Виховна година на тему:
Підготувала і провела
вчитель інформатики
Базюк Василина Василівна
Мета: Познайомити учнів з загрозами, які підстерігають їх в мережі Інтернет, сформувати правила безпечного поводження в Інтернеті, розвивати усне мовлення, виховувати відповідальність за свої дії.
Форма проведення: бесіда
Обладнання: два ватмани, маркери, технічні засоби (комп'ютер), відеоролик
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
Шановні учні!
Як Ви вже здогадалися ми сьогодні поговоримо про небезпеку, яка підстерігає нас під час мандрів всесвітньою павутиною. Майже в кожного з Вас є комп’ютер, ноутбук, планшет чи телефон, які під’єднані до мережі Інтернет.
• А як Ви чи Ваші батьки використовують Інтернет? (Очікувані відповіді: ігри, спілкування у соціальних мережах, пошук друзів, перегляд відео та прослуховування музики тощо)
• А чи знаєте Ви, на яку небезпеку можна наразитися?(Очікувані відповіді: віруси, небажане знайомство, спам тощо)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми живемо в епоху інформаційних технологій, які увійшли у життя кожного з нас. Очевидно, що тепер Інтернет відіграє важливу роль у житті людей. Просто вражає, скільки часу у нас забирає Інтернет.
При цьому діти потрапили в Мережу Інтернету значно раніше за дорослих. У наш час сучасна молодь вільно володіє можливостями Інтернету та мобільними телефонами, а школярі, можливо, не розуміють, як без цього жив світ 20 років тому.
Розвиток сучасної глобальної мережі Інтернет дав поштовх у розвитку різного виду страхів для дітей та їхніх батьків.
На даний час Інтернет переповнений відео- та фото- матеріалами сумнівного характеру. Не секрет, що там безкоштовно можна знайти інформацію будь-якого змісту, навіть заборонену.
Вплив штучного інтелекту у житті суспільства вже стало неминучою частиною нашого життя. Навіть попри усі невдоволення, ми повинні розуміти, що технології продовжують розвиватися, і ми, як людство, повинні вчитись співіснувати разом з ними. Зрештою, людство завжди дивно реагувало на використання нових технологій, ті самі комп'ютери чи смартфони, проте з часом ми все ж таки навчилися отримувати користь від їх використання. Можливо те саме станеться і зі штучним інтелектом?
А тепер «Про загрози в Інтернеті»: виготовлення, розповсюдження та використання матеріалів зі сценами насильства над дітьми; наполегливе чіпляння в мережі, розмови на теми сексу, насильства, "зваблення”; показ невідповідних віку, нелегальних та шкідливих матеріалів, що впливають на психіку, приводять до фізичної шкоди; переслідування і залякування та інше…
Користуючись послугами Інтернету не забувайте і про заходи безпеки у спілкуванні з людиною, яку ви не бачите. Адже віртуальні шахраї, зазвичай, дуже гарні психологи: представляючись одним з ваших давніх знайомих, вони дізнаються від вас конфіденційну інформацію, як, наприклад, коли у вас вдома нікого немає, з ким ви проживаєте, ваш майновий стан і т. д.
Телебачення на жаль, також переповнену фільмами з насиллям, мультфільмами з монстрами та усілякими жахами. Тут підліток сам формує свої уподобання щодо будь-яких проявів людської поведінки. А потім ми бідкаємося, звідки ж з'являються збоченці, дітовбивці, маніяки та інші соціальне небезпечні особистості нашого суспільства.
Ще однією популярною небезпекою є розповсюджування файлів у мережі Facebook. Я сама потрапляла у ситуацію, коли отримувала такі повідомлення, які складені настільки добре і вдало, що просто дуже хочеться одразу відкрити файл. Але мені вистачало досвіду не зробити цього. Нажаль, часто користувачі спочатку запускають файл, а вже потім розуміють, що зробили помилку. Головне в такій ситуації не поспішати. Наприклад, рольова ситуація у Facebook. Від одного із Ваших друзів Ви отримали повідомлення: «Вау, супер, яке відео, ну ти і даєш! Як же тобі не соромно» і в кінці йде посилання. Ваша перша реакція: що ж там таке? Ви намагаєтесь запустити посилання, і тут Вам ще пропонується завантажити відео, відкриваючи його просто із цікавості Ви заражаєте комп’ютер. Але ж достатньо просто зупинитись і витримати паузу кілька секунд і подумати: У чому сенс повідомлення, яке це може бути відео? Хто мені це прислав, наскільки часто ми спілкуємось? Чому текст такий загальний? Нічого конкретного? У крайньому випадку можна зв’язатись з відправником листа, можливо запитати в нього що це таке, якщо він не відповідає ще раз подумати, якщо є можливість зателефонуйте йому. Але не поспішайте відкривати і тим паче закачувати і запускати на коп’ютер те, що вам пропонують.
Учні, оголошую мозковий штурм «Про користь Інтернету» та «Про загрози Інтернету» (учні діляться на дів команди, називають позитивні та негативні можливості Інтернету, роблять відповідні записи на плакаті).
Закріплення.
Спробуйте перерахувати правила користування Інтернетом, з якими ви познайомились. (відповіді учнів)
Висновок. Треба бути дуже обережним, користуючись Інтернетом.
Перегляд відеоролику «Загрози в інтернеті»
Серед молоді стало дуже популярним таке заняття, як знімати на мобільний телефон побиття та знущання, які відбуваються в школі, у дворі, та викладати їх в Інтернеті.
Перегляд відеоролику Кіберг-булінг
Користуючись послугами Інтернету не забувайте і про заходи безпеки у спілкуванні з людиною, яку ви не бачите. Адже віртуальні шахраї дуже гарні психологи: представляючись одним з ваших давніх знайомих, вони дізнаються від вас конфіденційну інформацію, як, наприклад, коли у вас вдома нікого немає, з ким ви проживаєте, ваш майновий стан і т. д.
Перегляд відеоролику Кіберг-грумінг
ГРА «ХТО НАДІСЛАВ ТОБІ ЛИСТА?»
Педагог роздає кожному учню стікери та дає завдання учасникам вигадати собі прозвисько («нікнейми»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет-просторі або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах.
Педагог збирає картки перемішує їх роздає учням і просить кожного написати позитивне побажання або просто комплімент на зворотній стороні стікеру. Кожен учень має написати побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили, хто надає їм побажання. Учасники зачитують побажання та називають нікнейм і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення».
У 99% учасники не можуть вгадати відправника повідомлення. Педагог робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники класу добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку вчитель робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
-Яку відповідь Ви дасте на такі листи. Обґрунтуйте вашу відповідь:
Лист 1.
Привіт мене звати Іван. Мені 15 років. Я живу у Львові. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ....
Лист 2.
Привіт мене звати Сем. Я хочу з тобою познайомитися Мені 30 років. Я живу в Англії. Я маю власну фірму. У мене свій будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Скинь мені своє фото та адресу.
Лист 3.
Всім!!!
Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих під час війни. Ми купуємо їжу, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789.
Вдячні діти Вас ніколи не забудуть. Дякуємо
Перегляд відеоролику «Інтернет залежність»
Тест Янг на інтернет-залежність
Тест на інтернет-залежність розроблений Кімберлі Янг для визначення наявності й тяжкості залежності. Цей тест виявляє неконтрольоване користування інтернетом та оцінює симптоми залежності. Він охоплює 20 запитань, кожне з яких оцінюється за 5-бальною шкалою Лайкерта (Likert scale) від 1 до 5 (дуже рідко, інколи, часто, дуже часто, завжди), максимальний бал дорівнює 100. Тест на інтернет-залежність включає такі діапазони балів:
0–30 балів — нормальне використання інтернету.
31 бал–49 балів — легкий ступінь інтернет-залежності.
50–79 балів — помірний ступінь інтернет-залежності.
80–100 балів — надмірне користування інтернетом.
У табл. 1 представлений тест Янг на інтернет-залежність.
Таблиця 1. Тест Янг на інтернет-залежність
№ з/п Запитання
1 Як часто ви порушує часові рамки, встановлені батьками для користування мережею?
2 Як часто ви не виконуєте свої домашні обов’язки, щоб провести більше часу в мережі?
3 Як часто ви надаєте перевагу проводженню часу в мережі замість того, щоб провести його в сімейному колі?
4 Як часто ви формуєте нові стосунки з друзями через мережу?
5 Як часто батьки нарікають на кількість часу, яку ви проводите в мережі?
6 Як часто ваше навчання страждає внаслідок кількості часу, проведеного в мережі?
7 Як часто ви перевіряєте електронну пошту, перш ніж зайнятися чимось іншим?
8 Як часто ви надаєте перевагу спілкуванню в мережі над спілкуванням з оточуючими?
9 Як часто ви не відповідаєте на запитання про те, що робите в інтернеті?
10 Як часто батьки заставали вас, коли ви заходили в інтернет всупереч їх волі?
11 Як часто ви проводите час у своїй кімнаті, граючи на комп’ютері?
12 Як часто ви отримуєте дивні дзвінки від нових мережевих «друзів»?
13 Як часто ви огризаєтеся, кричите чи дієте роздратовано, якщо вас потурбували з приводу перебування в мережі?
14 Як часто ви виглядаєте більш замученим та стомленим, ніж тоді, коли вдома ще не було інтернету?
15 Як часто ви виглядаєте зануреним у думки про повернення до мережі, коли ви не знаходитеся в мережі?
16 Як часто ви сваритеся та гніваєтеся, коли батьки сердяться з приводу часу, проведеного вами в мережі?
17 Як часто ви надаєте перевагу перебуванню в мережі, а не своїм колишнім улюбленим заняттям, хобі, інтересам?
18 Як часто ви стаєте агресивним, коли на вас накладають обмеження в часі, проведеному в мережі?
19 Як часто ви замість прогулянок із друзями надаєте перевагу проводженню часу в мережі?
20 Як часто ви відчуваєте пригніченість, спад настрою, нервуєтеся, коли знаходитеся поза мережею, а після повернення до мережі все це зникає?
Заключне слово вчителя
Інтернет може бути прекрасним і корисним засобом для навчання, відпочинку і спілкування з друзями. Але, як і реальний світ, він теж може бути небезпечним!
А оскільки Інтернет поступово стає чимось культовим. Особливо для вас - молодого покоління. Назвати його просто переплетення кабелів означало б відібрати в Інтернету містичну чарівність чогось, що об'єднує незалежно від будь-яких розділень. Та все ж привчайтеся не «проводити час» в Інтернеті, а бути активними користувачами його можливостей.
І на завершення хотілося б сказати словами одного з великих сучасників: "Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя"
Тож поки маєте можливість не промінюйте реальне спілкування з близькими і друзями на віртуал. Колись цього може так не вистачати. І жодна мережа ніколи вам не компенсує цього спілкування.