Виховна година " Найвища цінність - людина"

Про матеріал

Розробка виховної години для учнів середньої ланки з використанням технологій самому знання та самооцінювання. Використовується для пропагування здорового способу життя, гуманного та толерантного ставлення до оточуючого середовища.

Перегляд файлу

Відкрита виховна година

 

Тема: Найвища цінність на Землі – людина

Мета:розкрити учням розуміння того, що людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю, показати необхідність ціннісного ставлення до себе, свого життя та здоров’я та відповідного ставлення до інших людей, спонукати учнів задуматися над змістом власного життя та прагненням зробити своє життя цікавим та безпечним; морально-етичне виховання.

 

Хід виховної години

(відео про природу, людину, життя))

Учитель:  «Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю» (стаття 2, Конституція України). Людське життя…неповторне і звичне, радісне і сумне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед, і гірке, як полин. Люди, що нас оточують, їх мільйони… Всі вони зовсім різні і чимось неповторні. Вони, мов ті зорі на небі, що горять своєрідним світлом.

   Так, життя кожної людини – це стежина, вистелена жовтогарячими чорнобривцями, духмяними вишеньками, стежина з червоними і чорними тонами. Як у пісні «червоне – то любов, а чорне – то журба».

   Стежина життя…Це по ній кожен має пройти гідно. Але якою вона буде? І хочеться гукнути: «Почекай хоч одну мить! Візьми мене на свої крилечка і понеси ген-ген за небокрай, де люди у вічності живуть».

   Учитель: Ще з далекого середньовіччя дійшли до нас слова Леонардо да Вінчі:

« Пам’ятай! Життя – це дар, великий дар. І той, хто його не цінує, цього дарунку не заслуговує». А щоб цінувати життя, треба знати і розуміти своє місце у ньому. Звичайно, нікому не дано з цілковитою точністю визначити своє майбутнє. Та все ж кожному під силу намітити власний шлях само творення, кожному слід знати, що він спроможний підсилити в собі, а що відкинути чи хоча б пом’якшити.

   Щодня перед кожним з вас постають запитання: хто я? Навіщо я прийшов у цей світ? Куди іде моє життя? Що залишу після себе? Чи хтось колись про мене згадає? Здається, це прості запитання, але дати відповідь на них стає все важче і важче

 

(На екрані « Діагностика «Готовність до саморозвитку»)

Учням пропонується визначити наявність чи відсутність у собі нижчезазначених якостей знаком + або –

 

1.Іноді мені хочеться побільше дізнатися про себе.

2.Я вважаю, що мені не потрібно будь-що в собі змінювати.

3.Я завжди впевнений у своїх силах.

4.Я переконаний: все, що задумано мною, здійсниться.

5.У мене немає бажання знати свої плюси і мінуси.

6.Плануючи що-небудь наперед, я сподіваюсь більше на удачу, а не на свої можливості.

7.Мені хочеться вчитися краще і результативніше.

8.Якщо мені щось потрібно, я можу примусити себе це зробити.

9.Мої невдачі пов’язані з тим, що я багато чого не вмію.

10.Для мене цікавою є думка інших про мої якості і можливості.

11.Мені важко себе виховувати.

12.У будь-якій справі мене не лякають помилки та невдачі.

13.Мої якості й уміння відповідають вимогам до навчання.

14.Обставини завжди сильніші за мене.

Ключ: 1+, 2-,3+, 4+,5-,6-, 7+,8+,9+,10+,11-, 12+,13-, 14-.

Результат: Хочу знати про себе: 1, 2, 5, 7, 9, 10, 13

                    Можу вдосконалюватися: 3, 4, 6, 8, 11, 12, 14.

(відео про життя та людину)

Учень 1.

Життя іде, і все без коректур,

І час летить, не стишує галопу.

Давно нема маркізи Помпадур,

І ми живем уже після потопу.

 

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати,

Єдиний, хто не стомлюється – час,

А ми живі, нам треба поспішати

Зробити щось, лишити по собі…

 

Учень 2:

Проходят дни, цена которым -  годы,

В конце концов нас настигает седина…

Судьба случайной картой из колоды

Нам выпала, и на всю жизнь одна.

 

Ей мы обязаны и взлетом, и паденьем,

Любовью, смертью, голубой мечтой,

Юродством, счастьем, жизнью, красотой,

Спокойствием, печалью, наслажденьем…

 

Учень 3:

А что есть жизнь? Круговорот белков,

Пустое времяпровождение,

Когда на протяжении веков

Мир лишь жует и жаждет наслаждения?

 

Нет, жизнь – это полет ума,

Неудержимый всплеск фантазии…

И если есть где безобразие,

Жизнь изживает их сама…

 

(На екрані «Діагностика «Незакінчена теза»

Учням класу пропонується закінчити тезу)

1.Життя – це…

2. Бути людиною – це…

3.Друг – це…

4.Найвища радість – це…

5.Найбільша біда – це…

6.Гарна пам'ять про себе – це…

7. Погана пам'ять про себе – це…

8. Головне в житті – це…

9. Другорядне в житті – це…

10. Дрібниці життя – це…

11.Радощі життя – це…

( На екрані – міст Патона в Києві)

Учитель: «…А якби ж небо послало тобі не одне життя, а три? – Я б все одно, любове моя, їх би прожив так само!..» - цими словами із стародавньої прованської пісні розпочинається книга Ігоря Малишевського «Міст через три життя» - про вченого, академіка, мостобудівника Євгена Оскаровича Патона.

   «…Він лише знав: міст буде і переживе його. Він знав: самому йому залишилось недовго. Він знав навіть день, коли мають відкрити цей міст, останню мрію його, і пісню, і муку…

   …Останні сили свого хворого тіла й могутнього мозку він віддав тому, щоб цей міст здолав півтора кілометра води і щоб ходили та їздили по ньому люди опісля нього. Міст є! – і пішли по ньому вже діти і онуки наші. А вода обтікає його, вічна, немов життя, немов золотоверхе місто, що іменем його нарік Старий Мостар останній свій міст – Київський. Та не відав Старий Мостар того лише, що, скинувши золотоверхі свої шапки перед його пам’яттю, місто назве його міст його ж іменем: міст Патона».

( На екрані - запитання для обговорення)

  1. А як ви думаєте, чи може кожна людина жити так, як вона хоче, і що для цього потрібно?
  2. А що складніше і важливіше – будувати життя чи пристосовуватися до нього?
  3. Чи хочеш ти стати «видатною людиною», «зіркою», «жити щасливо»?
  4. Якщо у вас буде можливість зробити щось для людей, то щоб ви хотіли зробити?
  5. Який зміст ви вкладаєте в поняття «жити щасливо»?
  6. Від чого, на вашу думку, залежить щастя кожної людини?

Учитель: Дійсно, щастя кожного із нас залежить від багатьох факторів. Не може бути щасливою хвора людина, бо здоров’я не купиш ні за які гроші; не може бути щасливою людина самотня; не може бути щасливою людина і тоді, коли вона відчуває себе непотрібною в своїй сім’ї, коли в сім’ї немає ладу і взаєморозуміння між усіма членами родини.

Анкета «Дитина та її сім’я»

1.Мене майже в усьому підтримують.

2.У нас бувають розбіжності, навіть суперечки.

3.Мені буває важко вдома.

4.Переді мною ставлять надто високі вимоги щодо навчання.

5.Мене у всьому обмежують вдома.

6. Вдома у мене зважають на те, що мені хотілось би придбати щось новеньке в одязі, мати кошти на свої потреби.

7.Мені дають гроші на поточні витрати.

8.Вдома у нас бувають однокласники, друзі.

9.Мені б хотілося мати більше самостійності.

10.Батьки переймаються лише собою.

Варіанти відповідей:

А-Практично завжди

Б-іноді

В-майже ніколи

Учитель: Аналізуючи ваші анкети, я зробила висновок, що у більшості ваших сімей батьки цікавляться вашими справами, підтримують вас, дають гроші на поточні витрати. Але поряд з цим у вас з батьками бувають суперечки, розбіжності, і навіть конфлікти. Під час конфлікту людина перебуває у стані емоційного збудження, тож жодна конфліктна ситуація не проходить для вашого організму та організму ваших батьків безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися – усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя. В конфліктні ситуації ми потрапляємо не лише вдома, а й на вулиці, в школі, на заняттях в гуртках. Як же вийти зі стану, який виник під впливом негативних емоцій? Насамперед, навчіться контролювати свій настрій, якщо він зіпсувався, постарайтесь знайти причини цього. Можливо, ви не завжди вмієте відрізнити важливе ставлення від другорядного або ставите надто високі вимоги до інших людей або до себе? А може, ви просто перевтомилися і вам слід відпочити? Але ні в якому разі не шукайте відради у малознайомих людей або у спілкування в мережі Інтернет, пам’ятайте 10 золотих правил безпеки в Інтернеті, які у вас вклеєні у щоденниках (зачитати 10 золотих правил безпеки в Інтернеті).

 

Учень 4:

Летючі катрени

Ліна Костенко

Простору, простору, простору,

І щоб ніяких травм

І чогось такого простого

Як проростання трав,

І чогось такого дивного

Як музика без блаженств

І слова хоча б єдиного,

Що має безсмертний сенс.

 

Учень 5:

І в житті, як на полі мінному,

Я просила в цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

-Люди, будьте взаємно ввічливі!-

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курси вами:

-Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

 

Учень 6:

Станіслав Телюк

Слова

В вас мудрість вічна і любов жива…

А хтось же вас народжував, слова,

Хтось ті суцвіття звуків винаходив,

Що стали потім мовами народів.

 

Коли зірки сміялись крізь вітті

І у небесну сипались ріллю,

Хтось десь уперше вимовив «люблю» -

І те «люблю» дзвенить тисячоліття…

 

У гніві хтось промовив слово «гнів»,

А чесний зраду «зрадою» назвавши,

Чиєсь надлюдство втарував назавше –

На сто сторіч, на тисячу віків…

 

Учитель: Діти, а як ви розумієте вислів «словом можна вбити людину»?

(Обговорення)

   Учитель: Так, дійсно, кинуте вам або вами в адресу інших людей  необдумане слово викликає негативні емоції, які спричиняють глибокі зрушення в серцево-судинній системі, супроводжуються завмиранням серця, болем і неприємним відчуттям в його ділянці, підвищенням артеріального тиску. І якщо вчасно не звернутися до лікаря, може бути загальне погіршення вашого здоров’я. Тож пам’ятайте, що необдумані, образливі слова наносять невиправну шкоду вашому здоров’ю та життю.

(Відео про конфлікти)

   Я повертаюсь до того, з чого розпочала нашу виховну годину. Стаття 2 Конституції України наголошує на тому, що «Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю». Поясніть, чому?

Так, сьогоднішнє і майбутнє нашої держави будують люди. Саме від їх успішності та професійності, відповідальності та працьовитості залежить, якою буде наша держава. Ви ще учні, але вже через рік дехто з вас буде визначати свій життєвий шлях, обирати професію, яка  безумовно принесе користь вам і нашій державі.

Давайте ж перевіримо,

(На екрані «Тест «Чи здатні ви досягти успіху?»)

1.Успіх у справах, на мій погляд, забезпечується:

А)допомогою друзів

Б)спільною роботою

В)моєю цілеспрямованістю

2.Дружба для мене:

А)підтримка

Б)співпраця

В)самоствердження

3.Потрапивши у несподівану, ризиковану, ситуацію я:

А)шукаю допомоги

Б)покладаюсь і на себе, і на партнерів

В)приймаю рішення і вживаю заходів самостійно

4.Справжній професіоналізм, на мою думку, відрізняється:

А)посидючістю і дисциплінованістю

Б)підготовкою

В)рішучістю

5.Яка з геометричних фігур вам найбільше подобається?

