Ми, люди, не цінуєм те що маєм,
І розумієм цінність, лиш коли втрачаєм.
отож , все з радістю сприймайте
і лиш добра собі і всім бажайте….
Слово вчителя: Добрий день, дорогі гості, вчителі, старшокласники. Ми зібрались з вами на чергове засідання нашого правничого клубу «Феміда», яке ставить за мету поглибити знання, здобутті на уроках правознавства, історії, курсу «Людина і суспільство». та зробити процес пізнання більш захоплюючим та цікавим. Адже з правовим питаннями ми зустрічаємось дуже часто. Права та закони супроводжують людину все її життя. Проведемо ми наше засідання у формі відкритого діалогу між двома поколіннями. Учасниками нашого засідання, за доброю традицією, є не лише члени клубу учні старших класів, а й вчителі.
Всі ми разом спробуємо відповісти на питання: які життєві цінності використовують різні покоління для досягнення мети свого життя.
Не забудьте прихопити свій життєвий досвід і найкращі сподівання !.
І перед тим, як розпочати наш діалог, не можна не згадати про видатного педагога, письменника – Антона Семеновича Макаренка, адже саме сьогодні виповнюється 125 років з дня його народження. Саме він стверджував: Макаренко А. С.: Виховання в тому і полягає, що доросліше покоління передає свій досвід, свою пристрасть, свої переконання молодшому поколінню.
А тут зараз якраз і присутні декілька поколінь, які зможуть поділитись або навіть обмінятись своїм досвідом.
Передаю слово президентові правового клубу «Феміда» – учневі 11 класу.
Президент: добрий день. Темою сьогоднішнього нашого засідання є Цінності сучасної молоді. Якщо говорити про правове поле, в якому знаходиться наше суспільство, зокрема наше дитинство і юність, то, перш за все, нас цікавить думка старшого покоління з даного питання. На думку спеціалістів, система поглядів і уявлень у людини зберігається протягом 30 років. Протистояння різних систем цінностей називають конфліктом поколінь. У всі часи молодь відрізнялась нетерпінням до існуючого ладу в суспільстві, нам властивий бунтівний характер. Старші люди нарікали на молодь, вважаючи її зіпсованою. Проте, як тільки молоді виростали, вони перетворювались на конформістів та лояльних громадян. Отож давайте з’ясуємо, які цінності об’єднують всі покоління в єдине суспільство.
Вчитель : Ще Біблія і навіть добіблійні джерела містили інформацію про цінність людського життя, недоторканість приватної власності, про заборону посягання на честь і гідність людини та рівність людей перед судом. По суті це були перші спроби суспільства виділити права та свободи людини.
Учень: За допомогою Закону, Моралі та Права з доісторичних часів регулювались відносини у людському суспільстві. Закон, як стародавнє джерело права, прийшов на зміну звичаям та традиціям. Мораль – це система поглядів на життєве призначення людини , які охоплюють поняття добра та зла. Право означає єдність всіх норм та свобод, виступає як регулятор суспільних відносин, з появою держави право отримує юридичне значення і має вираження у писаних нормах.
Учень: В античний період Закон, Мораль та Право були об’єднані в одну теоретичну галузь знань. Наприкінці IV-початку III ст. до н.е в Стародавньому Римі з'явився термін "юриспруденція", а на початку I століття до н.е. відбулося оформлення самостійної навчальної дисципліни , що представляла собою систему володіння знаннями та навичками в правовій галузі . Юриспруденція вважалась « пізнанням Божественних і людських справ, знанням правого і неправого».
Учень: Наприкінці середніх віків юриспруденція розвивається вже в якості юридичної науки, що представляла собою систему знань про об’єктивні якості права та держави В сучасному суспільстві юриспруденція – це система знань про право та його практичне використання. Протягом тривалої історії кожен народ створював свої правила поведінки (стандарти) - соціальні норми, що регулювали дії людей та відносини між ними
Учень : на жаль, дуже часто люди підміняють справжні загальнолюдські цінності хибними. Справжні ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКІ ЦІННОСТІ не залежать від класових інтересів, симпатій, уподобань, однакові для представників усіх класів і верств суспільства. Головне місце у ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТТЯХ посідають питання, пов’язані з моральними ідеалами особистості.
Вчитель: Юність — це пік вашого життя. Зараз ви робите найвеличніше своє відкриття — відкриваєте самих себе. А відкриття самого себе — найпрекрасніше, що може відчувати людина. У цих пошуках — глибокий зміст: кожен може розкрити свої реальні, досі незнані можливості. Щоб виявити і розкрити їх, щоб знайти себе, треба себе пізнати, тобто вивчити і змогти оцінити. А це дасть можливість будувати, творити своє «Я». Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожити двічі.
(по черзі на виходять шестеро дівчат. У руках вони тримають свічки, що
символізують народження дитини, підлітковий вік, юність, молодість і зрілість)
Учень.
Життя людей – то наче свічки,
Які горять в нічній пітьмі,
Течуть, неначе воску річка,
Кудись прожиті роки й дні.
1-а дівчина. Коли дитина народжується, її свічка починає горіти. Тремтливий вогник поступово розгоряється, але він може згаснути будь-якої миті від легенького вітру. Тому батьки прикривають це полум’я долонями, щоб їхня дитина мала шанс на довге життя
2-а дівчина. Виростаючи, дитина стає підлітком. Вогонь ще тріпотить, не маючи змоги заспокоїтися, наче характер підлітка. Підлітковий вік – особлива пора людського життя, коли ти вже торкнувся притягальної сили землі, а легенькі крила дитинства ще піднімають тебе у небо, де живе казка, де панує мрія.
3-я дівчина. Пізніше людина переходить в юність. Частина свічки згоріла, вогонь заспокоївся, але його колір постійно змінюється, так само, як змінюються думки та емоції в головах юних людей
4-а дівчина Після юності настає молодість. Людина на землі живе для щастя, добра і любові. Вона шукає вічне кохання, мріє про взаємність, боляче переживає прикрощі та шалено радіє, коли на це є причина, здобуває освіту, влаштовується на роботу, створює сімю, виховує дітей. Тому її свічка дає вже стабільну кількість світла і тепла.
5-а дівчина. Згоріла вже чимала частина свічки. Людина починає підбивати підсумки, думає про те, що вона зробила за той час, доки горів її вогонь.
6-а дівчина. На своєму останньому етапі свічка горить найяскравіше. Це тому, що людина стає мудрою. Вона ділиться своїм теплом з оточуючими, передаючи їм свій досвід, а коли віск закінчується – гасне.
Учень. Так! Треба жити кожним днем,
Не відкладаючи на потім...
Що має буть — не обминем
В своїх стараннях і турботі.
Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати.
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Бо «потім» може й не настати...
Учень. В нас усіх є дещо цінне,
Дивовижне і незмінне:
Нам дароване життя —
І цікаве, і глибинне.
Ким же бути і яким?
Це питання над усім.
Знає це навіть дитина,
Відповідь одна — людина!
Учень. У статті 3 Конституції України наголошено: людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Це означає, що людина є цінністю не тільки сама для себе, а й для всього суспільства. Всі інші цінності мають бути підпорядковані цінності людини. Не існує жодної цінності в суспільстві, заради якої можна було б пожертвувати людиною.
Учень: У цій статті зазначено також, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. Із цього випливає, що держава не всевладна щодо людини у своїй діяльності, вона має бути обмежена її правами і свободами. Це означає також, що держава має створювати умови, за яких стає можливою реалізація прав громадян, тобто держава має забезпечити гарантії цих прав.
Саме тому в багатьох статтях Конституції України зафіксовано, що держава гарантує, забезпечує права і свободи людини, створює умови для їх реалізації.
Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Учень: У статті 22 проголошено, що перелік закріплених у Конституції України прав і свобод не є вичерпним. І це зрозуміло, адже людські потреби зростають і урізноманітнюються, що збільшує і розширює права і свободи людини. Такі права і свободи можуть закріплюватися у законах України, міжнародних правових актах.
Учень: Права людини поширюються на всіх осіб, які проживають в Україні, а права громадянина лише на тих осіб, які є громадянами цієї держави.
Учень: Права людини не є абсолютними та безмежними. Межею реалізації особою власних прав і свобод є права і свободи інших осіб. Ця межа схарактеризована в статті 68 Конституції України як обов’язок кожного не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Його дотримання запорука того, що люди зможуть здійснювати свої права, і таким чином задовольняти власні потреби та інтереси.
Висновок: головне не лише знати свої права та обов’язки, а й вміло ними користуватись, пам’ятаючи, де закінчують ваші права, починаються права інших.
І САМЕ ЧАС ВИЯСНИТ ХТО МИ. Які ми, молодь ХХІ століття. Які чинники впливають на наше становлення. Відповіді ми хотіли отримати від учасників старшого покоління.
Вчитель : Скільки б ми не вичали наші права та обов’язки , для нас завжди буде актуальним питання сенсу нашого життя. Ще, начеб-то, зовсім недавно проблема сенсу життя вважалася вирішеною. Сенс життя — в праці на благо суспільства, це вважалося першою життєвою потребою людини.
Але реальність виявилася значно складнішою, ніж застарілі догми. Як і в минулі часи, проблема сенсу життя стоїть сьогодні гостро. В чому суть мого життя? Для чого я живу? Ці питання найбільше тривожать юнаків та дівчат у 15—18 років, бо вони тісно пов'язані з виборі життєвого шляху. Поняття «сенс життя» не можна аналізувати без такого поняття, як «щастя».
Учень: те, як ми бачимо світ, залежить від нас і від настрою, який ми собі створимо. "Щасливий випадок допоможе тільки тому, хто добре підготовлений до нього". Але, щоб відчувати щасливими і реалізовувати право на щастя ми маємо бути захищеними з боку держави, суспільства, членів сім’ї, правоохоронних органів.
Вчитель: вірно, одного бажання бути щасливим замало, ти м паче в наш час. Адже куди ми не звернемо свій погляд – всюди насилля, в новинах, на вулиці, по радіо і телебаченню, і взагалі повне жахіття в соціальних мережах. Де не лише його показують. А й намагаються таким чином проявити і показати себе, нерідко, не з кращої сторони.
Учень: Жорстокість – риса особистості, що визначається як байдужість до страждань людей або прагнення завдати страждань іншим.
Учень: Насильство — це застосування силових методів або психологічного тиску з допомогою погроз застосування силових методів, свідомо спрямованих на слабких або тих хто не може чинити опір. Тобто, будь-яке застосування сили по відношенню до беззахисних.
Вчитель: ЩО МИ РОЗУМІЄМО ПІД НАСИЛЬСТВОМ( відповіді дітей)
побиття знущання приниження примус безпідставне покарання ігнорування економічний контроль примус до шлюбу сексуальні домагання примус до проституції державний тиск секс-продаж зґвалтування брудні лайки, образи моральний та психологічний тиск звинувачення, формування почуття провини насилля на національному грунті насилля на релігійному ґрунті.
Вчитель : пригадайте, які вам відомі види насильства?
Учень: Домашнє насильство – це постійне словесне, емоційне, фізичне або сексуальне насильство. Домашнє насильство часто визначається як залякування, примус, тероризм або побиття.
Учень: Сексуальне насильство – це примус до сексуальних зносин проти волі жінки; примус жінки одягатися більш сексуально всупереч її бажанню.
Учень: Фізичне насильство – це загроза зброєю; побиття; фізична ізоляція людини; випадки, коли чоловік кидає жінку одну в небезпечному місці або відмовляється надати жінці допомогу, коли вона хвора або вагітна.
Учень: Психологічне насильство – це ігнорування почуттів іншої людини, Тї переконань, віросповідань, національної, расової та класової приналежності або походження, публічна образа, приниження; заборона працювати або вносити свій грошовий вклад; присвоєння її коштів та інше.
Учень: економічне насильство - Торгівля живим товаром – це вербування та переміщення особи (осіб) в межах однієї держави або за кордон шляхом насильства, погроз, чи обману, експлуатації в хатньому господарстві, в промисловості, в секторі комерційної секс-торгівлі тощо.
Вчитель: зараз уже ХХІ сторіччя, і ми живемо у цивілізованому суспільстві, насильство щодо дітей, слабких і беззахисних істот, як і раніше, залишається поширеним типом поведінки. Отже, як захистити себе від проявів насильства?
Учень: По-перше, необхідно знати, що в Україні прийнято Закон України «Про попередження насильства у сім`ї» . Людина, яка чинить насильство, може бути притягнута до кримінальної, адміністративної чи цивільно-правової відповідальності згідно з чинним законодавством.
По-друге, ви повинні знати свої права (Конвенція ООН «про права дитини) і вміти захистити себе. А для цього ви повинні володіти інформацією щодо того, куди звернутися у випадку насильницьких дій у відношенні до вашої особистості.
Учень: Але є ще окремий вид насилля - насилля над природою, адже вона також слабка перед нами. Якщо у нас є куди звернутись по допомогу, то в природи нема такої можливості. Отож давайте пам’ятати не лише про свої права на чисте навколишнє середовище, а й про його захист.
Вчитель: А вам відомо куди можна звернутись для захисту від насилля?
(Відповіді дітей).
Учень. А зараз давайте зіграємо в гру «цінності мого життя» Вона допоможе кожному з учасників знайти відповідь на це запитання. (Роздається 10 папірців кожному учаснику).
Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, вже нічого не можна буде купити.
Всі покупки можна зробити лише тоді, коли «товари» пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пори, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Пропонується «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціна кожного товару вказується в кількості папірців, які треба віддати за нього покупцю.)
1) - чудова квартира (1 папірець);
- новий автомобіль (1 папірець);
2) - повністю оплачена поїздка на канікули( терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці);
- повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися просто сьогодні, обов'язково одружиться з тобою в недалекому майбутньому (2 папірці);
3) - стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном
на два роки (1 папірець);
- мати одного справжнього друга (2 папірці);
- закінчити престижний університет(2 папірці);
- заснувати прибуткову компанію (2 папірці);
4) - мати здорову сім'ю(3 папірці);
- здобути всесвітню славу (3 папірці);
(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім'ю, повертають 2 папірці назад, як винагороду.)
- можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець);
- відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці);
5) - п'ять років безмежної, фізичної насолоди (2 папірці);
- любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці);
(Ті, хто обрав п 'ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець(за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку).
6) - чиста совість (2 папірці);
- здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці);
7) - створити диво для того, кого любиш (2 папірці);
- можливість прожити заново або повторити одну дію з власного життя(2 папірці);
8) - сім додаткових років життя(3 папірці);
- безболісна смерть, коли настане час(3 папірці);
Учень. Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
Яка покупка подобається вам понад усе?
Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?
Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?
Учень. Правила гри можна змінити, але життя - це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей, тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті - і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання. Завдяки цій грі, можно зробити висновок які цінності є пріоритетними для різних поколінь.
Висновок: У вас на руках цінності, які ви обрали. Обрали самостійно. Але є такі цінності, які не може обирати жоден із нас. Однією із перших цінностей національно державної ідеології є патріотизм, любов до батьківщини, батьківщині, відданість та прагнення служити його інтересам.. Для кожної людини найріднішою є та земля, на якій народився і живеш, та країна з якою пов’язуєш своє життя,- це Батьківщина."Можеш вибирати друзів і дружину,-писав Василь Симоненко,- вибрати не можна тільки Батьківщину". Слова "Батьківщина" і "батьки" є спільнокореневими, і для людини це - коріння. яке дало життя." Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя",- писав Сенека. Тут жили наші прадіди, які мріяли про кращу долю своїм нащадкам. Україна для мене – це моє життя. Дитинство, перше кохання, материнська любов, батьківська опіка і неповторні шкільні роки. І звичайно – майбутнє, яке ми повинні з вами будувати разом. І я сподіваюсь, що нам це вдасться.
Вчитель: Ми, люди, не цінуєм те що маєм,
І розумієм цінність, лиш коли втрачаєм.
отож , все з радістю сприймайте
і лиш добра собі і всім бажайте….
Дякую всім за участь, за співпрацю, до нових зустрічей.
1