Професійно- технічне училище №22 смт Велика Лепетиха Вихователь гуртожитку Шляхетко І.П |
«Нехай Земля квітує всюди – планету збережімо, люди!»
Мета:
навчальна: ознайомити слухачів з актуальними екологічними проблемами та їх соціальним значенням для Херсонщини та України, показати взаємозв᾽язок людини з природою;
розвиваюча: розвивати навички раціонального використання природних ресурсів людиною, бережливого ставлення до навколишнього середовища, розвивати пізнавальний інтерес;
виховна: виховувати в учнів почуття прекрасного, любов до природи рідного краю, людяність, доброту, почуття патріотизму, почуття відповідальності за майбутнє нашої Землі.
ЕПІГРАФ: «Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора, вона завжди права, помилки ж і омани виходять від людей.» І.Гете.
Вихователь: Дорогі друзі! Запрошуємо вас до участі в екологічній годині спілкування з елементами «Квесту» «Нехай Земля квітує всюди – планету збережімо, люди».
Давайте спробуємо зазернути в обличчя Землі, побачити, як вона співає, радіє, почути – як плаче… як стогне від болю, якого їй завдають люди.
Ведучий: Кожного ранку ми відкриваємо двері нашого дому в новий день. По один бік дверей залишається наш домашній маленький світ, родина, друзі, дитинство; а по другий – світ зовнішній. Цей світ величезний, ім*я якому – Земля.
Танець «Україна – свята моя земля»
(Відео «Бережіть природу»).
Вихователь: Рідна Земле моя. Якою прекрасною і величною ти є… Земля – рідна і близька, дорога, українська, батьківська, улюблена, велика, родюча, багата, тепла і щедра, холодна, пахуча, прекрасна, квітуча і неозора, неосяжна, весняна і осіння, убога, добра і плодюча, свята, зелена, чудова, життєдайна і урожайна, запашна, миролюбива, найкраща, сіра, сумна, наша годувальниця, земля предків
(Відео «Як Земля виглядає з космосу»)
Ведучий: Дивлячись на Землю з космосу, ти розумієш, що всі ми, незалежно від того, на якому континенті живемо і в якому місті – всі ми брати і сестри, Земля – наш спільний дім, який ми повинні оберігати. ЇЇ обличчя, під впливом діяльності людини, постійно змінюється.
Вихователь: Ми – люди ххі століття, майже ненароком для себе раптом опинилися у подвійній ролі свідків і винуватців катастрофічних змін на Землі. Глобальні проблеми сучасності стосуються не лише однієї окремо взятої держави, а й усіх країн світу. Виникли ці проблеми не сьогодні і не вчора. Як свідчать стародавні літописи, ще близько 4 тисяч років тому Вавілонський цар Хамуратті, а пізніше – китайські і монгольські імператори та європейські монархи вже дбали про збереження природи й видавали накази про охорону лісів, трав*яного покриву степів, водних джерел.(Фото Грети Тунберг).
Шановні присутні , а давайте подумаємо, кого ви знаєте із своїх однолітків, які сьогодні виставляють перед політиками проблему екологічного стану планети, конкретно- глобальне потепління. (Шведська учениця Гретта Тунберг у 2018 році вийшла сама на страйк у п*ятницю, її підтримали підлітки з інших країн і назвали цю акцію «П*ятниця заради майбутнього»).
За ту збіднілу фауну і флору,
І сором за душевних тих сліпців,
Що нівечать безцінну твою вроду.
Що справжнє щастя – в килимах із квітів,
І срібло рос, у золоті хлібів,
У кришталях оцих джерелець світлих.
І птаха й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти-
Бо врешті , ти його частинка.
(Відео «Крик Землі» вірш).
ПРИРОДА: Жила спокійно я у своїм царстві,
Усе навколо так цвіло, манило,
Раділо сонцю, щебетанню птахів,
І кожен день давав все нові сили.
Була веселою я у житті своєму,
І з кожним днем добрішою ставала.
Я щедро щедро дарувала всім дарунки,
Всю свою душу людям віддавала.
Та десь щось загуло, загуркотіло,
І хтось порушив мирне існування.
Заметушились птахи, квіти, звірі:
Чи доживемо ми ще до світання?
Живіть вони, але життя згасає…
Благаю, люди, нас ви захистіть
Бо ми всі гинем, чуєте, ми гинем!
Чому? За що? Хоч ви мені скажіть?
(Демонстрація слайду «Природа України» де соняхи)
Вихователь: Зверніть увагу на екран. Який прекрасний, дивний світ нас оточує. Це все природа. Напевно не знайдеться у світі людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші обожнюють високі гори та бурхливі ріки, а ще інші у захваті від простору степу. Все це матір-природа, перша наша годувальниця, рятівниця. Немає кращої землі, як наша Україна.
Ще донедавна люди культурно виїджали відпочивати на природу. А тепер вони не виїджають, а конкретно «наїджають» на природу, завдають їй великої шкоди. (діти по черзі говорять)
--Те місце, де було вогнище, не родить 20 років.
--Якщо в лісі горить вогнище, то навколо 150 метрів птахи кидають свої гнізда.
--Щотижня ми втрачаємо назавжди 1 вид рослин.
--Кожного року зникає мала ріка.
--Кожне десятиріччя підвищується радіоактивний фон майже вдвічі.
--Постійно з*являються нові невиліковні хвороби.
ВИХОВАТЕЛЬ: З ВЕ ЛИКОЮ ШВИДКІСТЮ ЗНИКАЮТЬ ПІД СОКИРОЮ ЛЮДИНИ ЛІСИ, ЛІСОПОСАДКИ – «ЛЕГЕНІ ПЛАНЕТИ» . На Херсонщині назріває екологічна катастрофа (Демонстрація відеоролика)
Вихователь:
В Україні під загрозою знищення опинилися: бурий ведмідь, зубр, лось, горностай, соболь, заєць біляк, степовий орел, чорний лелека, глухар.
До «» Червоної книги» України увійшло багато рослин, тварин, птахів яких уже немає у нас на херсонщині, це: баклан білий, балабан(орел), видра річкова, білуга звичайна, вівсянка чорноголова, гадюка степова, дельфін звичайний і дельфін афаліна, кулик-сорока, жайворонок сірий, дрохва,береза дніпровська, горицвіт весняний, півонія тонколиста, тюльпан скіфський, різні види ковили, тюльпан скіфський.
Тільки в найближчі 3 роки в Україні може зникнути більше 15 видів птахів і тварин, а так само 4 види риби. Тривожні дзвінки уже є. У світі почали вже вимирати бджоли. Близько 30% всього, що ми їмо, вимагає запилення медоносними бджолами. Тому вимирання бджіл – це катастрофа для людства. Ще Енштейн говорив «Після загибелі бджіл людство проживе всього 4 роки». Ми живемо одним днем і не думаємо про те, до чого приведуть наші дії: вирубка лісів, лісосмуг; паління листя і відходів, пожари; побутові відходи; не економне використання води, електроенергії.
– А чи відомо вам, що папір, який викидають люди, буде знаходитися в природі два роки.
-- А забута вами консервна банка буде знаходитися у природі понад 90 років
--Поліетиленовий пакет знаходиться в природі понад 200 років.
--Скло може пролежати в землі 1000 років і може спричинити пожежу.
--А зламані гілки дерев залишили без даху сотні тисяч корисних комах.
-- Зруйнований мурашник був домівкою для одного мільйона комах, які за день можуть знищити від 70 до100 тисяч шкідників.
Ведучий:--Що із землею далі буде?
Що ми залишимо дітям і онукам, якщо сидіти склавши руки? Ми їх позбавимо краси!
Вихователь: Зупинімось, останній є шанс
Оглянімось, благаю я вас!
Зупинімось, останній є шанс
Ця планета не тільки для нас!
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
І кривду кинь у забуття.
ГРА-КВЕСТ
Екологічний квест «Збережемо нашу Планету»
Місце проведення: приміщення училища
Правила квесту:
Маршрутний лист:
Зразок маршрутного листа
Маршрутний лист ____
Капітан__________________________________________
№ станції |
Бали |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
Зразок маршрутного листа координатора
Команда |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання: Прочитайте прислів’я.
(Хто природу губить – рідний край не любить).
На малюнках ліворуч з іншого боку записано питання, а на малюнках праворуч з іншого боку записано відповідь.
Завдання: знайдіть пари малюнків. Прочитайте записані на них питання і відповіді.
За скільки хвилин сонячне світло досягає В одній ложці ґрунту живих
Землі? організмів більше, ніж людей
на Землі.
На якій планеті вода знаходиться у На Землі до появи дерев росли трьох станах? гігантські гриби.
Скільки живих організмів міститься Земля є єдиним місцем у
в одній ложці ґрунту? Сонячній системі, де вода
знаходиться у трьох станах.
Які рослини росли на Землі Світло від Сонця досягає Землі
до появи дерев? за 8 хв 20с.
Завдання: за допомогою абетки розшифруйте слово.
7 15 19 16 19 4 12 33 (екологія)
Завдання: розмістити правильно на карті назви материків і океанів.
Північна Америка, Австралія, Африка, Євразія, Антарктида, Південна Америка.
Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан.
Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш . (повітря)
В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться вітру реву.
Хто ж вони такі?.. (Дерева.)
Серед села корито
Водою налито,
Біля нього вербичка пухнаста
І калина гілляста
І малеча і дорослі
Часто йдуть до нього в гості (озеро)
Що лицюєм на всі боки,
А воно нове щороку (ґрунт)
Підсумки квесту.
Нагородження команди переможців.
Вихователь: На сучасному етапі свого розвитку ми повинні добре усвідомлювати, що бережливе відношення до рідної природи і до нашої Землі—це спосіб вижити духовно і фізично. І може саме тому народилася поетична легенда про те, що…
ЧИТЕЦЬ: Жив-був у одному селі маленький хлопчик, звали його Адась.
Хлопчик не пам’ятає своєї матері – може, це була стара верба, яка проживала не одну сотню років, а тепер так ніжно колихала його на своїх вітах. А ще була в нього стара бабуся Якилина, яка добре зналась на травах, була щедра та мудра на слово, розуміла мову трави і квітів. А головне – Якилина знала багато легенд і вечорами любила розповідати їх Адасеві. Була між тими легендами одна, яка найбільше запала в душу хлопчика: один раз на 10 років у ніч на Івана – Купала приходять до озера на переваді три діви. Вони володіють чарами: перша наділяє людину хоробрістю, друга довголіттям, третя – щастям і добром. Казали люди, що колись зустрілась з ними і сама баба Якилина, а вони подарували їй мудрість і довголіття та відкрили таємницю траволікування.
Декілька років чекав хлопчик заповітної ночі. І ось глибокої північної години він побачив, як із води лісового озера вийшли ці загадкові діви. Згадав Адась заповіт бабусі: „Тільки побачиш те чудо, впади перед ними а коліна і проси: чи то хоробрості, чи то довголіття, чи то щастя”.
Дуже хотілося хлопцеві виконати бабусину пораду, але враз він почув їхню сумну розмову.
Першою заговорили Діва Хоробрості. Чого зажурилися сестрички? Адже ми так рідко зустрічаємося біля рідного озера. Світ великий, які новини чули?
Діва Щастя: А чому таке сталося, сестро Довголіття?
Діва Довголіття: В наших краях, на нашій землі дух злоби оселився. Він забруднює річки, озера, нехтує матінкою – природою. Навіть страшно говорити – пам’ять про старовину ламає, гідних людей карає. Важко стало жити отим людям, котрі в праці щастя знаходять. Злість земна повітря оточує, страждання сіє.
Діва Хоробрості: Чи ж це можливо, щоб людина сама собі віку вкорочувала, за других людей, за своїх дітей душею не боліла?
