Виховна година "Стоп наркотики"

Про матеріал
Стан поширеності наркотичних речовин і частоти їх використання серед студентської молоді, основні мотиви їхнього вживання, вплив “наркокультури” (розповсюдженість жаргонів та сленгів) на молодіжне середовище, вивчення ставлення молоді до вживання наркотичних речовин, а також показників результативності профілактичної роботи з протидії вживанню наркотиків.
Перегляд файлу

                              Виховна  година на тему: 

“Молодь обирає здоров’я: STOP наркотик, STOP паління

 

Куратори груп: Підлісний Владислав Іванович, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист; Джереловський Володимир Анатолійович, спеціаліст вищої категорії, старший викладач

Консультант: Кашубський Вадим Станіславович, лікар – педіатр вищої категорії, МЛ “Центр матері та дитини” та Клініки, дружньої до молоді.

Актуальність: Розвиток людської особистості в період дитинства закладає основу фізіологічного та психосоціального здоров’я. Розлади здоров’я, з якими діти та підлітки зіштовхуються на початку життя, у своїй більшості не є невідворотними, однак стають набагато складнішими і важчими з віком. Однією з таких проблем сьогодення є вживання підлітками та молодими людьми наркотичних речовин і наслідки для їхнього життя та здоров’я, що настають у результаті цього.

Мета: вивчення стану поширеності наркотичних речовин і частоти їх використання серед  студентської молоді, основні мотиви їхнього вживання, вплив “наркокультури” (розповсюдженість жаргонів та сленгів) на молодіжне середовище, вивчення ставлення молоді до вживання наркотичних речовин, а також показників результативності профілактичної роботи з протидії вживанню наркотиків.

Виконання завдань: - збір та систематизація інформації щодо різних способів класифікації наркотичних речовин;

-  розроблення схеми дослідження соціологічної анкети “Молодь і наркотики” для двох вікових груп: студентів 1 курсу коледжу і студентів І-ІІ курсів медичного університету;

-  визначення та оцінка основних мотивів і ставлення до вживання молоддю наркотиків;

-  аналіз результативності профілактичної роботи з молоддю і шляхи    отримання нею інформації про загрозу вживання наркотичних речовин.

Висновки: Результати проведених досліджень та соцопитувань, свідчать про актуальність обраної тематики. Ми вдячні нашим респондентам за відвертість та довіру. На основі отриманих результатів розроблені рекомендації.  

 

ЗМІСТ

Вступ

1.   Основна частина

1.1              Здоров’я - основа повноцінного гармонійного розвитку людини

1.2              Шкідливий вплив вживання наркотичних речовин на організм людини

1.3              Огляд результатів досліджень досвіду вживання наркотиків молодими людьми (13-17 років) в Україні

1.4              Види класифікацій наркотичних речовин

2   Опис та аналіз проведеного дослідження “Молодь та наркотики”

2.1   Схема дослідження

2.2   Зміст соціологічної анкети

2.3   Опис та аналіз дослідження

3. Рекомендації

Література

Додатки 

Вступ

Слово надається куратору групи Джереловському В.А.

Дитинство та юність є надзвичайно важливими етапами в житті людини. В цей час формується людська особистість, закладаються основи здорового 

 

image 

                                          Виступ Джереловського В.А.

 

способу життя, важливі життєві звички. 

Тому проблеми що виникають у цей час, як правило, мають негативні наслідки для здоров’я у зрілому віці, і якщо їх ігнорують, то з кожним прожитим роком їх вирішення стає все важчим і пов’язаним з більшими витратами. Численні дані свідчать, що люди, які в дитинстві мали краще здоров’я, частіше досягають успіху і високих результатів у дорослому житті, а також мають вищі шанси на гарне здоров’я у старшому віці.

Сьогоднішня виховна година приурочується щодо інформованості та запобігання поширенню шкідливих звичок, а саме, залежності від найбільшстрашніших - це наркотиків та паління.

Ведучий 1. Розвиток людської особистості в період дитинства закладає основу фізіологічного та психосоціального здоров’я і благополуччя протягом усього життєвого циклу. 

Ведучий 2. Розлади здоров’я, з якими діти та підлітки зіштовхуються на початку життя, у більшості своїй не є невідворотними,  однак стають набагато складнішими і важчими з віком.

