Цей матеріал пропонується для використання в роботі класних керівників та вихователів шкіл -інтернатів тощо ( ознайомлення з історією та культурою міста Запоріжжя)
Тема: Моє місто - краплиночка на карті України.
Мета: вчити учнів з повагою ставитися до рідного міста; знайомити з історією,
культурою рідного міста; розвивати пізнавальний інтерес, увагу; виховувати
почуття гордості за свій рідний край.
Обладнання: карта Запоріжжя, пазли «Відомі люди Запоріжжя», рядочки вірша
В.Сосюри «Любіть Україну»,малюнки та фотографії дітей, відео
сюжети.
Хід заходу
Слайд 1
Вихователь:
… Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься … Україна.
(Л.Костенко)
Слайд 2
Вихователь.
Україна – це велика держава. Кажуть, щоб перейти її з заходу на схід, то треба йти 90 днів і кожного дня долати по 30км.
Діти, а що ви знаєте про Україну? (відповідь дітей).
Слайд 3 Але одним із найкрасивіших міст України є наше рідне Запоріжжя, яке в цьому році відзначило246 років від заснування. Саме про Запоріжжя ми сьогодні з вами поговоримо.
Учень:
Сонечко осіннє, лагідне, ясне,
листячко барвисте радує мене.
У красі чудовій простягнулось ввись,
місто моє любе, ти мені всміхнись.
Квітне, молодіє в щасті і добрі.
Рідне Запоріжжя – місто на Дніпрі.
Вихователь:
Сьогодні ми побуваємо у різних куточках нашого міста i навіть потрапимо у минулі часи. Діти, а чому наше місто має таку назву? (відповідь дітей) Слайд 4
Слайд 5І зараз група «Історики» розкажуть нам, що вони дізнались про пороги
Учень 1
Біля Хортиці було 9 порогів – кам’яних східців із скелястими зазубинами, що виступали над водою, і підводними рифами.
Учень 2
Ось їх назви: Кодакський, Сурський, Лоханський, Звонецький, Ненаситецький, Воянечський, Будильський, Зайвий, Вільний.Особливо грізним був Ненаситецький. Багато суден тут розбилось, і чимало людських життів унесли води річки.
Учень 3
У давні часи люди вважали, що на всіх порогах сидять чорти і шкодять людям: один топить людей, другий каламутить воду, третій розбиває плоти. Тому тут завжди були люди, які допомагали пройти суднам повз небезпечні пороги.
Учень 4
Запоріжжя — місто, яке «лежить за порогами». Адже саме на території міста закінчуються численні пороги, які перешкоджали судноплавству.
Слайд 6
Вихователь
Діти, подивіться на карту України. Здається, що наше місто таке маленьке, як краплинка. А біля цієї карти є ще одна.
Слайд 7 Щоб дізнатись, що на ній зображено, ми повинні пройти всі 9 порогів.
Слайд 8 Поріг 1 «Історичний»
Вихователь
Кожне місто має свою історію. Слайд 9
Розповідь про історію + презентація
Олександрівська фортеця була закладена влітку 1770 р. Її будівництво було розпочате на березі Мокрої Московки. Весною виявилося, що річка підтопила фортецю і її було вирішено перенести на інше місце. Через місяць нова Олександрівська фортеця була закладена на березі Дніпра. Будівництво фортеці завершилося аж через 5 років. Першим комендантом Олександрівської фортеці став Вілем фон Фредездорф.
Через 10 років Олександрівський форштадт було перетворено у населений пункт міського типу. У відповідності з цим званням Олександрівськ отримав право на відкриття міських установ, першою з яких стала ратуша – орган місцевого самоврядування.
В 70-х роках XVIII ст. в Олександрівську з’являються перші навчальні заклади.
Через деякий час поступово будуються фабрики, заводи, лікарні, магазини, школи, дитячі садочки, театри та музеї. Закладаються численні парки, сквери, стадіони.
А в 1927 р. почалось будівництво Дніпрогесу, завдяки якому про наше місто дізналися мільйони людей, а ми подолали 1 поріг.
Відкриваємо 1 частину карти Слайд 10
Слайд 11
Поріг 2 «Символічний знак»
Вихователь
Кожне місто в Україні має свій герб і прапор.
Слайд 12 І зараз група «Дослідники геральдики» розкажуть нам про символи Запоріжжя.
Слайд 13
Учень Прапор міста Запоріжжя являє собою прямокутний малинового кольору (колір козацьких прапорів, пролитої крові в боротьбі за свободу і незалежність України). У центрі прапора зображений герб міста.
Слайд14 Учень Сучасний герб Запоріжжя затверджений 31 січня 2003 року. На щиті, у верхньому зеленому полі,дві перехрещені рушниці, в нижньому малиновому - чорний лук з трьома стрілами вістрями вниз. За основу взяли герб Олександрівська. Рушниці та малиновий колір вказують на козацьку славу .Лук означає боротьбу проти татар. Верхня частина герба символізує Дніпрогес.
