В архіві подано текстовий документ та презентацію до вихоаної години на тему: "У царині мистецтва". Дані матеріали найкраще використовувати для учнів 5-7 класів.
Виховна година
Тема: «У царині мистецтва». (Що я знаю про жанри мистецтва?)
Мета: інформування учнів про моральні цінності, виховання почуттів співпереживання, жалю, милосердя, співчуття, формування свідомого ставлення до людських чеснот, показ величі та краси добра, виховання справжньої людської радості – творення добра для інших, сприяння розвитку творчих здібностей учнів та участі їх у благодійній діяльності.
Обладнання: комп’ютерна презентація, зображення різних видів мистецтва, «Шифрувальник».
Хід заняття
Сьогоднішня виховна година присвячується мистецтву. Навряд чи знайдуться ще в історії явища, з якими пов’язано стільки, драм і загадок, знайденого і втраченого щастя, як це було з мистецтвом. Яка ж це чарівна річ – мистецтво! На мовах багатьох народів це слово означає майстерність, уміння. Первозданність природи, первозданність людских почуттів, де находимо їх віддзеркалення? Звичайно у мистецтві. Воно наповнює, збагачує людину, робить її ціліснішою, щасливішою, звернене до її почуттів і впливає на людину з надзвичайною силою. І мовкнуть слова перед чародійством пензля, і бліднуть фарби перед барвистим суцвіттям, що враз починає дихати, шептати казку, сміятися, плакати росами, жити.
Роз’яснення теми
- Що таке мистецтво? (Відповіді учнів)
- Українське слово «мистецтво» походить від німецького Meister (майстер), яке в свою чергу походить від латинського Magister (навчитель, начальник), що в свою чергу, вірогідно, утворене шляхом поєднання слів magis («великий») та histor знавець, умілець, згодом — актор.
У найзагальнішому значенні мистецтвом називають майстерність, продукт якої приносить естетичне задоволення. Таким чином, критерієм мистецтва є здатність викликати відгук у інших людей. Твори мистецтва почали створювати ще в доісторичні часи, проте деякі автори схильні вважати мистецтвом тільки професійну діяльність людей мистецтва в сучасних країнах Заходу.
- Зародження мистецтв
Ритуальний танок. (зображення на дошці)
Мистецтво зародилося в первісному суспільстві і було представлене малюнками в печерах, різьбленням на кістці та камені, ритуальними танцями тощо. Завдяки особливостям свого впливу на людину мистецтво стало однією з найважливіших складових частин духовної культури суспільства.
Художня обробка речей і знарядь праці, будівництво житла започаткували розвиток архітектури та декоративно-ужиткового мистецтва. Серед основних візуальних мистецтв Західної Європи протягом багатьох століть залишалися живопис, скульптура і графіка. У мистецтві ісламу основним був орнамент, оскільки було заборонено зображати живих істот. У деяких культурах маски, татуювання, кераміка і металеві вироби були основними формами образотворчого мистецтва.
Буття людини і навколишній світ відобразились у танцях, музиці, співі. Мистецтво слова, існуючи спочатку в усній формі оповідей, міфів, епосу, з виникненням письма розвинулося в художню літературу. Науково-технічний прогрес уможливив появу таких форм мистецтва, як фотографія і кіно, а з появою комп'ютерних технологій — так званих, медіамистецтв.
- Класифікація мистецтв
Традиційно види мистецтва поділяються за способом втілення художнього образу .
За способом втілення художнього образу розрізняють:
Ця класифікація не є універсальною, оскільки з появою писемності й нотної грамоти мистецтво слова й музика набули графічних зображень. Також в мистецтві слів зображення літер набуло самостійного естетичного значення – мистецтво каліграфії в Східних цивілізаціях.
(Перегляд презентації про види мистецтва)
Естетичні принципи й можливості видів мистецтва
Література, поезія, скульптура, музика, живопис — це дуже близькі одне одному види мистецтва, як сестри чи брати.( Назвіть інші види мистецтва).
Зображувальне мистецтво – вид творчої діяльності, що відтворює дійсність за допомогою образів, що сприймаються за допомогою зору. Об'єднує живопис, графіку, скульптуру, каліграфію.
Живопис – вид образотворчого мистецтва, твори якого формуються з допомогою фарб, що наносяться на тверду поверхню (основу). Поділяється на станковий живопис та монументальний. До монументального живопису відносяться фреска, мозаїка, вітраж, що, в основному, створюються на історичну, релігійну або міфологічну тематику. Станковий живопис поділяється на портрет, пейзаж, натюрморт, картини на побутову тематику. Панорама відноситься до монументального живопису, але влючає в себе й елементи станкового живопису.
-(Під яким номером картинки зображено живопис? – )
Графіка – вид зображувального мистецтва, що використовує в якості основних зображувальних засобів лінії, штрихи, плями, що наносяться на папір, картон. Колір може застосовуватися, та грає в графіці додаткову роль. Виділяють станковий малюнок, книжкову мініатюру, журнальну, газетну графіку, прикладну (плакат, реклама), а також комп'ютерну графіку.
-(На якій картинці зображена графіка? – )
Скульптура – вид образотворчого мистецтва, твори мають об'ємний вигляд, в якості матеріалу використовують мармур, бронзу, глину, лід і т.д. Рельєф – скульптурне зображення, розташоване на плоскості (виділяють горельєф та барельєф). Головні жанри скульптури – портрет, історичні, міфологічні, релігійні зображення, анімалістичний жанр. Виразні й зображувальні засоби скульптури – світло й тінь.
-(На якій картинці зображена скульптура? )
Архітектура – це мистецтво проектувати та зводити будинки, споруди та їх комплекси, котрі організують матеріальне просторове середовище життєдіяльності людей відповідно до призначення, технічних можливостей, суспільно-значимих ідей і відповідно до законів краси. Засобами вираження змісту тут виступають: співвідношення об'ємів, ритм, масштаб, пропорції, композиція, фактура та колір матеріалу. Склалися три основних різновиди архітектури: архітектура об'ємних споруд, ландшафтна, містобудівництво. Основними архітектурними стилями, що склалися історично, є антична ордерна архітектура, романська, готична, архітектура Відродження, бароко, класицизму, модерну, функціоналізму.
Музика – вид мистецтва, в якому засобом втілення художніх образів є окремим образом організовані музичні звуки; реальність, що захоплено в емоційних переживаннях й передано через музичні звуки, в основі яких закладено узагальнені інтонації людської мови. Основними елементами є лад, ритм, темп, гучність, тембр, мелодія, гармонія, поліфонія. Музику поділяють на світську й духовну, на інструментальну й вокальну. Музика розділяється на роди й види: опера, симфонія та ін.; на жанри – пісня, хорал, марш, сюїта, соната та ін. Музика безпосередньо впливає на почуття людини.
(Прослуховують різні музичні твори, характеризують їх: за видом, жанром тощо)
-Чи відносять до видів мистецтва слово? Чому?
Мистецтво слова
Слово активує всі чуттєві реації, може імітувати відчуття і т.д., та в цей же час слово має абстрактне значення. Коли слово промовляють, воно набуває й звукової образності, звукопис може слугувати й опису візуальних образів. Поет, письменник може створити художній образ кількома деталями.
Роди й жанри художньої літератури: епос (поема, епопея, легенда, казка, дума), лірика (гімн, ода, елегія, мадрігал, епіграма, епітафія) й драма (філософська, історична, любовна і т.д.). Деякі жанри складно віднести до одного з родів літератури (балада, байка – в них головна дія, проте важливу роль грає й настрій). В епоху класицизму літературні жанри поділялися на "високі" (епопея, ода, трагедія) та "низькі" (бурлеск, драма, комедія). В радянський період "вищим" жанром вважався роман-епопея.
Хореографія, танець – вид мистецтва, у якому основними засобами створення художнього образу є динамічні рухи та пози людського тіла, поетично осмислені та організовані в просторі і часі. Танець безпосередньо пов'язаний із музикою, утворюючи з нею єдиний музично-хореографічний образ. Музично-ритмічні виразні рухи людського тіла (доповнювані пантомімою, спеціальними костюмами та речами) дозволяють розкривати характери, почуття та думки людей. У танці особливо яскраво втілюється національний характер народу, дух епохи. Розрізняють танець побутовий (народний, бальний) та сценічний. У європейському мистецтві велика роль належить класичному танцю, система якого розроблена у XVII ст. у Франції. У XVI-XVII ст. спочатку в Італії, а потім у Франції на основі придворних танців створюється балет.
Фотомистецтво, художня фотографія – вид образотворчого мистецтва, твори якого створюються засобами фотографії. Воно склалось на рубежі XIX-XX ст., його основними засобами виразності є вибір ракурсу, композиції, емоційно-смислове використання фототехніки. Фотографічним образам сучасного фотомистецтва притаманна особлива "співжиттєвість", вони сприймаються як об'єктивні свідчення про життя.
Театр – форма виконавчого мистецтва, в якому головним засобом виразності є акторська гра (актор втілює задум постанови). Театр – вид колективної творчості, що об'єднує зусилля режисера, драматурга, акторів, художників, костюмерів і т.д. (Як називається твір театрального мистецтва?) Твір театрального мистецтва – це спектакль. Театр поділяється на комедію (любовна, соціальна, сатирична, comedia del' arte), трагедію й драму (історична, любовна, психологічна, документальна, політична, філософська).
-(На якій картинці зображено театр? – )
Кіномистецтво – синтетичний вид мистецтва. Поява кіномистецтва зумовлена досягненнями науки й техніки в області оптики, хімії, електро- й фототехніки, фізіології зору (відкриття можливості сітківки ока на 1/10 секунди зберігати зображення).
Кіно захоплює життя в усьому його естетичному значенні. Час є засобом виразності для кіно. Основи художньої мови кіно – монтаж, ракурс (зміна кута зору на подію, що фіксується кінокамерою), план (загальний, середній, крупний).
Кіно поділяють на документальні й художні. Жанри художнього кіно – кінокомедія, драма, мелодрама, епопея та ін.
-Гра «Шифрувальник» (завдання: відшукати ключові слова теми і записати їх у вигляді цифр.)
Слова: АРХІТЕКТУРА – 16847247761
СКУЛЬПТУРА – 6475967761
МУЗИКА – 573341
КІНОМИСТЕЦТВО – 4455536728715
ЖИВОПИС – 3315636
Завдання для перевірки засвоєних знань учнів:
Сьогоднішнє заняття було присвячене мистецтву. Надіюсь ви почерпнули багато нового та цікавого. На цьому виховна година завершується.
Список використаних джерел