А)квадрат

Б)коло

В)трикутник

6.Коли мені сподобалась особа протилежної статі, я

А)чекаю від неї ініціативи

Б)поступово входжу в контакт з нею

В)говорю про це їй (йому) відразу й рішуче

7.У компанії, де багато незнайомих, я:

А)відчуваю себе «не в своїй тарілці»

Б)знаходжу спільні теми і контакт

В)відпочиваю, не звертаючи уваги на присутніх

8.Під час публічного виступу (відповіді перед класом) я:

А)соромлюся, хвилююся

Б)шукаю взаєморозуміння у слухачів

В)дістаю задоволення від власного голосу

9.Для вирішення ризикованих складних справ краще брати людей:

А)надійних

Б)розумних і старанних

В)самостійних і незалежних

10.Доля, на мою думку, - це:

А)неминучість

Б)поєднання везіння і невезіння

В)здібність самому творити своє життя

   За кожен варіант А поставте собі 1 бал, за кожен варіант Б3 бали, за варіант В 0 балів. Підрахуйте загальну суму балів.

Інтерпретація результатів:

10-15 балів: на жаль, ви не можете самі впоратися із проблемою. Складність вашого етапу – у настанові, що ви немічні, до того ж не бажаєте змінити ситуацію. Низьке само оцінювання – основна завада на шляху досягнення успіху, його слід позбутися.

16 – 22 бали: у вас завищені амбіції. В окремих випадках ви зможете досягти успіху. Але ваші самовпевненість і егоїзм дратують багатьох і настроюють на конфліктність із вами. Вам потрібно орієнтуватися на співпрацю та інколи чинити наступ на власне «Я».

23 – 30 балів: вас можна привітати. Ви знайшли правильний шлях до досягнення успіху. Ваші амбіції виявляються тільки там, де це необхідно. Люди вас розуміють і готові з вами співпрацювати. Так тримати!

    Учень7:                          (відео чи кліп про успіх у житті)

Все мы живем единственной мечтой –

 Найти себя, не растеряв таланты,

И в нас живут, быть может, аргонавты,

Плывущие за сказочной мечтой.

Учень 8:

Но вот вопрос: где нам себя найти?

Где приложить и силы, и старания?

О, если б можно было знать заранее

К призванию заветные пути!

 

Учень 9:

Прогресс несет неумолимый взлет…

Потоки информации различной…

И кто ответит, что нам принесет

Ритм жизни, так размеренно привычный?

 

Учитель:

Життя – це можливість,

Скористайся ним.

Життя – це мрія,

Здійсни її.

Життя – це краса,

Милуйся нею.

Життя – це кохання,

Насолоджуйся ним сповна.

І пам’ятайте:

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи!

Анкета «Дитина та її сім’я»

1.Мене майже в усьому підтримують.

2.У нас бувають розбіжності, навіть суперечки.

3.Мені буває важко вдома.

4.Переді мною ставлять надто високі вимоги щодо навчання.

5.Мене у всьому обмежують вдома.

6. Вдома у мене зважають на те, що мені хотілось би придбати щось новеньке в одязі, мати кошти на свої потреби.

7.Мені дають гроші на поточні витрати.

8.Вдома у нас бувають однокласники, друзі.

9.Мені б хотілося мати більше самостійності.

10.Батьки переймаються лише собою.

Варіанти відповідей:

А-Практично завжди

Б-іноді

В-майже ніколи

 

Анкета «Дитина та її сім’я»

1.Мене майже в усьому підтримують.

2.У нас бувають розбіжності, навіть суперечки.

3.Мені буває важко вдома.

4.Переді мною ставлять надто високі вимоги щодо навчання.

5.Мене у всьому обмежують вдома.

6. Вдома у мене зважають на те, що мені хотілось би придбати щось новеньке в одязі, мати кошти на свої потреби.

7.Мені дають гроші на поточні витрати.

8.Вдома у нас бувають однокласники, друзі.

9.Мені б хотілося мати більше самостійності.

10.Батьки переймаються лише собою.

Варіанти відповідей:

А-Практично завжди

Б-іноді

В-майже ніколи

 

Анкета «Дитина та її сім’я»

1.Мене майже в усьому підтримують.

2.У нас бувають розбіжності, навіть суперечки.

3.Мені буває важко вдома.

4.Переді мною ставлять надто високі вимоги щодо навчання.

5.Мене у всьому обмежують вдома.

6. Вдома у мене зважають на те, що мені хотілось би придбати щось новеньке в одязі, мати кошти на свої потреби.

7.Мені дають гроші на поточні витрати.

8.Вдома у нас бувають однокласники, друзі.

9.Мені б хотілося мати більше самостійності.

10.Батьки переймаються лише собою.

Варіанти відповідей:

А-Практично завжди

Б-іноді

В-майже ніколи

 

Анкета «Дитина та її сім’я»

1.Мене майже в усьому підтримують.

2.У нас бувають розбіжності, навіть суперечки.

3.Мені буває важко вдома.

4.Переді мною ставлять надто високі вимоги щодо навчання.

5.Мене у всьому обмежують вдома.

6. Вдома у мене зважають на те, що мені хотілось би придбати щось новеньке в одязі, мати кошти на свої потреби.

7.Мені дають гроші на поточні витрати.

8.Вдома у нас бувають однокласники, друзі.

9.Мені б хотілося мати більше самостійності.

10.Батьки переймаються лише собою.

Варіанти відповідей:

А-Практично завжди

Б-іноді

В-майже ніколи

 

 

Учень 1.

Життя іде, і все без коректур,

І час летить, не стишує галопу.

Давно нема маркізи Помпадур,

І ми живем уже після потопу.

 

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати,

Єдиний, хто не стомлюється – час,

А ми живі, нам треба поспішати

Зробити щось, лишити по собі…

 

Учень 2:

Проходят дни, цена которым -  годы,

В конце концов нас настигает седина…

Судьба случайной картой из колоды

Нам выпала, и на всю жизнь одна.

 

Ей мы обязаны и взлетом, и паденьем,

Любовью, смертью, голубой мечтой,

Юродством, счастьем, жизнью, красотой,

Спокойствием, печалью, наслажденьем…

 

Учень 3:

А что есть жизнь? Круговорот белков,

Пустое времяпровождение,

Когда на протяжении веков

Мир лишь жует и жаждет наслаждения?

 

Нет, жизнь – это полет ума,

Неудержимый всплеск фантазии…

И если есть где безобразие,

Жизнь изживает их сама…

 

Учень 4:

Летючі катрени

Ліна Костенко

Простору, простору, простору,

І щоб ніяких травм

І чогось такого простого

Як проростання трав,

І чогось такого дивного

Як музика без блаженств

І слова хоча б єдиного,

Що має безсмертний сенс.

 

Учень 5:

І в житті, як на полі мінному,

Я просила в цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

-Люди, будьте взаємно ввічливі!-

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курси вами:

-Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

 

Учень 6:

Станіслав Телюк

Слова

В вас мудрість вічна і любов жива…

А хтось же вас народжував, слова,

Хтось ті суцвіття звуків винаходив,

Що стали потім мовами народів.

 

Коли зірки сміялись крізь вітті

І у небесну сипались ріллю,

Хтось десь уперше вимовив «люблю» -

І те «люблю» дзвенить тисячоліття…

 

У гніві хтось промовив слово «гнів»,

А чесний зраду «зрадою» назвавши,

Чиєсь надлюдство втарував назавше –

На сто сторіч, на тисячу віків…

 

    Учень7:                          (відео чи кліп про успіх у житті)

Все мы живем единственной мечтой –

 Найти себя, не растеряв таланты,

И в нас живут, быть может, аргонавты,

Плывущие за сказочной мечтой.

Учень 8:

Но вот вопрос: где нам себя найти?

Где приложить и силы, и старания?

О, если б можно было знать заранее

К призванию заветные пути!

 

Учень 9:

Прогресс несет неумолимый взлет…

Потоки информации различной…

И кто ответит, что нам принесет

Ритм жизни, так размеренно привычный?

doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку