Тема: Святий Миколай приходить до кожної хати
(виховна година)
Мета: ознайомити учнів із виникненням та особливістю свята Святого Миколая, його традиціями та звичаями; розвивати увагу, зв’язне мовлення, пізнавальні інтереси; виховувати повагу до цінностей народного життя, традицій рідного краю, виховувати любов, повагу та шану до Святого Миколая; любов до ближнього, доброту, милосердя.
Матеріал до заняття: презентація до заняття, сніжинка, декорація «Небо», ілюстративний та роздатковий матеріал, відеоматеріали.
Хід виховної години
І Організаційний момент
ІІ Вступна частина
1.Мотивація. Слайд 1
Ми зібралися у класі:
В нашій родині,
Бо велике свято
Йде нині.
Свято, де добрий чоловік
У грудні, раз у рік
До хати завітає,
Чемним діткам
Дарунки залишає. (Святий Миколай)
19 грудня православні люди всього світу святкують день Святого Миколая – Угодника, Чудотворця.
Учениця.Коли Святий Микола
З небес на землю йде,
То кожний дім і школа,
Мов вулик бджіл гуде.
Вихователь: Щороку приходить він у кожну родину з миром і дарунками. Для дітей стає чарівною казкою, коли невідомо як з’являється вночі і кладе під подушку, або у черевичок такі бажані гостинці. Слайд 2
2. Оголошення теми та мети
Сьогодні тема нашої виховної години: „Святий Миколай приходить до кожної хати”. Будемо говорити про це чудове свято, про Святого Миколая, про традиції, які є в кожній родині, про доброт і милосердя.
ІІ Основна частина
Вихователь: А хто ж такий Святий Миколай? (діти дають відповіді)
Так це Святий. Раніше він жив на землі. Слайд 3
Уявіть, що ми завітали до української хати, де мама розповідає своїм діткам про земне життя Миколая
Свято Миколая прийшло до нас з тих часів, коли люди увірували в єдиного Бога Ісуса Христа. Майже 2000 років тому, у невеличкому містечку під назвою «Мири», у заможній родині народився маленький хлопчик, якого назвали Миколою. Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні їжі. Та через деякий час він залишився сиротою. Спочатку померла мама , а за нею і тато. Виховували Миколая хороші люди, тому він виріс добрим, щирим.
Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Микола їх жалів, але не знав, як допомогти.
Був у Миколи старий учитель. Одного разу вони читали Святе Письмо: «Коли ти робиш добро, нехай твоя правиця не знає, що робить лівиця…»
- Як це розуміти? – запитав в учителя замислений Микола.
- Коли ти робиш добро іншому, то не треба про це голосно всім розказувати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.
Стояла глибока осінь. Миколка знав, що багато дітей у їхній околиці живуть бідно, у голоді і холоді. На той час було багато бідних людей.
От родина старого Олександра. Мати хвора, в Петра немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі хмиз, щоб було чим затопити в печі.
Увечері Миколка тихо, щоб слуги не бачили, подався до своєї комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук, відшукав у своїй скриньці пару нових шкарпеток. Все це склав у велику торбину і вночі відніс її бідним дітям, залишивши біля дверей.
Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими дарунками. Але хто це міг зробити? Кому подякувати?
З того часу Миколка часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який їм допомагає. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола. Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати. Одного разу, коли Миколка тільки-но склав торбинку і вийшов із свого подвір’я, його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо всім, хто піклується про бідних.
Минули роки. Микола вивчився, став священиком. Слайд 4 Відтоді Миколай допомагав усім, хто потребував його ласки. Миколай–угодник (той, діла якого угодні Богу). Купці, мореплавці та мандрівники бачили у Святому Миколаєві свого охоронця та заступника. Миколая шанували козаки війська Запорізького.
Своїми молитвами він утихомирював бурю на морі, рятував хворих, не відмовляв у пораді.
За це Господь дав йому силу творити добро ще більше. Бо найбільше щастя в житті – це творити добро.)
За традицією, всі дітки пишуть листи Святому Миколаю з проханнями. І ви писали? (Так) Видно Миколай ще читає, адже у нього так багато роботи. Він допомагає усім нужденним і всім, хто цього заслужив.
В небесах, де зорі ясні, там, де місяць ходить красний, Сонце так яскраво сяє, Миколай там проживає. В небі ангели працюють, щоб зраділи всі малята, Подаруночки готують – їх чекає кожна хата.
Слайд 6 Насамперед, прибирають у хаті, прикрашають ікону святителя, готують приємні несподіванки ближнім, подарунки. Розпочинали день спільною молитвою у храмі Божому.
Увечері майже в кожній оселі діти з нетерпінням чекають, коли завітає в гості Святий Миколай. Він неодмінно має принести подарунки.
Святий Миколай знає про дітей усе. Упродовж року він стежить за їхніми вчинками. Якщо діти гарно вчаться, слухають батьків, не ображають менших, чемні зі старшими, Миколай дарує їм найкращі подарунки.
Він ходить від хати до хати,
Питає у членів родини:
Чи є у вас чемна дитина:
Дівчатко мале чи хлопчина?
