Виховна година для 4 класу: "Твори добро, бо ти людина".
Мета:
Розширити та поглибити знання учнів із поняттями «добро» і «зло», формувати найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, чуйність, любові і поваги до ближнього;
Виховувати почуття людської гідності, великодушності, толерантності, бажання духовно вдосконалюватися;
Розвивати творчу уяву, логічне мислення, пізнавальний інтерес.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, сонечко доброти, дві валізи, скриня.
Завдання: сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; пробудити у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим.
Обладнання: презентація, сонечко доброти, відеокліп «Сумувать не треба» картки з завданнями, кольорові клейкі папірці у вигляді сердечок.
Інноваційні технології:
Хід заходу
І. Вступ до заняття
1.Привітання
Вчитель:
Всім доброго дня! День сьогодні насправді чудовий! Гляньте у віконце. Сонечко вам посміхається і ніби каже: “Всім доброго настрою!” Я також бажаю всім чудового настрою!
Тож тихенько всі сідайте
Все, що вчили пригадайте.
Вирушаємо у путь
Нас пригоди різні ждуть
Увагу, фантазію, речі збираймо
І у подорож вирушаймо!
- Діти, сьогодні ми вирушаємо у віртуальну подорож за допомогою нового дрона «Верхогляд», (2 слайд)для того, щоб побачити всю красу нашого світу (3 слайд)і знайти відповідь на питання: «Чи вмієш ти робити добро?». (4 слайд)
2. Вправа «Очікування»
- Чого ви очікуєте від нашої подорожі? (5 слайд)
3. Вправа «Дві Валізи» (емоційне налаштування ).
- З яким настроєм ми вирушаємо у подорож?
- Що відчуваєте?
- У дорогу люди зазвичай беруть валізу. Маю також дві валізи. (6слайд) У темну валізу я заберу весь ваш страх, розчарування, смуток. А помаранчеву відкрию і подарую вам радість, піднесення, захоплення, добра.
- Сподіваюсь, що всі ці почуття дійдуть до ваших сердець і допоможуть здійснитися всім нашим очікуванням.
- А ми з вами вирушаємо у путь!
- Хто це летить нам на зустріч?
((7 слайд )з’являється хмаринка «Доброта»)
ІІ. Основовна інтерактивна частина
Вчитель:
Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі - про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.
Учень:
Є поміж нас багаті й бідні.
Та знаємо, що нам всім необхідно.
Це мир, а в душах доброта
На доброті існує світ.
Із добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта! (Д. Павличко)
Вчитель:
- Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. (8 слайд)Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав(9 слайд) «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».(10слайд)
Отже, діти, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Відповіді учнів.
Вчитель:
- Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Вчені вважають, що кожне почуття людини живе в окремій частині тіла. Добро живе у серці. Покладіть руку на серце, закрийте очі, відчуйте як теплом наповнюються ваші груди, як ваше серце гріє вашу руку. Про що або про кого ви думаєте, коли звучить слово "добро"? (Відповіді дітей).
- Давайте подивимось, що відноситься до поняття добро. Вчитель вивішує на дошці жовтий кружечок, в середині якого написано "добро". У дітей на партах на жовтому папері написано: любов, повага, доброзичливість, щедрість, допомога, терпіння, сердечність, щирість, милосердя, співчуття, радість. Кожен напис розбирається, що розуміють діти під поняттями любов, повага, доброзичливість і т.д. Листочки з написами розвішуються навколо круга на дошці.
- На що це схоже?
- Що дає нам сонце? (Відповіді дітей).
- Ось так і людина, в серці якої живе добро, випромінює тепло, до неї тягнуться люди, в такої людини багато друзів, з такою людиною хочеться спілкуватися, дослухатися до її порад. Кому потрібне наше тепло, добро? (Відповіді дітей).
- Діти, сонечко з’явилося на небі і буде гріти нас своїм теплом під час нашої подорожі.
- Ой, що це? Розпочинається дощик! Ми не можемо продовжувати свій шлях. (11 слайд) хмари з написами: « гарне», «погане»).
- Давайте розженемо хмари, щоб ми могли продовжити свій шлях. Для того, щоб їх розігнати , нам треба пограти в гру «ТАК» чи «НІ». Я читатиму речення, а ви говоритимете «ТАК» чи «НІ».
1. Гра «ТАК» чи «НІ». (12слайд)
Вчитель:
- Ми своє сердечко також повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Тож будьте уважними:
- Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? ( Так)
- А чи тоді, як всі кричать,
І їм не можна ради дать. (Ні)
- Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
- А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
- Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
- А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
- Реве і трощить все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так)
- Тоді іще скажіть мені:
Як діти б'ються, добре? (Ні)
- Тепер я впевнена, що ви добре розумієте різницю між гарним і поганим.
- Під час польоту в зоні інтенсивної турбулентності виникає небезпека, (13 слайд)тільки разом ми можемо подолати труднощі. Якщо добра ти дитина знаєш, що то повинна робити дитина. Я називаю та ви дружно плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
2. Гра «Вчимося доброти» (14слайд)
Вчитель:
• Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
• Допомагати мамі, татові, бабусі, дідусеві.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованою, стриманою людиною.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Красти.
• Захищати слабшого.
• Допомагати друзям у біді.
- Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина. Молодці. Я вами пишаюсь.
3. Творча робота в групах(15 слайд)
Вчитель:
- Пропоную вам проаналізувати життєві ситуації і розказати, як мають вчинити діти. Для цього попрацюємо в групах. А щоб об’єднатися в групи, пригадайте які є пори року. Ось у нас і утворилося 4 групи. Пам'ятайте про правила роботи в групі. Оберіть спікера.
Завдання для 4 груп:
1. Петрик не зробив домашнього завдання. Але він точно знає, що у портфелі в Оленки лежить зошит з виконаним домашнім завданням. І ось на перерві...
2. Сашко дуже поспішає додому і по дорозі наздоганяє літню жінку, яка ледь несе важку сумку з крамниці. І Сашко...
3. В автобусі сидять подруги, тоді як поруч стоїть жінка з маленькою дитиною на руках. Дівчатка...
4. Дмитрик довго хворів. Коли прийшов до школи, до нього підійшов Максим. Максим...
Робота дітей, обговорення.
Вчитель:
- Я щаслива, що у мене такі розумні та виховані діти. Бачу ви всі ростите добрими і чуйними дітками, і завжди готові прийти на допомогу. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. Пам’ятайте про це щодня, щохвилини, щомиті.
- Щоб ще веселіше і тепліше стало навкруги, пропоную вам відпочити під веселу музику.
4. Фізкультхвилинка «Сумувать не треба» (16слайд)
https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk
5.Читання учнями поезії про добро
Ми продовжуємо нашу мандрівку.(17слайд)Василь Сухомлинський «НАВІТЬ КВІТИ З СОРОМУ ПОЧЕРВОНІЛИ»
Мама йшла вранці на роботу. Наказувала доні:
- Я буду цілий день у полі. А ти прибери в хаті, попери свою білизну, звари вечерю й полий квіти.
Донька прибрала в хаті, попрала білизну, приготувала вечерю, а квітів не полила. Не раз проходила вона вдень проз білі хризантеми, думала: « Треба ж полити квіти». Та ледве згадувала про це, як чула, ніби чийсь голос їй каже: « Нічого з ними не станеться, як один день не полити». Це був голос брехні, маленької недолугої істоти, що хтозна-де взялася й поселилася в темному куточку душі дівчинки.
Увечері мама прийшла з поля. Бачить – у хаті прибрано, білизну попрано й висушено, вечерю зварено. Питає мама:
- А квіти полила?
Полила, - тихо відповіла дівчинка й опустила очі. Маленька недолуга істота, що поселилася в темному куточку дитячої душі, застрибала на радощах.
Полила, - ще раз тихо-тихо повторила дівчинка й поглянула на хризантеми: на білих квітах лежав багрянцевий відтінок. Вони із сорому почервоніли.
Мамо, дорогенька, пробачте мені, - заплакала дівчинка. – Я обманула вас. Я не полила квітів. Я ніколи більше не буду обманювати.