Діва Довголіття: З кожним днем все більше живого гине в наших краях, майже зникли жовті іволги, і де ж соловейки, що тішили радістю душу? Навіть горобців, і тих стає все менше і менше. Чи пам’ятаєте, сестри любі, трагічне чорнобильське літо? Їх марно було шукати в наших садках і дворах, вони почули біду і відлетіли туди, куди не сягала радіаційна хвиля. А куди ж поділися люди з рідної землі, яку вони самі й занапастили? Полохлива сорока хворобливо тріщить, але вже не так дзвінко, як колись. Ясен швидше стогне, а осока плаче.
Діва Щастя: А доля річок, озер України? Колись з них пили джерельну воду, набирали здоров’я. нині риба гине на очах. І вже не йдеться про те, щоб воду пити - увійти у ту воду небезпечно для людини.
Діва хоробрості: Тес! Тихенько! Мені здається хтось підслуховує нашу розмову!
(Підходить, виводить за руку Адася)
Діва Довголіття: Любі сестри! Давайте повіримо цій дитині! Адже діти – це наша остання надія.
Діва Хоробрості: Ну що ж! Я діва Хоробрості, наділяю тебе хоробрістю для боротьби зі злом і темними силами.
Діва Довголіття: Адась! Я діва Доброти, наділяю тебе добротою і милосердям для добра і справедливості.
Діва Щастя: Адась! Я діва Щастя наділяю тебе любов’ю до всього живого, а щастя ти здобудеш сам.
Вихователь: (закінчити речення)
Щоб гідно на планеті жити
ЇЇ природу треба нам (любити)
Нехай земля квітує всюди -
Природу збережемо – (люди).
Будемо жити з тобою у згоді
Моя рідна красуня – (природо).
Закликаю усіх все життя берегти
І квіти, й дерева, й кущі біля хати,
Бо корисні вони, світ без них – то не світ,
Все життя про них маємо – (дбати).
Ведучий: Прости нас, Земле, нас, людей століття,
Яке надбало стільки лиходій,
Що вистачить на кілька поколінь.
Внаслідок людської перемоги над усім живим,
Що просить допомоги.
Прости нам, Земле, спалені ліси,
Прости грунти збіднілі й неродючі,
І атом той, що вирвався на волю,
Перевернув нелегку людську долю.
Прости нас, Земле, все-таки прости,
Бо голова всьому живому – ти.
Можливо розум людства не засне-
І він проснеться і тебе спасе!
Вихователь: А тепер, шановні слухачі, давайте подумаємо: «Які ж найголовніші екологічні проблеми?
Найголовніші екологічні проблеми:
1.Забруднення повітря;
2.Проблема сміття і побутових відходів;
3.Забруднення водних ресурсів;
4.Радіаційне забруднення;
5.Скорочення тваринного і рослинного світу;
6. Скорочення середньої тривалості життя людини.
А тепер давайте подумаємо, що в наших силах зробити, щоб зберегти навколишнє середовище, а значить і життя на Землі? (Відповіді записуються на дошці).
(Виходять всі учасники і віконують флешмоб)
Звучить пісня «Любіть природу» у виконанні ансамблю «Гурт».
В кінці пісні по черзі виходять учасники заходу з листочками, на яких написано:
Планеті не будем наносити шкоди!
Сади і діброви – планети легені!
Для щастя, добра і для тебе й для мене!
Не нищ нічого, квітку не ламай!
Життя на цій Землі у всіх одне!
І ліси посадіть на глухім пустирі!
Щедро вам усміхнеться і сонце вгорі.
Вихователь: Так, шепіт блакитної води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дороге нашому серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Бережіть природу, бережіть все живе на Землі щоб прийдешня покоління було нам вдячне за це.
Нам доля дарувала це добро,
Руками прадідів доглянуте дбайливо,
Тож бережіть її, як птиці жар – перо
Це найбагатше в світі диво
Люди добрі, нас почуйте!
Честь природи завжди ви цінуйте.
1