Для кожного має в торбинці
Найкращі у світі гостинці.
А хто без кінця бешкетує,
Тим чортик лиш різки дарує.
Завітаємо до хатинки хлопчика Іванка, який не хотів прибирати, а тільки виглядав Миколая з подарунками.
Дійові особи: Іванко – хлопчик, Антипко, який намовляє Іванка, Оленка – сестра Іванка, яка допомагає зрозуміти, як потрібно поступити брату.
Антипко
Я, Антипко бідний,
Аби стати чортом гідним,
Цілий день з дітьми гасаю
І на збитки намовляю.
(На сцені ліжко. Оббігає кругом ялинки. Сторожко озираючись, знов заходить Антипко з великою гіллякою в руках)
Антипко
Наламаю різок гарних
Для нечемних, неохайних,
Неслухняних, злих діток,
Поскладаю у куток.
Ох, дістанеться добряче
Дітям впертим і ледачим!
(Збирає різки і ховається за ліжком)
Іванко
Я сьогодні був хорошим?
Був. Тому собі попрошу
У Святого Миколая
Всього, що душа бажає.
Хай засуне під подушку
Ковзани, хокейну клюшку,
Три коробки пластиліну…
Антипко (тихо)
А соснового поліна?
Іванко (прислухається)
Хто гукає? Ти, бабусю?
Ні, то, певно, дзвонить в вусі…
Хочу тенісні ракетки,
Шапку, шарфик і шкарпетки.
Ще я хочу маску й ласти…
Антипко (тихо)
Може різочок покласти?
(Іванко, спантеличений, озирається, але тут заходить його сестра
Оленка)
Оленка
Чув, Іванку, каже тато -
Треба іграшки прибрати.
Іванко
Хай бабуся прибирає,
Я чекаю Миколая.
Оленка
Знай, такі, як ти, ледачі,
Лиш одних антипків бачать!
(Оленка йде. З’являється Антипко)
Іванко
Хто ти? Звідки тут узявся?
Антипко
Що, Іванку, здивувався?
Служу я в Миколая,
Він мене чудово знає.
Іванко
То приїде він чи ні?
Подарунки є мені?
Антипко
Є, і так їх там багато,
Що не вмістяться в кімнаті,
Ти їх чесно заробив,
Бо трудитися любив,
Ти лягай, засни скоріше,
Миколай тебе потішить.
(Іванко лягає, а Антипко запихає під подушку різки. Потім ховається.
Заходить Оленка і будить брата)
Оленка
Та прокинься вже, Іванку!
Іванко
(тре очі, позіхає)
Ти чого волаєш зранку?
Оленка
Та ще вечір, схаменися!
На годинник подивися!
Іванко
Під подушку я залізу.
Там , напевне,… (витягає різки)
купи різок?
Оленка
(задоволено)
Це тому, що ти лінивий,
Миколай вчинив це диво.
Тільки ж поясни мені,
Де взяв різки замашні?
Іванко
Хто поклав їх, я не знаю.
Піду в бабусі запитаю.
(Іванко та Оленка виходять)
Іванко
(здивовано)
Бабуся різочок не клала,
Це Антипкова забава!
Оленка
Ну то як, ідеш в кімнату
Іграшки свої збирати?
Іванко
Добре-добре, приберу,
Тільки різки заберу.
(Забирає різки і йде. Складає іграшки)
Вихователь. Ось, бачиш, Антипко, Іванко вже позбирав свої іграшки.
Як ви думаєте, чи зрозумів Іванко, що спочатку треба прибирати, тобто зробити добре діло, а потім виглядати Миколая? (зрозумів)
Хто допомагав Іванку це зрозуміти? (Оленка)
Хто намовляв нічого не робити, а спати? (Антипко)
Як ви думаєте, ангели Миколая записали б сьогоднішні Іванкові справи до Книги Добрих Справ? (Так, він виправився)
Святий Миколай усе-таки вибачає дітям провини. Він дає їм змогу виправитися, навчає, як це зробити, як бути добрими, чемними і розумними.
Трапляється, що Святий Миколай не встигає провідати родину ввечері, тоді він обов'язково завітає вночі.
5. Гра «Добрі справи» Слайд 8
Як ви думаєте, чи достатньо для радості у житті тільки ігор і розваг? (Ні)
А чи добрі справи можете робити ви? (Так)
Ви робили багато добрих справ у цьому році.
Зараз ми зіграєм в гру,
але гру цю не просту.
Ми сніжинку тут ось маєм,
про добру справу розповідаєм.
Хто її отримає, той повинен розповісти про свою добру справу.
(На парту кладу сніжинку, учениця називає свої добрі справи).
А чи допомагаєте ви дорослим? (Так)
Завітаємо до будиночку дівчаток
Рано - вранці прокидалась,
Одягалась, узувалась,
І до школи поспішала.
А зі школи повернуся,
Знов допомагать беруся. (прибирає)
Їй в кімнаті прибираю,
Бо важка в мами робота,
Вихідний лише в суботу.
Такі ваші добрі справи сподобаються Святому Миколаю. Молодці, дівчатка.
Завітаємо до сестричок, які чекають ночі з 18 на 19 грудня. щоб почути срібні дзвіночки на санчатах, якими приїде до них Святий Микола. Не лінуються і тут, читають «Правила добра». Адже, щоб самому бути щасливим, треба бережно, сердечно і чуйно торкатися серця інших людей.
«Правила добра»
Вихователь: Діти, а ви правила запам’ятали? (Так)
Вихователь: Миколай шанує добрих діток. Потрібно бути добрими – говорити хороші слова, добре ставитися до інших, робити добрі справи. Людина, яка робить добро, є такою щасливою, як і та, кому вона його робить. Пропоную вам дібрати слово і прочитати прислів’я.
Добро робити ніколи не …
Хто людям добра бажає, той і собі…
Без доброго діла немає доброго…
За добро добром…
Світ не без добрих …
( пізно, має, людей, імені, платять )
Молодці слова дібрали правильно. Справилися з завданням.
Бути добрим нелегко, доброту душею відчуваєш. Треба менше говорити, що і для кого зробили доброго, а постійно добро робити.
Увага. Давайте зіграємо разом зі мною сценку в ролях «Татова порада». Яку пораду дав тато? Я буду говорити слова тата. Хто слова автора? Слова донечки?
Автор : Прибігла донечка й щодуху, до тата голосно гука:
Дочка: «А я провідала в лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутлива і маю серце золоте?»
Автор : Замисливсь тато на хвилину і так сказав дочці на те:
Батько: «Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, дочко, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно , зробиш сама добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались.
Дякую помічниці. Який висновок зробимо?
(Якщо тобі зроблять добро – пам’ятай, якщо ти комусь – забувай, не хвались. Не хвались добрими справами, а краще їх роби.)
10.Чи правильно зрозуміли
(Робота з цеглинками Lego.
Зеленого кольору цеглинка
означає «так», червоного– «ні»).
Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? (Так)
А чи тоді, як всі кричать,
І їм не можна ради дать. ( ні)
Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
Тепер усі скажіть мені: У сварці жити добре? (Ні)
А як немає забіяк, Тоді усім прекрасно? (Так)
А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (Ні)
А як обличчя всіх похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
Реве і трощить все хлопчак, Це теж погано, діти? (Так)
Тоді іще скажіть мені:
Як діти б'ються, добре? (Ні)
Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити. (Так)
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили! (Так)
(виглядаємо) Слайд 13
Все затихло надворі,
Сяють зорі угорі,
Всі чекають-виглядають
Чудотворця Миколая.
Але щось він забарився.
Може в небі заблудився?
В нього клопотів багато,
Бо заходить в кожну хату.
Все, що в нього в торбі є,
Чемним дітям роздає.
Пісню заспіваймо
Щирим серцем нині враз.
Миколая зустрічаймо
В цей величний час.
Добрий день!
Святий Миколаю,
Я тебе благаю:
Пошли щастя й світлу долю
Козацькому краю.
Дідусь і бабуся –
Щоб були здорові,
Татусь і матуся –
Щоб жили в любові,
Усім добрим дітками
Принеси гостинці
І подаруй Божу ласку
Кожній дитинці.
Я заглянув до вас на хвилину. Бачу, що ви чемні, добрі дітки. Ви писали листи з вашими проханнями та побажаннями. Та зараз я маю для вас подарунки-сувеніри. Багато надійшло листів, ще не всі встиг прочитати, тому поспішаю.
Недарма до вас прийщов.
Заслужили ви дарунки
Вже витягую пакунки
(Роздає дарунки)
Допомагайте вдома рідним.
Слухайте, як вам велів
І батьків, і вчителів.
Треба йти мені, вже час
Інші дітки ще чекають,
У віконце виглядають.
Будьте здорові і слухняні.
До побачення! Я ще завітаю!
(Діти дякують Миколаю)
ІІІ. Рефлексія. 1.«Знайди слова» Слайд 14
Ми говорили з вами про доброту та милосердя.
Діти, віднайдіть будь ласка три слова, які заховалися у цій таблиці. Підказка: Як християни називають Святого Миколая?
Ч |
У |
Д |
О |
Т |
В |
О |
Р |
Е |
Ц |
Ь |
А |
Х |
М |
Т |
Д |
Е |
Д |
Р |
Х |
Щ |
А |
М |
Ф |
Ф |
І |
Е |
Ч |
Щ |
А |
Б |
А |
Х |
С |
В |
Я |
Т |
И |
Й |
Ш |
Л |
Р |
С |
М |
Д |
Ф |
А |
П |
Е |
В |
Т |
С |
Ч |
Й |
М |
П |
Р |
Т |
А |
Є |
А |
Т |
Є |
Ф |
Е |
Є |
Х |
Р |
Х |
І |
С |
Б |
П |
Д |
Т |
Р |
С |
У |
Г |
О |
Д |
Н |
И |
К |
Т |
Р |
М |
А |
Слайд 15
Література: