Виховна година для учнів 5-7 класів на тему: "У царині мистецтва"

Про матеріал

В архіві подано текстовий документ та презентацію до вихоаної години на тему: "У царині мистецтва". Дані матеріали найкраще використовувати для учнів 5-7 класів.

Перегляд файлу

Виховна година

Тема: «У царині мистецтва». (Що я знаю про жанри мистецтва?)

Мета: інформування учнів про моральні цінності, виховання почуттів співпереживання, жалю, милосердя, співчуття, формування свідомого ставлення до людських чеснот, показ величі та краси добра, виховання справжньої людської радості – творення добра для інших, сприяння розвитку творчих здібностей учнів та участі їх у благодійній діяльності.

Обладнання: комп’ютерна презентація, зображення різних видів мистецтва, «Шифрувальник».

Хід заняття

  1.                      Організація учнів до заняття.
  •                   Доброго дня, діти!. Приготуйтесь до виховного заняття.

 

  1.                      Оголошення теми, мети, мотивації виховного заняття.

Сьогоднішня виховна година присвячується мистецтву. Навряд чи знайдуться ще в історії явища, з якими пов’язано стільки, драм і загадок, знайденого і втраченого щастя, як це було з мистецтвом. Яка ж це чарівна річ – мистецтво! На мовах багатьох народів це слово означає майстерність, уміння. Первозданність природи, первозданність людских почуттів, де находимо їх віддзеркалення? Звичайно у мистецтві. Воно наповнює, збагачує людину, робить її ціліснішою, щасливішою, звернене до її почуттів і впливає на людину з надзвичайною силою. І мовкнуть слова перед чародійством пензля, і бліднуть фарби перед барвистим суцвіттям, що враз починає дихати, шептати казку, сміятися, плакати росами, жити.

Роз’яснення теми

- Що таке мистецтво? (Відповіді учнів)

- Українське слово «мистецтво» походить від німецького Meister (майстер), яке в свою чергу походить від латинського Magister (навчитель, начальник), що в свою чергу, вірогідно, утворене шляхом поєднання слів magis («великий») та histor знавець, умілець, згодом — актор.

У найзагальнішому значенні мистецтвом називають майстерність, продукт якої приносить естетичне задоволення. Таким чином, критерієм мистецтва є здатність викликати відгук у інших людей. Твори мистецтва почали створювати ще в доісторичні часи, проте деякі автори схильні вважати мистецтвом тільки професійну діяльність людей мистецтва в сучасних країнах Заходу.

- Зародження мистецтв

Ритуальний танок. (зображення на дошці)

Мистецтво зародилося в первісному суспільстві і було представлене малюнками в печерах, різьбленням на кістці та камені, ритуальними танцями тощо. Завдяки особливостям свого впливу на людину мистецтво стало однією з найважливіших складових частин духовної культури суспільства.

Художня обробка речей і знарядь праці, будівництво житла започаткували розвиток архітектури та декоративно-ужиткового мистецтва. Серед основних візуальних мистецтв Західної Європи протягом багатьох століть залишалися живопис, скульптура і графіка. У мистецтві ісламу основним був орнамент, оскільки було заборонено зображати живих істот. У деяких культурах маски, татуювання, кераміка і металеві вироби були основними формами образотворчого мистецтва.

Буття людини і навколишній світ відобразились у танцях, музиці, співі. Мистецтво слова, існуючи спочатку в усній формі оповідей, міфів, епосу, з виникненням письма розвинулося в художню літературу. Науково-технічний прогрес уможливив появу таких форм мистецтва, як фотографія і кіно, а з появою комп'ютерних технологій — так званих, медіамистецтв.

- Класифікація мистецтв

Традиційно види мистецтва поділяються за способом втілення художнього образу .

За способом втілення художнього образу розрізняють:

  •                 просторові мистецтва — архітектура, скульптура, живопис, графіка, художня фотографія, декоративно-прикладне мистецтво та дизайн.
  •                 часові мистецтва — радіо, музика, література
  •                 просторово-часові — кіномистецтво, театр, танець, циркове мистецтво, відеогра тощо.

Ця класифікація не є універсальною, оскільки з появою писемності й нотної грамоти мистецтво слова й музика набули графічних зображень. Також в мистецтві слів зображення літер набуло самостійного естетичного значення – мистецтво каліграфії в Східних цивілізаціях.

(Перегляд презентації про види мистецтва)

Естетичні принципи й можливості видів мистецтва

Література, поезія, скульптура, музика, живопис — це дуже близькі одне одному види мистецтва, як сестри чи брати.( Назвіть інші види мистецтва).

Зображувальне мистецтво – вид творчої діяльності, що відтворює дійсність за допомогою образів, що сприймаються за допомогою зору. Об'єднує живопис, графіку, скульптуру, каліграфію.

Живопис – вид образотворчого мистецтва, твори якого формуються з допомогою фарб, що наносяться на тверду поверхню (основу). Поділяється на станковий живопис та монументальний. До монументального живопису відносяться фреска, мозаїка, вітраж, що, в основному, створюються на історичну, релігійну або міфологічну тематику. Станковий живопис поділяється на портрет, пейзаж, натюрморт, картини на побутову тематику. Панорама відноситься до монументального живопису, але влючає в себе й елементи станкового живопису.

-(Під яким номером картинки зображено живопис? – )

Графіка – вид зображувального мистецтва, що використовує в якості основних зображувальних засобів лінії, штрихи, плями, що наносяться на папір, картон. Колір може застосовуватися, та грає в графіці додаткову роль. Виділяють станковий малюнок, книжкову мініатюру, журнальну, газетну графіку, прикладну (плакат, реклама), а також комп'ютерну графіку.

-(На якій картинці зображена  графіка? – )

Скульптура – вид образотворчого мистецтва, твори мають об'ємний вигляд, в якості матеріалу використовують мармур, бронзу, глину, лід і т.д. Рельєф – скульптурне зображення, розташоване на плоскості (виділяють горельєф та барельєф). Головні жанри скульптури – портрет, історичні, міфологічні, релігійні зображення, анімалістичний жанр. Виразні й зображувальні засоби скульптури – світло й тінь.

-(На якій картинці зображена  скульптура? )

Архітектура – це мистецтво проектувати та зводити будинки, споруди та їх комплекси, котрі організують матеріальне просторове середовище життєдіяльності людей відповідно до призначення, технічних можливостей, суспільно-значимих ідей і відповідно до законів краси. Засобами вираження змісту тут виступають: співвідношення об'ємів, ритм, масштаб, пропорції, композиція, фактура та колір матеріалу. Склалися три основних різновиди архітектури: архітектура об'ємних споруд, ландшафтна, містобудівництво. Основними архітектурними стилями, що склалися історично, є антична ордерна архітектура, романська, готична, архітектура Відродження, бароко, класицизму, модерну, функціоналізму.

Музика – вид мистецтва, в якому засобом втілення художніх образів є окремим образом організовані музичні звуки; реальність, що захоплено в емоційних переживаннях й передано через музичні звуки, в основі яких закладено узагальнені інтонації людської мови. Основними елементами є лад, ритм, темп, гучність, тембр, мелодія, гармонія, поліфонія. Музику поділяють на світську й духовну, на інструментальну й вокальну. Музика розділяється на роди й види: опера, симфонія та ін.; на жанри – пісня, хорал, марш, сюїта, соната та ін. Музика безпосередньо впливає на почуття людини.

(Прослуховують різні музичні твори, характеризують їх: за видом, жанром тощо)

-Чи відносять до видів мистецтва слово? Чому?

Мистецтво слова

Слово активує всі чуттєві реації, може імітувати відчуття і т.д., та в цей же час слово має абстрактне значення. Коли слово промовляють, воно набуває й звукової образності, звукопис може слугувати й опису візуальних образів. Поет, письменник може створити художній образ кількома деталями.

Роди й жанри художньої літератури: епос (поема, епопея, легенда, казка, дума), лірика (гімн, ода, елегія, мадрігал, епіграма, епітафія) й драма (філософська, історична, любовна і т.д.). Деякі жанри складно віднести до одного з родів літератури (балада, байка – в них головна дія, проте важливу роль грає й настрій). В епоху класицизму літературні жанри поділялися на "високі" (епопея, ода, трагедія) та "низькі" (бурлеск, драма, комедія). В радянський період "вищим" жанром вважався роман-епопея.

Хореографія, танецьвид мистецтва, у якому основними засобами створення художнього образу є динамічні рухи та пози людського тіла, поетично осмислені та організовані в просторі і часі. Танець безпосередньо пов'язаний із музикою, утворюючи з нею єдиний музично-хореографічний образ. Музично-ритмічні виразні рухи людського тіла (доповнювані пантомімою, спеціальними костюмами та речами) дозволяють розкривати характери, почуття та думки людей. У танці особливо яскраво втілюється національний характер народу, дух епохи. Розрізняють танець побутовий (народний, бальний) та сценічний. У європейському мистецтві велика роль належить класичному танцю, система якого розроблена у XVII ст. у Франції. У XVI-XVII ст. спочатку в Італії, а потім у Франції на основі придворних танців створюється балет.

Фотомистецтво, художня фотографіявид образотворчого мистецтва, твори якого створюються засобами фотографії. Воно склалось на рубежі XIX-XX ст., його основними засобами виразності є вибір ракурсу, композиції, емоційно-смислове використання фототехніки. Фотографічним образам сучасного фотомистецтва притаманна особлива "співжиттєвість", вони сприймаються як об'єктивні свідчення про життя.

Театр – форма виконавчого мистецтва, в якому головним засобом виразності є акторська гра (актор втілює задум постанови). Театр – вид колективної творчості, що об'єднує зусилля режисера, драматурга, акторів, художників, костюмерів і т.д. (Як називається твір театрального мистецтва?) Твір театрального мистецтва – це спектакль. Театр поділяється на комедію (любовна, соціальна, сатирична, comedia del' arte), трагедію й драму (історична, любовна, психологічна, документальна, політична, філософська).

-(На якій картинці зображено  театр? – )

Кіномистецтво – синтетичний вид мистецтва. Поява кіномистецтва зумовлена досягненнями науки й техніки в області оптики, хімії, електро- й фототехніки, фізіології зору (відкриття можливості сітківки ока на 1/10 секунди зберігати зображення).

Кіно захоплює життя в усьому його естетичному значенні. Час є засобом виразності для кіно. Основи художньої мови кіно – монтаж, ракурс (зміна кута зору на подію, що фіксується кінокамерою), план (загальний, середній, крупний).

Кіно поділяють на документальні й художні. Жанри художнього кіно – кінокомедія, драма, мелодрама, епопея та ін.

-Гра «Шифрувальник» (завдання: відшукати ключові слова теми і записати їх у вигляді цифр.)

Слова: АРХІТЕКТУРА – 16847247761

СКУЛЬПТУРА – 6475967761

МУЗИКА – 573341

КІНОМИСТЕЦТВО – 4455536728715

ЖИВОПИС – 3315636

Завдання для перевірки засвоєних знань учнів:

  1.               Які види мистецтва ви може назвати?
  2.               Охарактеризуйте вид мистецтва хореографія танець.
  3.               Охарактеризуйте вид мистецтва живопис.
  4.               Можливо хтось із вас цікавиться мистецтвом і є його творителем? Продемонструйте, будь ласка.
  5.               Що зображено на малюнку?
  1.                      Підсумок заняття.

Сьогоднішнє заняття було присвячене мистецтву. Надіюсь ви почерпнули багато нового та цікавого. На цьому виховна година завершується.


Список використаних джерел

  1. Історія мистецтв https://sites.google.com/site/istoriamistectv97/esteticni-principi-j-mozlivosti-vidiv-mistectva/zobrazuvalne-mistectvo
  2. Мистецтво,як засіб пізнання світу https://studfiles.net/preview/5456933/page:2/

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

У царині мистецтва. Подорож

Номер слайду 2

Мистецтво – це вміння творити прекраснеr

Номер слайду 3

Класифікація видів мистецтва. Просторові мистецтва:1)архітектура

Номер слайду 4

Номер слайду 5

2)скульптура

Номер слайду 6

3)живопис

Номер слайду 7

4)графіка

Номер слайду 8

5) художня фотографія

Номер слайду 9

6) декоративно-прикладне мистецтво

Номер слайду 10

7) дизайн

Номер слайду 11

-часові мистецтва:1) радіо

Номер слайду 12

2) музика

Номер слайду 13

3) література

Номер слайду 14

-просторово-часові : 1) кіномистецтво

Номер слайду 15

2) театр

Номер слайду 16

3) танець

Номер слайду 17

4) циркове мистецтво

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марченко Тетяна Андріївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0