Метою виховної години є ціннісне ставлення до себе і до інших людей, розвивати вміння висловлювати свою думку, вислуховувати думку інших; коректно відстоювати свою позицію, формувати уявлення про дружбу і товаришування; вчити оцінювати свої вчинки і вчинки оточуючих людей; розвивати вміння аналізувати, виховувати повагу до своїх співрозмовників, дружелюбність, бажання бути другом та ін.
Тема: Дружба. Любов. Кохання.
Формування соціальної компетентності: ціннісне ставлення до себе і до інших людей, розвивати вміння висловлювати свою думку, вислуховувати думку інших; коректно відстоювати свою позицію, формувати уявлення про дружбу і товаришування; вчити оцінювати свої вчинки і вчинки оточуючих людей; розвивати вміння аналізувати, виховувати повагу до своїх співрозмовників, дружелюбність, бажання бути другом.
Формування математичної компетентності: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ;
Формування інформаційної компетентності: розвивати медійну грамотність аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.
Формування підприємливості: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби;
Одладнання та матеріали: мобільні пристрої для роботи з інтернет-ресурсами, папір, ручки, таблички з написами «Журналісти» та «Інженери – конструктори», газети та журнали, кольоровий папір, клей, ножиці, шаблони для роботи з кольоровим папіром, конверт, мотузка для поєднання частин альбому у стилі скрапбукінгу, фото класу, папір для вправи «Кошик», папір для роботи з «Віртуальною поличкою», тексти притч, вірш Любомира Винника «А в дружбі не буває порівнянь», вірш Анатолія Костецького «Справні подруги».
Хід виховної години
І Організаційний момент. Пояснення роботи для груп «Журналісти» та «Інженери – конструктори» (робота виконується протягом уроку)
1. Робота з епіграфом.
Люди ми тільки тоді.
Як дуже сильно любимо.
Тільки тоді, коли любимо ми.
Можемо зватись людьми.
Можемо зватись людьми...
Андрій Хливнюк.
2. Гра «Кошик»
Завдання : підібрати синоніми до слова «дружба», записати його на цьому аркуші, озвучити та вкинути до кошику)
(Можливі варіанти відповідей: співробітництво, взаєморозуміння, злагода, чуйність, братерство, єдність, співчуття, добросусідство, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога).
3. Розбір ситуації
Справжні подруги
П'ятикласниця Людмила
вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду!
Я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє:
Адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже
— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці, —
їй не хочеться й дивиться,
бо вона вважає: жінці
для краси потрібні джинси...
Мамо! Дружбу виручай.
Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась
на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...
Ви — спра-а-вжні
подруги!.. -Й пішла...
А ви, що скажете мені.
4. Обговорення
- Це — справжні подруги, чи ні?
- Як би ви вчинили на місці Людмили? А Маргарити?
- Як розумієте слова мами?
- Чого не вистачає дівчатам для справжньої дружби?
5. Читання та обговорення притчі про дружбу
Ця притча від про двох друзів, двох воїнів гідності і воїнів духа. Воїни – це ті, хто не бояться діяти, не бояться відчувати і не бояться жити. Не бояться воїни й піти… бо знають, що недарма проживають дні. Старший називався Дмитро і мав 20 років. Молодшого звали Сашко і йому було 18. Разом вони проводили багато часу. Їх дружба сягала ще молодших класів школи. Разом вони прийняли рішення піти до війська.
Перед виїздом з дому склали присягу перед собою і перед родинами, що берегтимуть одне одного. Їм пощастило, і вони опинилися в одному батальйоні. А далі їх послали воювати. Це була страшна війна. Якийсь час Дмитро і Сашко перебували в облозі. Та ось одного вечора надійшов наказ здійснити рейд на ворожу територію. Вояки, під пекельним вогнем супротивника, ішли вперед цілу ніч. Зранку добралися до якогось села. Проте Сашка не було. Дмитро кинувся його шукати, аж знайшов прізвище друга у списку пропалих безвісти. Старший підійшов до командира із проханням дозволити йому рушити на пошуки.
- Це надзвичайно небезпечно, - сказав командир.- Я уже й так втратив твого друга, а ти хочеш, аби позбувся й тебе? Там іде страшна стрілянина. Проте Дмитро все ж подався шукати свого побратима. Минуло кілька годин, таки він знайшов його. Сашко був смертельно поранений. Старший друг обережно узяв його на плечі. Але тут зненацька пролунав постріл. З останніх сил Дмитрові таки вдалося донести друга до табору.
- Чи ж варто було вмирати, аби врятувати вбитого? - спитав командир.
- Так, - прошепотів Дмитро. - Перед смертю Сашко вимовив: "Я знав, що ти прийдеш".
Бесіда
* Про кого ця притча?
* Про яку ситуацію йде мова у творі?
* Скільки років головним героям притчі?
* Про які почутя йде мова у творі?
* Як проявляється?
* Чому на війні тема дружби постає так гостро?
* Де кульмінаця твору? Чи є розвязка? Чи вона доречна тут?
* Над якими життєвими цінностями потрібно задуматися після прочитання?
6. Висновок. Дружба – це найцінніший дар. Це почуття найглибше, найсильніше. Тільки той, хто має друга, міцне його плече, здатен подолати будь-які випробування. Друг – це той, з ким можна порадитися, поділитися найзаповітнішим, хто ніколи не зрадить, не поставить свої інтереси вище за твої, у будь-яку хвилину, навіть найтяжчу для себе, прийде на допомогу. Справжня дружба не часто буває, але якщо вона є, то це велика складова щастя.
7. Читання вірша Любомир Винник
А в дружбі не буває порівнянь.
Немає друзів КРАЩИХ або гірших.
Лиш СПРАВЖНІЙ друг за тебе без вагань
може віддати все і навіть більше.
В очах у ДРУГА не буває фальші.
І заздрості у серці теж не буде.
І байдуже молодший він чи старший,
та він тебе ніколи не осудить.
А дружбу не вимірюють словами.
Слова - ілюзія, що створена із пилу.
Лиш дружба не розвіється з роками,
бо справжня дружба це велика сила.
У дружбі не буває порівнянь.
Це кожен з нас повинен добре знати
Бо друг - це той, за кого без вагань
ти теж готовий все, що є віддати.
8. Робота із словником Оговорення визначення «Дружба» із словника
Дружба — безкорисливі взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях.
*Чи погоджуєтеся ви з цим визначенням? Чи можна чимось доповнити?
9. Висновок .
Друг – це той, з ким можна порадитися, поділитися найзаповітнішим, хто ніколи не зрадить, не поставить свої інтереси вище за твої, у будь-яку хвилину, навіть найтяжчу для себе, прийде на допомогу. Справжня дружба не часто буває, але якщо вона є, то це велика складова щастя.
10. Читання та обговорення притчі.
БАГАТСТВО, ДРУЖБА І ЛЮБОВ
Жив на березі моря старець. Був він зовсім один, і нікого у нього не було на всьому білому світі.
І ось одного разу пізно ввечері він почув стукіт у двері. Старий запитав:
- Хто там?
За дверима йому відповіли:
- Це твоє багатство.
Але старець відповів:
- Колись я був казково багатий, але це не принесло мені ніякого щастя.
І не відчинив двері. На наступний день він знову почув стукіт у двері.
- Хто там? - Запитав він.
- Це твоя любов! - Почув він відповідь.
Але старець сказав:
- Я і сам любив шалено, але це мені не принесло щастя! - І знову не відкрив двері.
На третій день до нього знову постукали.
- Хто там? - Запитав старий.
- Це твоя дружба! - Почув він у відповідь. Старець посміхнувся і відчинив двері:
- Друзям я завжди радий.
Але раптом ... разом з дружбою до нього в житло увійшли і любов, і багатство. І старець сказав:
- Але ж я запросив тільки дружбу!
На це ті, хто увійшли відповіли йому:
- Ти стільки років прожив на землі, і досі не зрозумів одну просту істину? Тільки разом з дружбою приходять і любов, і багатство!
11. Бесіда.
*Хто є героєм притчі?
* Що нам відомо про його вік?
* Чому навчає нас ця протча?
* Які почуття є підгрунтям любові?
12. Читання та оговорення притчі «Любов та Кохання».
В одній звичайні людській душі жили Любов і Кохання. Вони були схожі, як близнюки, але вели себе чомусь по-різному. Кохання було від природи сліпим, Любов мала стовідсотковий зір. Коли Кохання впритул не помічало недоліків, Любов чудово бачила їх, беззаперечно приймаючи. Коли Кохання гуляло під місяцем і дарувало квіти, захлинаючись у вирі щасливих емоцій, Любов терпляче чекала самотніми холодними ночами. Коли Кохання розпливалося в компліментах, Любов говорила жорстку правду, лікуючи болем. Кохання знало безліч ніжних слів, Любов просто вміла дарувати насолоду. Коли кохання кричало „я не проживу без тебе!”, любов, тихо помираючи, відпускала на свободу. Коли кохання безсило билося в істериці, вимагаючи взаємності, Любов проводила безсонні ночі біля лікарняного ліжка, ні на що не зважаючи. Коли кохання, дивлячись в постаріле зів’яле лице, відвернулося, і, жаліючи себе, розтануло, як сніг, покинувши душу назавжди, Любов залишилась, вдихаючи життя в холодні посинілі губи.
— Я тут безсила, — сказала Смерть, тихо танучи слідом за Коханням.
— Чому ж так відбувається? – запитав молодий Ангел у старшого „колеги”, зазираючи з цікавістю у сповнену Любов’ю душу.
— Все просто, — відповів Старий Ангел, який на своєму віку бачив мільйони звичайних людських душ.
— Все просто. Коли народилося Кохання – засяяла нова яскрава зірка, даруючи красу і радість всім навколо. Коли народилася Любов – посміхнувся Бог.
Бесіда
*Як можна охарактеризуввти любов?
* А як кохання?
* Що є основою кохання?
* Чим відрізняється кохання від любові?
13. Обговорення словникового визначення «любов, кохання»
Кохання, любов — почуття приязності одного суб'єкта щодо іншого.
Чи згодні ви з визначенням? Чи можна доповнити?
14. Відповіді групи журналістів.
15. Оформлення «Віртуальної полички»
16. Захист проекту «Правила дружби і любові» групою інженерів-конструкторів.
Висновок
17. Вправа «Незакінчені речення»
1. Друг -- це той, хто...
2. Справжній друг ніколи не...
3. Я можу бути гарним другом, тому що...
4. Любити -- це означає...
1. Рефлексія
1. Найкориснішим для мене на занятті було…
Домашнє завдання.