 

imageВедучі: здобувачі освіти Січко Анастасія та Поставитюк Назарій

 

Ведучий 1. Однією з таких проблем сьогодення, є вживання підлітками та молодими людьми наркотичних речовин та зловживання палінням, і наслідки для їхнього життя та здоров’я, що настають у результаті цього.

Демонстрація відеоінформації щодо паління біля коледжу на перервах. 

Ведучий 2. Слово надається: Кульматицькому Валерію, козаку полку ім. Івана Богуна 

Ведучий 1. Слово надається: Кашубському Вадиму Станіславовичу, лікару

– педіатру вищої категорії, Медичної Лікарні “Центр матері та дитини” та

«Клініки, дружньої до молоді».

 

image 

                                         Виступ Валерія Кульматицького 

 

image 

 

                                          Виступ Вадима Кашубського 

Ведучий 1. Слово надається представникам громадської організації «Надійне майбутнє»: Баранчуку Олександру та Лук’янчуку Юрію.

image 

                                              Виступ Олександра Баранчука

 

image 

                                           Виступ Юрія Лук’янчука

 

Ведучий 2. Метою нашого дослідження, стало вивчення стану поширеності наркотичних речовин і частоти їх використання серед студентів коледжу  та студентської молоді мед. університету, основні мотиви їхнього вживання, вплив “наркокультури” (розповсюдженість жаргонів та сленгів) на молодіжне середовище, вивчення ставлення молоді до вживання наркотичних речовин, а також показників результативності профілактичної роботи з протидії вживанню наркотиків.

Ведучий 1. За результатами проведених досліджень нами були розроблені інформаційні рекомендації для молоді з метою запобігання поширення цієї шкідливої звички.

Ведучий 2. Об’єктом дослідження ми обрали вивчення та аналіз явищ і процесів, пов’язаних з формуванням та становленням особистості молодої людини, її фізичного та психічного здоров’я, для того щоб унеможливити, або мінімізувати ризики, які приводять до вживання наркотичних речовин. 

Ведучий 1. Ми поставили перед собою наступні завдання:

-                      зібрати та систематизувати інформацію щодо різних способів класифікації наркотичних речовин;

-                      розробити схему дослідження соціологічної анкети “Молодь і наркотики” для двох вікових груп: студентів 1-4 курсів  коледжу  і студентів І-ІІ курсів медичного університету;

Ведучий 2. - з’ясувати та оцінити основні мотиви і ставлення до вживання молоддю наркотиків;

-                      проаналізувати результативність профілактичної роботи з молоддю і шляхи отримання нею інформації про загрозу вживання наркотичних речовин.

1 Основна частина

1.1.Здоров’я- основа повноцінного гармонійного розвитку людини

Ведучий 1. Здоров’я є детермінантою повноцінного гармонійного розвитку людини, особливо у підлітковому віці, коли формується фізичний і психічний потенціал, закладаються основи професійного і творчого зростання, участі в сімейно-побутовій і репродуктивній діяльності. Саме через це здоров’я молодого покоління є одним з важливих показників соціального благополуччя, і одночасно є основою розвитку всього людського потенціалу України, забезпечення майбутнього держави.

Ведучий 2. Підлітки, зазвичай, вважаються здоровою групою але, згідно міжнародної статистики, багато юнаків та дівчат передчасно гинуть внаслідок нещасних випадків, самогубств, насильства, вживання наркотичних речовин, які можна попередити або лікувати.

Ведучий 1. За даними ВООЗ[1], щорічно помирає понад 2,6 мільйона молодих людей у віці від 10 до 24 років, в основному, від причин, яким можна запобігти. Близько 20% підлітків мають проблеми з психічним здоров’ям, найчастіше – депресію або відчуття тривоги. У підлітковому віці закладаються причини більшості серйозних хвороб та станів, що розвиваються в зрілому віці. Тому якомога раннє системне програмне втручання з метою формування і збереження здоров’я молодого покоління є надзвичайно важливою державною справою.

 

1.2 Шкідливий вплив вживання наркотичних речовин на організм людини

 

 Наркоманія (з грецької - пристрасть, безумство) – вживання речовин - наркотиків, до яких людина звикає, самостійно відмовитися від їх вживання не може і які викликають руйнування нервової системи, всіх людських органів. Це загальний термін, що включає декілька форм залежності від певних речовин.

Ведучий 1. Толерантність – терпимість наркотичної речовини, потреба в якій збільшується в міру того, як організм звикає до неї. 

Будь-який наркотик - це активна хімічна речовина, яка вступає в хімічні реакції з компонентами клітини, перед усім з нервовими, і руйнує їх. Із збільшенням толерантності зростає кількість наркотику, яка потрібна для досягнення попереднього ефекту. Отже, чим більша доза, тим швидше і в більшій кількості руйнується організм. 

Ведучий 2. Залежність - це стан, при якому організм людини звикає функціонувати тільки при наявності наркотичної речовини в ньому. Коли прийом наркотику припиняється, наркоман відчуває крайній дискомфорт, який називають синдромом «ломки». В такому стані людина спроможна на все - пограбування, вбивство та інше. 

Психічна залежність - це потреба, бажання продовжити приймати наркотик, незалежно від того, є фізична залежність чи немає. Всі наркотичні речовини - від тютюну і алкоголю до важких наркотиків, викликають фізіологічну залежність. Людина після довгого вживання або при специфічних обставинах може звикнути до певної наркотичної речовини. 

Ведучий 1. Відповідно до Міжнародної класифікації наркотиків і психотропних речовин [2] розрізняють такі їх групи: 

-                      Препарати опію;

-                      Снодійні та седативні засоби; 

-                      Кокаїн; 

-                      Препарати індійської коноплі;  - Психостимулятори;  - Галюциногени. 

1.3 Огляд результатів досліджень досвіду вживання наркотиків молодими людьми (15-17 років) в Україні

Ведучий 2. Під час проведення дослідження [1] респондентам 15–17 років було поставлене запитання стосовно досвіду вживання наркотиків, а саме марихуани, протягом життя та за останні30 днів перед опитуванням. Результати показують, що марихуану вживали протягом життя, в середньому, 8,9% респондентів. Старші студенти  більше схильні повідомляти, що вони вживали наркотики.  

Ведучий 1. Найвищий показник (по 3%) вживання марихуани за 30 і більше днів протягом життя серед хлопців 16 та 17 років. Більшість ж респондентів повідомили про 1–2 днів протягом життя, коли вони вживали марихуану (в середньому 4,4% студентів). 1,2% студентів зазначили, що вживали марихуану 3– 5 днів протягом життя.

Ведучий 2. Вік від 13 до 14 років є переломним, коли майже в 1,5 разу частіше підлітки повідомляють, що їхні друзі інколи або часто вживають наркотики, щоби бути під «кайфом». Про це повідомили 5% 13-річних студентів та 8,3% 14-річних. До 17 років цей показник збільшується до 11,4%. У більш старшому віці також існує різниця у повідомленні про вживання наркотиків друзями залежно від статі. Так, у віці 15 років 13,4% хлопців та тільки 5,4% дівчат повідомили про таке вживання. Ближче до 17 років такий розрив зменшується (13,9%  юнаків  та 8,8%  дівчат). У віці 10–12 років про вживання наркотиків друзями повідомили в середньому 5% студентів. Тільки у віці 10 років про вживання наркотиків друзями інколи або часто повідомили 7,1% хлопців та 3,3% дівчат, а у віці 11–12 років такої суттєвої різниці не виявилося.

Ведучий 1. За аналогією з інформуванням щодо шкідливих наслідків для здоров’я через вживання алкоголю, понад 96% керівників навчальних закладів повідомили про такі заходи стосовно вживання наркотиків. Але в навчальних закладах у сільській місцевості та у ВНЗ по 3,2% керівників не інформують батьків про шкоду від вживання наркотиків.

Відсутність інформування у ВНЗ можна пояснити, що студенти в таких закладах уже виходять з-під батьківського контролю, а батьки не відвідують ВНЗ для обговорення і контролю навчального процесу своїх дітей. Як і з алкогольним інформуванням, постає питання про зміст такого інформування.

 

2 Опис та аналіз проведеного дослідження “Молодь та наркотики

 

Слово надається куратору групи 3-М-53 Джереловському В.А.

        1.1     Схема дослідження

У заповненні соціологічної анкети “Молодь і наркотики” брали участь студенти 1 курсу коледжу, всього 137 студентів, з яких 101 або 74% становлять юнаки та 36 або 26% - дівчата, та студенти І-ІІ курсів медфакультету ВНМУ, всього 48 чоловік, з яких 37% - чоловіки та 63% - жінки. Середній вік студентів 1 курсу становив 16,3 років, в той час як студентів медфакультету ВНМУ – 21,9 років.

1.2 Зміст соціологічної анкети

Основу нашої анкети складали 37 запитань, які розбиті на блоки:

-  Основний блок: включає комплекс прямих та непрямих індикаторів поширеності наркотиків і частоти використання різних психоактивних речовин;

-  Мотиваційно-нормативний блок: основні мотиви вживання і культурні норми використання легальних і нелегальних наркотиків;

-  Субкультурний блок: поширеність жаргону і елементів наркокультури в молодіжному середовищі;

-  Оціночний блок: відношення молоді до вживання наркотиків;

-  Інформаційно-профілактичний блок: показники профілактичної роботи з молоддю і канали отримання інформації о наркотиках; - Паспортні дані.

1.3 Опис та аналіз дослідження

1 блок (основний)

Розповсюдженість наркотиків і частота використання психоактивних речовин

Висновок: За результатами дослідження можна стверджувати що близько 70% опитуваних студентів та 52% студентів коледжу  вважають, що вживання наркотичних речовин є дуже серйозною проблемою для молоді. Чверть опитаних студентів та 41% опитаних студентів коледжу, відмічають її достатню серйозність. Загалом 97% та 96% серед опитаних у обох групах відповідно відзначають серйозність названої проблеми (діаграма на рисунку 2.1). 

Існування проблеми вживання наркотиків студенти 1 курсів (29%) пов’язують із легкістю придбання НР, а серед студентів, цей відсоток становить 46%. Це можна пояснити зниженням рівня контролю зі сторони батьків та навчального закладу, і більшою мірою свободи та вибору у студентів (діаграма рисунок 2.2).58% опитаних студентів коледжу та 67% опитаних студентів знають про досліджувану проблему не “на слух”, так як свідчать, що бачили людей в стані наркотичного сп’яніння (діаграма на рис. 2.3). 43% студентів коледжу свідчать що такі люди належать до колективу їх спілкування, а у студентів цей відсоток зростає до 56%. При цьому серед близьких людей 88% опитаних студентів коледжу не знайомі з такою категорією, а 8% студентів коледжу стверджувально відповідають на це запитання. У студентів 17% мають серед

image 

Рисунок 2.1  

image 

Рисунок 2.2  близьких людей, проблему із вживанням наркотиків, а 77% заперечують (діаграма на рис. 2.4).

Аналіз діаграми на рисунку 2.5, говорить про те, що 31% були свідками прийому наркотиків, а у студентів таких уже 52%. Частота описаної ситуації наведена у раніше. Насторожують названі цифри, - близько 15% в студентів 

image 

Рисунок 2.3. 

image 

Рисунок  2.4  коледжу та 78%, - що бачили це декілька, або багато разів. 24% студентів коледжу, та 55% студентів також пропонували приєднатися до вживання (таблиця 2.1). Шляхи вживання НР: вдихання ХС, прийом таблеток, куріння травки, наведені у таблиці 2.2 при чому серед студентів цей відсоток більший. 14% опитаних студентів коледжу стверджують, що така ініціатива надходила від них (таблиця 2.3), а 15% студентів коледжу та 26% студентів говорять про випадковість події. 4% студентів коледжу та 25% студентів пробували наркотики на смак, при цьому 67% студентів коледжу та 90% студентів, кажуть що це було рік тому, а 33% студентів коледжу кажуть, що це відбулося протягом останнього місяця. У таблиці 2.4 проаналізовані шляхи придбання НР.

Наведені відповіді не можуть нас не насторожувати.

image 

Рисунок 2.5

Таблиця 2.1

imageСтуденти коледжу (n=153)

 


2.2

imageСтуденти коледжу

 

 

Таблиця 2.3

imageСтуденти коледжу

 

 

2.4

imageСтуденти коледжу (n=76)

 

ІІ блок (мотиваційно-нормативний)  Основні мотиви вживання і культурні норми використання легальних і нелегальних наркотиків

 На питання про мотиви що приводять до вживання наркотиків більшість студентів коледжу (68%) та 85% студентів, заперечують їх існування, а пояснюють це цікавістю, протестним настроєм та бажанням бути “своїм” у компанії. Детально це відображено у таблиці 2.5 та на рисунку 2.6. Ми попросили відповісти на питання “Чи відомі Вам такі наркотичні та психоактивні речовини?” Оскільки наше опитування було добровільним, то ми можемо пояснити відсутність відповідей серед студентів коледжу 1 курсів, можливо їм були невідомі, названі медичні та фармацевтичні терміни, з якими студенти краще обізнані, що вони і продемонстрували при опитуванні. Окремі записи щодо зустрічі та вживання  бензину, травки, плану, ацетону, дрону, димедролу тощо не варто вважати масовими. Детальні відповіді відображені у таблиці 2.6.

 

 

 

2.5

 

 

image


Таблиця 2.6

image

ІІІ блок (субкультурний)  Використання жаргону і елементів наркокультури в молодіжному середовищі

У таблиці 2.7  наведені відповіді респондентів, з яких ми помітили здорові тенденції при формуванні уявлення про зміст “молодіжної культури” і серед студенів ВНМУ, і серед студентів коледжу. Так близько 17% опитуваних у обох групах припускають, що вживання НР, є елементом молодіжної культури, а з “наркоманським” жаргоном, затвердженням опитуваних знайомі близько 40% студентів коледжу, та 66% студентів.

 

ІV блок (оціночний)  Ставлення молоді до вживання наркотиків

 

У таблицях 2.8 та 2.9 наведені відповіді респондентів, які описують їх емоційні стани та поведінку по відношенню до споживачів наркотиків. Серед них переважає негативне ставлення до спілкування, та бажання обмежити такі контакти з ними. Водночас студенти проявляють розуміння проблеми, як медичного захворювання і 21% опитаних вважає це проявом людської слабкості. 

 

 

 

image

 

 

 

image

image

V блок

(інформаційно-профілактичний) Показники профілактичної роботи з

молоддю і канали отримання інформації о наркотиках

image 

Рисунок 2.7

 

image

image 

Рисунок 2.9

 

image          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рисунок

2.10

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

Рисунок

2.11

 

 

Слово надається куратору групи Підлісному В.І.  

image 

 

                                                 Виступ Владислава Підлісного

 

 

Висновок

 

У ході проведення дослідження ми поцікавилися, від кого і як часто отримується інформація про наркотики. Опитані в обох групах стверджують, що ця інформація нечасто надходить від батьків та із спецлітератури, натомість, за їх словами, зростає роль медіа, друзів, та викладачів, учителів і психологів, причому остання категорія у студентів переважає. Ми пояснюємо це особливістю профільного навчання у медичному ВНЗ. Аналіз даних  свідчить про те, що молоді люди вважають надзвичайно важливими бесіди та роз’яснення про шкоду наркотиків, це приблизно 83% студентів коледжу та 91% студентів. Інформація  говорить про те, що для студентів роз’яснення найчастіше проводять викладачі психологи та лікарі, а для студентів коледжу –  психологи, педагоги та батьки. Ми поцікавилися які заходи з профілактики наркоманії проводяться у вище названих навчальних закладах. Студенти виокремлюють роль літератури, фільмів, та групових занять, а студенти коледжу  називають психологічні тренінги, зустрічі із співробітниками поліції, фільми, бесіди лікарів та індивідуально-групові заняття.

Ми проаналізували проведення вільного часу двома групами: тими, хто не вживав, і тими, хто вживав НР. Цікаво, що респонденти другої групи, рідше відвідують кіно, не  відвідують театр, але більше часу проводять в Інтернетмережі, приділяють увагу спілкуванню з друзями і частіше байдикують.

 

Рекомендації

 

Результати проведених нами досліджень та соцопитувань, свідчать про актуальність обраної тематики. Ми вдячні нашим респондентам за відвертість та довіру. На основі отриманих нами результатів ми розробили наступні рекомендації:

-                   оскільки підлітки та молоді люди, відверто зізнаються про те, що названа проблема їх турбує, і вони потребують відвертого на довірливого спілкування зі сторони дорослих і фахівців;

-                   корисним є досвід такого спілкування, проведення бесід, тренінгів, індивідуальних та групових занять громадською організацією «Надійне  майбутнє»  та Клінікою, дружньою до молоді, з роботою яких ми мали можливість безпосередньо ознайомитись;

-                   вважаємо за потрібне, довести до батьківських колективів, старшокласників отриману інформацію і важливість бесід і роз’яснень зі сторони дорослих, якої потребують старшокласники і молоді люди;

-                   разом з тим, вважаємо досить високою роль наочної агітації, листівок, брошур, а також проведення різноманітних тематичних конкурсів та залучення до участі в них більшої кількості учасників на добровільних засадах; 

-                   “Поінформований – значить захищений”, тому наполегливо пропонуємо ознайомитися із результатами нашого дослідження студентів коледжу 1 курсів.

 

Література

 

1.                    О.М. Балакірєва показники та соціальний контекст формування здоров’я підлітків (збірник) Київ, Медична книга 2014 р.

2.                    Соболев В. А., Рущенко И. П., Сердюк А. А., Белоусов Ю. Л. Отчёт по результатам исследования проблем незаконного употребления наркотических веществ среди молодёжи г. Харькова [Электронный ресурс] // Новости украинской психиатрии. — Харьков, 2006. 

3.                    Бойкова В.Г. ,Белогуров С.Б. , Гаранский А.Г., Герасименко Н.Ф. , Колесникова Т.Н., Ясонов О.В. Наркомания : методические рекомендации по преодолению наркозависимости/ под.ред. А.Н.Гаранского, М.:Лаборатория Базовых Знаний , 2000 – 384 с.

                                     

Список рекомендованої літератури:

1.     imageАнтосик А. П. Здоровий спосіб життя - що це таке? Позакласний час:виробничо-практичний, -2010-. 

2.     Бойко О.В. Становлення та розвиток поняття “здоровий спосіб життя”. Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах: Зб. наук. праць. Книга I. - К,- 2010-.

3.     Белогуров С.Б. Популярно о наркотиках и наркоманиях. Книга для всех , СПб., М. : «Невский Диалект» – «Издательство БИНОМ» , 1998 – 128 с.

4.     Войтенко В.М. Здоровий спосіб життя і рухова активність підлітків //

Гуманістично спрямований виховний процес і становлення особистості: Зб.

наук. праць. - К., -2011-.

5.     Грибан В.Г. Валеологія , Київ : «Центр навчальної літератури» - 2010.

6.     Гріневич І.І. Сутність здорового способу життя: історично-педагогічний аналіз проблеми // Наукові записки. Психолого-педагогічні науки,- 2011-. 

7.     Дубровский В.И.Валеология. здоровый образ жизни /  Предисл.Мошков В.Н. – М.: RETORIKA – А: Флинта , 1999 – 560 с.

8.     Закопайло С.А. Компоненти здорового способу життя старшокласників // Фізичне виховання в школі. – 2010-.

9.     Иванова Э.Б. Как помочь наркоману – 2-е изд., перераб. И доп. – СПб. 

  

 Додатки

Додаток А

Як ми працювали над виховною годиною 

          

1.               Лекція “Шкідливий вплив вживання наркотичних речовин на організм людини”. Лектор - лікар Клініки, дружньої до молоді, Кашубський В.С. 

          

 

image 

  

 

2.               Лекція “Здоров’я та поведінкові орієнтації молоді”. Лектор - лікар Клініки, дружньої до молоді, Кашубський В.С.

3.               Лекція “Поширеність вживання наркотиків і частота використання психоактивних речовин серед молоді та підлітків”. Лектор - лікар Клініки, дружньої до молоді, Кашубський В.С.

4.               Створення  списків рекомендованої та використаної літератури.

5.               Консультаційні зустрічі з лікарями клініки, дружньої до молоді. Робота у волонтерських групах. 

6.               Проведення досліджень та соціологічних опитувань, обробка отриманих даних.

7.               Робота над створенням та редагуванням текстів, виступу та презентації

роботи.                             

8.               Проведення виховної години.

 

pdf
Додано
28 вересня 2020
Переглядів
1345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку