ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ ХІМІЇ (ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ) НЕТІШИНСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ № 1 ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
МАШУК КАТЕРИНА АНАТОЛІЇВНА
«Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати».
Авіценна.
«Щастя – як здоров’я: якщо його не помічаєш, отже воно є».
Іван Тургенєв.
Тема: ЖИТИ – ЗДОРОВО!
Мета: 1) освітня: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; продовжувати розширювати набуті знання про складові здоров’я; визначити залежність здоров'я людини від соціальних, кліматичних умов, зовнішніх факторів, впливу шкідливих звичок; виховувати прагнення берегти своє здоров'я, як найдорожчий скарб, вести здоровий спосіб життя; сформувати ознаки гармонійного розвитку особистості.
2) виховна: продовжувати виховну роботу за здоровий спосіб життя учнів; продовжувати формувати у дітей ставлення до життя людини як найвищої цінності на Землі; виховувати почуття милосердя, гуманного ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям; сприяти вихованню охайності, потреби особистої гігієни.
3) розвиваюча: продовжувати розвивати бажання про своє здоров’я і здоров’я оточуючих; розвивати мислення через обґрунтування висновку, здійснення самоконтролю.
Обладнання: прислів'я, записані на окремих аркушах.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Вступне слово вчителя.
Що це таке?
Коли воно є, - марно тратимо, не дбаємо, а коли його не стане – віддали б усе, щоб повернути назад (здоров’я).
- Що ви знаєте про здоров’я?
- Можна тратити гроші, багатство, а як тратять здоров’я?
ІІІ Оголошення теми, мети та девізу заняття.
ІV Хід заняття.
У всі часи люди особливу увагу звертали на своє здоров'я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм і залишатися бадьорими на довгі роки.
Із 1947 року у світі почався рух за здоров’я людей.
Кожна людина є найвищою цінністю держави, людське здоров’я неповторне. Тільки здорова, всебічно розвинена людина здатна керувати своєю долею та впливати на розвиток своєї країни. Здоров’я не можна купити, але сформувати його, берегти і зміцнювати може і повинна кожна людина, адже вона є найбільшою цінністю держави. В Конституції України у розділі ІІ «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» у статті 27 сказано: «Кожна людина має невід’ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов’язок держави – захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров’я…».
Коли здорові діти – здорова нація. В Конвенції ООН про права дитини в статті 6 сказано: «…кожна дитина має невід’ємне право на життя».
Про здоров’я ви вже маєте певні уявлення. Щоб його зміцнювати і не втратити, треба знати, з чого воно складається, які чинники впливають на здоров’я.
Сучасна наука налічує близько 300 визначень поняття «здоров’я».
Основною метою здоров'я є повноцінне життя й активне довголіття.
Чи будемо ми здорові — великою мірою залежить від нас. Це підтверджують і дослідження вчених: серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, яка проживає в цивілізованій країні в умовах миру за відсутності природних катаклізмів (землетруси, повені, засухи), приблизно 20 % припадає на економічні умови; 20 % — на спадковість і генетичні порушення; 10 % — на розвиток медицини і якість медичного обслуговування, а близько 50 % припадає на спосіб життя людини, на її ставлення до власного життя. Отже, наше життя в наших руках.
Гра 1. Розшифруй слово.
З
Д
О
Р
О
В
Я
Існують чотири складові частини здоров’я.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТЕСТ
Склянка наполовину наповнена водою, чи напівпорожня?
У житті трапляються люди, які фізично розвинені, але духовна сила у них слабка. Такі люди бездушні, нечесні, роблять погані вчинки. Вони не можуть жити повноцінним життям. Та буває, що народжують люди з різними фізичними вадами, та проте мають безмежну духовну силу.
Вчені вважають, що здоров’я людини наполовину залежить від способу життя (утримання від вживання пива та тютюнопаління, вживання здорової їжі).
Дослід.
Цукерка «Ментос» і напій «Кока-Кола».
Народна мудрість про здоров'я.
Гра 2. Одним словом…
На листку одним словом написати, що для вас є здоров’я. Загнути написане і передати сусіду по парті.
(одночасно із грою ми зачитуємо прислів’я)
Знання нашого народу про здоров'я відобразилися в усній народній творчості: прислів'ях і приказках. Давайте пригадаємо і проаналізуємо їх.
• Здоров'я не купиш — його розум дарує.
• Як немає сили, то й світ немилий.
• Здоровому все добре.
• Подивися на вид, та й не питай здоров'я.
• Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
• Без здоров'я немає щастя.
• Весела думка — половина здоров'я.
• В здоровому тілі — здоровий дух.
• Хвороб безліч, а здоров'я одне.
• Бережіть здоров'я — його в крамниці не купиш.
• Тримай голову в холоді, а ноги в теплі — будеш вік жити на землі.
• Здоров'я всьому голова.
ЗАГАДКИ
Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно,
Цю роботу я люблю,
Хоч від неї худну.
(Мило).
Що дістає зубами потилицю?
(Гребінець).
Хто завжди тільки правду каже,
Який є, таким покаже,
Без слів все розкаже?
(Дзеркало).
МУДРІ ДУМКИ ПРО ЗДОРОВ’Я (одночасно діти грають у гру «Зіпсований телефон», ключове слово – компроміс)
• Для людини здоров’я є найбільше благо.
Еліхарм
• Здоров’я не цінують, поки не приходить хвороба.
Т.Фуллер
• Всі ми, коли здорові, легко даємо хороші поради.
Публій Теренцій
• Здоров’я – це коли кожний день – кращий.
Ф.Адамс
• Немає друга, подібного здоров’ю, немає ворога, подібного хворобі.
Староіндійське висловлювання
• Якщо людина сама стежить за своїм здоров’ям, то важко знайти лікаря, який знав би краще корисне для її здоров’я, ніж вона сама.
Сократ
• Умовою щастя є здоров’я.
Л.М.Толстой
• Є тисяча хвороб, але тільки одне здоров’я.
Л.Берне
• Якби не було хвороб, хто б узагалі згадував про здоров’я.
М.Амосов
• В молодості людина витрачає своє здоров’я, щоб заробити гроші, а в старості витрачає гроші, щоб викупити здоров’я.
Індійська мудрість.
• 90% нашого щастя залежить від нашого здоров’я.
А.Шопенгауер.
Цікаві факти про здоров’я.
Завдання. Виберіть прикметники, які вам подобаються, підкресліть їх і старайтеся їм відповідати (щасливий, здоровий, веселий, правдивий, добрий, розумний, ласкавий, інтелігентний, культурний, самостійний, цілеспрямований, вольовий, наполегливий, відданий, багатий, чесний, рішучий, посидючий, старанний, добродушний, наївний, розсудливий, скромний, товариський, вихований, тактовний, пунктуальний, дотепний, сміливий, ерудований).
КОДЕКС ЗДОРОВ'Я
- Дотримуйся правильного режиму дня.
- Запобігай хворобам.
- Займайся вправами і спортом.
- Не пали, не вживай наркотиків та алкоголю.
- Правильно харчуйся.
- Дбай про моральну гігієну. Багато хвороб бере свій початок із душевного стану людини.
- Гумор - одна з важливих передумов доброго здоров'я.
- Не забувай, що треба вдосталь спати.
- Контролюй свою фізичну форму.
Давайте разом визначимо компоненти здорового способу життя:
1. Заняття спортом, висока рухова активність.
2. Збалансоване харчування та дотримання режиму харчування.
3. Загартовування, яке особливо цінне в дитячі та юнацькі роки.
4. Сприятливий психологічний клімат у стосунках з людьми (тобто збереження психічного здоров'я, що є основою духовного життя).
5. Бережливе ставлення до природи.
6. Улюблена робота.
7. Відмова від шкідливих звичок.
Уривок з етико-філософського твору Л.Толстого «Шлях життя»:
«Життя – благо.
Ми часто нехтуємо благом цього життя, розраховуючи десь, колись одержати більше благо. Але такого більшого блага ніде ніколи не може бути».
Ф.М. Достоєвський писав: «тайна буття людського не в тому, щоб тільки жити, а в тому, для чого жити».
Правила поведінки у конфліктних ситуаціях.
V ВИСНОВКИ.
Основні правила здорового способу життя:
Гра «Три речення». Учні повинні трьома реченнями записати те, що довідалися на уроці.
Гра «Продовж речення»: Щоб бути здоровим, потрібно…
Гра «Співпадання». У нас багато спільного, хоча кожний із нас – особистість, індивідуальний.
Гра «Якби я відвідав музей шкідливих звичок, що б я там залишив?».
Вправа «Посмішка». Найкоротша відстань між людьми – усмішка. То ж частіше усміхайтеся.
Учні озираються навколо, посміхаючись один одному, кожен намагається спіймати якомога більше посмішок своїх однокласників. Так учні позитивно налаштовуються на день.
Пильнуйте за своїми думками, Вони стають словами.
Пильнуйте за своїми словами, Вони стають вчинками.
Пильнуйте за своїми вчинками, вони стають звичками.
Пильнуйте за своїми звичками, вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
Життя – дарунок від Бога.
Життя – найбільше багатство людини.
Перегляд документального фільму про Ніка.
Життя - це можливість, використай її.
Життя - це радість, відчувай її.
Життя - це краса, дивуйся їй.
Життя - це насолода, скуштуй її.
Життя - це сон, розгадай його.
Життя - це виклик, зустрінь його.
Життя - це обов'язок, виконай його.
Життя - це скарб, цінуй його.
Життя - це гра, грай у неї.
Життя - це багатство, збережи його.
Життя - це любов, радій їй.
Життя - це таємниця, пізнай її.
Життя - це обіцянка, виконай її.
Життя - це скорбота, подолай її.
Життя - це гімн, заспівай його.
Життя - це боротьба, прийми її.
Життя - це драма, стань з нею віч-на-віч.
Життя - це пригода, віддайся їй.
Життя - це успіх, твори його.
Життя занадто цінне, не знищуй його.
Життя - це життя, захисти його.
Мати Тереза
Легенда «Все в твоїх руках»
Давным-давно в старинном городе жил Мастер, окружённый учениками. Самый способный из них однажды задумался: «А есть ли вопрос, на который наш Мастер не смог бы дать ответа?» Он пошёл на цветущий луг, поймал самую красивую бабочку и спрятал её между ладонями. Бабочка цеплялась лапками за его руки, и ученику было щекотно. Улыбаясь, он подошёл к Мастеру и спросил:
— Скажите, какая бабочка у меня в руках: живая или мёртвая?
Он крепко держал бабочку в сомкнутых ладонях и был готов в любое мгновение сжать их ради своей истины.
Не глядя на руки ученика, Мастер ответил:
— Всё в твоих руках.
VI. Підсумок заняття
Бережіть здоров'я, зміцнюйте і примножуйте його. І пам'ятайте, що здоров'я — найцінніший скарб, і від вас залежить, чи зумієте ви зберегти його на довгі роки.
1