Розробка виховної години допоможе з'ясувати суть терміну «поведінка», сприяти розвитку культурного рівня учнів; вчити бачити негативні пряви поведінки та корегувати її, допомогти учням усвідомити, що культура поведінки починається з малого; виховувати повагу один до одного.
Мета: з’ясувати суть терміну «поведінка», сприяти розвитку культурного рівня учнів; вчити бачити негативні пряви поведінки та корегувати її, допомогти учням усвідомити, що культура поведінки починається з малого; виховувати повагу один до одного.
Хід уроку
Вчитель:
Мати репутацію симпатичної людини, відчувати любов, повагу, прихильне ставлення людей до себе - законне прагнення кожного. Але як цього досягти?
Абсолютно однакових людей не буває. Так само як немає людей цілком хороших або цілком поганих. У різних ситуаціях за різних обставин одна й та сама людина веде себе неоднаково. Люди різняться багатьма властивостями, у них різний досвід, риси характеру, вдача, у кожного індивідуальна і шкала позитивних якостей.
Нерідко ми забуваємо, що в людських стосунках існують певні правила й закономірності.Чи вмієте ви так поводити себе з людьми, щоб вони вас любили, розуміли і охоче приходили вам на допомогу? Чи вмієте належним чином говорити? Чи знаєте основні правила поведінки в товаристві?
Чи існує певний загальний принцип поведінки, з якого б випливала більшість інших? Так, є, і в ньому втілена сама мудрість доброго ставлення до людей: "Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою".
Вправа «Мікрофон»:
Учитель просить учнів перелічити асоціації зі словом «поведінка». Усе перелічене записується на дошці, а потім учні складають портрет.
Протягом багатьох років складалися правила за якими людина повинна жити поряд з іншими, так, щоб всім було добре. Про це говорять в багатьох прислів’ях та виразах.
(Учні обговорюють заготовані прислів’я та влучні вирази)
Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя (В. Гете).
Не ви маєте говорити про свої заслуги, а нехай люди говорять про вас (М. І. Калінін).
Через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше - місце для сидіння (Д. Бернард).
Молодим людям часто здається, що їх поведінка природна, тоді як насправді вони просто невиховані і грубі (Ф. де Ларофшуко).
Злі язики страшніше пістолетів (О. С. Грибоєдов ).
Якщо ти сам, думай про свої помилки. Якщо ти в товаристві, не говори про помилки інших (Чеське прислів’я).
Вчитель:
Отже, серед багатьох наук, без яких не обійтися людям, є дуже особлива і необхідна для всіх – наука спілкування з людьми, наука поваги один до одного, уміння поводити себе так, щоб оточуючим було приємно та зручно. Без цієї науки людям не можна було б жити, відпочивати та працювати разом. Дуже важливо знайти правильну лінію поведінки. Немає зараз людини, якій ще в дитячому садку не говорили б: першим вітайся зі старшими, мий руки перед їжею, не ламай іграшки. І вшколі наставляють: вчись старанно; будь працелюбний, чесний, акуратний; поводсч ввічливо, тактовно. І народна мудрість закликає : «Говори мало, слухай багато, а думай ще більше». Та чи достатньо все просто запам’ятати, щоб навчитися жити серед людей?
Учень:
Сторіччя, а то й тисячоріччя існують загальноприйняті правила поведінки. Ми, вітаючись, протягуємо руку, так само, як і наші далекі предки, що демонстрували свою миролюбність відкритою долонею, в якій не було каменя чи іншої зброї.
Слова «дякую», «спасибі» теж пов’язані з давніми народними віруваннями. Ще й зараз старенька може побажати: «Врятуй тебе Бог, голубчику», тобто «Спасибі тобі, милий». Вираз «врятуй Бог» пізніше перетворився на коротке «спасибі», яке дотепер володіє чарівною силою. До речі, у слові «дякувати», яке походить від старослов’янського «благо дарувати», укладена та ж думка – побажання людині блага.
Вікторина «Добра поведінка»
1. Як виник звичай, заходячи до приміщення, знімати капелюха?
(Цей звичай виник за часів Середньовіччя, його започаткували лицарі. Входячи в дім, лицар знімав шолом, даючи цим жестом Зрозуміти господарю: «Я довіряю тобі». Нині, знімаючи капелюха, гість показує господарям, що ставиться із повагою до них і їхньої оселі. До речі, це правило ввічливості, як і в давнину, стосується лише чоловіків. Жінкам дозволено перебувати в приміщенні в капелюшку, адже він — частина їхнього вбрання, модний аксесуар.)
2. Як виник звичай, вітаючись, знімати рукавичку?
Цей звичай також започаткували лицарі. Вітаючись, одне з одним, вони знімали рукавичку з правої руки. У такий спосіб вони показували, що не мають наміру застосовувати зброю і ставляться до співрозмовника доброзичливо.)
3. Чому вважається неввічливим перебувати в темних окулярах під час розмови із кимось?
(Якщо під час розмови людина не знімає окулярів, співбесідник не бачить її очі й відчуває психологічний дискомфорт, адже в нього складається враження, що від нього щось приховують.)
Вчитель:
Отже, правила культури поведінки прийшли до нас із давніх часів, і за традицією вони продовжують існувати і служити людям. У наші часи ці давні правила поведінки і прийоми ввічливості виражають повагу до людей. Ввічливим потрібно бути не тільки до знайомих, а й до незнайомих людей. До старших і молодших, удома і в школі, на вулиці й у громадських місцях.
Практична робота
(учні класу діляться на творчі групи та отримують завдання на картках)
1. Скласти правила поводження на перерві.
2. Скласти правила поведінки на уроці.
— Старанно вчись, акуратно відвідуй уроки, не запізнюйся.
— Безперечно виконуй розпорядження вчителів, уповноважених класного та шкільного колективу.
— Під час уроку сиди прямо, не спирайся на парту і не розлягайся, уважно слухай, не займайся сторонніми справами.
— Якщо знаєш відповідь на запитання, мовчки підніми руку.
— Не «тягнись» і не вигукуй — будь скромним.
— Уважно слухай відповідь товаришів, не глузуй з товариша, що допустився помилки, неточності у відповіді.
— Будь ввічливим з учителями і товаришами: проси вибачення, коли ненавмисне вчинив якусь прикрість, постійно користуйся словами ввічливості.
— Допомагай товаришеві в навчанні.
— Тримай у чистоті й порядку своє робоче місце в класі, кабінеті, майстерні.
— Не затримуй хід уроку, не задавай запитань, які не стосуються теми.
— Виправляй відповідь товариша у доброзичливій формі, не підкреслюй своєї переваги.
3. Скласти правила поведінки за стололом
У Івася немає тата.
Не питайте тільки чому.
Лиш від матері ласку знати
Довелося хлопчині цьому.
Він росте, як і інші діти,
І вистрибує, як усі.
Любить босим пострибати
По ранковій колючій росі.
Любить квіти на луках рвати,
Майструвати лука в лозі.
По городу галопом промчати
На обуреній гнівній козі.
Але в грудях жаринка стука,
Є завітне в Івася одно —
Хоче він, щоб узяв за руку
І повів би тато в кіно.
Ну, нехай би смикнув за вухо,
Хай нагримав би раз чи два,—
Все одно він би тата слухав
І любив би його слова...
Раз Івась на толоці грався,
Раптом глянув — сусіда йде.
— Ти пустуєш тута,— озвався,—
А тебе дома батько жде...
Біг Івасик, немов на свято,
І вистрибував, як лоша,
І, напевно, була у п'ятах
Пелюсткова його душа.
На порозі закляк винувато,
Але в хаті — мама сама.
3 оченят від плачу промоклих
Рукавом витирав блакить.
А вночі шагнув через грядку,
Де сусідів паркан стирчав,
Вибив шибку одну з рогатки
І додому спати помчав...
Бо ж немає тим іншої кари,
Хто дотепи свої в іржі
Заганяє лезо в рани,
У болючі рани чужі...
Вчитель:
Учитель просить учнів висловити свої думки про те, як можна поранити словом, яку прикрість завдає брехня. Хто вчинив неправильно: дорослий чи дитина?
Творче завдання «Вчини як годиться».
Учитель роздає учням роздруковані картки із задачами «на ввічливість» і пропонує їх розв'язати.
1. Вам потрібно швидко звернутись до вчителя, який в цей час розмовляє з кимось. Що робити у даному випадку? (Вибачитись і звернутись до вчителя.)
2. Людмила Дмитрівна йде по коридору, а поруч з нею ще два вчителі. Біжить назустріч хтось з учнів вашого класу. Біжучи, він вітається з учителькою. Що ви можете сказати про поведінку цього учня? А як потрібно повести себе в цьому випадку? (Звичайно, цей учень некультурний, невихований. Треба було зупинитися і привітатись.)
3. Уявіть собі, що всі хлопчики нашої школи дотримуються такого правила: ніколи не пройдуть першими, також пропустять дівчаток. Чи повинні дівчата, яким дали дорогу, дякувати? (Ні, дякувати не обов'язково. Але ж такі випадки бувають не дуже часто. Вони настільки приємні, що хочеться подякувати.)
Заключне слово вчителя.
Закінчити сьогоднішню розмову про культуру поведінки мені б хотілося порадами відомого польського психолога Яна Комичека: «Для того щоб життя у родині було щасливе, щоб дружно працювалося у гурті, люди повинні бути уважними і ввічливими одне до одного».
Не забувайте якнайчастіше вживати такі слова й вирази: «пробачте, що потурбував», «дякую», «спасибі», «будь ласка», «якщо ваша ласка», «дозвольте, будь, ласка» тощо, й одразу побачите, як зміниться на краще ваш настрій.
Пам'ятайте слова Мігеля Сервантеса: «Ніщо не ціниться так дорого, ніщо не коштує нам так дешево, як ввічливість».