Виховна година у 4 класі на тему: "Знай свої права, дитино!"

Про матеріал

Тема. Знай свої права, дитино!

Мета. Формування в учнів уявлення про Конвенцію прав дитини, з'ясувати основні права дітей, вчити оцінювати вчинки дійових осіб; формувати правову свідомість. Розвивати логічне мислення, мову дітей. Виховувати пошану до законів України, уміння дотримуватись правових обов'язків та користуватися своїми правами, виховува­ти почуття доброти, милосердя.

Обладнання: презентація, картки - ілюстрації для роботи в групах

Перегляд файлу

 

 

Тема. Знай свої права, дитино!

Мета. Формування в учнів уявлення про Конвенцію прав дитини, з’ясувати основні права дітей, вчити оцінювати вчинки дійових осіб; формувати правову свідомість. Розвивати логічне мислення, мову дітей. Виховувати пошану до законів України, уміння дотримуватись правових обов’язків та користуватися своїми правами, виховува­ти почуття доброти, милосердя.

Обладнання: презентація, картки - ілюстрації для роботи в группах

Хід виховного заходу

І. Організація класу

1. Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи стати час!

Розпочнемо працювати-

Правознавство пізнавати!

      Сподіваюсь, що ви прийшли  з чудовим настроєм.То ж розпочнемо  із побажання і реклами.

Учитель:    Я всміхаюсь сонечку:

—Здрастуй, золоте!

Учитель:    Я всміхаюсь квіточці:

—Хай вона росте!

Учитель:     Я всміхаюсь дощику:

—Лийся мов з відра!

Учитель: Друзям усміхаємось:

—Зичимо добра.

То ж поверніться один до одного й подаруйте посмішку.

А тепер зробимо рекламу  ( запис на дошці)

МИ БУДЕМО

Виховна година БУДЕ

активні;

працьовиті;

творчі;

зібрані;

дисципліновані;

уважні.

продуктивна;

цікава;

творча;

повчальна.

 

2. Тренінг «Права дитини».

Перед вами аркуші із запитаннями. Спробуйте чесно відповісти на запитання. Якщо знаєте точну відповідь поставте «+», якщо не знаєте «-». Відповідайте чесно (у кожної дитини аркуш із запитанням).

                      - Чи знаєте ви, які права має дитина?

                      - У яких документах записані ці права?

                      - Чи порушувались ваші права?

                      - Куди ви можете звернутись у разі потреби?

 - У кого більше «+»?

 - У кого більше «-»?

 Не засмучуйтесь. Відповіді на ці питання ми з’ясуємо.

3. Перегляд фрагменту мультфільму «Як Петя П’яточкін слоників рахував». Бесіда. 

Хто головний герой мультфільму? Хто він? Скільки йому років? Який він?

Кого ми називаємо дітьми?

У статті 1 Конвенції прав дитини сказано: дитиною вважається людина віком до 18 років. Якщо тобі не виповнилося 18 років, то ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш. Ходиш до школи, формуєшся фізично і духовно.                                                                     

Сьогодні  ми зясуємо:

-Які права мають діти?

-За яких умов усі діти будуть щасливими?

4.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

1. Розповідь вчителя.                                                                                                               

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДОКУМЕНТАМИ,  ЯКІ ЗАХИЩАЮТЬ ПРАВА І ОБОВ’ЯЗКИ ДІТЕЙ:

– Існує багато інших прав, які ти маєш знати й реалізувати щодня. Але пам’ятай: твоє право не повинно порушувати права інших. Від народження ти маєш певні права, що гарантовані і захищаються державою. З віком в тебе з’являються обов’язки та відповідальність. Існують закони, що визначають твої обов’язки, права. І ти їх маєш знати.

Незнання законів не звільняє тебе від відповідальності за твої вчинки,  дії  або бездіяльність.

– Які документи, які покликані забезпечити дитячі права і свободи ви знаєте? (Конституція України, Декларація прав дитини, Конвенція прав дитини).

– Ми надаємо слово нашим юристам. Вони підготували інформацію про те, які правові документи, що до прав дитини існують та їх основні положення.

І юрист розповідає про Декларацію прав дитини (1959 р.)

Друга світова війна порушила права людини. У багатьох країнах утвердилося переконання в тому, що необхідні спільні дії для забезпечення прав і свобод людини на міжнародному рівні.

В 1945 році було створено комісію Організація Об’єднаних Націй з прав людини, яка в 1948 році ухвалили перший документ – Загальну декларацію прав людини. У ній містилося 30 статей, де зазначалися права.

Декларація – документ, у якому викладено права, обов’язки для всіх. Це перший документ Прав людини, в якому були зазначені права  дитини. Має 46 статей, які включено до нашої Конституції.

Генеральна Асамблея ООН 10 грудня 1948 р. оголосила Декларацію прав людини, а в 1959 р. Декларацію прав дитини.

 

ІІ юрист Конвенція – угода, міжнародний договір з прав дитини. Конвенція визначає, що дитині необхідна сім’я, вона має зростати у щасті, любові та порозумінні. А ще записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.

Конвенція має 54 статті, написаних шістьма мовами. ООН має комітет із прав дитини. Йому кожна держава звітує про заходи, вжиті згідно з Конвенцією. Він досліджує як у країнах дотримуються права дітей.

Конвенція з прав дитини схвалена сесією Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1989 р. А в Україні набула чинності з 27 вересня 1991 р. А в квітні 2001 р. Україна прийняла Закон про охорону дитинства.

Для чого була прийнята Конвенція?

(Для того,  щоб діти знали свої права і ніхто не міг їх порушувати).

 

ІІІ юрист Кожна держава має свої закони, за якими в ній живуть люди. Ці закони зібрані в збірник, що зветься Конституцією. Конституція визначає, якій бути державі, де ми живемо, а також наші права і обов’язки. Конституція – це основний закон нашої держави. У цьому законі записані права і обов’язки громадян України. Конституція була прийнята 28 червня 1996 р.

Перегляд відео-презентації «Конвенція прав дитини»

Слайд 1. Дитиною вважається людина віком до 18 років.

Якщо тобі не виповнилося 18 років, то ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш. Ходиш до школи, формуєшся фізично і духовно.

Слайд 2. Діти мають право на об’єднання.

Дитина має право зустрічатися з іншими людьми, вступати до асоціацій, об’єднань або ж створювати їх.

Слайд 3. Всі діти мають право на розвиток талантів.

В кожній дитині закладений певний дар. Завдання держави полягає в тому, щоб не лише вчасно помітити таланти дітей, а й сприяти розвитку їх талантів, обдарувань.                                                                   

Слайд 4. Всі діти є рівними в своїх правах.

Всі діти незалежно від їх походження, кольору шкіри, національності, статі, мови є рівними в своїх правах.

Слайд 5. Всі діти мають право на особисте життя. Діти мають право на захист від втручання до їх особистого і сімейного життя, не можна втручатися у листування дітей, порушувати їх честь і гідність.

Слайд 6. Всі діти мають право на освіту.

Дитина має право на освіту і обов’язок держави-забезпечити доступну для кожної дитини безкоштовну обов’язкову освіту та заохотити її до отримання середньої освіти.

Слайд 7. Захист дітей від наркоманії.

Діти мають право на захист від незаконного вживання наркотиків, а також від залучення до виробництва наркотичних речовин та торгівлі ними.

Слайд 8. Дитина має право на любов і піклування.

Дитина має право на піклування батьків, родичів, громади і держави. Інтереси дітей є першочерговими.

Слайд 9. Всі діти мають право на інформацію.

Держава забезпечує доступ дітей до всебічної інформації, заохочується розповсюдження засобами масової інформації матеріалів, що стосується соціальних, культурних питань розвитку дитини. Держава запобігає розповсюдженню та впливу шкідливої для дітей інформації.

Слайд 10. Всі діти мають право на повноцінне харчування.

Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового, духовного, соціального розвитку, батьки несуть відповідальність за забезпечення необхідного рівня життя людини. Держава створює відповідні умови для реалізації цієї відповідності.

Слайд 11. Жодна дитина не повинна бути скривджена.

Жодна дитина не може бути піддана тортурам, жорстокому поводженню, покаранню та незаконному арешту. У випадках, коли дитина все ж постраждала, держава забезпечує соціальну реабілітацію та лікування.

Слайд 12. Невід’ємне право на життя.

Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати виживання та здоровий розвиток дітей-своїх громадян.

Слайд 13. Діти не повинні стати жертвами насильства.

 Держава захищає дітей від брутального поводження з боку батьків або інших осіб, жодна дитина не може бути піддана катуванню, знущанню, незаконному арешту або позбавленню волі.

Слайд 14. Особлива турбота про дітей-сиріт.

Держава повинна забезпечувати захист дитини, надаючи відповідну альтернативу сімейному вихованню.

Слайд 15. Захист дітей від викрадення і продажу.

Обов’язок держави-докладати всіх зусиль для попередження викрадення дітей, торгівлі дітьми та їх контрабанди. Діти-не товар, яким можна торгувати.

Слайд 16. Всі діти мають право на національну самобутність.

У кожного народу є своя мова, свої традиції, релігія, обряди. Діти мають право користуватися своєю культурою, рідною мовою та сповідувати свою релігію.

Слайд 17. Всі діти мають право знати свої права.

Діти зобов’язані знайомитися з правами, відображеними в Конвенції ООН про права дитини.

Слайд 18. Всі діти мають право на власну думку.

Кожна дитина може вільно висловлювати власну думку і погляди.

Слайд 19. Особлива турбота дітям-інвалідам.

Дитина-інвалід має право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують її гідність та участь у житті суспільства.

Слайд 20. Всі діти мають право на відпочинок.

Діти мають право на відпочинок, дозвілля і участь в культурному і творчому житті.

Слайд 21. Всі діти мають право на медичну допомогу.

Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами. Жодна дитина  не повинна бути позбавлена доступу до ефективної хорони здоров’я.

Слайд 22. Всі діти мають право на міжнародну допомогу.

Діти, які з вини дорослих політиків чи через стихійне лихо стали біженцями мають право на отримання гуманітарної допомоги, яку надають міжнародні урядові органи, а також прості люди, яким не байдужа доля дітей, постраждалих від стихійного лиха чи воєн.

Виставка дитячих малюнків «Я маю право»

Фізкультхвилинка «То не є проблема»

2. Інтерактивна вправа «СЛЬОЗИ ПЛАНЕТИ».

Як ви гадаєте , чому вона плаче? Так, бо держава і суспільство приділяють мало уваги захисту прав дитини. Багато існуючих правових актів «не спрацьовують», не гарантуючи тим самим реалізації тих чи інших прав дітей та молоді. Позбавлені батьківського піклування, діти жебракують, тікають, щоб не потрапити в притулок і дитбудинки, де часто порушуються їхні права.

Надаємо слово досліджувачам або статистикам:

сьогодні 250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань;

– 30 млн. дітей у світі не можуть вчитися;

щороку від хвороб помирає 15 млн. дітей;

поширюється торгівля дітьми;

використовують дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів;

– в Україні ¾ - діти з хронічними хворобами, з’явився новий тип дітей – «діти вулиці»;

сьогодні 96 тис. дітей в Україні не мають батьків. Із них 86 тис. – втратили батьків не через смерть, а батьки відмовились від них;

– 145 тис. дітей в Україні не мають де жити, жебракують;

– 136 тис. дітей – інвалідів не можуть отримати своєчасну медичну допомогу;

в Україні кожна двадцята дитина змушена самостійно заробляти гроші.

3.Практична робота у групах. Гра «Судді»                                                                                

– Я отримала на нашу адресу телеграмму. Дозвольте зачитати Вам її текст.

 Звертаємося за допомогою! Захистіть наші права!

       Літературні герої.

Тоді граємо в гру «Судді». А хто такі судді?

(Суддя  - юридична особа з вищою юридичною освітою, яка вибирає міру покарання людей за порушення законів, прав людини).

– Ділимося на групи. Кожна группа вибирає капітана. Капітан підходить до мене, витягує завдання і группа починає працювати. Але перед цим ми повторимо правила роботи в групі:

Говорити коротко.

Говорити по черзі.

Бути доброзичливими.

Зберігати таємницю.

Кожна думка має автора.

Бути толерантим.

– Отже, кожна группа отримала завдання, знайомиться а певною ситуацією, в якій треба розібратися (діти одержують малюнки до казок з певним завданням).

І група 

1.Чи правильно вчинили поліцейські, коли схопили Буратіно, не давши промовити жодного слова? Яке право вони порушили? (Право на висловлювання власної думки. Дитина не повинна бути жертвою насилля)

2.Яке право порушила Лисичка у казці «Котик і Півник»?        (Викрадення.Хуліганство).

3.Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.

Яке право порушено стосовно Попелюшки?

(Право дитини на дозвілля, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку.)

4.Опікун Гаррі Поттера не пускає його навчатися до школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?

(Право дитини на освіту)

ІІ група

1.Яке право порушив Іван Царевич у казці «Царівна - Жаба»?

(Право на власність).

2.Яке право в казці «Червона Шапочка» порушив вовк?

(Право на  життя).

3.За горами високими, за долами широ­кими та за морями глибокими живе маленька  принцеса — Білосніжка. Є у неї мачуха, дуже кра­сива, але зла і ревнива. Забажала вона смерті своїй пасербиці. Переодяглася старою бабою, подалася до лісу і подарувала їй отруєне яблуко. Яке право порушила Мачуха?

(Мачуха порушила головне право — на життя).

4.У Давньому Світі у державі, яка називалася Спарта, новонароджених дітей, які мали фізичні недоліки, були хворі, слабкі, кидали у прірву.

Спартанець: Ми робили це, бо вважали, що така людина не здатна захистити ані себе, ані свою родину, ані свою країну. Які права новонароджених дітей порушували?

(Право на життя та на особливу турботу)

4.Вікторина «Правова абетка»

1.Що вчинила зміюка з Івасиком-Телесиком, порушуючи тим самим його права? (Викрадення, торгівля, контрабанда)

2.Яке право порушила відьма у казці «Сестриця Оленка і братик Іванко»? (Право на життя)

3.Яке право хотів надати своєму синові Буратіно тато Карло? (Право на освіту)

4.Яке право порушила мачуха по відношенню до Попелюшки? (Право на відпочинок і дозвілля)

5.Чиї права порушили (принижували гідність) лише тому, що він був несхожий на інших. (Всі діти рівні в своїх правах).

6.Казкова особистість, яка порушила статтю 11 Конвенції ООН про права дитини (Незаконні переміщення та неповернення дітей).

7.Що вчинила мачуха із казки «Дванадцять місяців» над Марушкою, порушуючи тим самим її права. (Насильство, недбале поводження із боку сім’ї чи опікунів).

8.До кого можна звернутися по допомогу у разі порушення твоїх прав? (До вчителя)

5.Гра « Будь уважним»                                                                                 

Вивчили усі права,

І тепер в нас буде гра.

Якщо право є в Законі,

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо його нема –

Буде в класі тиша.

1. Право на життя

2. Право їсти  тільки морозиво

3.Право на освіту

4. Право дуже гучно слухати музику

5.Право на відпочинок

6.Право на медичне обслуговування

7.Право на захист від насилля

8.Кожна людина має своє ім’я.

9.Можна заарештувати дитину.

10.Не можна відвідувати лікаря.

11.Не можна ходити до школи.

12.Можна забрати дитину від родини.

13.Можна відпочивати.

14.Можна примушувати дитину тяжко працювати.

  6.Робота в парах. «Правове дерево»

      А тепер допоможемо правовому дереву розквітнути. Дітям роздаються квіточки.

Завдання. Запишіть на квіточці права дитини, про які ви дізналися більше.

Заповнені квіточки вчитель прикріплює до «Правового дерева».

7.Робота з картками «Вгадай право за опорними словами»

Школа

Урок

Учитель

Право на освіту

Лікар

Лікарня

Ліки

Право на медичну допомогу

Сніданок

Обід

Вечеря

Право на повноцінне харчування

Домівка

Сім’я

Затишок

Право на любов і піклування

Бібліотека

Телевізор

Інтернет

Право на інформацію

Гуртки

Спорт

Фарби

Право на розвиток талантів

Рухливі ігри

М’яч

Лялька

Право на відпочинок і дозвілля

 

ІІІ.ВИСНОВОК

1.Кросворд                                                                                                     

Щоб більше дізнатися про свої права та свободи вам слід детально ознайомитися з Конституцією України та Конвенцією про права дитини, до якої Україна приєдналася в 1991 році. А наостанок давайте розгадаємо кросворд, щоб запам’ятати основні терміни, які допоможуть прожити життя без проблем та конфліктів.

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Їх потрібно виконувати.            

2.Їх не можна порушувати.

3.В ній записані права дитини.

2.Інтерактивна гра «Мікрофон»

Чи знаєте ви, які права має дитина?

У яких документах записані ці права?

Чи порушувались ваші права?

Куди ви можете звернутись у разі потреби?

Що потрібно для того, щоб дитина була щаслива?

Хоч ми малі, ще школярі,

а в нас закон є i права.

І ми навік запам’ятали

Iз Конвенції слова:

Всi дiти вiльнi і всі рiвнi,

і треба всiм нам дружно жить”.

Тож ми ще змалечку вчимося

всiх поважати i любить.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костенко Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
5693
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку