Тема. Добре тому жити,хто вміє дружити.
Мета:
-розкрити значення дружби в житті кожної людини;
-сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу;
-виробляти в собі якості, що сприяють дружбі;
-розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку;
-виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, чемне ставлення учнів одне до одного, доброзичливість.
Обладнання:телевізор,картки,ілюстрації, прислів’я про дружбу, презентація «Наш клас», «чарівна скринька».
Очікувані результати:
Перебіг уроку
І. Організаційна частина
1) «куточок настрою»;
2) «коло вітання»
Станем разом ми у коло.
Скільки друзів – глянь навколо.
Діти,потисніть один одному руку,привітайтеся один з одним ногою до ноги,лікоть до ліктя,плечем до плеча,спиною до спини.
Хто так може вітатись?
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Зберіть пазли і прочитайте тему сьогоднішнього уроку. ( Речення збирається на дошці.)
«Добре тому жити, хто вміє дружити»
«Таємнича хвилина»
У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля.
Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати,кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки. (Діти по черзі заглядають у скриньку).
То кого ви побачили у чарівній скриньці?
(Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина – найцінніший скарб.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У давнину український народ називали чудовим словом «добричі», тому що вони мали добру вдачу, були чуйні, ні з ким не ворогували, не нападали, бо жили з того, що давала їм матінка-земля. І дітей своїх так виховували: поважати один одного, вміти поступитися, миритися, жити в мирі і злагоді.
Багато років промайнуло з тих пір, але цей звичай не забувають у наших сім’ях.У злагоді і мирі ми повинні жити у нашій шкільній учнівській сім’ї, нашій країні.
Сьогодні ми будемо говорити не тільки про дружбу, а ще про те, кого можна назвати другом, яким повинен бути справжній друг, спробуємо визначити правила дружби.
Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
1.« Калейдоскоп запитань»
- Чи є у вас друзі?
- Кого ти вважаєш своїм найкращим другом?
- Кращий друг – це той, хто … .
- Я переживаю, коли мій друг… .
- Я радію, коли мій друг … .
- Мені приємно, коли мій друг … .
- Мені не приємно, коли мій друг … .
- Мені хотілося, щоб мій друг … .
- Коли я виросту, я хочу, щоб мій друг … .
- Коли я виросту, я не хочу, щоб мій друг … .
2. « Яким має бути справжній друг? »
( складання асоціативного куща)
На дошці зображення друга, на кожній парті лежать картки (у вигляді кульки) зі словами – прикметниками. Учні вибирають ті слова, якими можна, на їх думку, описати друга і кріплять кульки до зображення друга.)
«Добрий, червоний, гарний, розумний, кмітливий, спритний, порядний, веселий, вихований, надійний, чесний, найкращий, нечесний, чуйний, відповідальний, співчуваючий, доброзичливий, невихований,веселий, смішний, сміливий, стриманий, безвідповідальний, совісний»
3. Словникова робота. «Знайомий, приятель, товариш, друг».
– Дружба, товариство, друг і товариш … Здавалося б поняття прості, але як складно буває часом розібратися в людських відносинах. А від того, на скільки кожному вдається зберегти і відстояти в собі і оточуючих, людське, залежить багато чого, залежить, яким буде наше життя.
У всіх у вас є друзі, товариші. Так давайте розберемося, чим відрізняються поняття «друг» і «товариш». Ці поняття дуже близькі один одному, але все-таки різняться. Як?
(Читаю, а діти додають потрібні слова)
Про людину, з якою ви просто вітаєтесь у дворі, ви можете сказати … (знайомий).
Про людину, з якою час від часу обговорюєте деталі матчу, фільм, якісь події, ви скажете … (приятель).
Про однокласника, з яким за багато років навчання в школі з’їдений пуд солі, скажете … (товариш).
Про людину, якій довіряєте свої таємниці, з якою можна розділити радості і печалі, скажете … (друг).
4. Інтерактивна вправа « Квітка дружби».
Чи можна назвати школу нашим спільним домом? Як ви хочете, щоб в ньому жилося?
У школі багато просторих та світлих кабінетів. В кожному з них навчаються діти. Це однокласники. Що у них спільне?
Чи можна їх назвати товаришами, друзями? Як діти стають друзями? Що для цього треба?
( Спільні інтереси та заняття, однакові погляди на життя…).
Діти, а як ви розумієте слово «дружба»?Давайте складемо нашу квітку дружби
(На дошці середина квітки, на партах пелюстки,діти пишуть на них слова, які характеризують дружбу та кріплять пелюстки до квіточки.)
5. Поетична хвилинка .Читання віршів про дружбу.
1.Є чарівне слово « дружба »,
Знаємо ми це усі.
Дружать ноти зі словами
І складаються пісні.
2.Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти.
Дружать всі на світі діти,
Подружились я і ти.
3.Дружать квіточка і бджілка,
Дружать море й кораблі.
Дружать в небі місяць, зірки,
Пори року на землі.
4.Дружить поле з колосками,
Дружать літо і тепло.
Дружить осінь із дощами,
Дружать щастя і добро.
5.Дружать хлопчики й дівчата
В лісі дружать всі звірята.
Дружать ріки і струмки,
Дружать гори і горбки.
6.І дорослі дружать й діти,
Як нам цьому не радіти?
Де в сім’ї любов і ласка,
Там панує мир і щастя.
7.Знає сонце, знає вітер,
Знає поле, знає ліс,
Що під хмарами небес
Дружба – чудо із чудес.
8.Якщо друг у тебе є,
Люби його над усе.
Ти не зрадь його ніколи,
Помагай йому в усьому.
9.Вислухати його вчись,
З ним секретом поділись.
І цукерку вдвох ви з’їжте,
Яблуко навпіл розріжте.
10.Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас.
Все вам легко удається,
Весело усім живеться.
Людина, у якої є вірні, щирі друзі, - це щаслива людина.У нашому класі діти вміють дружити.
Презентація «Наш клас!»
6. Фізкультхвилинка
7. Обговорення ситуації.
Сергійко був дуже веселим і кмітливим хлопчиком. Одного разу він побачив, як його однокласник Мишко під час перерви впав у шкільному коридорі. Побачивши це, Сергійко голосно розсміявся і сказав: «Ну що, вдало приземлився?». А Мишко чомусь уважно подивився на Сергійка і, не сказавши ні слова, пішов геть.
Згадайте, як можна помиритися? Як ви миритесь? Які мирилки ви знаєте?
8.Заучування мирилки (на дошці).
ІV. Систематизація знань учнів
1.Складання правил товаришування.Робота на картках в парах.
2.Гра «Збери слово»
Кожна пара має картки з розрізаними словами. Ваше завдання: скласти слова, які вказують, що значить ДРУЖИТИ.
ДРУЖИТИ – це …
Піклуватися, співчувати, допомагати, провідувати, прощати, турбуватися, гратися, ділитися, підтримувати, радіти, не битися, не обманювати, підбадьорювати, радити.
Так, діти. Друг завжди вислухає, допоможе виконати роботу, скаже про те, чого ми самі за собою не помічаємо, поділиться своїм досвідом.Треба відповідально ставитися до дружби. Необхідно пам’ятати про своїх товаришів, іноді брати ініціативу у свої руки. Не треба чекати, поки приятель зателефонує першим, зроби першим це сам,поділись секретом або напиши коротеньку записку.
Запам’ятайте: нічим не підтримана дружба живе рівно стільки,
скільки кімнатна рослина без води. Щоб дружба міцніла, її необхідно підтримувати.
3. «Народна скарбничка»(робота з прислів’ями).
V. Підсумок уроку
Василь Сухомлинський сказав:
«Дружба – це школа виховання людських почуттів… У дружбі ми
віддаємо сили своєї душі іншій людині і від цього самі стаємо кращими».
А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Пісня про дружбу .Вправа « Обіймашки».