Багрянцевий відтінок квітів розтанув, вони знову стали білі. А маленька недолуга істота, що ховалась у темному куточку душі дівчинки, зникла, і темний куточок став світлий.
Мама пригорнула доню до грудей і поцілувала. (діти надають відповіді на питання)
- Про кого розповідається в оповіданні?
- Що поселилося у душі у дівчинки?
- Чим можна побороти неправду?
- Що сталося з квітами від неправди дівчинки?
- Дорогою добра ступай і правду поряд май, хто вміє правду говорити, зможе в житті всі дороги відкрити. В народі кажуть: З неправдою весь світ обійдеш, а назад не повернешся.
6. Інтерактивна вправа «Знайди відповідність»
Вчитель:
- Ми продовжуємо нашу мандрівку, тож ропоную попрацювати в парах. (Діти працюють за картками). До слів з лівої колонки відповідно дібрати слова з правої колонки, щоб утворилися можливі фразеологічні звороти, які означатимуть риси поведінки доброї людини.
- Що повинна вміти робити добра людина?
1 пробачити А горе
2 допомогти Б добре слово
3 поділитися В навчання
4 сказати Г розпач
5 пожертвувати Д знедолена людина
6 утішити Е образа
7 розрадити Є радість
7.Складання правил доброти
Вчитель:
- Пропоную вам скласти правила доброти.(18 слайд) ( Діти вносять пропозиції )
- Я згодна з вами. Молодці! Підсумуємо вами сказане і прочитаємо ще раз правила.
• Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе.
Поважай інших.
• Допомагай слабким, маленьким, старим, хворим.
• Цінуй своїх друзів.
• Вибачай іншим їх помилки.
Умій вибачатись.
• Будь добрим з іншими
Ніколи не заздри.
Будь ввічливим. Даруй оточуючим привітні слова.
Не будь жадібним.
Піклуйся про братів наших менших.
(слайд)
8. Вправа «Скринька Доброти»
Вчитель:
- А зараз я пропоную вам поповнити нашу класну «Скриньку Доброти».(19 слайд)
- Розкажіть, які добрі справи ви зробили на літніх канікулах? (Діти розповідають).
- Бажаю вам, щоб ці добрі справи дорогоцінними скарбами залишилися у ваших душах та серцях.
9. Інтерактивна вправа « Комплімент»
-- Пам’ятайте, що добро віддається сторицею. За добро добром платять. Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово або зробити добре діло. Поверніться один до одного, візьміться за руки і скажіть один одному комплімент, або просто добре слово.
ІІІ. Підсумок та зворотній звязок
1. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Вчитель:
- Як зробити так, щоб добро на планеті Земля примножувалося?
Можливі відповіді дітей:
• самому робити добрі вчинки (допомагати близьким, друзям);
• вирости гарною, доброю людиною;
• щодня робити хоч маленькі, проте добрі справи.
2. Створення Серця Доброти
Вчитель:
- У вас на партах лежать паперові червоні сердечка, які символізують ваші маленькі добрі сердечка. Напишіть коротеньке «Ессе» на сердечках на тему: «Якби я був добрим ангелом світу…». Спробуємо утворити велике Серце Доброти. Прикріпимо на дошці
маленькі сердечка. (Діти прикріплюють на дошці уявні свої сердечка. Вчитель допомагає,щоб вийшло велике Серце Доброти).
- Вийшло велике Серце Доброти. І це свідчить про те, що якщо всі люди будуть мати добрі серця, то наша планета буде квітучою. На ній пануватиме мир і добро. Світ врятує тільки добро. Пам’ятайте про це!!!
Твори добро, бо ти людина!
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне
Збагнути це тобі уже пора.
(слайд)
- Кажуть, що коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела-охоронця. У ві сні ангел цілує немовля тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселились в його серце та душу. Я бажаю вам, щоб краплинку людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб завжди в ній панувало добро і совість. Будьте справжніми людьми! Все, про що ми згадували та розмовляли, нехай залишить слід у вашому серці.
- Тож наша подорож добігає до завершення (20слайд)і я хочу закінчити наш урок віршем Любові Забашти:
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай…
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.