Слайд 15 Ми подолали 2 поріг і відкриваємо 2 частину карти
Слайд 16 Поріг 3 «Природознавчий»
Вихователь
Без яких народних символів ми не уявляємо Україну?
В 2 класі ми з вами працювали над проектом «Рослини мого краю». Давайте згадаємо, який рослинний і тваринний світ нас оточує.
Слайд 17 Допоможе нам в цьому група «Природознавці»
Слайд 18, 19, 20
Учень Серед дерев найчастіше зустрічаються тополі, каштани, клени, липи, берези, дуби.
Слайд 21
Учень
Серед кущів можна побачити калину, агрус, терен, шипшину тощо.
Слайд 22
Учень
Вірш Л. Костенко «Шипшина»
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: - Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
Слайд 23
Учень
Але найбільше травянистиих рослин. Це ромашки, маки, волошки, ковилу, горицвіт, УченьХодить сонний ранок по траві
І вітає квіти степові:
Ковилу, горицвіт, воронець,
Молочай, волошку і чебрець.
А вгорі над нами – ось поглянь:
Будить жайвір піснею тюльпан,
Ковилу, безсмертник деревій,
Материнку, м´яту, звіробій.
Слайд24, 25
полин тощо.
Учень
В нашій області мешкає багато степових тварин. Це – зайці, вовки, лисиці, ховрахи, а також можна побачити білок, вужів і навіть гадюк.
Слайд 26
Учень
Серед птахів зустрічаються перепілки, фазани, солов`ї, дятли, степові орли. А біля нас живуть синички, ворони та дикі голуби.
Слайд 27 Відкриваємо 3 частину карти
Вихователь
Діти, а де в нашому місті можна зустріти найбільш всього рослин і тварин? (відповіді дітей). Так, на острові Хортиця.
Слайд 28
А чим ще відомий наш острів нам розкажуть діти з групи «Пошуковці».
Учень
Назва острова перекладається по-різному. Одні вчені кажуть, що острів зверху нагадує вовка чи собаку. Інші – що в перекладі з татарської означає той, що розташований на середині річки.
Учень
Довжина острова 12 км, а ширина – 2,5 км. На острові ростуть 12 видів рослин, що занесені до Червоної книги.
Учень
На острові Мала Хортиця козаки у 16 столітті побудували Запорізьку Січ. Заснував її Дмитро Вишневецький.
Учень
Героїчний минуле Хортиці тісно пов'язане з іменами Богдана Хмельницького, кошового отамана Івана Сірка, легендарного народного героя Байди.
Сьогодні Хортиця є національним заповідником, який захищає держава.
Вихователь
До нас сьогодні завітали гості, а щоб дізнатися хто вони, треба розгадати ребуси .
Слайд 29- 33
Ребус - слова січ і Хортиця.
Вихователь.
З якою людиною у вас асоціюються ці слова.
Слайд 34
Так це козак. З їх допомогою ми відкиваємо
Слайд 35Поріг 4 «Козацький»
Слайд 36 (під музику заходять козаки)
Козак 1. На острові на Хортиці, за порогами Дніпра
Там зійшлась козацька слава для народного добра.
Козак 2. Там стояли на сторожі Запорожці січові.
Ой не раз там до схід сонцяГрали сурми бойові.
Козак 3. Тут життя і кров віддали Запорозькі козаки.
Україну рятували від ворожої руки.
Слайд 37
Вихователь
Діти, щоб перейти і цей поріг, треба відповісти на питання наших гостей, а також відгадати загадки.
Козак 1. Як називався чуб у козаків?
Козак 2. Як називали головного козака?
Козак 3. Який символ влади мали гетьмани?
Слайд 38
Козак 1. Козаки її любили,
В казані її варили.
Найсмачніша страва наша —
Пшоняна із салом… (каша).
Козак 2. Друг сміливий козака,
В нього грива от така!
Він промчиться, наче тінь.
Це баский козацький… (кінь).
Козак 3. Руки в боки, присідай,
З вихилясами стрибай!
Як завзятий ти козак,
Танцюватимеш… (гопак).
Слайд 39 А тепер разом з козаками зробимо фізхвилинку.
Слайд 40 Відкриваємо 4 частину карти
Слайд 41
Поріг 5 « Цікавинки рідного міста»
Слайд 42
Вихователь
Увага! Увага! З нами на зв’язку дитяче телевізійне туристичне агентство «Місто знайки». Сьогоднішній випуск присвячений цікавим пам`яткам нашого міста (відео-ролик - розповідь дітей - журналістів про дитячу залізну дорогу, театр ім. В. Магара, ботанічний сад)
На початку ХХ століття театр був найкрупнішим культурним закладом Олександрівська. Через деякий час театр отримав ім’я Марії Заньковецької. Після війни - театр ім. М. Щорса. У 2004 році за ініціативи колективу театру було присвоєно ім'я Володимира Магара. 2007 року відбулась перша вистава театру просто неба. Це постанова «Тарас Бульба»
Запорізький міський дитячий ботанічний сад
Дитячому ботанічний саду немає аналогів в Україні Він входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання світової системи природних ресурсів. Заснований у 1958 році. Колекція саду налічує близько 4 тисяч видів і сортів рослин. Тут зібрані унікальні хвойні, тропічні та субтропічні рослини, багато сортів троянд. Є дендропарк, оранжереї комплекс теплиць, квітники, альпінарії.
Запорізька дитяча залізниця імені двічі Героя Радянського Союзу льотчика-космонавта Павла Поповича була побудована 45 років тому назад. Це установа позашкільної освіти дітей у місті Запоріжжя, що знайомить їх з залізничними спеціальностями. Довжина колій 9 км, є тунель 80 м, має 8 станцій. На території головної станції розташовані зоопарк, тераріум, акваріум та зимовий сад.
Слайд 43 Відкриваємо 5 частину карти
Слайд 44 Поріг 6 «Мистецький»
Вихователь.
Діти, яких відомих людей України ви знаєте? (відповідь дітей)
Наша подорож триває, і, щоб перейти наступний поріг вам треба об`єднатись в групи
Слайд 45 та виконати завдання - скласти пазли. Тоді ви дізнаєтесь, які відомі люди є в нашому місті(діти виконують завдання).
Слайд 46-49( Влад Яма, Петро Ребро, Леонід Жаботинський, Анатолій Сердюк). Завдяки ним, наше місто знають в багатьох країнах.
Вихователь.
А які ви знаєте вірші про Запоріжжя?
Учень
Є на карті України
Місто наше на Дніпрі.
Захищають честь країни
Вмілі, славні трударі.
Учень
Запоріжжя моє миле,
В ньому є район один,
Не старий він і не сивий,
А Дніпровським зветься він.
Учень
Хоч сторона наша багата,
Красива квітами й людьми,
Найкраща в світі рідна хата
У Запорізькій стороні.
Слайд 50 Відкриваємо 6 частину карти
Слайд 51
Поріг 7 «Кінематографічний»
Вихователь.
Діти, а зараз я пропоную вам подивитись один відеоролик, який зняли наші журналісти. (перегляд ) Дуже приємно, що ви всі любите наше місто і ним пишаєтесь.
Слайд 52
Відкриваємо7 частину карти
Слайд 53
Поріг 8 «Кольоровий»
Вихователь.
А ви знаєте, що у кожного міста є свій колір. Послухайте вірш про кольорові міста України.
Слайд 54
Учень
Мов дивна мапа, олівці:
Червоний – місто Чернівці.
Оранжевий – Одеса-мама,
Хоч кольорів там – ціла гама!
Нас кличе жовтий без утоми
До себе в гості у Житомир!
Як на ланах зелене збіжжя,
Зелене місто Запоріжжя.
А старовинний Борислав
Блакитну барву нам прислав.
По синій навіть важкодуми
Спішать мерщій куди? У Суми.
Лиш фіолетовий і досі я
Ще не назвав. Це ж – Феодосія!
Слайд 55
Вихователь.
Діти, подивіться це ж вийшла веселка. Вона з`єднала наші дві карти.
Слайд 56
Відкриваємо8 частину карти
Ось наша карта відкрита, але ми не знаємо, що це за карта. У нас залишився 9 поріг.
Слайд 57
Поріг 9 «Поетичний»
Вихователь.
На карті України всі міста здаються такими маленькими, а скільки любові, тепла, доброти, ввічливості вони зберігають.
Слайд 58 Бо це наша домівка, яка розташована у великому будинку, під назвою Україна, який ми теж повинні шанувати, цінити, любити. А зараз вам буде ще одне завдання. Ви будете працювати в парах. Вам потрібно скласти рядочки вірша, який ви вивчали на уроках читання.
(вірш В. Сосюри «Любіть Україну»)
Слайд 59 Діти складають вірш та читають його.
Слайд 60 Відкриваємо 9 частину карти (назву)
Вихователь.
Ось і відкрилась назва нашої карти. Це місто Запоріжжя. А тепер давайте зігріємо його нашими маленькими серденьками. Вам було завдання подумати і записати , яким ви бачите наше місто в майбутньому? А тепер озвучте свої думки.
Слайд 61(відповіді дітей з`являються на екрані)
Слайд 62 Пісня «Україна»
Слайд 63 Учень
Розквітай, Запоріжжя,
з кожним днем розквітай
Ми подбаєм про тебе –
це завжди пам’ятай!
Вихователь.
Молодці, ви гарно попрацювали, дізнались багато нового та цікавого про наше місто.