Виховна година на тему:
«Людина починається з добра»
Мета. Допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших, розвивати в учнів бажання робити добро, формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання. Картки для гри, музичні записи, уривок з української народної казки «Названий батько».
Епіграф.
Крик – народжує грубість;
Обман – народжує недовір`я;
Посмішка – розтоплює лід;
Прощення – приносить полегшення;
Турбота – наповнює життя змістом.
Посієш бажання – пожнеш вчинок;
Посієш вчинок – пожнеш звичку;
Посієш звичку – пожнеш характер;
Посієш характер – пожнеш долю.
Матір Тереза
Хід уроку
Учні.
Все із доброго чи злого -
Починається з малого.
Хліб – з маленької зернини,
Дощ – із чистої краплини.
День турботою почнеться,
Проганяй мерщій дрімоту –
І рукам давай роботу.
І роби невтомно,вміло,
Хоч мале та добре діло.
Вчитель.
- Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про доброту. Добро, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити добрим словом та вчинками – є складовими характеру нашого народу.
- Які правила доброти ви знаєте? (Допомагати слабким, старим, хворим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібним, не заздрити)
- Якими ж рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре? Подивимось на екран:
Доброзичливість
вихОваність
доБросовісність
поРядність
тактОвність
чеснісТь
лАска
А зараз я пропоную вам гру «Рецепти доброти»
(У кожній групі є добрі лікарі,які повинні придумати рецепти ліків від «людських хвороб». Кожна група витягує картку з однією з назв «людських хвороб». Наприклад: злість, грубість, егоїзм, нахабство, невдячність. Перемогу отримує та група, яка придумає найцікавіший рецепт-засіб, який допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості і зробить людей добрішими по відношенню один до одного)
Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди ще у сиву давнину.
Учень 1.
Колись у Сербії був такий закон:той,хто одружувався,мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно не має тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена,імена їхніх правнуків,а дерева,посаджені в 17ст.,плодоносять і радують людей ще й сьогодні.
Учень 2.
У Вавилоні був такий звичай:недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен,хто йшов повз нього,підходив, розпитував,коли знав якийсь засіб,радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.
Вчитель.
Такий звичай побутував і в ассирійців,і в єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.
Учень 3.
Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрів-ник, втамувавши голод чи спрагу,не може навіть подя-кувати,не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними,близькими,коли потрапляють у скруту.
Вчитель.
Поряд із добрими людьми живуть злі і байдужі. На вашу думку,яких дітей у класі більше?Який колір відповідає вашому стану?
(Учні повинні замалювати,заздалегідь роздані вчителем кружечки такими кольорами: зеленим - «я добрий», сірим – «я байдужий», коричневим – «я не роблю добро»)
Подивимось на екран і переконаємось,що в класі панує переважно добра атмосфера,тобто зелений колір перемагає байдужість.
(На екрані висвітлюються знімки з добрими чи поганими вчинками учнів класу. Під час перегляду лунає пісня кота Леопольда «Бути добрим»)
Людська порядність,доброта не має меж. Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього,що нас оточує: тварин,рослин. Недаремно говорять,що криниця без води-просто яма,так і людина без доброти-сама тільки оболонка.
Давайте подивимось уривок з української народної казки «Названий батько»
(На екрані уривок мультфільму з казки)
Учень 1.
Хіба чекати плати за добро?
Нехай в руці зламається перо,
Нехай твоя зламається рука,
Що за добро добра собі чека.
Учень 2.
Добро твориться просто-ні за так,
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в`ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.
Вчитель.
Іноді здається,що зло перемогло. Це тому,що про нього всі говорять,пишуть,з екранів телевізорів на нас часто дивляться не люди,а звірі в людській подобі: вбивці, грабіжники. Але добрих людей дуже-дуже багато! Просто вони чинять свої благодійні справи мовчки, не афішують їх!
Однією з таких була Матір Тереза,слова якої є епіграфом уроку.
(Учні зачитують)
Проживши нелегке життя,Вона творила добро всім своїм серцем,своєю посмішкою,своїми руками і ми будемо щасливі якщо дотримуватимемось Заповідей, які створила і за якими жила сама Матір Тереза.
^ На екрані висвітлюються Заповіді:
Бути добрим – це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим – це пробачати ,пам`ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бутим добрим – це мати милосердя для слабкості інших людей і пам`ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим – це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим – це давати навіть тоді,коли нічого не отримуємо, посміхаючись до тих, які нас не розуміють, навіть недооцінють нашої доброти.
Бути добрим – це погодитись на те,що чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.
(Лунає музика)
Гете писав: «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим серцем стати на коліна».
Отже, що таке добро і як ви його зрозуміли, ми побачимо у грі «Квітка добра».
(Діти отримують листочки у формі пелюстки, на яких треба написати слово, що характеризує людину. Кожен з групи виходить до дошки і прикріплює пелюстки)
Вчитель.
Віддані людям тепло і душевна доброта обов`язково повернуться до вас. Бо ми послані на землю, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай, а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра.
Домашнє завдання.
Намалювати добру чарівну іграшку-тварину, назвати її та скласти про неї казку.