Тема: Моя мова калинова.
Мета: показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, творів письменників і поетів; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати і коригувати мовленнєві здібності учнів, увагу, мислення; виховувати любов та повагу до рідної землі, свого народу і рідної мови.
Форма проведення: уявна подорож
Хід заняття
І. Організаційна частина.
ІІ. Вступне слово
Україна – золота чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Скільки ніжних ласкавих слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися і живуть.
Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну мову. Ми живемо на мальовничій землі – Україні. Тут жили наші предки. Живуть наші батьки, живемо і ми з вами. Ми із задоволенням милуємося красою рідної природи, вслухаємося у чарівні мелодії пісень, вбираємо ніжні звуки української мови.
ІІІ. Оголошення теми виховного заняття.
Сьогодні ми будемо подорожувати з вами в чарівний світ української мови. Тема нашої подорожі «Моя мова калинова» (заходить Мова)
Мова:Я наука не проста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою
В подорож усіх вас кличу
До складних завдань
То ж не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань
То нарешті здогадались, хто я?
Звуть мене звичайно… (Українська мова)
Я буду подорожувати разом з вами і подивлюся, як ви вже знаєте українську мову.
Будь-ласка , Мово, ми з задоволенням будемо подорожувати разом з тобою.
Барвінково, волошково
В небі світиться зоря.
Починаймо рідне слово
Зі сторінок «Кобзаря»
Рідне слово любить ненька
І співає: «Люлі-лю»
Так любив його Шевченко
Так і я його люблю.
«Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть!» - під таким закликом, узятим з вірша видатного українського поета В.Сосюри, буде проходити наша подорож. Бо чого ж ми варті у світі без рідної мови? Мова – це душа народу.
Для нас, українців, найдорожчою є українська мова. «Рідна мова дорога людині, як саме життя», так говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це один з найдивовижніших скарбів, які людина здобула за свою історію.
Отже, всі готові до подорожі? А подорожувати ми будемо на потязі! Приготувалися! Вирушаймо! (Діти роблять імітацію їзди на потязі ту-ту-ту)
IV.Основна частина
Перша зупинка в нашій подорожі має назву «Історична»
Пропоную вам уважно послухати казку про мову.
Казка про мову.
Колись, дуже давно, жив на землі народ. Люди дружно працювали, вирощували врожаї, полювали, розводили худобу. Та була у них одна велика біда: не мали вони мови. Зовсім не могли розмовляти, співати пісень. виовити слів радості і любові. А винні в цьому були вони самі,бо багато років тому, цей народ образив добру фею-Мову, і вона, гірко зітхнувши, назавжди пішла від них, забравши з собою слова-квіти.
Люди пошкодували, що скоїли таке, та часу назад не повернеш, помилки не виправиш.
Неподалік жили дівчинка з довгою косою, добрим серцем і великими, як небо, очима, та хлопчик, який чудово грав на сопілці. Хлопчик часто заходив до сусідів, щоб подивитися на прекрасні вишиванки дівчинки, а вона заслухалася його грою. .
І ось одного разу хлопчик надумав відшукати Мову, попросити у неї вибачення за свій народ і повернути втрачені слова-квіти. Дівчинка вирішила піти з ним. Та як же вони обізвуться до Мови, як скажуть, чому прийшли? Дівчинка вишила їхнє прохання на рушникові, а хлопчик спробував домовитись через гру на сопілці. І полилась чарівна мелодія, якою всі заслухалися.
Діти довго шукали фею. Знайшли її серед величезного поля, засіяного квітами-словами, які вона доглядала. Від пахощів цих квітів запаморочилася голова у дітей, а з вуст полилася пісня. Діти показали свої дари. Побачивши рукоділля дівчинки, почувши гру хлопчика, Мова все зрозуміла без слів. Взяла цілі оберемки своїх чарівних, запашних, різнокольорових слів і пішла за дітьми, понесла Мову людям.
З низько схиленими головами, з пошаною зустрічали люди Мову. Радості не було меж. Вдихнули люди аромат чарівних квітів... і заговорили, заспівали від щастя. З того часу бережуть вони слова-квіти, шанують Мову, як найбільший, найкоштовніший скарб.
- Про що розповідається у цій казці?
- А хто відшукав фею-Мови? (хлопчик і дівчинка)
- А як ви гадаєте, чим могли образити люди Мову, що вона надовго пішла від них? (Напевне поганими словами)
Українська мова! Це та особлива мова, що ви зустрічаєтеся з нею у віршах, оповіданнях, казках. Це неповторна мова Шевченка і Франка, Лесі Українки, Тичини і Сосюри, Рильського і Малишка – видатних поетів і письменників.
Наша мова живе у прекрасних творах і піснях українського народу.
Тарас Шевченко, великий Кобзар – так називали і називають його люди. Геніальний син українського народу прославив Україну на весь світ. Його книгу «Кобзар» перекладено багатьма мовами світу. Його вірші знають дорослі і діти не тільки в Україні, а й за кордоном. Т.Шевченко писав: Ну що б, здавалося, слова,
Слова та голос, більш нічого.
А серце б’ється й ожива,
Як їх почує…
Дмитро Білоус так писав про мову
Ти постаєш у ясній обнові,
Як пісня, линеш рідне слово.
Ти наше диво калинове
Кохана материнська мово!
Якими словами поет описує нашу мову?
Яка вона? (рідна, кохана, материнська, калинова).
Як у кожної людини є одна мама, так мова рідна – лиш одна. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова. Цілий світ визнає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.
- Діти, а чи потрібна нам мова? (Так)
- Для чого?(Щоб спілкуватись з іншими людьми)
Ось послухайте якою є наша мова.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова.
Рідна мова
Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста, як гірська вода, —
То України мова барвінкова, —
Така багата й вічно молода.
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й душу з ранніх літ,
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Юлія Косинська
Любіть рідну мову
Мова-краса спілкування,
Мова-як сонце ясне
Мова-то предків надбання
Мова-багатство моє
Мова-державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни –
Мову, як матір, любіть!
Ф. Пантов
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас!
Л. Забашта
В нас українська мова промениста, Доступна й лагідна, весела і дзвінка. Багата, як земля, джерельно-чиста І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти, Читаю вірші і пишу слова. Бо рідну мову треба добре знати. Вона чудова, ніжна і жива.
Українська мова є державною мовою нашої країни, що закріплено в статті 10 Конституції України. «Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України». Українською мовою розмовляють приблизно 45мільйонів осіб. Наша мова належить до високорозвинених мов світу.
Українська мова посідає друге місце в світі серед слов'ян-ських мов.
Ще в 1574 році було розпочате книгодрукування українською мовою і створено перший буквар.
А зараз вирушаємо до наступної зупинки. Потяг відправляється. Поїхали..
(діти імітують рух потяга)
Наступна зупинка «Казкова»
Ще колись, давним-давно, люди не читали, А казки із вуст в уста переповідали. Бо народ наш український – мудрий і завзятий, Бо з життя прийшли казки, і їх так багато!
-Чи багато казок ви вже почули, прочитали? (так)
Ось зараз і перевіримо, як добре ви знаєте казки. Відгадайте, з якої це казки:
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило:
Щось біле, кругленьке,
Хвостиком розбило.
Сумує і плаче бабуся,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте знесу» (Курочка Ряба)
Ти впізнаєш її вмить
Одяг весь у попелі
Мачуха все лається
Сестри насміхаються. (Попелюшка)
В'ється річка невеличка
Хлопчик у човні сидить.
З берега матуся кличе
Щоб обідом пригостить.
І вгадать цього героя
Справа зовсім не складна.
Казка ця усім відома
Про кого вона? (Івасик Телесик).
Хто кругленький і смачненький,
Із віконця скік та скік,
Втік від баби та від діда,
До лисички на язик? (Колобок)
«Відгадай казку за малюнком» (слайди)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Будьте уважні ,потяг відправляється, наступна зупинка
Зупинка «Ігрова»
Гра "Що є в мові".
- Я буду задавати вам питання, відповіді на які заховались у словах, записаних на дошці.
Що їв касир під час обіду?
Як називалась водойма, де купалась Марічка?
Що побачив мотоцикліст попереду?
Що побачив Карлсон, що спав на даху?
Яку страву любить тракторист?
Гра «Хмаринка».
- Зараз ми з вами пограємо у гру «Хмаринка». У нас на дошці є хмаринки зі словами. Я буду читати вам вираз, а ви скажете до якого слова на хмаринці цей вираз підходить.
Набрати в рот води – мовчати.
Байдики бити – лінуватися.
Водити за ніс – обманювати.
Гра «Загубилась буква»
Я вдягнув новий салат,
А він виявивсь до п’ят
Бригадир послав по глину
Екскаватор і малину.
З неба падав білий сніг
Він засипав наш пиріг
Лисичка знає назубок
Смачненьку казку «Колосок»
Я нагострив козу нову
І заходивсь косить траву.
Гра «Доповни прислів’я». 1) Хто багато читає, …….( той багато знає). 2) Книга вчить, ……..( як на світі жить).
3) Слово до слова складається…(мова)
Приготувалися, потяг вирушає до зупинки «Поетична»
Наступна зупинка «Поетична»
А тепер настав час усім нам разом бути поетами. Я буду читати вам віршики, а ви будете їх продовжувати.
Ходить лісом їжачок,
в нього шубка з …(голочок)
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела …(курчаток)
Свиня навчала діточок
- Вмивайте вранці …(п’ятачок)
Щоб розумним й мудрим стати
Треба рідну мову… (знати).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову… (вчити).
Українська рідна мова
Мелодійна …(світанкова)!
Ти від серця йдеш до серця
І дзвениш, як те …(джерельце)
Щира, світла і казкова,
Ніжна-ніжна, (пелюсткова)
Ти багата і барвиста,
І дзвінка , і …(промениста)
І буденна, і святкова
Мово наша …(калинова)
І свята і найрідніша,
І для слуху …(наймиліша)
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така … (багата).
Чарівна і калинова
Наша мова… (веселкова).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто не… ( забуває)
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, … (материнську).
Молодці! Розвивайте своє мовлення. Любіть і розвивайте рідну мову.
Увага! Увага! Потяг рухається до зупинки «Пісенна»
Наступна зупинка «Пісенна»
Українська мова живе в прекрасних піснях нашого народу. Український народ дуже співучий. Адже недарма говорять «Пісня- душа народу»
До вашої уваги пропоную послухати «Пісню про мову»
Ми є носіями української мови, усього того багатства, що дісталось нам від попередніх поколінь. Наше завдання — берегти цей неоціненний скарб, примножувати його, не засмічувати чужими і брудними словами, не забувати і щиро любити. Мова людини-показник її вихованості. Отже, треба намагатися так учити рідну мову, щоб розмовляти нею правильно і красиво.
-Чи потрібна людям мова?
-Що ми можемо робити за допомогою мови?
-Якими словами можна сказати, яка наша мова?
Мова: Які ви молодці, ви такі ще маленькі, а вже багато знаєте про мене.
То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла
Не цурайтесь мови, діти
Не замутьте джерела!
Я дякую вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до подорожі. І хотілося б, щоб ви залишили у своєму серці любов до рідної мови, щоб ви пам’ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це – наша рідна мова.