Виховна година для учнів 7 класу
«Україна – це ми…»
Любіть Україну у сні й на яву, вишневу свою Україну,
красу її вічно живу і нову і мову її солов’їну.
В. Сосюра.
Мета: розширювати знання учнів про Батьківщину; виховувати любов до України; прищеплювати розуміння значимості Вітчизни для кожного громадянина; продовжувати сприяти формуванню патріотичних почуттів; виховувати повагу до державних символів України; учити шанувати історичне надбання та здобутки своєї Батьківщини; розвивати пізнавальні інтереси школярів.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, ноутбук, презентація, політична карта світу, відео «ДНК України», роздатковий матеріал для учнів, «чарівна» квітка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.
Учитель. Доброго дня, дорогі мої діти. Ось уже позаду веселі літні канікули. Сподіваюсь, що час відпочинку, мої семикласники, був проведений з користю. Бажаю вам міцного здоров’я, витримки та палкого бажання навчатися й зростати розумними людьми. А зараз я хочу, щоб ми з вами привітали один одного, але незвичним для вас способом.
Учитель. Прийом “Етюд”
Учитель. Кожного року ми з вами проводимо перший урок. Цей урок завжди незвичайний, тому що йдеться на ньому про найдорогоцінніше, найсвятіше, що є на Землі в кожного народу. Ми говоримо про нашу Батьківщину, адже Батьківщина – це рідні степи, лани, озера, це рідні куточки, домівка та родина. Тому і не дивно, що мова піде саме про нашу славну, прекрасну, неповторну Україну, адже нещодавно ми святкували 30 річницю незалежності. ( Слайд 1)
Прийом “Клубок ниток”
- Ви говорите, що ви бажаєте своєму товаришу згадати, зрозуміти, дізнатись, побачити, відчути на уроці й передаєте йому клубок( клубок передається по класу в довільному порядку).
Діти виконують завдання.- Що в нас вийшло? Ось так однією ниткою ми з вами пов’язані у єдине ціле, ми — громадяни України!
Учитель. З чим асоціюється у нас наша Батьківщина? Які образи виникають у нашій уяві, коли ми чуємо слово «Україна»? А перевіримо це ми за допомогою вправи «Коло асоціацій». ( Слайд 2)
Прийом “Асоціації”
У ( унікальна)
К ( квітуча)
Р ( рідна)
А ( автономна)
Ї (І) (ідеальна)
Н (незалежна )
А - А головне, що вона - наша!!
Учитель. Як бачимо, діти, Україна – це яскравий, неповторний і такий рідний та близький нам усім світ. Шануймо її, бережімо її, тому що тільки на своїй землі ми можемо відчувати себе захищеними.
Учитель. Діти, а чи знаєте ви, як українці отримали свою рідну землю?! Я пропоную вам переглянути відео й дізнатися про це. ( Перегляд відео «ДНК України»)
Учитель. Ось бачите, діти, яким скарбом ми з вами володіємо. Нам потрібно берегти, примножувати те, що маємо, аби не втратити. І сьогодні наша справа – відвойовувати і боронити власні куточки. Ми знаємо з вами, що нелегкі часи панують і зараз на Україні. На жаль, діти, війна – це не тільки радість від перемоги, але й великий біль від втрат. З початку оборони нашої Вітчизни багато воїнів окропили рідну землю власною кров’ю. Ціна оборони рідної сторони – це життя. У душах тисяч матерів залишаються відкриті рани та біль від втрат. Тому нам, людям, що живуть на мирних територіях України, потрібно шанувати і берегти пам’ять про захисників, які ціною власного життя відвойовують нашу землю. Ушануймо їхню пам’ять хвилиною мовчання. (Слайд 3)
( Хвилина мовчання)
Учитель. Без сумніву, ми любимо нашу Батьківщину. А чи знаємо ми її куточки? Чим ми можемо пишатися? Діти, а в яких куточках України були ви?
( Діти називають місця України, які вони відвідували)
Учитель. А чим вразили вас ці місця? Чим запам’яталися?
( Учні відповідають)
Учитель. Як бачимо, Україні є чим пишатися. Кожного року ми зустрічаємо на теренах нашої держави велику кількість туристів, які знають і люблять Україну. Поважають нас як націю і ставляться до неї шанобливо.
Учитель. Погляньте на політичну мапу світу й покажіть місце розташування нашої держави. ( Слайд 4)
( Школярі знаходять Україну на мапі світу)
Учитель. А на якому материку ми з вами живемо? (Євразія)
Учитель. А в якій частині Євразії ми з вами знаходимося? (У Європі)
Учитель. Як бачимо, ми з вами європейці. Хочу зазначити, діти, що саме на території нашої держави знаходиться географічний центр Європи. А розташований він у селі Ділове Рахівського району Закарпатської області.
Учитель. А які країни належать до європейських?
( Учні називають країни, дивлячись на мапу світу)
Учитель. Дуже добре, що європейські країни не тільки милуються нашими краєвидами, поважають нас як націю. Існує навіть співдружність держав Європи, яка має назву Європейський Союз. І Україна є претендентом на вступ до цього співтовариства. Якщо ми вступимо до цієї організації, то матимемо можливість для кращого розвитку нашої держави.
Учитель. Діти, пригадайте, а що ми знаємо про Україну? Що нас вирізняє
з-поміж інших країн? ( державна символіка, усна народна творчість, народні символи, костюм, страви і т. д.)
Гра «Я знаю Україну»
Учитель. А зараз я пропоную перевірити ваші знання про Україну.
Питання для гри:
Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються на Великдень. (Писанка)
Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Великоднем як засіб від злих сил. (Верба)
Кущ, оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (Калина)
Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат. (Тополя)
Чим прикрашають голову українські дівчата? (Вінок)
Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (Рушник)
Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами? (Запорозька Січ)
Який із найдревніших знаків є Малим Державним Гербом України? (Тризуб)
Автор слів Гімну України. (П. Чубинський)
Яка назва Гімну України? («Ще не вмерла України»)
Як називалась перша слов’янська держава? (Київська Русь)
Як називається Основний Закон України? (Конституція)
Як звали сестру Кия, Щека, Хорива? (Либідь)
Які кольори Державного прапора України? (Синій, жовтий)
Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці. (Гімн)
Назвіть велике зібрання творів Т. Шевченка. («Кобзар»)
Назвіть композитора, який поклав вірші Павла Чубинського, що стали гімном, на музику? (Михайло Вербицький)
Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
ІІІ. Підсумок.
Учитель. Отже, є нам чим пишатися. І багато ми знаємо про нашу державу. Залишається нам, теперішнім і прийдешнім поколінням, зберігати та примножувати дорогоцінні скарби нашої неньки - України.
Учитель. А зараз я даю вам чарівну квітку, яка здійснює бажання. Тримаючи її в руках, спробуйте сформулювати побажання Україні. (Слайд 5)
Вправа «Квітка бажань» (Діти передають квітку, промовляючи побажання Україні)
Учитель. Україна – наша рідна земля. Земля краси, вишуканості та тендітності. Земля, що зігріває нашу душу теплом та відчуттям рідного дому. Плекаймо її, бережімо її, примножуймо її надбання, будьмо гідними громадянами своєї Вітчизни. (Слайд 6)
ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
В.Сосюра