «Кобзар» — народу великий дар.

Пропоную вам продовжити наступні речення:

  • «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
  • «Сьогодні на уроці я навчився...»

 

VІІ. Домашнє завдання.

  • Вивчити вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»).

        За бажанням ознайомитись з цікавим матеріалом за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=dX5LeZSK1Wg  (відеоролик «Великі Українці - Тарас Шевченко»)

 

Додаток 1

 

Ілюстраційний матеріал (портрети) «ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО»

901_self_portrait.jpg

kobzar.jpg

1.jpg

3322117710b3879747353cdc6886bd57.jpg

1383241059_383675278.jpg

999627641.jpg

220px-Taras_Shevchenko.jpg

images.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Матеріали для розповіді вчителя

(з підручника Т.К. Дудіної, А.О. Панчекова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

Думка ("Тече вода в синє море...") 

Тече вода в синє море, 
Та не витікає; 
Шука козак свою долю, 
А долі немає. 
Пішов козак світ за очі; 
Грає синє море, 
Грає серце козацькеє, 
А думка говорить: 
«Куди ти йдеш, не спитавшись? 
На кого покинув 
Батька, неньку старенькую, 
Молоду дівчину? 
На чужині не ті люде,— 
Тяжко з ними жити! 
Ні з ким буде поплакати, 
Ні поговорити». 
Сидить козак на тім боці,— 
Грає синє море. 
Думав, доля зустрінеться,— 
Спіткалося горе. 
А журавлі летять собі 
Додому ключами. 
Плаче козак — шляхи биті 
Заросли тернами. 

[1838, С.-Петербург] 
 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Zabairachna Olga
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бабаніна Оксана Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
7547
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку