Урок за творчістю Євгена Гуцала з інтерактивними вправами про всемеремагаючу силу добра. Головне завдання на уроках літератури - це навчити співпереживати і сприймати красу твору.
Цікава інформація для гарного вчителя.
Тема: Євген Гуцало «Лось». Взаємозв΄язок людини з природою. Вічне протистояння добра і зла.
Мета: на прикладі героїв твору Євгена Гуцала «Лось» сформувати в учнів уявлення про добро і зло; порушити проблему збереження природи шляхом використання інтерактивних вправ: «Кольорові смужки», гронування, акродиктанту, перегляду відеофрагментів.
Розвивати вміння чітко формувати, аргументувати власні думки; порівнювати, робити висновки засобами уроку; розвивати творчий підхід через гру «Я письменник».
працювати над підвищенням рівня ціннісних пріоритетів «Я і природа»
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.
Наскрізні лінії на уроці «Екологічна безпека та сталий розвиток» та «Громадянська відповідальність».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування з використанням звукової терапії
Слово вчителя: Закрийте, будь ласка, оченята. Чуєте? Це прикидається від зимового сну багатоголосий ліс: починають виспівувати пташки, даруючи нам краплинки весняного тепла, весняної ніжності нашим серцям, весело дзюркотять струмочки, наповнюючи наші душі свіжими ідеями, гарним настроєм, весняною легкістю та працездатністю.
Підніміть свої долоньки догори. Відчуваєте, як вони наповнюються оновленою енергією весняної природи? А зараз я пропаную вам відкрити очі, посміхнутися один одному і з новими силами розпочати наш урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Опорне слово
В-віра/вода/ворог/
Е-егоїст/ емоції/
С- співчуття/ сум
Н- надія/
А- адаптація
Слово вчителя : Хто із письменників, творчість яких ми вивчали на попередніх уроках, оспівував красу та велич природи, закликав берегти її?
(Тарас Шевченко «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати», Павло Тичина «Гаї шумлять», «Не бував ти у наших краях»).
Слово вчителя:
До цього списку ми можемо додати ще одне ім΄я - ім΄я Євген Гуцало.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Слово вчителя : Скажіть будь ласка, чи любите ви тварин?
А чи доводилося вам коли – небудь рятувати їх?
Пригадайте, на попередньому уроці ми з вами дивилися відео про порятунок тварини? Кого рятували?
Дітки, не даремно ми розпочали цю розмову, оскільки я хочу, щоб ви спробували самостійно визначити тему нашого уроку. Погляньте, будь ласка, на екран. Це каротке відео стане вам гарною підказкою.
ІV. Засвоєння нових знань, формування умінь і навичок
Протягом усього періоду вивчення літератури у 5 класі ми читали твори, у яких зовнішній світ постає красивим, безмежно чарівним і загадковим. Але чи завжди це так у реальному житті? Адже і казки, і твори на історичні теми розповідали про вічну боротьбу добра і зла, але там усе закінчувалося щасливо. Пригадайте, які твори ми читали про перемогу добра?
Сьогодні ми будемо опрацьовувати твір «Лось». Він розкриває розмаїття зовнішнього світу, болючі суперечності чорного і білого, правди і кривди. Це оповідання вчить співпереживати, бути чутливим до чужої біди, спонукає боротися зі злом, формувати свій характер. Перед нами непростий твір, завершується він зовсім не так, як би нам хотілося. Але природа беззахисна перед жорстокістю людини, і ми маємо не просто знати про це, а й відчувати і пам΄ятати.
А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас. Євген Гуцало в оповіданні «Лось» насамперед показує чуйність дітей до всього живого, доброзичливе ставлення до навколишнього середовища. (В образі яких головних героїв? Брати) А засуджує автор жорстокість.(В образі? Дядька Шпичака). На щастя, не усі люди однакові. Деякі з них все-таки придумали вихід з цієї ситуації та знайшли спосіб, як захистити від людської жорстокості усіх мешканців природного середовища. А за допомогою чого, ми дізнаємося, виконавши акродиктант за оповіданням.
У вас на парті лежать листочки з акродиктантом дайте відповідь на кожне питання та випишіть третю літеру і тоді ми отримаємо відповідь.
Акродиктант за оповіданням
1.Льодяну пастку лісовому велетню підготувала…(Річка)
2.На обіцянку Шпичака віддали м’со та роги вбитого лося хлопчики навіть не…(обернулися)
3.Старший хлопчик рубав лід прокладаючи хід до…(берега)
4.Зляканий Шпичак спочатку ступив один крок, другий , а тоді побіг…(навздогінці)
5.Лід хлопчики почали прорубувати в напрямку від…(ополонки)
6.Заскучавши сама,з лісу вийшла їхня…(конячина)
7.(Два)…хлопчика вийшли з лісу на берег і синилися.
8.Сокира в його руках не…(закуняла)
9.Яким поглядом уп΄явся старший хлопчик у підпалкувате обличчя дядька Шпичака біля тіла вбитої тварини?(Ненависним)
10.По тілу полоненої в ополонці тварини час від часу пробігали…(дрижаки)
11.Раніше у тайзі мисливці врятували лося ,почувши вовчу…(погоню)
12.Просто не вірилося , що такого великого звіра можна пострілом…(звалити)
Слово вчителя: Діти ,а чи знали ви ,що лося занести до Червоної книги у 2017 році. Перегляньте, будь ласка, фрагмент з ТСН.
Фізкультхвилинка
Зігріємось трішки. Пограємо в гру «Вірю – не вірю». Якщо твердження правильне ви хлопаєте в долоньки, а якщо ні тупаєте ніжками.
1.Гра «Вірю – не вірю»
1.Євген Гуцало автор казки «Фарбований Лис» (не вірю)
2. Літературне життя Євгена Гуцала розпочалося ще з дитячих років.(Вірю)
3.Трір Євгена Гуцала «Лось» – оповідання (вірю)
4.До ополонки провалився собака (не вірю)
5. В оповіданні «Лось» розповідається про те ,як троє хлопчиків поїхали до лісу. (не вірю)
6.Дядько Шпичак мав гвинтівку.(вірю)
7.Лось потрапив в ополонку. (вірю)
8.Дядько Шпичак хотів врятувати лося. (не вірю)
9.Підберезники сокирою прорубували лід.(вірю)
10.Рятувати лося разом з дітьми допомагав їх батько (не вірю)
11.За мовчання дядько Шпичак пообіцяв дітям роги та м΄ясо тварини.(вірю)
12.Після порятунку лось повернувся до заповідника.(не вірю)
Сідайте. Які проблемні питання піднято у творі?
1.зваємозв΄язок людини і природи
2. боротьба добра і зла
Слова учителя: Усі події в творі крутяться навколо взаємозв΄язку між людиною і природою в особі лося. Для того, щоб краще зрозуміти деякі моменти сюжету, спробуємо за допомогою інформаційного грона пригадати якою постає перед нами ця тварина зі сторінок оповідання та узагальнити її образ.
2.Складання асоціативного куща
Лось (красень з тайги, обережний, чутливий, наполегливий, цілеспрямований, вдячний людям…)
У творі порушено дві проблеми, над якими ми будемо працювати :
За допомогою методу кольорові смужки ми з΄ясуємо взаємозв΄язок людини з природою
3.Метод «Кольорові смужки».
1.Опишіть природу в оповіданні (всохлі дерева у лісі; похмура, сувора рання весна; на галявині багато трухлявих пнів; тріщать старі гілки на дубі, погодабула вітряною…….)
2.Порівняйте ранню весну в оповіданні і ту, якою вона є сьогодні.
3.Асоціація до образу природи( квіти, річки, птахи, сонечко…..)
4.Проаналізуйте ,чому автор зобразив природу в оповіданні похмурою?(природу порівнюють зі станом лося; автор натякає нам на трагічний кінець твору)
5.Як людина використовує природу у своїх цілях? (їжа – м'ясо, гриби; лікарські засоби, косметологія – шампуні, крема…; озеленення територій, віддає кисень та забирає вуглекислий газ, милування, натхнення.)
6.Шкода та користь природі від людини.
Слово вчителя:
-Друга проблема порушена в оповіданні «Лось» це боротьба добра і зла.
Хто з героїв оповідання на вашу думку є Добром та поясніть чому? Знайдіть підтвердження у тексті.
Хто з героїв оповідання на вашу думку є Злом та поясніть чому? Знайдіть підтвердження у тексті.
Порівняльна характеристика біля дошки
(по центру дошки розкидані риси характерів, учень підходить, бере ту чи ту напис і, аргументуючи свою думку, клеїть її або до дядька Шпичака, або до хлопців)
Брати підберезники |
Дядько Шпичак |
Спільне |
|
Родичі |
|
Відмінне |
|
Доро, милосердя, співчуття, чесність, порядність. |
Злість, жорстокість, боягузливість, підступність. |
Висновок: у кровних родичів дуже мало спільного, і дорослим є чого повчитися у дітей.
Слово вчителя:
Отже, погодьтесь збереження природи залежить вiд людини, ïï совiстi. Ставлення людини до неї – це показник людяності. Справжня любов до рiдноï землi повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дiєвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.
VІ. Закріплення набутих знань і умінь учнів.
Слово вчителя: Читаючи книжки ми настільки занурюємося в прочитане, що починаємо щиро співпереживати їх героям. А тому не дивно, що іноді в нас виникає власна ідея дещо змінити у творі. І ось сьогодні у вас є чудова можливість зробити це, створивши власну кінцівку оповідання «Лось» Євгена Гуцало Перевірка д/з 1.Гра «Я письменник». (створіть власний кінець твору).
VІ. Рефлексія
Незакінчене речення
Виставлення оцінок
Домашнє завдання .
Різнорівневе домашнє завдання
Обов’язкове! Написати поради(мінімум 5) «З чого почати робити добро»
За бажанням!
1. Створити ілюстрацію до твору.
2. Написати статтю до газети із закликом берегти природу.
Слово вчителя: На цьому наше заняття закінчилося ,сподіваюся , що цей урок виявився не лише повчальний, а і цікавим .Мою надію , що кожен з вас змінить своє відношення до природи до оточуючого середовища. Не забувайте про найголовніше призначення – скрізь і завжди залишатися людьми.