Дружба – надзвичайна цінність.
Мета: розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; показати його відмінність від понять «приятель» і «знайомий»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Хід заняття
- Сьогодні наше заняття ми присвятимо дружбі. Ближче познайомимося з учнями класу, дізнаємося про їхні інтереси. Отже, тема заняття «Хочеш мати друга – навчись бути другом».
Мета зустрічі: зрозуміємо значення дружби в житті людини; будемо вчитися правильно вибирати друзів, спілкуватись і товаришувати, цінувати дружбу.
Дружба – це надзвичайна цінність, і бути справжнім другом не легко. Любий друже, милий друже, мій найдорожчий товаришу – так ми звертаємося до тих людей, без яких наше життя було б невеселим та безбарвним.
Справжня дружба означає відданість та взаємопідтримку. Це коли ти можеш бути собою і не боятися бути засудженим. Друзі завжди підтримають у моїх мріях і досягненнях, навіть якщо вони здаються неможливими. Мене цікавить, як ви будете працювати на занятті і чи з усіма завданнями ви впораєтеся.
Споконвіку дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона скріплювалася кров’ю. В епоху Середньовіччя дружба була втіленням вірності, шляхетності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище за родину. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо шанувалася в укр. культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах укр.. літ, про неї писали Леся Українка, Г. Тютюнник, І. Франко.
Дружба – одне з найдивовижніших і прекрасних почуттів, притаманних людському серцю.
Робота у парах: поверніться обличчям один до одного, одному – затиснути руку в кулак і тримати перед напарником, іншому – за 10с якомога швидше розтулити кулак партнера.
- Чи всім удалося розтулити кулак? В який спосіб? Хто це зробив не силою, а чемно попросив? Які чесноти ми проявляємо, коли чемно просимо щось в іншого? (повага до іншого, дія без примусу, доброзичливість). Чи можна як висновок сказати: «Добре слово й двері відчиняє».
Хто такий друг?
Зразкові варіанти відповідей:
-Одному друг потрібен, щоб допомагав, був беззавітно відданий і до якого в будь – яку хвилину можна було звернутися по допомогу. Але часто ми нарікаємо на те, що друг зрадив. А що таке зрада? Це коли друг не поділяє твоїх поглядів або дружить з твоїм недругом?
-Справжній друг- це людина, яка ніколи тебе не залишить у біді, завжди допоможе і підтримає .
-Друг це той хто поважає тебе,кому можна довіряти.
- Сьогодні створимо «Веселку дружби». А результатом нашого заняття буде веселка-золоті правила спілкування. Чому я сказала веселку? Що таке веселка у науковому розумінні? Коли вона з’являється?
Діти, зараз ми пригадаємо народні прислів’я про дружбу:
У лиху годину пізнаєш вірну людину.
Друга за гроші не купиш.
Дружно працювати – горя не знати.
Дружба – велика сила.
Дружбу найкраще скріплює вірність.
Людина з друзями – степ із квітами, а людина без друзів – жменя попелу.
Людина без друзів, як птах без крил.
Фізкультхвилинка
Гра «Мікрофон»
- Яким повинен бути товариш?(Чесним, правдивим,ввічливим,добрим).
-Як ти вчиниш, коли товариш просить сказати неправду?(Поясню, що обманювати не можна;краще гірка правда, ніж солодка брехня).
-Яких друзів потрібно остерігатись?(Задавак, задирак, хитрунів, брехунів).
Завдання: з чого починається дружба і вміння дружити.
Робота в групах.
Запишіть по три ознаки початку дружби.
(Можливі відповіді: ходили разом у дитсадок; поряд живуть; познайомилися у школі, на вулиці, святі, у спортивній, музичній чи школі мистецтв, на занятті гуртка; разом відпочивали в санаторії, таборі відпочинку та ін.)
Завдання Чи всі ми вміємо дружити?
Групам необхідно навести приклади того, чи вміють вони дружити і що, на їх думку, головне у дружбі.
(Можливі відповіді: допомагати одне одному; не видавати секрети друга, бути відвертим, щирим з другом, не ображати, ділитись, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні справи та інтереси та ін.).
Творче завдання «Помири друзів»: діти поділилися на групи по три особи. Кожна група має придумати невелику сценку про те, як двоє друзів сваряться. А третій їх мирить.
Висновок: до вашої уваги виступ учнів класу.
- Тож запам’ятайте, що дружба починається з чуйності до іншого, вміння поставити себе на місце друга, намагатися бути потрібним йому. Друг завжди тебе виручить у скрутну хвилину.
- Особлива категорія дружби – шкільна дружба, дружба однокласників. Вона залишається з людьми на все життя.
- Щастям є навчатися у дружному колективі. Де всі поважають і підтримують один одного, де вміють співчувати. Щастя – мати серед однокласників цікавих співрозмовників.
- А тепер запрошую вас до розмови: для чого ви шукаєте друга? Що найголовніше у дружбі?
- Висновок: будьмо мудрими в дружбі. Дружба не терпить нещирості, обману, брехні.
Запитання до учнів
- Які вчинки зміцнюють дружбу, а які – руйнують?
Товариш – це добрий знайомий. А друг – це людина, якій можна довірити сокровенні переживання, розділити радість. Друг походить від давньоруського слова дорогий. Ось що каже народна мудрість про дружбу.
Тож повертаємося до нашої веселки. На ній запишемо «Золоті правила спілкування-товаришування»
1. Бути щирим, відвертим.
2. Не видавати секретів інших.
3. Ділитися з друзями (другом).
4. Не ображати друзів.
5. Не боятися попросити пробачення.
6. Допомагати другові у всьому.
7. Разом робити різні справи.
8. Зберегти друга в серці на все життя.
Заключне слово вчителя
Нелегко знайти собі справжніх друзів. Бережіть своїх друзів, не сваріться по дрібницях. Є дружба душ, що витримує грози і бурі життя. Людей зближує спільне навчання, захоплення, інтереси. Головне, щоб усе приносило радість і було корисним. Бажаю вам міцної дружби, щирості у стосунках із друзями. Запрошую вас взятися за руки і продовжити розмову про одну з цінностей у людському житті – про дружбу.