Виховна година на тему: "Я хочу бути толерантним." Мета: пояснювати термін «толерантність»; пояснити значення толерантності в житті людей та в демократичному суспільстві; проаналізувати життєві ситуації; прищеплювати навички толерантної поведінки. Затвердити думку, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, поважати, підтримувати, навчатися одне від одного, об’єднувати свої зусилля в ім’я матеріального і духовного життя.
Тема: Я хочу бути толерантним.
Мета: пояснювати термін «толерантність»; пояснити значення толерантності в житті людей та в демократичному суспільстві; проаналізувати життєві ситуації; прищеплювати навички толерантної поведінки. Затвердити думку, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, поважати, підтримувати, навчатися одне від одного, об’єднувати свої зусилля в ім’я матеріального і духовного життя.
Форма проведення: година спілкування.
Обладнання: малюнки до теми, картопля, картки з висловами відомих людей, ватман, фломастери. Відеоролики до теми.
Записи на дошці:
«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»
Г.Гвіччардіні
«Уміння миритися з недосконалістю інших є ознакою справжньої гідності»
Г. Вінклер.
Хід проведення.
Учні переглядають мультфільм про толерантність (наприклад за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8 )
Викладач.
Кожен із нас незалежно від соціального статусу, віку й статі хоче, щоб його любили, поважали, цінували. Кожен мріє про те, щоб інші дарували йому тепло, добро, відчуття комфорту й радості спілкування.
Тож сьогодні ми спробуємо з вами і з’ясувати поняття, яке характеризує добрі взаємини між людьми, — толерантністю, що означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших
Вправа «яке число?»
Для початку ми спробуємо розіграти ситуацію. Для цього на дошці зображена цифра. Для участі потрібно два учні. Один учень бачить у цій цифрі 6, а інший 9. Спробуйте відстояти кожен свою точку зору.
(Учні сперечаються)
Тепер давайте проаналізуємо поведінку учасників.
Що в їхній розмові вас збентежило? Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприймала ваші погляди?
Тренінг «Толерантність, що це?»
Викладач. Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латинською. Толерантність людей є найважливішої умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то перевагу. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Отже, Толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові. Серед правил етикетного спілкування є рекомендації про прийняту відстань між співрозмовниками. Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.
Так, в англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Вправа «Ввічливі слова»
Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.
· Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися?
Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.
· На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями, завдання учнів скласти слова:
· добрий день — йдбрио ньед;
· дякую — куюдя;
смачного - саномчог
· будь ласка — дубь сакал;
· пробачте — ропчебат;
перепрошую - проушюепер
· до побачення — няопчебан од.
Вправа «Картопля»
Викладач. «Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад, етнічну, як ціле і не замислюємося про те, що кожний її представник – унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», а фіни – мовчазні. Однак, якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною, більш дізнаємось про його індивідуальність – неповторність буде очевидною»
Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці, навряд хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний по картоплині. Роздивіться її уважно. На це дається 1 хв. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплю і описати ії.
Вправа «Що таке толерантність?»
Завдання: пояснити вислови видатних людей про толерантність (робота в групах)
Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій)
Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне, досконаліше суспільство (А.Сахаров)
Закликаю до відмови від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість (Леонід Кучма)
Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
1-й учень. Толерантність – це поступливість, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.
2-й учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти.
3-й учень. За останні 5 тисяч років на Землі відбулося 15 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 млрд людей. За всю історію свого існування, людство жило в мирі лише 30 років.
Викладач. У різних людей – різні погляди на життя.
Вправа «Як проявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді і пояснять його.
Ситуація 1.
Дмитро має не типову для хлопця зачіску – довге волосся. Як поводитись тим, кому цей стиль не подобається?
Ситуація 2.
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього?
Ситуація 3.
Вадим постійно виявляє неповагу до інших. Як бути?
Викладач.
Давайте спробуємо повторити ти тепер ситуацію з числами з толерантної точки зору.
(До дошки виходять 2 учні і ведуть дискусію)
Тож будьте толерантними, з повагою відносьтеся один до одного, та до оточуючого вас світу.
В кінці нашої години спілкування хочу вас попросити, щоб ви вдома розповіли своїми близькими про сьогоднішню нашу розмову, переглянули і обговорили відеоролик https://www.youtube.com/watch?v=Lq-sfcFC6k4