«Людина серед людей»
Вчитель: ІСАЄНКО Н.В.
Мета: учити учнів розуміти і поважати закони, норми і правила, що панують у суспільстві, бути законослухняним громадянином, знати і поважати закони держави, права людини, права дитини; конкретизувати поняття ввічливості, показати необхідність виконання правил поведінки; налагоджувати стосунки з дорослими й однолітками; розвивати пізнавальний інтерес; прищеплювати бажання жити в культурному суспільстві, середовищі; виховувати загальнолюдські цінності.
Обладнання: папір, квіточки з кольорового паперу, ромашка з правилами, картки з завданнями для роботи в групах.
Хід заняття
І. Вступ
1. Привітання
- Я рада вітати вас на сьогоднішньому занятті. Усміхніться товаришеві.
2. Оголошення теми заняття
- У кожного з вас є аркуш паперу. Складіть його навпіл, відірвіть правий верхній кінець. Потім – ще раз. Знову відірвіть правий верхній кінець. І ще раз. Тепер порівняйте з аркушем товариша. Які вони? Щойно ми переконалися, що всі люди різні. Ти – не такий, як усі. Ти – особливий, бо кожен з нас унікальний, неповторний.
Бо ти на Землі людина.
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
В. Симоненко
- Кожен з вас має певні риси характеру. Спробуйте назвати своє ім’я і позитивну рису поведінки чи характеру, яка починається з першої літери вашого імені. Я – Наталія – надійна, Віка – ввічлива, Даша – добра, і т.д.
- Але кожен з вас не існує сам по собі. Ми живемо у суспільстві. І сьогодні будемо говорити по темі «Людина серед людей».
3. Повторення правил роботи
- Для того щоб робота наша була плідною, давайте повторимо правила, які діятимуть на уроці. Вони знаходяться у ромашці. Це – пунктуальність, говорити коротко, говорити по черзі, бути доброзичливим, бути толерантним, поважати думку однокласника.
- А для чого ми все це робимо? (Щоб стати кращими, вміти поводитися серед людей)
ІІ. Основна частина
1. Інформаційне повідомлення. «Мозковий штурм»
- Як ви вважаєте, навіщо люди вигадали правила поведінки, закони, норми поведінки?
- Чому б кожному не чинити так, як йому заманеться?
- Які небезпеки виникнуть у школі, якщо скасувати правила поведінки для учнів, або скасувати правила дорожнього руху? (Учні висловлюють свої припущення)
2. Інформаційне повідомлення
Казку В.Сухомлинського розказує підготовлений учень.
Образливе слово
Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала Мати. Схаменувся Син, жаль стало йому Матері.
Ночей не спить – мучить його совість: адже він образив Матір.
Йшли роки. Син-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край. Поклонився Син Матері низько до землі й говорить:
Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з’явились сльози. Каже вона Синові:
3. «Мозковий штурм»
- Життя наше складне і багатогранне, насичене подіями і новизною.
Що ми можемо робити разом з іншими людьми? (Спілкуватися, гратися, гостювати, подорожувати)
4. Квітник «ввічливих шкіл»
- Поведінка людини, привітно чи грубо сказане слово, нерідко залишають в душі іншої людини слід на весь день. Часто гарний настрій залежить від того, чи поставилися ви до людини уважно, привітно і доброзичливо.
- Доречно зараз буде завітати до квітника «Ввічливих слів»
(звучить музика, виходять дівчатка – квіточки)
Тільки сонечко зійде,
У вікно загляне світанок,
Ми підійдем до вікна
Й скажем: «Добрий ранок!»
Якщо когось штовхнув,
Треба «вибачте» сказати,
А щоб хтось тебе почув,
То «будь ласка» проспівати.
Треба дякувати всім,
Хто тобі допомагає,
Ну, а зараз ми усім
«Прощавайте» помахаєм
Як багато чарівних слів
Треба всім почути,
Щоб кожен зумів
Ввічливим бути.
«Будь ласка!», «спасибі» і «будьте здорові» -
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і в дома
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Із слів: «Добрий ранок!», «Вітаю» і «Здраствуй».
5. Фізкультхвилинка
- А зараз відпочинемо і пригадаємо ще ввічливі слова. Під час звучання музики ви передаєте квітку. Якщо музика зупиняється, то той у кого в руках опинилася квітка, називає «ввічливе слово».
6. Інсценізація «Ввічливість» (О. Михайлової)
- Бачу визнаєте багато ввічливих слів. Головне – не забувайте їх використовувати у повсякденному житті.
Автор. Один хлопчик уважав, що він вихований, тому що знає всі ввічливі слова. Упродовж дня від нього тільки чули: «Вибачте, будь ласка, дякую».
Мама. Синку, це ти розбив квітковий горщик?
Син. Так, мамочко! Я ще в землю ногами наступив, і тепер весь килим забруднив. Вибач, будь ласка!
Бабуся. Хто кішку зачинив у ванній кімнаті?
Син. Це я, бабусенько! А справді голосно кричить? Якщо тобі хочеться, будь ласка, випусти її.
Тато. Ой, що ж це сталося зі стільцем?
Син. Вибач, милий татусю. Я клей на ньому розлив, а ти сів і приклеївся. Ти, любий, коли сідаєш, завжди дивися куди. Принести тобі інші штани? Мені зовсім не важко. А хочеш, я пляму ножицями виріжу?. Дозволь, будь ласка.
Автор. І хоч цілий день від нього тільки й чути: «Вибачте, будь ласка, спасибі», надвечір його все ж таки поставили в куток.
- Давайте порадимо хлопчику, яким бути далі.
Інсценізація «Ввічлива дівчинка»
Я дуже ввічлива і тихенька дівчинка! Тільки не знаю, чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи,
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала – така в мене звичка –
Що в Галі, як мишачий хвостик косичка.
Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар’янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевно, бруднющими пише руками.
Я ж правду кажу їм. І що тут такого?
Та я ж не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі і вдома,
І чом вони сердяться всі, невідомо?
- Так чому ж розсердилися всі дівчатка? (Дівчинка ображала всіх гострим слівцем. Недарма кажуть «гостре словечко ранить сердечко»)
- Давайте побажаємо дівчинці, щоб вона помирилася з подружками і ніколи не говорила образливих слів.
7. Робота в групах
- Люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають. Вони дотримуються певних правил поведінки. Як повинні вчинити дійові особи у таких ситуаціях? Кожна група отримує завдання – ситуацію, яку треба вирішити та проаналізувати.
Завдання для груп «Ситуативні задачі»
8. Тест «Хвилинка для роздумів»
- А зараз ви дізнаєтесь, чи виховані ви діти. Для цього досить дати відповіді на запитання тесту «Хвилинка для роздумів». Якщо відповідь «так» поставте (+), якщо «ні» - (-).
1) Якщо виникає необхідність затриматися в школі, на прогулянці чи раптово піти з дому – чи повідомляєш ти про це рідних(запискою, по телефону, через знайомих)?
2) Чи бувають випадки, що батьки займаються якоюсь великою роботою в домі ( прибирання, ремонт, прання), а ти ідеш на вулицю чи до друзів, щоб не «крутитися під ногами»?
3) Відклади на хвилинку книжку чи відірвись від телевізора, оглянь квартиру не своїми, а маминими очима. Чи немає в кімнаті речей, які лежать не на своєму місці?
4) Чи можеш ти нікуди не заглядаючи назвати дні народження батьків, сестер, інших близьких?
5) Те, що тобі необхідно ( купити м’яч, ляльку, джинси та кросівки), ти напевно знаєш добре. А чи відомо тобі, які речі терміново потрібно матері чи батькові, коли вони збираються їх придбати?
6) Чи буває так, що крім маминого чи татового доручення, ти виконуєш яку-небудь роботу 2від себе, за своєю ініціативою» (наприклад, тебе попросили підмести підлогу в коридорі, а ти, крім цього, все взуття привів в порядок).
7) Батьки пригощають тебе бананами, тістечком, шоколадкою. Чи завжди ти перевіряєш, чи дісталось смачненьке дорослим?
8) Чи соромишся ти вдома, в гостях подати мамі чи сестрі пальто, дати руку, коли виходите з транспорту?
Ну ось. Всього 10 запитань. Якщо ти дуже гарний син чи донька, знаки повинні стояти в такій послідовності:
+ - - + + + + -
ІІІ. Заключна частина
1. Гра «Семафор учинків»
- А зараз перевіримо, якими ви були уважними на занятті. Пограємо гру «Семафор вчинків»
(Червоний колір – забороняє, зелений – так потрібно робити)
2. «Кошик для сміття»
- Я впевнена що протягом заняття кожен з вас зробив певні висновки щодо своєї поведінки. Зараз запишіть на листочках свої недоліки в поведінці, у характері та викиньте у «Кошик для сміття»
3. Підсумок
Вчитель. Сію дитині в серденько ласку,
Мудрість і розум, віру у казку,
Мамину ніжність,
Татову силу,
Щоб була добра, щедра і мила,
Щоб завжди душі людські зігрівала,
Щоб для навколишніх сонечком стала.
Учень. Є красива легенда. Коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела – охоронця. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло, щоб зростало розумним, в личко, щоб красивим, та у груди, аби здоров’я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце та душу.
Вчитель. У кожної людини є її Ангел – охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а злі – плаче, тужить, втрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел – охоронець радів і завжди приходив на допомогу у тяжкі дні.
Візьміться за руки і голосно скажіть: «Життя прекрасне. Насолоджуйся ним»
Робіть добро і пам’ятайте, що ми всі люди.
1 група
Ти став свідком, що однокласник без причини образив товариша, що ти будеш робити?
Товариш образив дівчинку. Ваші дії.
3 група
Марійка холодного морозяного дня на дорозі знайшла мокре, голодне з поламаною лапкою кошеня. Як їй учинити?
4 група
Вулицею йде старенька бабуся. Вона несе кошик з яблуками. Раптом кошик випав у бабусі з рук, і яблука розсипались. Назустріч їй біг хлопчик. Він зупинився, подивився і побіг. Чи правильно вчинив хлопчик? Якщо ні, то що повинен був зробити?